[car-audio] Peugeot 307 - rond of ovaal

Pagina: 1
Acties:
  • 442 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds een kleine twee maanden mijn nieuwe auto (voor de geïnteresseerden: 307 XSI, rouge lucifer) met ook een nieuwe radio, wisselaar en boxen. Alles zorgvuldig uitgezocht en goede bekabeling laten leggen. Maar het resultaat is bedroevend wat er uit de speakers komt die achter gemonteerd zitten, wanneer het volume meer dan 45% is gaat de bass al over zijn nek.

De set-up:
Radio: Sony CDX-CA9000
Wisselaar: Sony CDX-t69
Composet voor: Sony XS-k1750
Speakers achter (niet hoedenplank): Sony XS-A1336

Ik rij op gas en wil de ruimte in mijn kofferbak behouden, dus is het geen optie om te kijken naar een woofer in een kist oid. Ik ben "gedoemd" om naar een goede oplossing te kijken middels twee nieuwe speakers (de "oude" achter gaan er uit) te gaan monteren in een MDF hoedenplank.

Na hier in de regio wat informatie ingewonnen te hebben over de mogelijkheden blijf ik met een vraag zitten: Rond of Ovaal? Het ene car-audio bedrijf zegt rond de andere ovaal.

Als (niet bindende keuze) heb ik uitgezocht:
Ovaal: Sony XS-K6930 = uit dezelfde serie als ik voor heb.
Rond (aanrader een van die bedrijven): Pioneer TS-A2510

Voor nu komt er nog geen versterker aan te hangen, echter die optie wil ik wel behouden. Kan iemand me onderbouwend overtuigen voor een bepaalde keuze, rond/ovaal en wellicht een andere merk of serie?

Oh ja: het hoeft geen "boom-car" te worden, gewoon lekker comfortabel en goed geluid wat ook wel hard kan.

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2003 08:55 ]

• DeeJee
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 23-12-2024

DeeJee

Dus...

Ik zou eens ergens anders gaan buurten als ik jou was. Bijvoorbeeld op http://www.showyoursound.nl/ Die hebben een goed forum.

Kijk ook ff op http://nl.msnusers.com/307site

ps. Wat heb jij met je voordeuren gedaan als demping?

[ Voor 12% gewijzigd door DeeJee op 10-09-2003 08:59 ]

Money for nothin' and your chicks for free

Verwijderd

Topicstarter
(nog) helemaal niets... klinkt prima waneer ik de fader helemaal naar voren gooi en de radio hard aanzet. Daarbij komt ook nog dat ik de verhouding r-f zo rond de 70-30 heb staan.

Ik wacht eerst hier even af, ik heb geen zin om me weer te registreren op een forum waar ik maar één keer gebruik van zal gaan maken. Thnx anyway.

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:07

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Ronde of ovale speakers maakt weinig uit. Het is meer wat jij mooi vind klinken, dus veel luisteren naar verschillende speakers.

Wat ik je wel kan aanraden is een versterker!. op showyoursound is ergens een berekening te vinden dat elke willekeurige normale Headunit max 18W per kanaal kan leveren ipv de 40/45/50W waarmee ze adverteren.

Een versterker kan dit wel en heeft dus de eigenschap om je boxen veel langer strak aan te sturen.

Wat je zou kunnen doen is het volgende.

Composet in je deur + subwoofer aansluiten op een 4 kanaals versterker. ( Magnat heeft bijv voor relatief weinig goede versterkers. )

Je achterspeakers laat je dan zachtjes meespelen (dus met je fader spelen!) op je Headunit.

Belangrijk is dat het geluid van voren komt en dat dus je composet in je deuren goed uit de verf komen!

[ Voor 1% gewijzigd door mkleinman op 10-09-2003 09:09 . Reden: typo's fixed ]

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Verwijderd

Topicstarter
mkleinman64 schreef op 10 September 2003 @ 09:08:
Wat ik je wel kan aanraden is een versterker!.

Wat je zou kunnen doen is het volgende.

Composet in je deur + subwoofer aansluiten op een 4 kanaals versterker. ( Magnat heeft bijv voor relatief weinig goede versterkers. )

Je achterspeakers laat je dan zachtjes meespelen (dus met je fader spelen!) op je Headunit.

Belangrijk is dat het geluid van voren komt en dat dus je composet in je deuren goed uit de verf komen!
Woofer heb ik dus geen ruimte voor, jammer genoeg.

Waarom is het belangrijk om het geluid van voor te laten komen?

In mijn vorige auto was ik ook tevreden met mijn setup zonder versterker, wil dat eerst proberen. Een versterker kan altijd nog...

Verwijderd

Ovaal of rond maakt niets uit voor het gluid. Ovaal is in het leven geroepen om in een kleine ruimte (smalle hoedenplank) meer cunus oppervlak te creeeren waardoor je toch nog een goede bas produceerd, een ronde speaker met dezelfde cunus oppervlak zou een stuk grotere inbouwdiameter hebben, wat in sommige auto's niet mogelijk is. Daar heb jij geen last van (hier een ex peugeot monteur :) ) als je een mdf hoedenplank maakt, dan geef ik zelf de voorkeur aan een ronde speaker met grote diameter. Dan heb je uiteindelijk meer cunusoppervlakte als een ovale speaker met dezelfde breedte maat ;).

Ik heb zelf niet echt iets met pioneer alhoewel ik wel denk dat de prijs/kwaliteid verhouding goed is, maar sony zou ik zelf nooit nemen. 2 redenen nu dus om de pioneer aan te raden, zelf vond ik ook niets beter in die maat van een ander merk dus lijkt dat me de beste keuze. Wat ook wel leuk kan zijn om wat te knutselen met je hoedenplank is dit, maar dan heb je "maar" een 20cm woofer en ik weet niet of het in je budged past.

Verwijderd

Topicstarter
na een middag hobby-en is mijn 307 nu voorzien van een mooie MDF hoedenplank met daarin de pioneer boxen gemonteerd. Het klinkt meer dan voldoende echt een verbetering tov het geluid dat er eerst inzat.

Ik verwacht wanneer ik nog wat met de instellingen van de radio ga stoeien er zeker nog meer uit te halen is.
Pagina: 1