[Postfix] Virtual file moet overrulen

Pagina: 1
Acties:

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-04 22:42
'Middag

Wat ik bij een migratie van een sendmail naar een postfix server wederom tegen kwam is dat postfix de volgorde van aliases <> virtual <> accounts een beetje raar pakt.

Bijvoorbeeld; ik heb een user die kak heet (ik noem maar wat :+), dan overruled deze hetgeen in de virtual staat. kakken.nl Heeft bijvoorbeeld een catchall, dan moet *alles* daarheen.

De volgorde moet imo zijn: virtual -> aliases -> system accounts.

Weet iemand of dit te veranderen is of is hier wellicht een workaround voor?

• jant
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Je vraag is echt heel erg onduidelijk.

Misschien dat je even met virtual_aliases kunt stoeien. Maar dat is maar een hinch, ik begrijp niet goed wat je bedoeld namelijk.

Trouwens ik denk dat het wel eens gewoon in die virtual_aliases kunnen zitten.

Als ik me niet vergis hebben aliases betrekking op $mydestination

virtual_aliases hebben betrekking op de je virtuele domeinen.

[ Voor 39% gewijzigd door jant op 10-09-2003 14:22 ]

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

• jep
Sorry. Zal nog even een voorbeeld proberen:

Ik heb in de 'virtual' file een catchall voor het domein test123.nl:

code:
1
@test123.com            jep@jep.com

Ik heb ook een account op mijn server, deze heet 'info'. Als ik nu een mail stuur naar info@test123.com zou deze naar jep@jep.com moeten gaan, maar hij gaat naar de locale user. Sendmail doet dit wel goed, die kijkt eerst naar de virtual file.

Hierdoor krijg je dus het probleem dat je als je een username 'jep' hebt nooit voor iemand anders een jep@zijndomain.nl aan kunt maken, want de username 'jep' overruled. :)

• jant
  • Niet online
heb je test123.com wel in je virtual_domains staan ?

Daarnaast heb je onder postfix een zogenaamde "send-mail style" virtual oplossing en een "postfix style" oplossing. Hoe dat precies zat weet ik niet meer zo uit mijn hoofd. Ik gebruik altijd de postfix style. Anyway in de tarball zit een file README_virtual. Daarin staat het behoorlijk goed uitgelegd.

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

• jep
Ja, alles werkt ook wel, tenzij er een username is die matched, dan gaat hij daar naartoe.

Het gaat me puur en alleen om de volgorde. :)

• jant
  • Niet online
Wat je wilt heb ik draaien. Post eens wat configs van je virtual_domains of mail ze me, dan kan ik daar later even naar kijken.

Maak je overigens gebruik van de postfix + courier + mysql oplossing ?

• jep
Main.cf:

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
# see /usr/share/postfix/main.cf.dist for a commented, fuller
# version of this file.

# Do not change these directory settings - they are critical to Postfix
# operation.
command_directory = /usr/sbin
daemon_directory = /usr/lib/postfix
program_directory = /usr/lib/postfix

smtpd_banner = $myhostname ESMTP $mail_name (Debian/GNU)
setgid_group = postdrop
biff = no

# appending .domain is the MUA's job.
append_dot_mydomain = no
myhostname = xxxxx.xx
mydomain = xxxxx.xx
alias_maps = hash:/etc/aliases
alias_database = hash:/etc/aliases
virtual_maps = hash:/etc/postfix/virtualSQL
myorigin = /etc/mailname
mydestination = /etc/postfix/domains
relayhosts = localhost
mynetworks = 127.0.0.0/8
mailbox_command = /usr/bin/maildrop
mailbox_size_limit = 0
recipient_delimiter = +
home_mailbox = Maildir/
local_destination_concurrency_limit = 1
content_filter = smtp-amavis:[127.0.0.1]:10024

Het gaat om 't algemene postfix probleem, dit heb ik op elke server eigenlijk. Gaat dus puur en alleen om dat hij naar virtual moet kijken, en niet eerst naar user-accounts. :)

De file met domeinen en virtualhosts klopt gewoon :)

• RvdH
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 28-04 08:10

RvdH

Uitvinder van RickRAID

Je moet postfix style virtual domain aliassen gebruiken.
Zie "VIRTUAL ALIAS DOMAINS" in `man 5 virtual`.

[ Voor 37% gewijzigd door RvdH op 10-09-2003 16:06 ]

• jep
Aha, bedankt. Daar ga ik even naar kijken :)

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-02 12:23
wat staat hierin ?
mydestination = /etc/postfix/domains
als het goed is niet die test123.com en jep.com.

• jep
Uh, jawel. Daar staan alle domeinen in, en dat werkt.. Is dat niet zoals het wezen moet? Heb het altijd zo gehad.

• jant
  • Niet online
jep schreef op 10 september 2003 @ 21:59:
Uh, jawel. Daar staan alle domeinen in, en dat werkt.. Is dat niet zoals het wezen moet?
Ja maar dan maak je nog altijd *niet* gebruik van de postfix style virtual setup. Die heb je (in principe) wel nodig.

Ik zal je pogen op weg te helpen.

# $mydestination gebruik je voor je systemaccount.
$mydestination = servicez.org

Indien je hier ook je virtuale domeinen definieert dan krijgen je system accounts ook een emailadres van de virtuele domeinen!!!

Je lost dit op door je virtuele domeinen te definieren in:
code:
1
$virtual_mailbox_domains

te definieren.

Als je die setup goed realiseert, dan is je probleem opgelost.
Heb het altijd zo gehad.
Let wel, Postfix werkt anders dan sendmail ! ! !

man 5 virtual nog even bekijken ;)

Nog wat aanvullende informatie:
http://high5.net/howto/
http://kirb.insanegenius.net/postfix.html

[ Voor 4% gewijzigd door jant op 10-09-2003 23:07 ]

• jep
Ja, maar ik las dat sendmail' 's style compatible was! :) Is het dus ook, maar anders enzo.

Dit is inderdaad heel logisch, heel erg bedankt!

• jant
  • Niet online
jep schreef op 10 september 2003 @ 23:12:
Ja, maar ik las dat sendmail' 's style compatible was! :) Is het dus ook, maar anders enzo.
daar heb je natuurlijk wel een punt. Die termen zijn een tijdje geleden in de wereld gekomen. Maar sindsdien heeft de ontwikkeling van beide MTA's niet stil gestaan. En nu had ik (zojuist) het vermoeden dat sendmail weer iets anders omgaat met virtual mailboxen dan ten tijde van het introduceren van die termen:)

Maar zeker weten doe ik dan niet, Sendmail 8.7 was het laatste wat ik gedraaid heb.
Dit is inderdaad heel logisch, heel erg bedankt!
No problem.

• arikkert
is het niet veel simpeler : als je een domein als destination configureert, dan probeert je mailserver lokaal af te leveren. Waarom zou die mail doorsturen naar andere mailserver als die al op zijn bestemming is ?

• jant
  • Niet online
Waar is er dan sprake van het doorsturen van mail naar een andere server ?

Verwijderd

arikkert schreef op 11 September 2003 @ 15:11:
is het niet veel simpeler : als je een domein als destination configureert, dan probeert je mailserver lokaal af te leveren. Waarom zou die mail doorsturen naar andere mailserver als die al op zijn bestemming is ?
Wel eens gehoord van bedrijven die hosting etc. aanbieden ;)
Of bedrijven die onder meerdere domeinen te bereiken willen zijn en daarbij allerlei ingewikkelde (of minder ingewikkelde :+) constructies willen gebruiken om de e-mail bij bepaalde users te deponeren.

Als je overigens aardig wat gebruikers en (virtuele) domeinen wil gaan gebruiken dan raad ik mysql en/of ldap toch wel enorm aan. Uiteraard heeft een directory-server als ldap de voorkeur in snelheid.
Je kunt dan on the fly dingen veranderen en daarnaast ben je in instel mogelijkheden voor zowel domeinen alsook gebruikers nog eens veel vrijer. :)

• arikkert
Verwijderd schreef op 12 September 2003 @ 01:53:
[...]

Wel eens gehoord van bedrijven die hosting etc. aanbieden ;)
Of bedrijven die onder meerdere domeinen te bereiken willen zijn en daarbij allerlei ingewikkelde (of minder ingewikkelde :+) constructies willen gebruiken om de e-mail bij bepaalde users te deponeren.
blijft gelden dat mail voor een domein die uiteindelijk naar andere mailserver moet niet als destination geconfigureerd moet worden.
maar zoals 'jant' al opmerkte, moet alle mail misschien wel idd op de server blijven. de topic starter is daar volgens mij niet helemaal duidelijk over

[ Voor 53% gewijzigd door arikkert op 12-09-2003 11:10 ]

• jant
  • Niet online
arikkert schreef op 12 September 2003 @ 10:37:
[...]

blijft gelden dat mail voor een domein die uiteindelijk naar andere mailserver moet niet als destination geconfigureerd moet worden.
Onzin. Alle mail die niet naar $mydestination gaat kan ook worden afgeleverd met andere LDA (virtual).

Pagina: 1