Toon posts:

DVD branders evolutie

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zag gisteren in de pricewatch op tweakers dat verbatim double sided dvd's heeft.
Kun je deze schijf dan op twee manieren in de writer plaatsen (onderkant en bovenkant beschrijven).
Ja er stond echt double sided (9,4 GB) .....niet dual layer.

Komen er dan ook branders die twee kanten kunnen beschrijven??

Zouden er nog branders komen die dual layer kunnen branden?

Verwijderd

en als ze ook nog per direkt leverbaar zijn dan ga ik ze wel halen ....

al betwijfel ik het ..... en dan moet ik nog zien of de huidige branders het wel aankunnen maar dat laaste kan wel worden opgelost denk ik.

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2003 10:35 ]

Verwijderd

Net gekeken op hun website en daar zie ik alleen maar DVD-RAM van 9.4 GB

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-01 07:49
Double sided DVD's bestaan al langer.. Heb ze ooit een half jaar geleden op een beurs gezien.
En ja, die kun je aan twee kanten beschrijven :)

(niet handig als je er ook nog een label ofzo op wilt hebben, maarja wel 9 GB opslag :P)

En elke brander kan volgens mij gewoon beide kanten beschrijven. Gewoon een kwestie van de DVD even omdraaien :)

• vassago
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22:15
Die staan al maanden op Opus.nl
(de -R versie, +r heb ik nog niet van gehoord)

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Twynn schreef op 10 September 2003 @ 10:49:
En elke brander kan volgens mij gewoon beide kanten beschrijven. Gewoon een kwestie van de DVD even omdraaien :)
Hoe droog :+

Volgens mij bedoelt hij eerder beide kanten tegelijk :) Wel, zulke branders heb ik tot zover nog niet gesignaleerd, ook niet in vorm van een plan/prototype/oid.

• TD-er
  • Laatst online: 12-03 23:26
Philips was al wel bezig met het ontwikkelen van dual-layer (dus niet omdraaien, maar 2 laagjes)
Wanneer dat op de markt komt... geen idee.
* TD-er kan zich niet goed voorstellen hoe je de eerste laag niet beïnvloed tijdens het branden van de 2e laag.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• vassago
  • Laatst online: 22:15
BalusC schreef op 10 September 2003 @ 10:59:
[...]
Volgens mij bedoelt hij eerder beide kanten tegelijk :) Wel, zulke branders heb ik tot zover nog niet gesignaleerd, ook niet in vorm van een plan/prototype/oid.
Hij vroeg toch echt:

"Ik zag gisteren in de pricewatch op tweakers dat verbatim double sided dvd's heeft.
Kun je deze schijf dan op twee manieren in de writer plaatsen (onderkant en bovenkant beschrijven)."

;)

Verwijderd

vassago schreef op 10 September 2003 @ 10:54:
Die staan al maanden op Opus.nl
(de -R versie, +r heb ik nog niet van gehoord)
al meer dan een jaar heb opus ze

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

vassago schreef op 10 September 2003 @ 11:16:
Hij vroeg toch echt:

"Ik zag gisteren in de pricewatch op tweakers dat verbatim double sided dvd's heeft.
Kun je deze schijf dan op twee manieren in de writer plaatsen (onderkant en bovenkant beschrijven)."

;)
De topicstarter had zijn vraagstelling inderdaad wel duidelijker mogen omschrijven. Ik doelde hier namelijk op:
:)

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:50
BalusC schreef op 10 September 2003 @ 11:23:
[...]
De topicstarter had zijn vraagstelling inderdaad wel duidelijker mogen omschrijven. Ik doelde hier namelijk op:

quote:
------------------------------------------
------------------------------------------
Veel interessanter zou natuurlijk zijn of er spelers komen die het aankunnen om van twee kanten te lezen :) Even bij het branden de DVD omdraaien is niet erg, maar naar je speler moeten lopen midden in een film om hem om te draaien is wel erg ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Rukapul op 10-09-2003 11:58 ]

• Countess
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 15-02 21:00
TD-er schreef op 10 september 2003 @ 11:02:
* TD-er kan zich niet goed voorstellen hoe je de eerste laag niet beïnvloed tijdens het branden van de 2e laag.
ze maken gebruik van verschillende kleuren lazer light.
de kleur die word gebruikt voor de 2de laag gaat bijna geheel door de 1ste laag heen en word niet of nouwelijks opgenomen
en de hoeveelheid energie die toch door de eerste laag word opgenomen is niet genoeg om een verandereing te veroorzaken

mijn spelling is niet best, maar wel beter als je haar. ga jij je ook verbeelden dat mensen rare dingen over je spelling gaan zeggen als hun haar er niet uit ziet? andrelon helpt!

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:50
Countess schreef op 10 September 2003 @ 11:35:
[...]

Dat zou inhouden dat er twee lasers in het apparaat zouden zitten om te branden en dat lijkt me toch erg onwaarschijnlijk (laser = 1 golflengte = 1 kleur). Lezen van verschillende lagen doen ze nu toch ook door verschillend te focussen. Bovendien wil je natuurlijk dat het met bestaande apparatuur wel uit te lezen is :)
de kleur die word gebruikt voor de 2de laag gaat bijna geheel door de 1ste laag heen en word niet of nouwelijks opgenomen
en de hoeveelheid energie die toch door de eerste laag word opgenomen is niet genoeg om een verandereing te veroorzaken
De rest van wat hierboven staat zal het ongeveer wel op neer komen, maar dat kan iedereen wel bedenken :)

[ Voor 11% gewijzigd door Rukapul op 10-09-2003 11:59 ]

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20-03 12:22

The Third Man

The Third Jellyfish

Countess schreef op 10 September 2003 @ 11:35:
[...]

Andere kleur is natuurlijk niet mogelijk, want dan zou je verschillende data dichtheden op de twee lagen krijgen, waardoor normale spelers ze niet zouden kunnen lezen, nutteloos dus.

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag bestond uit 3 vragen:
1) moet je de dubbel sided dvd omdraaien in de brander
2) zijn er / komen er branders die zo kunnen branden (zonder dvd om te draaien)
3) komen dual layerd dvd branders.

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16:12
Wat ik me afvraag waarom moet er ontwikkeling gebeuren om DUAL LAYER branders op de markt te brengen :? FILM indutrie kan dat ook al of zit ik verkeerd ?

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Smarron
  • Laatst online: 22:24

Smarron

The bend

Possible schreef op 10 September 2003 @ 12:33:
Wat ik me afvraag waarom moet er ontwikkeling gebeuren om DUAL LAYER branders op de markt te brengen :? FILM indutrie kan dat ook al of zit ik verkeerd ?
Precies ... Allemaal marketing. Eerst alles uitmelken en dan een keer met die dual layer komen of double sided single layer. Als dat eenmaal is gekomen zullen ze erna met double sided dual layer komen.

-=Dell Inspiron 7591=- -=Samsung Galaxy A52s 8GB=- -=Nikon D750=- -=Flickr=-

• Possible
Smarron schreef op 10 September 2003 @ 12:35:
[...]
Precies ... Allemaal marketing. Eerst alles uitmelken en dan een keer met die dual layer komen of double sided single layer. Als dat eenmaal is gekomen zullen ze erna met double sided dual layer komen.
Tja inderaad ik heb namelijk nog nooit een double sided dual layer gezien , mischien komen die ook wel niet omdat Blue Ray de dvd al weer opvolgd...

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Th@_M@ster
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-03 19:42
is het nu mogelijk om deze dvds te branden met een "gewone" dvd brander, want is het dan niet goedkoper al komt je waar je 2 kanten kan beschrijven i.p.v 1 of zijn deze juist duurder??

Ka-tjing

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Possible schreef op 10 september 2003 @ 12:33:
De filmindustrie brandt ze niet, maar perst ze. Vandaar dat je ook nooit zilveren beschrijfbare cd's/dvd's ziet hè :Y)

• Possible
Lekkere Kwal schreef op 10 September 2003 @ 13:47:
[...]
De filmindustrie brandt ze niet, maar perst ze. Vandaar dat je ook nooit zilveren beschrijfbare cd's/dvd's ziet hè :Y)
Hmmz zon systeem moet philips of plextor ook maar voor de consument gaan fixen :D :D kan nog leuk worden }) :7

• Vorlon
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 20-03 01:06
Wie had dan die DD CDRW's bedacht? Dat is toch ook dubbellaags? Als het met een cdrw kan moet het technisch gezien ook met een dvdrw werken.

Ik denk alleen dat de filmindustrie dan heel erg ruzie gaat maken met de heren writer fabrikanten.

"You are not ready for immortality yet" - Kosh Nararek

Verwijderd

sony heeft een tijdje DD CDRW geprobeert aan de man te brengen, maar het lukte niet omdat die cd's alleen uit te lezen waren in de DD-brander van sony zelf. vervolgens nooit meer wat van gehoord. dat betekent wel dat het technisch mogelijk is om duallayer te branden. alleen is dan wel het hek van de dam als het gaat om dvd's kopieren. iedereen simpel iso-read en iso-write doen in dvddecrypter, beter kan niet.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Vorlon schreef op 10 september 2003 @ 15:17:
Wie had dan die DD CDRW's bedacht? Dat is toch ook dubbellaags? Als het met een cdrw kan moet het technisch gezien ook met een dvdrw werken.

Ik denk alleen dat de filmindustrie dan heel erg ruzie gaat maken met de heren writer fabrikanten.
Zover ik weet was dat gewoon een hogere dichtheid dmv een andere lasergolflengte. Maar de filmindustrie is nu idd de grootste dwarsligger voor double layer, dus als het ff tegenzit is Blue Ray eerder op de markt...

Verwijderd

het was wel 1,4 GB, dus 2 x 700MB. ik weet het ook niet zeker meer of het dan duallayered cd-r was.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 10 September 2003 @ 16:28:
het was wel 1,4 GB, dus 2 x 700MB. ik weet het ook niet zeker meer of het dan duallayered cd-r was.
Kijkt u hier eens: http://www.howstuffworks.com/news-item82.htm

Het was dus 1,3 GB, 2x 650. Daarbij gebruik makende van een kleinere track pitch -> kleinere golflengte van de laser.

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk ook dat er qua brander niet echt veel verandert totdat de blu ray komt (is volgens mij echt BLU ipv BLUE).
Blu ray is de opvolger van de huidige dvd branders, maar omdat de consumenten momenteel bijna allemaal een dvd-speler hebben zal de blu-ray brander nog wel een tijdje (verwacht cd. 2 tot 3 jaar) op zich laten wachten. Anders moet iedereen de net aangeschafte dvd speler (stand alone) weer vervangen.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 10 september 2003 @ 19:07:
Ik denk ook dat er qua brander niet echt veel verandert totdat de blu ray komt (is volgens mij echt BLU ipv BLUE).
Blu ray is de opvolger van de huidige dvd branders, maar omdat de consumenten momenteel bijna allemaal een dvd-speler hebben zal de blu-ray brander nog wel een tijdje (verwacht cd. 2 tot 3 jaar) op zich laten wachten. Anders moet iedereen de net aangeschafte dvd speler (stand alone) weer vervangen.
Tja, blu of blue, er wordt blue mee bedoelt, dus maakt het niks uit. Maar er wordt hard aan gewerkt om de BR snel te verbeteren, want het dubbellaags-enkelzijdig DVD-medium begint al te klein te worden voor sommige films (LOTR 1&2 bijv. Straks krijgen we natuurlijk een 1 + 2 + 3 collection, evenals bij The Matrix en Harry Potter als ze bij 5 zijn). Ik denk dat we over 2 jaar al redelijk betaalbare lezers kunnen verwachten en een jaartje later de fikkers voor in de pc.

Overigens zijn er van BR ook weer meerdere standaarden, dus dat gaat weer leuk worden, net als bij de intrede van VHS en DVDR.
Pagina: 1