Over privacy en whois......

Pagina: 1
Acties:
  • 396 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Phaerion
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-12-2024

Phaerion

Stillborn!!!

Topicstarter
Wat ik me nu al een tijdje afvraag.

Waarom wordt er gevochten tegen de verspreiding van spam,
vanuit het oogpunt van de privacy.
Terwijl met een whois query het komplete prive adres incl. telefoon nummmer
en dergelijke van een persoon met een webite gewoon te achterhalen is?

Volgens de nederlandse wetgeving heeft iedereen recht op privacyy.
Maar dat schijnt te vervallen op het moment dat je bijv. een .nl domein afsluit.
Want via de whois kun je gewoon achterhalen van wie die site is, waar hij of zij
woont en welk telefoonnummer hij of zij heeft.

Kwaadwillende internetters zouden dus zomaar eens bij je aan de deur kunnen staan of zo iets dergelijks.

Die gene waar je het domein aanvraagt geeft deze gegevens gewoon door aan het SDIN.
En het schijnt dat je pas na uitvoeirge uitleg eventueel uit de database gehaald kan worden en dat er dan de naam van de host komt te staan waar je het domein host.

Maar hoe zit het dan eigenlijk met onze privacy wetten?
Met spam gaat het over het algemeen over een e-mail adres dat is vrijgegeven, maar in het geval van een domeinregitratie sta je gewoon met je "billen bloot"
op het internet.

Ik neem aan dat er al vaker over gesproken is, maar met de search kom ik eigenlijk
niet veel verder dan een hoop technische praat over whois.

Ik wil wel eens weten in hoe verre je privacy beschermd is als je een nl domein
afsluit.

Snoep verstandig, lik m'n reet! :P

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-05 10:26
Je hebt bepaalde providers die het gelijk voor je doen, de adresgegevens en dergelijke op hun eigen naam zetten in plaats van jouw naam.

57696520646974206c65657374206973206e657264

• samo
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 19-05 15:57

samo

yo/wassup

Van een bedrijf kan je via de KVK ook gegevens zoals naam en adres achterhalen... Voor een domein is dat dus niet veel anders...

Bekend van cmns.nl | ArneCoomans.nl | Het kindertehuis van mijn pa in Ghana

• Sluuut
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 19-05 10:26
samo-arne schreef op 10 september 2003 @ 11:39:
Van een bedrijf kan je via de KVK ook gegevens zoals naam en adres achterhalen... Voor een domein is dat dus niet veel anders...
Ach je zal versteld zijn hoe gauw je iemand kunt traceren, mits je er de mogelijkheden en de kennis voor hebt.
Als je een 06 nummer hebt dan kun je bijna altijd al adrs naam etc achterhalen.
Als je een nickname hebt kun je al een hoop achterhalen, mits er natuurlijk niet honderden mensen met die nick bestaan ;)

57696520646974206c65657374206973206e657264

• IceStorm
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 16-05 20:56

IceStorm

This place is GoT-like!!!

Als je een .nl domeinnaam wilt hebben kun je die gewoon aanvragen. Als je de SIDN een goede reden geeft waarom je je gegevens NIET openbaar wilt maken (en de SIDN vind het ook een goede reden :+) dan valt er dus via die weg weinig op te zoeken.

Voor .com/.net/.org heb je helemaal geen gegevens nodig alleen een credit-card. Uiteraard ben je voor mensen die dat echt heel heftig willen aan de hand van je CC-gegevens dan wel weer op te zoeken maar het is iig geen kwestie van een simpele whois.

[edit]Uiteraard blijft het zo dat privacy en internet niet altijd even goed samengaan ;).

[ Voor 9% gewijzigd door IceStorm op 10-09-2003 12:05 ]

• Glacier
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Ik heb er inderdaad ook moeite mee dat mijn gegevens zomaar op straat ligen :( Lekker ook voor van die trieste verkoopluitjes die je telefoonnummer nodig hebben :(
Waarom moeten die adresgegevens zomaar op straat liggen eigenlijk? Een e-mail adres is toch wel voldoende?

• Kix@$$
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 18-05 10:28
Je kunt het ook positief zien, je voorkomt er misbruik mee. Als je ziet hoeveel personen illegale activiteiten er op na houden zoals creditcard fraude en dan een .com domeintje hebben met valse whois info...

• UDuckling5
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-12-2021

UDuckling5

Nachteend

Als ik in het telefoonboek kijk kan ik ook je adres achterhalen...

Flap

Verwijderd

Mijn domein: fewture.net

Zoekt en u zult vinden:
Direct Services
grondherendijk 17
Rotterdam, NL 3082 DD
NL

Domain Name: FEWTURE.NET

Administrative Contact::
Flexvalue Hostmaster: techniek@flexvalue.nl
Flexvalue Internet Services
Postbus 51
Maasland, NL 3155 ZH
NL
Phone:: 020-8762775
Fax:: 020-8762775
Technical Contact::
Flexvalue NOC: techniek@flexvalue.nl
Flexvalue Internet Services
Postbus 51
Maasland, NL 3155 ZH
NL
Phone:: 020-8762775
Fax:: 020-8762775

Record updated date on: 2003-05-28 06:20:11
Record created date on: 2002-06-17
Record will be expiring on date: 2004-06-17
Database last updated on: 2003-09-10 07:41:07 EST

Domain servers in listed order:

NS1.DIRECTSERVICES.NL
NS2.DIRECTSERVICES.NL
Nergens staat mijn naam oid :) Gewoon ff bellen en klaar..

Edit:
Voorde duidelijkheid: eerst stond dus alles zomaar op het net. Ik wist dat niet eens. Dus ik check dat zo een keer en zie daar al mijn gegevens staan. Telefoon nummer, adres, naam, alles gewoon :/ Ik vind dat niet normaal hoor. Heb dus gebeld en ze hebben het weg gehaald.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2003 13:46 ]

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Topicstarter
Hmm ....thnx :)

Ik had er al eens een mailtje over gestuurd naar mijn webserver.
Maar de reactie die ik daarop kreeg, deed mij overkomen dat het alleen in
uitzonderingsgevallen gedaan werd.
Ik begreep dat al niet goed.

Het is niet dat ik persee anoniem moet zijn of zo.
Maar meer vanwege kwaadwillend gebruik van prive-gegevens.
Want daar kun je dus vanaf het hele net bij zo, waar ook ter wereld.

• UDuckling5
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22-12-2021

UDuckling5

Nachteend

Ik wil wel even zeggen dat het juist de bedoeling van whois is om te achterhalen wie dat domein bezit. Zodat je hem eventueel kunt mailen of whatever je te maken hebt met iemand met een domein naam.
UNIX Refernce Manual:
WHOIS(1) UNIX Reference Manual WHOIS(1)

NAME
whois - Internet domain name and network number directory service

SYNOPSIS
whois [-adgprR] [-h host] name ...

DESCRIPTION
Whois looks up records in the databases maintained by several Network In-
formation Centers (NICs).
Mensen die een whois is doen zijn dus niet illegaal bezig. Het is progje doet gewoon waar het voor bedoelt is.
Korea Internet Information Center:
KRNIC operates WHOIS search service which enables user to search domain name registration information to check domain name registrant and contact number for the possible errors in Internet. KRNIC also plans to provide service that enables the user to select whether to disclose domain registration information in WHOIS search service.

Name of organization/person, type of organization, registrant contact information and name server information can be viewed in WHOIS search service.

As exception, personal information can be disclosed in case where it is considered to have ample ground to do so in order to take legal measures if domain registrant violates domain registration regulations, does harm to other person, or has a harmful effect on public morals. Besides, KRNIC encodes the payment information before sending them to charging agency for smooth settlement of registration fee, and provides the least personal information to delivery agency which are inevitable to print and send bill of registration fee and a receipt. In this case, agencies are bound under the agreement with KRNIC not to use such information for the purpose other than specified.
Stukje uit de privacy policy van een random NIC. Die zijn dus ook niet evil bezig.

Kortom, het hoort allemaal zo, waar maken jullie je nou druk om?

Flap

• BKJ
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 16-04 16:06

BKJ

SIDN heeft dit al opgemerkt en heeft het volgende gedaan:

Waarom kan ik sinds 29 januari 2003 niet meer dan 15 maal per dag gegevens uit de Whois opvragen?
Sinds 29 januari 2003 geldt er een restrictie op het raadplegen van de Whois. Per IP-adres per dag kunnen er 15 bevragingen worden gedaan. Voorafgaand aan 29 januari 2003 waren dit 500 bevragingen per IP-adres per dag. Onderstaand volgt een nadere toelichting.

Het wettelijke kader
In de Wet Bescherming Persoonsgegevens (WBP) stelt de Nederlandse wetgever strikte en dwingende regels omtrent de verwerking en het gebruik van persoonsgegevens. Omdat de Whois persoonsgegevens bevat, is de WBP hierop van toepassing.

Waarvoor dient de informatie die in de Whois te vinden is?
Behalve belangen van privacybescherming (waarop de WBP ziet) bestaan ook andere legitieme redenen om bepaalde (domeinregistratie)gegevens openbaar toegankelijk te houden. Deze redenen zijn vastgelegd in internationale afspraken.
Legitieme redenen voor gebruik van Whois- informatie zijn:
- het oplossen van technische problemen in verband met de werking van het internet;
- het kunnen aanvragen van (nog niet geregistreerde) .nl-domeinnamen;
- de bescherming van intellectuele eigendomsrechten; en
- het voorkomen en bestrijden van illegale en schadelijke inhoud op het internet.

Een maatschappelijke belangenafweging: redelijke beperking van gebruik Whois
De hiervoor genoemde –soms tegenstrijdige– belangen van privacybescherming en openbaarheid, zijn onderwerp geweest in het Domeinnaamdebat.
In deze brede maatschappelijke discussie is de Nederlandse internetgemeenschap tot een belangenafweging gekomen tussen enerzijds het behoud van het openbare karakter van de Whois en anderzijds een bescherming tegen oneigenlijk gebruik van de Whois door een limitering van het gebruik naar redelijkheid.

Wat de Whois-restrictie niet inhoudt
Gelet op de geschetste achtergrond, is de huidige beperking van de Whois-functie dus het resultaat van een zorgvuldige maatschappelijke belangenafweging. Zolang op een juiste wijze gebruik wordt gemaakt van het register, hoeft de beperking op de raadpleging van de Whois geen problemen op te leveren, want:
- het openbare karakter van de Whois wordt door de restrictie niet aangetast. Iedereen heeft immers nog steeds toegang tot de Whois;
- de Whois-restrictie beperkt niet de algemene beschikbaarheid van de Whois-informatie. Voor een onbeperkt publiek blijft deze informatie opvraagbaar. Wat de restrictie beperkt, is het aantal opvragingen vanaf één IP-adres;
- het controleren van beschikbaarheid van een .nl-domeinnaam voor registratie blijft met behulp van de 'Is'-functie gewoon onbeperkt mogelijk.

Het zoeken met behulp van de Is-functie kan door te kijken of een domeinnaam nog vrij is, zonder het vakje ‘uitgebreid’ aan te vinken. Via onderstaande Unix command line kan ook de Is-functie worden geraadpleegd:

whois –h whois.domain-registry.nl ‘is [.].nl’

Ontheffing voor intern gebruik door Deelnemers
Om deelnemers te faciliteren bij de uitvoering van hun domeinregistratiewerkzaamheden kunnen zij een ontheffing krijgen voor de Whois-beperking. Deze ontheffing is uitdrukkelijk bedoeld voor de eigen, interne activiteiten van de Deelnemers. Bijvoorbeeld om te controleren of bij een verhuizing of wijziging domeinnaamhouder de juiste houder het registratiecontract heeft ondertekend.

Lijkt me al een stap in de goed richting :)

Kamer huren

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 05-05 10:41

Bergen

Spellingscontroleur

Als je niets illegaals doet heb je toch niets te verbergen? Of zie ik dat verkeerd? In het telefoonboek (en dus ook www.detelefoongids.nl enzo) staat toch ook al je gegevens? Mijn gegevens staan ook gewoon allemaal bij mijn domein (gerbs.net) maar daar lig ik niet wakker van. Iedereen mag weten hoe ik heet en waar ik woon. :)

Verwijderd

GerbenW schreef op 10 september 2003 @ 17:39:
Als je niets illegaals doet heb je toch niets te verbergen? Of zie ik dat verkeerd? In het telefoonboek (en dus ook www.detelefoongids.nl enzo) staat toch ook al je gegevens? Mijn gegevens staan ook gewoon allemaal bij mijn domein (gerbs.net) maar daar lig ik niet wakker van. Iedereen mag weten hoe ik heet en waar ik woon. :)
hoeveel spam mailtjes krijg jij per dag? als dat allemaal per gewone post of telefoon zou komen had je helemaal geen leven meer.

en de post/telefoon kent nou eenmaal geen spamfilter...

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op 10 September 2003 @ 17:46:
[...]

hoeveel spam mailtjes krijg jij per dag? als dat allemaal per gewone post of telefoon zou komen had je helemaal geen leven meer.

en de post/telefoon kent nou eenmaal geen spamfilter...
*ALS* dat allemaal per gewone post of telefoon zou komen ja, maar dat komt niet via de gewone post of per telefoon. Ik krijg een berg spam, maar de mailserver heeft een uitstekend filter. Er komen nog geen 5 doorheen per dag en daar kan ik best mee leven.

Trouwens, voor ongewenste snailmail hebben we de bekende JA/NEE-sticker.

[ Voor 7% gewijzigd door Bergen op 10-09-2003 17:53 ]

Verwijderd

GerbenW schreef op 10 September 2003 @ 17:52:
[...]
*ALS* dat allemaal per gewone post of telefoon zou komen ja, maar dat komt niet via de gewone post of per telefoon.
nog niet nee
Ik krijg een berg spam, maar de mailserver heeft een uitstekend filter. Er komen nog geen 5 doorheen per dag en daar kan ik best mee leven.
tuurlijk, email kun je filteren
Trouwens, voor ongewenste snailmail hebben we de bekende JA/NEE-sticker.
en drie keer raden waarom al die bedrijven juist jouw naam/adres willen hebben? :)

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Hoeveel jaar moet ik daarop wachten dan? Ik kan me niet voorstellen dat bedrijven er geld in gaan steken om whois-gegevens van domeinen op te vragen en juist die mensen te bellen of reclame te sturen. Wat is er zo bijzonder aan eigenaren van domeinen?

Er zijn wel makkelijkere en, als je het uitbesteedt, goedkopere manieren om achter een berg adressen te komen.
[...]

tuurlijk, email kun je filteren

[...]

en drie keer raden waarom al die bedrijven juist jouw naam/adres willen hebben? :)
Geen idee? Niet omdat ik iets wil hebben iig. Je doelt toch niet op 'het bedrijf van de sticker'? Dat is de gemeente namelijk.. :P

Verwijderd

die nee/nee sticker stopt ongeadresseerde reclame. geadresseerde reclame (dus voorzien van naam/adres) krijg je dan nog gewoon.

• Sen
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01-04 05:55

Sen

<-->

mijn gegevens staan overal op inet maar ik krijg er naar mijn gevoel echt nie meer spam door hoor. In mijn mailbox misschien maar dat haalt mijn spamfiler er wel uit. In de post ook niet dat is allemaal via de kvk verkregen.

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Topicstarter
Sja...ik sta dus niet in het telefoon boek.....ook niet met mijn mobiele nummer.

Waarom zou een ander dan mijn telefoonnummer alsnog ergens publiceren?
Zonder erom te vragen notabene.
Ik vind dat aardig onbeleefd.
Als de bank het doet zijn ze strafbaar.

Ik kan ook niet zomaar bij een willekeurige bank het adres opvragen van een klant.
Dat mogen ze simpelweg volgens de wet niet.
De wet op privacy beschermd ons prive gebeuren.

Maar als het om het internet gaat dan is elke vorm van privacy ineens taboe?
Als iemand mijn gegevens nodig heeft dan kunnen ze me via de bekende weg
bereiken.

Iedere fatsoenlijke site heeft wel een contact adres waar je kan corresponderen
met de webhost.

Dus ook daarom is het niet nodig om iemand priveadres online te gooien.

En waarom zou iemand gelijk crimineel of zo bezig zijn als hij zijn anonimiteit
of privacy op prijs stelt?
Dat vind ik nou zo'n onzin.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 September 2003 @ 13:44:
Mijn domein: fewture.net

Zoekt en u zult vinden:

[...]

Nergens staat mijn naam oid :) Gewoon ff bellen en klaar..

Edit:
Voorde duidelijkheid: eerst stond dus alles zomaar op het net. Ik wist dat niet eens. Dus ik check dat zo een keer en zie daar al mijn gegevens staan. Telefoon nummer, adres, naam, alles gewoon :/ Ik vind dat niet normaal hoor. Heb dus gebeld en ze hebben het weg gehaald.
Ja, maar dat is een .net-domein, geen .nl-domein. Bij veel (buitenlandse) registrars kun je de whois-gegevens van je com/net/org-domein te allen tijde zelf online wijzigen in wat je maar wilt. Bij .nl-domeinen kan dat dus niet.

En inderdaad, de SIDN geeft niet zomaar toestemming om je gegevens geheim te houden. Vrijwel niet, eigenlijk ;) , daar moet echt een hele goede reden voor zijn.

• kamerplant
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Bij de regestratie van mijn .net domein werd gewoon netjes uitgelegt dat de informatie die ik op dat moment aan het invullen was openbaar opvraagbaar is via Whois inclusief de reden.
Fake informatie invullen was in mijn geval mogelijk, maar het bedrijf bood ook aan om (voor extra kosten) het op hun naam te reggen.

Zo hoort het ook, dan is er qua privacy niks aan de hand aangezien alles bewust ging.
Maar blijkbaar gaat dat bij .nl domein-namen minder duidelijk als ik het goed begrijp? :{

🌞🍃

Verwijderd

DataBeest schreef op 10 September 2003 @ 19:54:
Maar blijkbaar gaat dat bij .nl domein-namen minder duidelijk als ik het goed begrijp? :{
Bij de aanvraag van een .nl-domein moet je je legitimeren. Zodoende wordt vrijwel altijd je officiele adres vermeld.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2003 19:58 . Reden: -t ]

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Phaerion schreef op 10 september 2003 @ 19:40:
...
Maar als het om het internet gaat dan is elke vorm van privacy ineens taboe?
...
Denk je niet dat dat niet ergens in de Algemene Voorwaarden staat vermeldt? Dacht 't wel... :z

[ Voor 3% gewijzigd door Bergen op 11-09-2003 03:40 ]

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Topicstarter
Persoonlijke Informatie

Uw persoonlijke informatie wordt alleen voor gebruikt voor *Naam aanbieder). Deze zal niet aan derden worden doorgespeeld. Het is belangrijk dat u de persoonlijke informatie invult van de persoon die verantwoordelijk wordt voor het hosting account.
Zo stond het op de bestel pagina waar ik mijn domein heb aan gevraagd destijds.

Nadat ik daar een mailtje over gestuurd had.
Kreeg ik bericht terug dat hij die page netjes veranderd had, en dat het idd
verwarrend kon zijn.

Nu staat het er zo.

[quote]
Persoonlijke Informatie

Uw persoonlijke informatie wordt alleen voor gebruikt voor *Naam aanbieder) en het registreren van domeinnamen op uw naam. Deze zal niet aan derden worden doorgespeeld. Het is belangrijk dat u de persoonlijke informatie invult van de persoon die verantwoordelijk wordt voor het hosting account.
[quote]

Sja vanaf dat moment had ik geen poot meer om op te staan natuurlijk.
En hij deelde me mee dat het in uitzonderings gevallen wel mogelijk was.
Maar dat je er idd een goede reden voor moest hebben.

Nou ja zeg, mag ik dus niet meer zelf beslissen of ik mijn eigen adres gegevens
online wil hebben?
Ik snap niet waarom men er zo op gehapt is om dat vrij te geven.
Wat is het nut ervan...als er op elke website een correspondentie mogelijkheid
is voor webmasters?

Iemand's prive gegevens zijn géén gemeengoed.
Dat is ooit zo bepaald....
Het klopt gewoon niet als een ander dat vrijeliik mag verspreiden waar hij wil.
Los staande van het feit of ik het erg vind of niet, dat mijn gegevens
ergens staan.

Je wordt toch ook boos als één van je vrienden je mobiele nummer aan
iedereen geeft die het maar horen wil, ook als je dat liever niet hebt?

Was alleen mijn mailadres niet genoeg geweest dan?
De rest zou eventueel op aanvraag kunnen.
Maar nu kan gewoon iedereen erbij.

[ Voor 14% gewijzigd door Phaerion op 12-09-2003 01:59 ]

Verwijderd

Phaerion schreef op 12 September 2003 @ 01:52:
Was alleen mijn mailadres niet genoeg geweest dan?
De rest zou eventueel op aanvraag kunnen.
Maar nu kan gewoon iedereen erbij.
Tja, da's ook een van de redenen waarom ik alleen voor m'n zakelijke domeinnaam een .nl domein heb aangevraagd. Voor m'n 'onzin'-domeinen ;) heb ik daarom maar com/net/org-domeinnamen geregistreerd.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2003 02:35 . Reden: 34 ]

• Phaerion

Phaerion

Stillborn!!!

Topicstarter
Ik maak me verder ook niet echt druk, buiten dit topic om. :)

Maar het is meer de tegenstrijdigheid.

Geen spam/ ongewenste mail spy/adware en dergelijke....
Maar wel ieder zijn prive gegevens vrij opvraagbaar op het net.

SIDN en dat soort organisaties zouden juist vóór aan in de rij moeten staan
met het beveiligen van hun client gegevens.
Ipv het zo open en bloot te laten liggen.

Maar misschien spelen er daar hele andere belangen mee.

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:55

Jimbolino

troep.com

ik kwam er toevallig vandaag achter dat mijn naam en adres gewoon te vinden waren via whois... maar ik zit bij een heel fijne host die dit binnen een minuut had veranderd nadat ik hem aansprak op msn

oja, verwijderen van info ging niet dus heb ik ze maar veranderd in:
Registrant:
Jim Bolino
somwhere in tilburg 1
Tilburg 5000AA
Netherlands

alleen updaten duurt even geloof ik, want als ik whois onder linux zie ik nog de oude gegevens

[ Voor 36% gewijzigd door Jimbolino op 12-09-2003 04:04 ]

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

Pagina: 1