Toon posts:

Op zoek naar een CMS

Pagina: 1
Acties:
  • 607 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik werk bij een organisatie waar 800 werkzaam zijn. Momenteel wordt er gekeken naar de voor- en nadelen van een intranet voor deze organisatie. Aangezien er nogal wat dynamische content op het intranet moet komen, wordt er gekeken naar een CMS.

Van de medewerkers zullen ongeveer 500-600 gebruik gaan maken van het intranet, en zullen tussen de 40-50 personen de content bij gaan houden.

Er wordt binnen onze organisatie gewerkt met Win2K en NT4.0, momenteel heeft onze organisatie geen website, hier wordt momenteel aan gewerkt. Het ligt dus voor de hand dat er met IIS gewerkt gaat worden, en dus ASP. Het intranet zal gefaseerd worden uitgerold, dus er moet telkens meer functionaliteit aan het intranet worden toegevoegd. Als kantooromgeving wordt uiteraard MS office gebruikt, momenteel 97, wordt gewerkt aan upgrade naar 2000.

Wie heeft er voor ervaring met CMS'en die in dit plaatje passen?

Heb zelf de sites van Smartsite, Snakesite en Tridion bekeken. Zijn deze pakketten geschikt voor bovenstaand organisatieprofiel, of is dit overdone?

• jonggoud.nl
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 28-09 22:30

jonggoud.nl

@>--"--,--{

waarom stel je dat iis direct asp moet zijn? Je kan ook net zo makkelijk PHP installeren op een IIS server hoor! En dan zijn er ook nog eens legio gratis CMS systemen te krijgen. Even zoeken op sourceforge helpt daar al bij!

Nieuw (groots) project, mail me wat je er van vindt
Tevens in het bezit van een beeldschone vriendin

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 14-09 14:42

dominic

will code for food

Tridion is een redelijk populair CMS, dat erg flexibel werkt. Je kunt natuurlijk ook gaan kijken naar een op maat gemaakte oplossing door een ontwikkelaar in de arm te nemen, op dit vlak heb ik nog wel tips voor je :)

Download my music on SoundCloud

• Bosmonster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-09 16:31

Bosmonster

*zucht*

http://www.entopic.com/gids/

Koop die en kijk hem eens door. Verder kun je gewoon contact opnemen met de makers/bedrijven die die dingen leveren. Daar zullen zij je toch echt het beste mee kunnen helpen lijkt me...

Verwijderd

Bosmonster schreef op 10 September 2003 @ 12:08:
http://www.entopic.com/gids/

Koop die en kijk hem eens door. Verder kun je gewoon contact opnemen met de makers/bedrijven die die dingen leveren. Daar zullen zij je toch echt het beste mee kunnen helpen lijkt me...
Uit ervaring van het verleden (vorige gids) vind ik dat entopic nogal gekleurd is in zijn stellingen.

Verwijderd

Topicstarter
Er is hier niet voldoende kennis om zelf een CMS te bouwen, het bouwen van het intranet zal dan ook worden uitbesteed. En er de eis van ASP komt van hogerhand, moederbedrijf gebruikt ook ASP, dus ligt voor de hand dat dat hier ook zo gaat gebeuren.

Verwijderd

Denk ook eens aan xoops en pivot (beiden php) (easy OSS). Wij werken hier ook nog met Domino servers waar we gebaseerd op Lotus Notes een CMS op hebben draaien.
Ga wel na dat dit nogal wat kosten met zich meebrengt.

ik heb nog wel eens wat info gevonden op intranets.com

en er staat een pdf guide hoe ze te evalueren op intranetjournal.com

IIG veel suc6 ermee !

• buxx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-01-2024

buxx

ciao...

Waarom wordt er altijd bij deze topics direct geroepen: zoek het uit, test zelf wat.
Als we ze nu eens een voor een testen en onze bevindingen plaatsten.
Beste lijkt me dit aan de hand van enige eisen, zodat we aan het eind een netjes overzicht krijgen van de mogelijkheden van verschillende CMS-en.
Ik wil www.Typo3.com wel voor m'n rekening nemen aangezien ik die nu aan het proberen ben.

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Verwijderd schreef op 10 September 2003 @ 12:18:
[...]

Uit ervaring van het verleden (vorige gids) vind ik dat entopic nogal gekleurd is in zijn stellingen.
Ik heb de gids van 2003 hier naast me liggen en al aardig doorgenomen, maar kan er geen 'gekleurdheid' in terugvinden... Tzijn voornamelijk rauwe feiten over wat het kan en niet kan en de kosten.

Ideaal dus als je op zoek bent naar een geschikt CMS.
buxx schreef op 10 September 2003 @ 12:28:
Waarom wordt er altijd bij deze topics direct geroepen: zoek het uit, test zelf wat.
Als we ze nu eens een voor een testen en onze bevindingen plaatsten.
Beste lijkt me dit aan de hand van enige eisen, zodat we aan het eind een netjes overzicht krijgen van de mogelijkheden van verschillende CMS-en.
Ik wil www.Typo3.com wel voor m'n rekening nemen aangezien ik die nu aan het proberen ben.
Omdat ie misschien niet per definitie op zoek is naar iets wat gratis is?

[ Voor 39% gewijzigd door Bosmonster op 10-09-2003 12:35 ]

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

Aantal spam-reacties verwijderd... topic weer open :)

Let op: Spam-reacties betreffende aanbiedingen doen het topic geen goed en zullen worden verwijderd!

Dus hou het leuk voor de topicstarter ;)

[ Voor 81% gewijzigd door Bosmonster op 10-09-2003 14:57 ]

Verwijderd

@TS,
Je legt hier een vrij open vraag neer, er zijn tig verschillende CMS'en (en een veelvoud daarvan van de definitie CMS).

Dat het Intranet gefaseerd uitgerold wordt, vereist denk ik dat je een vrij modulair en vrij uitbreidbaar CMS nodig gaat hebben.

Heb je een overzicht van mimale eisen/functionaliteiten en daarnaast een overzicht waar het intranet naar toe moet groeien?

Is er bijvoorbeeld een integratie met nu al aanwezige applicaties vereist?
(Zoja, hou dan rekening dat er op het CMS makkelijk "maatwerk" gemaakt kan worden om de integratie te implementeren)

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2003 15:10 ]

• Bosmonster

Bosmonster

*zucht*

En in toevoeging van maui71: Zijn er eisen aan de kosten van het systeem? Want CMS'en heb je dus van gratis tot tienduizenden euro's (of nog meer ;)) per licentie. Los daarvan komen vaak nog implementatiekosten.

[ Voor 5% gewijzigd door Bosmonster op 10-09-2003 15:19 ]

Verwijderd

ik zou zeggen vooer het woord cms eens in in de search, veel heeft dit topic imo dan ook niet meer toe te voegen. Het kiezen van een cms is erg ingewikkeld. je kunt er 0 euro of 100.000 euro aan uitgeven (licenties). Je kunt het zo groot en lomp maken als je zelf wilt, etc

Verwijderd

offtopic:
Als kantooromgeving wordt uiteraard MS office gebruikt, momenteel 97, wordt gewerkt aan upgrade naar 2000.
Dan loopt je volgende maand alweer 2 versies achter als je je nieuwe office suite ingebruik neemt.

Ik weet heel goed dat grote bedrijven vaak problemen hebben om alles compatible te houden en die vinden de licenties ook niet echt leuk. Maar upgraden naar Office 2000 terwijl 21 oktober office 2003 uitkomt kan ik niet echt een strategische beslissing noemen.

Verwijderd

mmm misschien een nuttige toevoeging... -> wanneer er besloten wordt om de ontwikkeling van het intranet uit te besteden dan is het misschien handig om dit te doen bij een bedrijf wat standaard een CMS meeleverd... of ook CMSen ontwikkeld. Dit heeft het voordeel dat de intranetomgeving direct ontwikkeld wordt voor een CMS, lijkt mij wel zo handig.

• buxx
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 18-01-2024

buxx

ciao...

Wat zijn de belangrijkste eigenschappen van een CMS? Kan ik zelf alvast een lijstje maken welke CMS welke bevat.

Verwijderd

Het heeft totaal geen nut om op deze manier met van alles aan CMS systemen aan te komen zetten. We moeten dan toch echt wel wat meer weten, waaronder workflow opties, publicatievormen van de content, budget, migraties van reeds aanwezige content, toekomst plannen van het platform, wijze van flexibiliteit? .. pas dan, met de nodige informatie, kun je een redelijke richting krijgen van het CMS.

Je kunt wel een CMS kiezen met toeters en bellen, maar als de medewerkers niet weten hoe ze het moeten gebruiken, dan sta je daar. Bovendien zorgen teveel toeters en bellen voor onoverzichtelijkheid.

Dat is oa een van de redenen waarom veel gebruikers van een CMS schijt hebben aan editorial workflow. Iedere gebruiker krijgt gewoon lekker een account met publicatierechten en hoppa klaar is kees.

• DeFeCt
  • Laatst online: 01-10 10:27

DeFeCt

je wéét toch

Microsoft Sharepoint heeft verregaande integratie met office en lijkt uitermate geschikt voor wat jij ongeveer wil.
wij hebben er in iedergeval menig succesvol intranet mee opgeleverd.

[ Voor 15% gewijzigd door Pelle op 11-09-2003 13:31 ]

Flickr

Verwijderd

DeFeCt schreef op 10 September 2003 @ 16:43:
Microsoft Sharepoint heeft verregaande integratie met office en lijkt uitermate geschikt voor wat jij ongeveer wil.
wij hebben er in iedergeval menig succesvol intranet mee opgeleverd.
In principe is Sharepoint ook geen CMS, maar een Document Management System. :) Met de nieuwe Sharepoint versie zijn ze daar imo wat meer van afgestapt, oa de webinterface voor Exchange 2003 is ook als laag bovenop een Sharepoint laag gebouwd (waarom niet ASP.NET zou je dan denken). Het ligt echt totaal aan wat de ts wil met het systeem.

• Tjeerd
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 12:37

Tjeerd

Be Original, Be Yourself.

Sinds vandaag is de gehele Erasmus Universiteit Rotterdam site in de lucht gegaan wat helemaal gebruik maakt van Zope i.c.m. de beheerstool Silva. Kost in principe niets en is open-source, alleen om een of andere reden worden de ontwikkeleraars van Silva wel betaald :?

Ervaring met Zope/Silva combo is dat het traag is, erg traag. Maar dat kan wezen omdat de server waar op het draait niet snel genoeg is bij ons. Schijnt dat ze 'm ook in cluster draaien, maar helaas heb ik helemaal geen mogelijkheid om verder de technische dingen te weten te krijgen. Fucking DIA ;)

Werkt verder wel makkelijk voor mensen die alleen via wat knopjes tekst e.d. willen kunnen invoegen en plaatjes uploaden en genereren van TOC's adhv de onderliggende subdirs. Verder ondersteuning van XML en de mogelijkheid om Word-documenten te kunnen importeren en omzetten naar een Zope/Silva document.
Ook is er ondersteuning voor een hele waslijst van dingen zoals python, DTML, Page Templates e.d.
Behoorlijk uitgebreid CMS systeem iig is mijn ervaring.

Aardig CMS systeem voor breed gebruik binnen een instelling/bedrijf en je hebt als gebruiker weinig verstand nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door Tjeerd op 10-09-2003 17:00 ]

www.tjeerd.net - To repeat what others have said, requires education, to challenge it, requires brains.

• CaptBiele
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 27-08-2021

CaptBiele

No Worries!

Ik weet een prima CMS, wat geschikt is voor jullie intranet. Om er geen spam-bericht van te maken is het misschien makkelijker als je mij een berichtje/mailtje stuurt.... dan kan ik je er alles over vertellen.

modbreak

dat is dus alsnog spam! :(

[ Voor 20% gewijzigd door crisp op 10-09-2003 17:26 ]

• Kokkers
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 10:09
<spam verwijderd>

modbreak

lees nou even wat er over spammen werd gezegd! Dit voegt dus niets toe! :(

[ Voor 90% gewijzigd door crisp op 10-09-2003 17:28 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 September 2003 @ 16:50:
[...]
Het ligt echt totaal aan wat de ts wil met het systeem.
En hoeveel geld hij er aan mag uitgeven

Microsoft Content Management System kost 40.000 euro per processor

• DeFeCt
  • Laatst online: 01-10 10:27

DeFeCt

je wéét toch

Verwijderd schreef op 10 september 2003 @ 16:50:
[...]
Het ligt echt totaal aan wat de ts wil met het systeem.
Ik heb dus de indruk dat Sharepoint beter geschikt zou zijn dan een cms, maar goed, dat mag ts zelf bepalen :)

Flickr

• Pelle
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online

Pelle

🚴‍♂️

Topic is in overleg weer open gegaan, maar mensen die hier met hun eigen producten gaan schermen kunnen op een OW rekenen. Opzouten.

• MrBrown
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 04-11-2024

MrBrown

Reservoir Dog

Wat betreft Smartsite is er veel info te vinden in het topic [rml][ ALG] smartsite CMS[/rml]. Smartsite is een prima pakket, alleen moet het budget er wel voor zijn, en voor veel organisaties is het wellicht "overpowered". Zo ook een pakket als Tridion, alhoewel ik daar zelf geen ervaring mee heb.

Wellicht kan je eens een blik werpen op emagiC (http://www.emagic-cms.com). Dit is een asp based CMS systeem met flink wat mogelijkheden, tegen een best vriendelijke prijs. Ook goed uit te breiden met maatwerk applicaties.

Maar zoals al eerder vermeld: er is echt meer info nodig over wat er met het systeem moet gaan gebeuren. Wordt het puur informatieverstrekkend, zijn er koppelingen nodig met backend-systemen of databases, etc. etc. Pas als je weet wat je wilt kan je een cms toetsen aan jou behoeften...