Toon posts:

Access probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb 9 tabellen met klantengegevens: (naam, adres, postcode, plaats)
bedrijf1
bedrijf2
bedrijf3
bedrijf4
bedrijf5
bedrijf6
bedrijf7
bedrijf8
bedrijf9

Van elke tabel heb ik ook een formulier, waar ik makkelijk klantengegevens kan invoeren/wijzigen.

Nu wil ik nog 1 tabel waar alle klanten inkomen uit de 9 bedrijven. Deze moet dus ook worden geupdate als ik een klant toevoeg in een andere tabel.

Dit moet toch niet zo moeilijk zijn? Hoe krijg ik dit voor elkaar? Hoe moet ik de relaties maken? En primary key enz.

Verwijderd

Kun je niet beter een append query maken die de informatie sanenvoegt en gebruikt kan worden voor een formulier?

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Weet even niet of acces dat ondersteunt, maar de makkelijkste manier lijkt mij om even een view aan te maken.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb weinig verstand van access hoor. Als je zo'n query maakt, moet je dan niet eerst relaties maken of hoeft dit niet?

• justmental
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

justmental

my heart, the beat

Je probleem zit in je datamodel.
Je moet geen aparte tabel voor elk bedrijf maken, meen identificatie van het bedrijf als kolom opnemen in een enkele klantentabel.

Who is John Galt?

• ATS
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12-02 13:46

ATS

AHRGH!
Dit is dus de manier waarop het _niet_ moet.
Waarom maak je niet twee tabellen: een met bedrijven (jouw bedrijf 1 tot en met 9), en één tabel met klantgegevens met daarin een veldje bij welk bedrijf een klant hoort. Je hebt nu een systeem dat je kan uitbreiden tussen de 1 en de N bedrijven zonder verdere problemen. Bovendien heb je maar één invoerformulier nodig. Jouw aanpak is uit database-ontwerp oogpunt een doodzonde...
De gegevens van een enkel bedrijf krijg je nu met een Query.

Ook heb je automatisch jouw ene, samengevoegde tabel. Nu kan je zeggen dat een klant klant kan zijn van meer dan één bedrijf in je systeem. Ook dat is geen probleem. In plaats van de one-to-many relatie (één bedrijf op veel klanten) die ik hierboven beschrijf, maak je gebruik van een many-to-many relatie (veel bedrijven hebben relaties met veel klanten). Dat doe je door een derde tabel te maken, waarin je de tabel met bedrijven en die met klanten koppelt. Elk record in de tabellen 'bedrijf' en 'klant' moet iets unieks hebben (het eenvoudigste is een autonummer veld 'ID' aanmaken). In deze koppeltabel maak je nu twee velden, waarbij je het ene laat verwijzen naar het bedrijfID en het andere naar het klantID.

[ Voor 5% gewijzigd door ATS op 10-09-2003 10:34 ]

My opinions may have changed, but not the fact that I am right. -- Ashleigh Brilliant

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 06-09 18:12

Boss

+1 Overgewaardeerd

Goeie topic titel ook :)

ff serieus: kijk eens naar de voorbeeld database noordenwind die bij Access zit. Kan je een hoop uit leren.

En waarom heb je 9 tabellen voor de bedrijven? IS daar een reden voor of is het een domme fout, zoals ATS al opmerkt?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Pagina: 1