[Debian] Apt-get probleem

Pagina: 1
Acties:

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Gisteren apt-get van stable naar unstable gezet ( door in /etc/apt/sources.list stable te veranderen in unstable ) toen gaf apt-get al aan dat ik een heleboel pakketten moest downloaden, ok.

Maar na een half uurtje werk vloog apt-get eruit met de volgende foutmelding :
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
32
33
34
35
36
37
38
39
40
41
42
43
44
45
46
47
Setting up webmin-apache (1.100-1) ...
/etc/webmin/webmin.acl: No such file or directory
dpkg: error processing webmin-apache (--configure):
 subprocess post-installation script returned error exit status 2
Setting up webmin-core (0.94-7woody1) ...
dpkg: error processing webmin-core (--configure):
Setting up webmin-exports (1.100-1) ...
dpkg: error processing webmin-exports (--configure):
Setting up webmin-inetd (1.100-1) ...
dpkg: error processing webmin-inetd (--configure):
Setting up webmin-mysql (1.100-1) ...
dpkg: error processing webmin-mysql (--configure):
Setting up webmin-software (1.100-1) ...
dpkg: error processing webmin-software (--configure):
Setting up webmin-squid (1.100-1) ...
dpkg: error processing webmin-squid (--configure):
Setting up webmin-status (1.100-1) ...
dpkg: error processing webmin-status (--configure):
Setting up webmin-postfix (1.100-1) ...
dpkg: error processing webmin-postfix (--configure):
Errors were encountered while processing:
 webmin-apache
 webmin-core
 webmin-exports
 webmin-inetd
 webmin-mysql
 webmin-software
 webmin-squid
 webmin-status
 webmin-postfix
E: Sub-process /usr/bin/dpkg returned an error code (1)

Ik heb in het verleden wel eens webmin gebruikt. Maar toen er weer afgehaald. Misschien toch een paar dingetjes vergeten te verwijderen.

Maar nu is het probleem hoe krijg ik dit weer weg, want nu elke keer als ik apt-get upgrade ingeef dan heb ik nog een heleboel paketten staan maar die kan ik niet upgraden, want hij vliegt er elke keer uit.

Geprobeerd :
code:
1
2
3
4
5
6
apt-get --purge remove webmin-squid
apt-get -f upgrade
apt-get -m upgrade
apt-get -f -m upgrade
apt-get install webmin-squid
dselect

Maar overal vliegt hij er uit met dezelfde foutmelding.

Hoe krijg ik dit weg zodat ik gewoon weer kan upgraden???

Verwijderd

kijk 's in /var/lib/dpkg/status
misschien status op "purge ok not-installed" zetten

• sebas
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-12-2025
Je had een apt-get dist-upgrade moeten draaien. Om jouw problemen te fixen kun je met dpkg --purge --force-all <packagename> de packages eruitslopen die problemen geven. Daarna apt-get install -f om de dependencies te fixen.

Everyone complains of his memory, no one of his judgement.

• Gomez12
sebas schreef op 10 September 2003 @ 14:39:
Je had een apt-get dist-upgrade moeten draaien. Om jouw problemen te fixen kun je met dpkg --purge --force-all <packagename> de packages eruitslopen die problemen geven. Daarna apt-get install -f om de dependencies te fixen.
Kan ik alsnog een apt-get dist-upgrade draaien of draai ik het dan nog verder in de soep.

Want je 2e methode pak hij niet.

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15-04 11:50
waarschijnlijk zweeft - zoals Burning bytes zegt - webmin nog ergens in de /var/lib, en dan denkt ie dat ie installed is wat niet zo is. dus dat wordt ff hardcore wegpleuren dan b.v.

Compromises are for the weak

• sebas
Gomez12 schreef op 10 september 2003 @ 17:36:
[...]

Kan ik alsnog een apt-get dist-upgrade draaien of draai ik het dan nog verder in de soep.
Ja, je zult moeten.
Want je 2e methode pak hij niet.
Geloof ik niet. 8)
Je moet het namelijk feitelijk zolang doen totdat je de niet goed geinstalleerde packages hebt gevonden, een als je de output van dpkg -l doorkijkt zul je zien dat er packages zijn (waarschijnlijk bij jou iets met webmin) die niet helemaal geinstalleerd zijn. Die kun je er dus uithalen met dpkg --purge --force-all <packagename>. Daarna dus apt-get install -f om missende dependencies te fixen.

• Gomez12
sebas schreef op 10 September 2003 @ 20:40:
[...]

Ja, je zult moeten.

[...]

Geloof ik niet. 8)
Je moet het namelijk feitelijk zolang doen totdat je de niet goed geinstalleerde packages hebt gevonden, een als je de output van dpkg -l doorkijkt zul je zien dat er packages zijn (waarschijnlijk bij jou iets met webmin) die niet helemaal geinstalleerd zijn. Die kun je er dus uithalen met dpkg --purge --force-all <packagename>. Daarna dus apt-get install -f om missende dependencies te fixen.
apt-get dist-upgrade gedaan, probleem bleef. Maar geen extra problemen gecreeerd :)

2e punt kan je niet geloven of wel. Maar keer of 10 geprobeerd maar haalde niks uit.
Toen eens gekeken in /var/lib/dpkg/status zoals burning bytes zei, status aangepast enkele tekstregeltjes verwijderd. Toen gaf hij die melding niet meer, nu alleen nog even handmatig enkele bestanden verwijderen.

Maar probleem is opgelost.

Dacht alleen dat het iets makkelijker was om van branche te switchen :)

• sebas
Gomez12 schreef op 10 september 2003 @ 21:00:
[...]
Dacht alleen dat het iets makkelijker was om van branche te switchen :)
Het *is* makkelijk ;)

- apt.conf aanpassen en default op "unstable" zetten.
- unstable mirrors toevoegen in sources.list
- apt-get update
- apt-get dist-upgrade

Wat bij jou mis was is dat je probeerde een heleboel packages uit unstable op een systeem te installeren wat verder gewoon 'stable' is. Dat is bij debian nogal een verschil ;). Wat jij van plan was is een een typische dist-upgrade.

• Gomez12
Ok, ok misschien dat het makkelijk is als je begrijpt wat overal mee bedoelt wordt O-)

Maar ik verstond onder een dist-upgrade een distribution upgrade ofwel een kernel update :Z

Misschien volgende keer toch even iets beter lezen voor ik zoiets weer ga doen. Ik dacht namelijk te lezen dat je gewoon unstable packages op een stable systeem eraan kon toevoegen, omdat er toch bijna nooit packages toegevoegd / afgevoerd worden op dit systeem.

• Valium
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 31-03 15:17

Valium

- rustig maar -

Jezus Christus. In de statusfile gaan kloten en handmatig files verwijderen? Kun je je nog iets gevaarlijkers en onnodigers bedenken?
Gewoon een "touch /etc/webmin/webmin.acl" was genoeg geweest om al je problemen op te lossen.

Het probleem van unstable is namelijk dat de pakketten wel eens foutjes bevatten. En vaak zitten die fouten in de installatie/verwijderingsscripts. Zo ook deze fout. Het script ging er hier ten onrechte vanuit dat je die file al had. Je kunt het gewoon oplossen door het script zijn zin te geven en die file aan te maken. Je moet nooit knoeien in je statusfile. Daar komt gedonder van. Je hebt bijna zeker weten namelijk zooi laten staan die later voor problemen gaat zorgen.

Mijn advies: Installeer en deinstalleer die zooi nogmaals, en als je weer die foutmelding krijgt maak je gewoon die file aan. Het is lang niet zo moeilijk als het nu allemaal lijkt.

Oh ja, en meld die fout ook meteen aan bij debian ("reportbug webmin-apache") zodat anderen niet net zo diep in de problemen komen als jij.

[ Voor 3% gewijzigd door Valium op 10-09-2003 22:50 ]

• Gomez12
@Valium Define gevaarlijk en onnodig.

"Zooi" was al lang geleden gedeinstalleerd. Half jaar terug ofzo als ik mijn eigen aantekeningen mag geloven. Maar liet dus nog enkele bestanden en configs achter die toen niet netjes opgeruimd waren.

En het aanpassen van een statusfile gevaarlijk??? Staan genoeg packages in die nooit geinstalleerd waren dus gewoon zoeen als voorbeeld gepakt.

Btw. Het was geen produktie server ofzo. gewoon een test-systeempje waar een aantal applicaties altijd op getest worden. Herinstalleren van de comp zou gewoon kunnen. Maar ben gewoon nog nooit dit probleem tegengekomen, en wou willen weten hoe dit op te lossen was zonder server te herinstalleren.

en dat reporten, leuk principe. Maar ik heb zelf als stelregel dat ik dat alleen van "goede" comps doe en niet van testcomps die rare tegenstrijdige ( maar werkende ) dingen hun config kunnen hebben staan.

Ik heb hier gewoon 2 testdebians staan.
1e is er voor het installeren van elk leuk lijkend ding wat ik maar op internet kan vinden.
2e wordt voor elke installatie gerestored uit de backup van een produktie machine zodat ik alles als in produktie krijg.

1e mag allerlei troep bevatten, als een script verkeerde dingen doet is dat ook niet al te erg ( hoogstens irritant ) zolang het allemaal maar netjes en gestructureerd op de 2e terecht komt dan kan dat gedocumenteerd worden.
Pagina: 1