Hoe belangrijk is dempingsfactor voor kwant- en kwaliteit ?

Pagina: 1
Acties:
  • 253 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 28-07 11:39

JT

VETAK y0

Topicstarter
Ik heb hier, zoals je bij de foto's van m'n HT hebt kunnen zien ( Post hier foto's en specs van je home-cinema! deel 4 ), een klein zelfbouw subje staan met een autoamp erop. Deze kan 2x35 of 1x100 gebrugd leveren. Ik had deze dus gebrugd op mijn sub staan voor 100 watt.

Nou vond ik mijn conus al erg snel ver uitslaan. Hij ging wel redelijk hard, maar niet wat ik had verwacht. Nou heeft deze amp een dempingsfactor >200. Maarrrr...als je brugt dan wordt de impedantie van de woofer voor de amp 2 ohm en daarmee halveert ook je dempingsfactor ! Dus ik denk, 'ik neem is de proef op de som en misschien gaattie op 1 kanaal wel ietsjes harder'. Dus ik aansluiten op 1 kanaal et....voila !!!

Holy shiat zeg, wat ging dat ding ineens hard, hij kon ietsjes verder uitslaan dan eerst (waarschijnlijk omdat het wat regelmatiger gaat), hij gaat echt een STUK harder, gok wel 4-5 dB en het klinkt allemaal nu veel strakker en beheerster :D Damn, dit had ik echt gewoon niet verwacht ! Dus eigenlijk kan ik je aanraden, afhankelijk van je sub, als je een amp koopt voor je sub om zowiezo geen eentje te kopen met een dempingsfactor in de buurt van de 100 en boven de 200 is zeer fijn :Y)

[ Voor 5% gewijzigd door JT op 10-09-2003 12:57 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

• MidiMaze
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-07 14:50

MidiMaze

Doe iets goed, of doe het niet

rare vraag misschien, maar heb je er wel een fase draaier voor gezet zodat je de speaker op de 2 plussen aansluit ???

blabla

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
? Nee, gewoon op de + van rechts en de - van links of andersom. Zo word het ook aangegeven in de manual.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Ik vroeg me wel eens af wat nu de werkelijke waarneembare effecten zijn van een lage of hoge dempingsfactor, doordat JT ze ervaring nu deelt met ons weet ik het. Wel wist ik dat een hogere dempingsfactor altiojd wel gewenst is, dus treefde ik hier ook altijd naartoe, maar nu weet ik wat het effect is.

Bedankt voor eht delen van je ervaring!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:08

JvS

Ik heb hem zelf ook

JT had een auto-radio versterker gebrugd staan he en spelen er meer factoren mee, zoals dat de impendantie ineens 2ohm lijkt te zijn voor een versterker in plaats van 4ohm. Zo kort door de bocht kan je dit dus niet stellen.

Desalnietemin wel interessant, al hoor je bij PA doeleinden (vrij hard, vrij grote speakers en grote versterkers) weleens dat een dempingsfactor van 100 gewoonweg genoeg is. Maar ik weet eigenlijk niet eens wat het precies doet.

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
2 ohm kan de amp makkelijk hebben, je kan ook 2x2 ohm aansluiten op die amp. Dat trektie makkelijk. Dempingsfactor heeft te maken met hoe goed je amp de conus/speakerdriver in controle kan houden. En zoals ik al zei, het zal ongetwijfeld er ook mee te maken hebben welke woofer erop zit aangesloten. Maar misschien dat de PA met een hogere dempingsfactor wel harder gaat omdat de conus veel meer in bedwang wordt gehouden en minder snel aan zijn xmax zit.

Ecodan warmtepomp

Verwijderd

Onwaarschijnlijk verhaal:

-Je brugcombinatie (met theoretisch 4-voudig vermogen!) speelt blijkbaar minder luid als aansluiting zonder die brug.
-Het volumeverschil komt volgens jouw door hogere dempingsfactor. De dempingsfactor heeft nagenoeg geen effect op geluidsvolume. Door een lagere demping zijn er juist tonen door het gebrek aan demping harder worden!

mijn conclusie:
Originele brugschakeling heeft nooit naar behoren gefunctioneerd

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Dat is JOUW conclusie, waar jij geen rekening mee houd is de xmax. Als hij als het ware onregelmatig flubbert en daarom sneller aan de xmax zit dan gaattie minder hard ja...

Ecodan warmtepomp

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

Een hoge dempingsfactor is nuttif voor bijvoorbeeld free air woofers omdat die geen demping hebben.

Ook bij woofers met een grote xmax (meer dat 10mm bijv) is het nuttig omdat de amp dan de woofer weer op tijd "terugkrijgt".

Maar ik gok eerder dat je voeding instort zodra je de amp brugt.
Wat voor amp en wat voor voeding?

Wise enough to play the fool

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Amp met 20A zekering en PSU van Antec met max 18A CONTINUE belasting op de 12v lijn. Gebrugd heb ik al gedaan. Trok de PSU, trok de amp, maar de woofer niet omdat hij zo snel uitsloeg.

Ecodan warmtepomp

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Zet eens een multimeter op de voeding en kijk wat het voltage doet.
Zodra die onder de 12 volt zakt heb je een probleem ivm amperage.

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Hij draait nu op een enkele eindtrap, das bij 4 ohm maar 35 watt :) Dus komt nu wel goed :)

Ecodan warmtepomp

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:55
Dempingsfactor heeft te maken met hoe goed je amp de conus/speakerdriver in controle kan houden.
Nee, dempingsfactor is de reciproke van de de uitgangsimpedantie van de versterker.
Of wat duidelijker: hoever zakt de uitgangsspanning in bij verschillende belastingen.

Inderdaad hebben versterkers met een lage DF minder controle over woofers, echter de consensus is toch wel dat boven een DF van 30 de verschillen bijzonder klein worden.
JT schreef op 10 September 2003 @ 14:24:
Dat is JOUW conclusie, waar jij geen rekening mee houd is de xmax. Als hij als het ware onregelmatig flubbert en daarom sneller aan de xmax zit dan gaattie minder hard ja...
Dat kan je helemaal niet zo stellen.
Conus uitslag is conusuitslag, waardoor die veroorzaakt wordt is niet belangrijk.
Het enige dat van toepassing kan zijn, is dat jouw "flubberen" bij een erg lage frequentie gebeurd en je er dus niks van hoort.
Verwijderd schreef op 10 September 2003 @ 14:09:
mijn conclusie:
Originele brugschakeling heeft nooit naar behoren gefunctioneerd
Dat vermoed ik ook :)

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Aangezien ik nu op de campus woon, kan je dan ff langskomen om te kijken wat ik verkeerd doe ? Want ik zie niet in hoe de brugschakeling verkeerd zou kunnen zijn...

Edit: wat hier en hier staat, ondersteunt mijn theorie toch best wel...

[ Voor 43% gewijzigd door JT op 10-09-2003 21:27 ]

Ecodan warmtepomp

• teacher
  • Nu online

teacher

Dysgaf!

Lampje schreef op 10 September 2003 @ 21:13:
[...]

Nee, dempingsfactor is de reciproke van de de uitgangsimpedantie van de versterker.
Of wat duidelijker: hoever zakt de uitgangsspanning in bij verschillende belastingen.
dat zeg ik.... :) (maar dan in n00b taal)

• Raymond
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:55
JT schreef op 10 September 2003 @ 21:17:
Aangezien ik nu op de campus woon, kan je dan ff langskomen om te kijken wat ik verkeerd doe ? Want ik zie niet in hoe de brugschakeling verkeerd zou kunnen zijn...

Edit: wat hier en hier staat, ondersteunt mijn theorie toch best wel...
Nee, ik doe geen huisbezoekjes :P

Ik heb alleen ff die eerste thread doorgelezen en het is maar net hoe je het opvat. Wat dikke voaf zegt klopt precies (en zo heb ik ook de DF van mijn nieuwe zelfbouwversterker bepaald). En volgens mij zegt hij _exact_ hetzelfde als ik. Alleen hij zet zelfs het formuletje erbij en daar was ik ff te lui voor :P

• JT

JT

VETAK y0

Topicstarter
Nah ja, het komt er iig op neer dat het ongecontroleerde onbedoelde bewegingen beter onder controle heb waardoor het zowiezo strakker klinkt (zowel theoretisch als praktisch is dat gewoon zo) en doordat de woofer zonder die bewegingen minder snel aan zijn xmax zit, gaattie harder. Of je dat laatste aanneemt of niet moet je zelf weten. Maar ik zou niet wetenwat er mis zou kunnen zijn aan de brug wanneer het geluid nog gewoon goed klinkt en ik het gewoon volgens het boekje heb gedaan.

Ecodan warmtepomp

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 10:07

Jag

Lampje schreef op 10 september 2003 @ 21:13:
[...]

Inderdaad hebben versterkers met een lage DF minder controle over woofers, echter de consensus is toch wel dat boven een DF van 30 de verschillen bijzonder klein worden.
Idd, ik had overigens gehoord dat het boven de 20 al weinig zou uitmaken, maar iets in die buurt iig.

En als de woofer meer spl geeft als je hem op 1 kanaal zet ipv gebrugd doe je iets fout/gaat er iets fout.
Pagina: 1