MD-recorder hapert - opname mislukt :-(

Pagina: 1
Acties:
  • 408 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 02-05 16:00
Mijn portable md-recorder, Sony MZ-R55, geeft problemen. Een belangrijke opname is nu mislukt :( , van een concert zeg maar :/ Dit is al de tweede keer dat dit voorkomt (met een belangrijke opname), thuis is het probleem niet "na te bootsen".

Set:
-portable md-recorder, Sony MZ-R55
-microfoon:Sony ecm-717
-batterij: eerste keer lege NH-14WM, tweede keer vol opschroef-setje met 2xAA
-recorder in broekzak en mic op kleding, ik beweeg nauwelijks

Probleem: het geluid knippert/hapert, gaat steeds aan en uit. Bij afspelen op mijn thuisrecorder, Sony MDS-JE520, staat bij stilte zelfs de timer stil, net als bij ruis op een Sony videorecorder....

Mijn ideeën/testen:
-De eerste keer trad het op met bijna lege batterij, dus batterijen vervangen, probleem opgelost. Maar de tweede keer trad het op met volle batterijen. Een thuis-test met Low-BATT op de display gaf geen storing.
-Mic-stuk? Nee, want dan zou de timer niet stilstaan. Iets in het "brand-proces" moet verkeerd zijn. Een snoer-test: trekken en duwen aan de plug/kabel levert geen fout.
-Beweging? Nee, aardig schudden thuis geeft een perfecte opname! Op locatie stond ik stil.
-Schijfje stuk? Nee, bij 3 schijfjes zelfde probleem.

Overigens, beide keren zat het probleem alleen op het eerste deel van de schijf:
1e keer: na batterij vervangen probleem opgelost.
2e keer: zonder batterij vervangen (was nog goed), na zo'n half uur, opname perfect :?

Iemand met vergelijkbare ervaringen en een oplossing?

[ Voor 10% gewijzigd door pmeter op 10-09-2003 13:43 ]

• Aidix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-05 06:44

Aidix

Geluidspietlut

Niet verder lopen van de teller gebeurt alleen bij leesfouten die zo erg zijn dat hij de blocks niet meer kan herkennen, en dus niet weet waar hij is.
Toevallig 3 dezelfde (Maxell) schijfjes?

Een MZR55 is trouwens qua duurzaamheid de slechtse md portable ooit gemaakt, dus dat die een keer stuk gaat is niet verwonderlijk.

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 02-05 08:58

samo

yo/wassup

Misschien da de mic over de kop ging door het volume en de trillingen?

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21:19

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Staat ie soms op auto sync? Dan stopt ie met opnemen als er weinig geluid is. En ja dan hapert het wel! Dus de volgende keer opletten dat sync uitstaat!

• pmeter
Aidix schreef op 10 September 2003 @ 16:32:
Niet verder lopen van de teller gebeurt alleen bij leesfouten die zo erg zijn dat hij de blocks niet meer kan herkennen, en dus niet weet waar hij is.
Toevallig 3 dezelfde (Maxell) schijfjes?
Een MZR55 is trouwens qua duurzaamheid de slechtse md portable ooit gemaakt, dus dat die een keer stuk gaat is niet verwonderlijk.
Ai, dat vreesde ik al. Kan een dure super-speler ze nog wel lezen? Misschien ken ik iemand met een wat geavanceerder apparaat...
Nee, TDK en Maxel.
MZR-55 tweede hands was dus niet slim van mij? :'( :+
samo-arne schreef op 10 september 2003 @ 16:35:
Misschien da de mic over de kop ging door het volume en de trillingen?
Nope, ook bij stille pasages: ruis-fout-ruis-fout.
sebastius schreef op 10 September 2003 @ 16:38:
Staat ie soms op auto sync? Dan stopt ie met opnemen als er weinig geluid is. En ja dan hapert het wel! Dus de volgende keer opletten dat sync uitstaat!
Nee, staat uit. Ook bij veel geluid: ruis-fout-ruis-fout.

Maar... mijn vragen:
-Kan LOW-BATT dit veroorzaken als ik op tijd TOC?
-Kunnen trillingen dit veroorzaken? Ik stond toch best stil.
-Kan kou/warmte-condensatie dit veroorzaken? Steeds in het begin> toen kwam ik van buiten....... > maar buiten is het niet koud...

[ Voor 13% gewijzigd door pmeter op 10-09-2003 18:10 ]

• Tony Vroon
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 13-06-2020

Tony Vroon

Werkt nu ergens anders

Toevallig net van een koude naar een warme ruimte gegaan of andersom? Net als een CD-speler heeft een MD-speler een lensje dat gevoelig is voor condensatie.
De condensdruppels zorgen voor allerhande storingen, die "spontaan" verdwijnen als ze weer verdampt zijn. Je kunt dit voorkomen door je speler te laten acclimatiseren, door hem dus enkele uren van te voren al naar de ruimte te brengen (hoewel ik me kan voorstellen dat dat bij concerten niet altijd mogelijk is :/ )

"Wie is deesen figuur, hier ten topic aangheduidt als 'hij', wiens mededelinghe soo eenen consternatie weet te ontluycken :? " -- dion_b

• Flotter
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:59

Flotter

Pelipper!

pmeter schreef op 10 september 2003 @ 16:47:
[...]
Ai, dat vreesde ik al. Kan een dure super-speler ze nog wel lezen? Misschien ken ik iemand met een wat geavanceerder apparaat...
[...]
Nope, een Denon DN M1050R (+/- $1500,-) heeft er net zo veel moeite mee :'(

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

• Aidix
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 05-05 06:44

Aidix

Geluidspietlut

-Kan LOW-BATT dit veroorzaken als ik op tijd TOC?

Nee, want bij een "bijna low batt" situatie gaat hij meteen de toc wegschrijven en schakelt hij uit. Dit doet hij ruim voordat de batterij echt leeg is.

-Kunnen trillingen dit veroorzaken? Ik stond toch best stil.
Dat zou kunnen als je hem beweegt of bibbert. Het blijft een gevoelig opnameprocede, en een schok die de laser tijdens zijn burn cycle uit zijn baan duwt kan een track onleesbaar maken en afspeelproblemen veroorzaken

-Kan kou/warmte-condensatie dit veroorzaken? Steeds in het begin> toen kwam ik van buiten....... > maar buiten is het niet koud...

Nou nee, iets moet wel erg verschillen voor condensatie een probleem gaat worden.

Die trillingen zijn eeen goede mogelijkheid. Maar waarom probeer je het thuis niet nog een keer onder gecontroleerde omstandigheden. Dan weet je het zeker.

• pmeter
Tony Vroon schreef op 10 September 2003 @ 19:25:
Toevallig net van een koude naar een warme ruimte gegaan of andersom? Net als een CD-speler heeft een MD-speler een lensje dat gevoelig is voor condensatie.
De condensdruppels zorgen voor allerhande storingen, die "spontaan" verdwijnen als ze weer verdampt zijn. Je kunt dit voorkomen door je speler te laten acclimatiseren, door hem dus enkele uren van te voren al naar de ruimte te brengen (hoewel ik me kan voorstellen dat dat bij concerten niet altijd mogelijk is :/ )
Ik bedacht net: van buiten naar binnen is van koud naar warm... en dan heb je juist geen condensatie. :|
Daarnaast was ik bij de eerste keer dat het optrad flink van tevoren binnen. Het acclimatiseringsproces :O :+ moet dan al lang zijn voltooid :/
Aidix schreef op 10 September 2003 @ 21:40:
Die trillingen zijn eeen goede mogelijkheid. Maar waarom probeer je het thuis niet nog een keer onder gecontroleerde omstandigheden. Dan weet je het zeker.
Dat heb ik al gedaan > geen fout.

Het gaat mij er enkel om wat ik moet doen om te voorkomen dat mijn volgende opname op locatie weer mislukt! :?

[ Voor 21% gewijzigd door pmeter op 10-09-2003 21:53 ]

• Canard
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 07-05 20:33
Mijn 'antieke' MZ-R35 heb ik vaak gebruikt voor verschillende opnames buiten en binnen terwijl ik lekker stond te dansen (en is al een paar keer redelijk hard gevallen ;) )
Dus mijn MD heeft geen last van trillingen of koud/warm.

Ik denk gewoon dat je MD zelf niet helemaal goed meer is.... reparatie zal wel ongelofelijk duur zijn...

Anoniem: 56924

ik neem aan dat je in je thuis-test omgeving de recorder ook in je broekzak hebt zitten? misschien zou je de volgende keer tijdens het concert de recorder in je hand kunnen houden, kun je direct zien waar het fout gaat, en ook meteen de levels etc checken.

[ Voor 9% gewijzigd door Anoniem: 56924 op 11-09-2003 15:25 ]

Anoniem: 29309

Ik maak zelf ook concertopnames met mijn Sharp MT15 MD-Recorder en is me al 2x uitgevallen tijdens een opname en omdat hij dan de TOC nog niet weggeschreven heeft is de hele opname daardoor verloren gegaan.
Hebben alle MD-Recorders dit of hebben dure modellen dat niet?

Sorry dat ik even misbruik maak van dit topic

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 00:05

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Anoniem: 29309 schreef op 11 september 2003 @ 15:56:
Ik maak zelf ook concertopnames met mijn Sharp MT15 MD-Recorder en is me al 2x uitgevallen tijdens een opname en omdat hij dan de TOC nog niet weggeschreven heeft is de hele opname daardoor verloren gegaan.
Hebben alle MD-Recorders dit of hebben dure modellen dat niet?

Sorry dat ik even misbruik maak van dit topic
De toc word bij (voor zover ik weet) alle MD recorders achteraf weggeschreven.
(NA de opname dus).Als je dus tijdens het opnemen de accu er uittrekt of iets soortgelijks doet, dan krijgt het arme ding de kans niet om de toc weg te schrijven en weg is je opname...
Dat wil zeggen: je opname staat wel op MD, maar niet in de index...

Tegenwoordig zijn er spelers die zelf een "reserve" voorraad spanning achterhouden om nog net de toc weg te kunnen schrijven in dit soort gevallen...

Alles kan stuk.

Pagina: 1