Wat ik me nu al een tijdje afvraag.
Waarom wordt er gevochten tegen de verspreiding van spam,
vanuit het oogpunt van de privacy.
Terwijl met een whois query het komplete prive adres incl. telefoon nummmer
en dergelijke van een persoon met een webite gewoon te achterhalen is?
Volgens de nederlandse wetgeving heeft iedereen recht op privacyy.
Maar dat schijnt te vervallen op het moment dat je bijv. een .nl domein afsluit.
Want via de whois kun je gewoon achterhalen van wie die site is, waar hij of zij
woont en welk telefoonnummer hij of zij heeft.
Kwaadwillende internetters zouden dus zomaar eens bij je aan de deur kunnen staan of zo iets dergelijks.
Die gene waar je het domein aanvraagt geeft deze gegevens gewoon door aan het SDIN.
En het schijnt dat je pas na uitvoeirge uitleg eventueel uit de database gehaald kan worden en dat er dan de naam van de host komt te staan waar je het domein host.
Maar hoe zit het dan eigenlijk met onze privacy wetten?
Met spam gaat het over het algemeen over een e-mail adres dat is vrijgegeven, maar in het geval van een domeinregitratie sta je gewoon met je "billen bloot"
op het internet.
Ik neem aan dat er al vaker over gesproken is, maar met de search kom ik eigenlijk
niet veel verder dan een hoop technische praat over whois.
Ik wil wel eens weten in hoe verre je privacy beschermd is als je een nl domein
afsluit.
Waarom wordt er gevochten tegen de verspreiding van spam,
vanuit het oogpunt van de privacy.
Terwijl met een whois query het komplete prive adres incl. telefoon nummmer
en dergelijke van een persoon met een webite gewoon te achterhalen is?
Volgens de nederlandse wetgeving heeft iedereen recht op privacyy.
Maar dat schijnt te vervallen op het moment dat je bijv. een .nl domein afsluit.
Want via de whois kun je gewoon achterhalen van wie die site is, waar hij of zij
woont en welk telefoonnummer hij of zij heeft.
Kwaadwillende internetters zouden dus zomaar eens bij je aan de deur kunnen staan of zo iets dergelijks.
Die gene waar je het domein aanvraagt geeft deze gegevens gewoon door aan het SDIN.
En het schijnt dat je pas na uitvoeirge uitleg eventueel uit de database gehaald kan worden en dat er dan de naam van de host komt te staan waar je het domein host.
Maar hoe zit het dan eigenlijk met onze privacy wetten?
Met spam gaat het over het algemeen over een e-mail adres dat is vrijgegeven, maar in het geval van een domeinregitratie sta je gewoon met je "billen bloot"
op het internet.
Ik neem aan dat er al vaker over gesproken is, maar met de search kom ik eigenlijk
niet veel verder dan een hoop technische praat over whois.
Ik wil wel eens weten in hoe verre je privacy beschermd is als je een nl domein
afsluit.
Snoep verstandig, lik m'n reet! :P