[qpopper] mailcheck limiet instellen

Pagina: 1
Acties:

• Cyril
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23-04 12:36

Cyril

it's all in my mind

Topicstarter
Ik ben als beheerder van een redelijk grote hosting provider op zoek naar een oplossing om iets te doen aan de users die de pop3 server lopen te hammeren. Niet alleen is 't vrij irritant (sommige hebben de interval echt op 30 seconden/24h per dag staan..), maar de load loopt ook al gauw op wanneer het om meerdere accounts gaat. Wat we graag zouden zien is dat er een automatisch mailtje wordt gestuurd wanneer er vaker dan xx keer per uur wordt ingelogd. Nu draaien we qpopper op onze linux servers en ik heb al gezien dat daarmee een dergelijke optie niet standaard ingebouwd zit. Ook heb ik niet echt een geschikte oplossing gevonden via google.

Heeft er iemand misschien ervaring met het opzetten van iets dergelijks? Is dit gedaan door via een bash script de logfiles uit te lezen, of toch op een andere manier? Iemand anders misschien tips?

Real Men don't make backups. They upload it via ftp and let the world mirror it. -Linus Torvalds

• Seth4Chaos
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

mmm persoonlijk wil ik ook elke minuut mijn mail checken maargoed.

wat je mischien kan doen is met iptables het opbouwende pakketje limiteren tot 1 per 5 min ofzo.

iets als:
code:
1
iptables -A INPUT -p tcp -m state --state NEW --dport 110 -m limit --limit 5/m -j ACCEPT

[ Voor 27% gewijzigd door Seth4Chaos op 10-09-2003 12:45 . Reden: code toegevoegd ]

Mistakes are proof that you are trying...

• Cyril

Cyril

it's all in my mind

Topicstarter
mja, die limiet moet natuurlijk per user zijn, niet per server. Bovendien mogen users in principe best een paar keer snel achter elkaar de mail controleren, dat kan best een keer voorkomen, maar liever een limiet van zeg 20 keer per uur.

Real Men don't make backups. They upload it via ftp and let the world mirror it. -Linus Torvalds

Verwijderd

Hoe had je dat dan gedacht Cyril? Volgens mij heeft is het POP3 protocol niet zo ontwikkeld dat je een check kunt tegenhouden. Hooguit een error-message terug sturen. Ik denk niet dat jullie gebruikers daarop zitten te wachten hoor!

• Eastern
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-04 13:06
Als de logins gelogd worden kan je misschien een scripje bouwen wat gaat tellen hoevaak de betreffende user ingelogd is per uur/dag/week en er dan een mailtje heen sturen om z'n checks te verminderen. Dat is, denk ik, niet heel erg moeilijk. Je kan het dan ook nog sorteren op frequenties ed.

Als ik thuis zit checkt mijn outlook ook altijd iedere minuut de mail op m'n co-located server in de telecity. Dus dat anderen dat doen snap ik ook wel. Evt kan je ze uitleggen dat ze de mail kunnen forwarden naar hun eigen thuisserver indien van toepassing.

[ Voor 32% gewijzigd door Eastern op 10-09-2003 14:37 ]

• jant
  • Niet online
Als je een hosting provider bent vind ik niet dat je je dient te bemoeien met de frequentie waarmee men mail checkt.

Problemen met een te hoge load, betekenen dat je te weinig capaciteit hebt.

Een album per dag; een selectie: https://open.spotify.com/playlist/6s3nNLl8pJpCwLR3LPligA?si=dddc51153b2a49e8

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-04 22:42

jep

jant schreef op 10 September 2003 @ 14:13:
Als je een hosting provider bent vind ik niet dat je je dient te bemoeien met de frequentie waarmee men mail checkt.

Problemen met een te hoge load, betekenen dat je te weinig capaciteit hebt.
Daar ben ik het wel mee eens. Ik had een keer wat klanten die een trillian plugin met een bug gebruikten, dit vormde een soort pop3 aanval ;). Zulke gevallen breng je natuurlijk even op de hoogte, maar een limiet op 'normale' pop-checks zou ik niet doen.

Wil je dit wel doen dan zul je (denk ik) qpopper moeten ombouwen, het lijkt me wel goed mogelijk mits je een beetje C kunt. Allemaal niet zo moeilijk, maar het moet wel gemaakt worden. ;)

• Cyril

Cyril

it's all in my mind

Topicstarter
Ja, het echt blokkeren van de pop3 checks is misschien niet de mooiste en netste oplossing. Ik denk dat alleen een automatisch mailtje misschien wel beter is. Daarmee jaag je fanatieke mailers niet tegen je in 't harnas en zal mensen toch doen inzien dat een interval van 30 seconden wellicht ietsjes overdreven is. Ik denk dat ik voor de bash script oplossing ga, waarmee ik de grootste pop3 bezoekers een keer per dag uit de logfiles trek en een mailtje stuur.

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 27-04 22:42

jep

Dat kun je ook doen, al lijkt me perl voor zulke dingen handiger, maar dat moet je zelf weten. :)

• epias
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
http://www.pensive.org/ma...r/Archive-2002-11-06.html - even zoeken op popping. Ik heb het niet echt doorgelezen, dus misschien is het niet wat je zoekt.

• Cyril

Cyril

it's all in my mind

Topicstarter
Dank je! Ik heb al even met dit scriptje gespeeld en werkt best aardig. Moet nog een paar dingen aanpassen, maar dit is erg handig, scheelt me weer de moeite om zoiets zelf te schrijven ;)
http://www.test1.prioserve.net/pop3script.sh dit is 'm dus voor de mensen die geinteresseerd zijn.

• Eastern
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 23-04 13:06
Leuk scrippie :) , maar kan je ook nog ff een stukje posten van jouw log zodat wij gemakkelijk kunnen zien hoe dat formaat is (wel ff userinfo eruit slopen uiteraard 8-) )

• Cyril

Cyril

it's all in my mind

Topicstarter
De maillog hier ziet er zo uit:
code:
1
Sep 11 07:32:02 www in.qpopper[16403]: (v4.0.5) POP login by user "blaat" at (123.123.123.123) 123.123.123.123

Pagina: 1