Linksys BEFW11S4: wireless doorvoer maar 250 tot 300kb/s

Pagina: 1
Acties:

• Kuhlie
  • Registratie: December 2002
  • Niet online
Ik heb sinds vandaag een Linksys BEFW11S4 router/firewall-combinatie. De draadloze doorvoer ('11 MBs') vind ik nogal slecht: op 3 meter afstand (en dus met volledig bereik) haal ik met mijn Cisco-PCMCIA maar 250 tot 300 kb/s (terwijl 'ie wel gewoon 11 MBs kiest). Met hetzelfde kaartje haal ik op de universiteit vaak met maar 2 van de 5 streepjes bereik nog 600 kb/s (ok, ok, ze gebruiken daar ook cisco-accesspoints).

Ik gebruik (nog) geen (vertragende) wep, verder zijn de instellingen gewoon 'standaard'.

Dus: heeft iemand betere snelheden gehaald met dit accesspoint? Toevallig ook met hetzelfde cisco 340-kaartje, of met andere kaarten (welke?)?

Bedankt voor je reactie!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:59

The Third Man

The Third Jellyfish

Helaas: ik heb hem ook (Versie 2) en heb hetzelfde probleem, weliswaar door een vloer heen. Het AP zit in de kamer onder die van mij, waar ook de pc van mijn vader staat, die gewoon met UTP verbonden is. Ik haal bij het heen-en-weer ftp'en ook hoogstens 250 KB/s met WEP disabled. Helaas pindakaas was mijn conclusie...

• Kuhlie
  • Niet online
Hmm... ik wordt er niet echt blij van. Ik heb net nog even getest: door 2 gewapend-beton-vloeren heen haal ik OOK 250 kb/s. Het ligt dus niet echt aan de signaalsterkte... Wat voor kaartje gebruik jij?

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Kuhlie schreef op 09 September 2003 @ 23:43:
Hmm... ik wordt er niet echt blij van. Ik heb net nog even getest: door 2 gewapend-beton-vloeren heen haal ik OOK 250 kb/s. Het ligt dus niet echt aan de signaalsterkte... Wat voor kaartje gebruik jij?
LOL, dat is wel hét ultieme bewijs dat dat rotding de verbinding afknijpt ofzo. Ik heb een WMP11, de PCI kaart van Linksys met Prism 2.5. Mijn moeder heeft overigens een laptop met de WUSB11, die haalt ook maar zoiets (en die zit op dezelfde verdieping, maar dan 10 m verderop).

Misschien anders eens Linksys mailen? Ik heb ook weleens gemaild ivm met firmware problemen na updates e.d., en ze mailden zelfs op zondag terug!

• Kuhlie
  • Niet online
Misschien maar even doen ja... zeker omdat de eigen kaarten van Linksys ook erg traag werken.

Verwijderd

Ken je hem niet op een ander kanaal zetten. Bij mij ging hij bij een hoger kanaal ook sneller.
Ik weet overigens niet hoe snel mijn verbinding is. Kunnen jullie een progje geven :) dan geef ik mijn resultaten ook eens.

Bij mij staat de AP beneden en 1 computer ook beneden en de andere, deze dus :7, 1 verdieping hoger.

Heb precies dezelfde apparatuur B)

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 12 september 2003 @ 09:12:
Ik weet overigens niet hoe snel mijn verbinding is. Kunnen jullie een progje geven :) dan geef ik mijn resultaten ook eens.
Het betrouwbaarste is, om op beide computers een ftp servertje te zetten, en dan een groot bestand heen en weer te pompen, dan zie je een duidelijke bandbreedte.

Verwijderd

Dus bedoel je gewoon een bestand van benenden naar boven downloaden.
Gewoon kopieren als het ware.
Zou ik dit gewoon in Windows doen of FlashFxp :?
Ik denk het laatste omdat windows niet zo nauwkeurig is ;)

• Kuhlie
  • Niet online
Verwijderd schreef op 12 September 2003 @ 09:12:
Ken je hem niet op een ander kanaal zetten. Bij mij ging hij bij een hoger kanaal ook sneller.
Ik heb de kanalen 1,4,7,10 en 13 geprobeerd. Bij alle ligt de snelheid tussen de 250 en 300 kb (hoger dan 303 kb/s heb ik niet gehaald).

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 12 September 2003 @ 12:07:
Dus bedoel je gewoon een bestand van benenden naar boven downloaden.
Gewoon kopieren als het ware.
Zou ik dit gewoon in Windows doen of FlashFxp :?
Ik denk het laatste omdat windows niet zo nauwkeurig is ;)
Fxp lijkt me beter, gewone ftp kan natuurlijk ook.

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 22:01
Kuhlie schreef op 12 September 2003 @ 21:05:
[...]

Ik heb de kanalen 1,4,7,10 en 13 geprobeerd. Bij alle ligt de snelheid tussen de 250 en 300 kb (hoger dan 303 kb/s heb ik niet gehaald).
Voor zover ik heb gelezen is 6 het beste, dat schijnt presies in het midden van de 'band' te liggen.... ofzoiets, heb ik ook maar ergens gelezen, wellicht verkeerd onthouden. |:(

• Br@m
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Ik heb zelf ook dezelfde Linksys, en in de desktop zit/zat een Linksys PCI wireless kaart. Maar ik kwam echt niet hoger van mijn desktop naar laptop dan die 300KB/sec. Wat het probleem is/was weet ik niet, want ik vond het zelf niet zo groot probleem, omdat ik het wireless gebeuren alleen maar gebruik om internet mee te delen.

Garmin NUVI 300 - ACER Aspire 5102WLMi

• arikkert
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 05-07 11:57
befw11s4 version 2, Firmware 1.43.3z ETSI, Nov 27 2002
channel 6 (d8 toch niet dat dat van invloed was)
linksys Instant Wireless Network PC Card ver 3.0, pcmcia in mijn laptop

Met deze config haal ik gewoon rond de 500 KB/sec. Geldt voor Freebsd en voor WinME op dezelfde laptop.

• Kuhlie
  • Niet online
arikkert schreef op 12 september 2003 @ 22:34:
Met deze config haal ik gewoon rond de 500 KB/sec. Geldt voor Freebsd en voor WinME op dezelfde laptop.
Hmm... ik gebruik (normaal gesproken) WinXP. Ik heb zojuist Windows 98 (~WinME)geprobeerd - en daar haal ik wel tussen de 400 en 550 kb/s, met een gemiddelde van 450 kb/s!

Blijkbaar gooit WinXP roet in het eten, maar waarom is me onduidelijk. Zoals ik al zei: op de universiteit haal ik (met WinXP) wel 500 kb/s, dus waarom thuis niet is me een raadsel. Misschien moet ik wat proberen met drivers/instellingen/firmware van m'n draadloze kaartje. Ik houd jullie (vooral misschien voor Lekkere Kwal) op de hoogte.

Wat ik me ook bedenk: 250 kb is de helft van 500 kb. Het lijkt haast wel of WinXP de helft van de pakketjes weggooit of zo (?).

Verwijderd

Ik veronderstel dat jullie dan een WiFi netwerk van de 802.11b standaard hebben? De maximumsnelheid in de praktijk is dan maximaal 6 kbps.
Ik denk eraan een WiFi netwerk te leggen (gebruikmakend van de 802.11g standaard, met praktische max. snelheid van 25 kbps), maar weet iemand hoe betrouwbaar die is inzake snelheid enzo?

Bedankt !

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 20 September 2003 @ 17:19:
Ik veronderstel dat jullie dan een WiFi netwerk van de 802.11b standaard hebben? De maximumsnelheid in de praktijk is dan maximaal 6 kbps.
Ik denk eraan een WiFi netwerk te leggen (gebruikmakend van de 802.11g standaard, met praktische max. snelheid van 25 kbps), maar weet iemand hoe betrouwbaar die is inzake snelheid enzo?

Bedankt !
Ik geloof dat je nog een cursusje computerjargon moet volgen. De theoretisch maximale bandbreedte van 802.11b is 11 Mb/s (hoofdletter M en geen kleine letter k). De daadwerkelijke bandbreedte is erg variabel en daar gaat dit topic ook over. Sommigen halen wel 500 KB/s (~3,9 Mb/s) maar ik en TS maar zo'n 300 KB/s (~2,34 Mb/s).

Over jouw vraag: 802.11g is nog relatief jong en kent nog een soort 'bugs', waarvan de bekendste die van 'de traagste host bepaald de maximum bandbreedte'. Op zich wordt er flink aan gesleuteld en bijgeschaafd, maar verwacht ook weer niet teveel (vergeet niet dat hij van dezelfde golflengte als 11b gebruik maakt en dus een stoorzender evenveel last veroorzaakt).

• Kuhlie
  • Niet online
Korte samenvatting van het bovenstaande:

Linksys BEFW11S4 router/wireless accesspoint geeft een maximale doorvoer van (precies?) 300 kb/s vanaf het bedrade netwerk naar een Cisco 340 PCMCIA-kaart in een laptop met Windows XP (geen wep, wel wep, het maakt niet uit). Met dezelfde configuratie - echter met Windows 98 op de laptop - wordt er 400-550 kb/s gehaald. Op school haal ik onder Windows XP wel gewoon 550 kb/s.
'Lekkere Kwal' heeft hetzelfde probleem met andere kaarten, hij heeft het echter (denk ik) nog niet Windows 98 geprobeerd.

Verder:

In Windows XP gebruikte ik de drivers van Windows(Update) voor de PCMCIA-kaart en liet Windows de instellingen van het draadloze netwerk regelen. In Windows 98 gebruikte ik 'echte' Cisco-drivers en Cisco-software voor het regelen van de verbinding.

Nieuw:

Nu heb ik het hele Cisco-software/drivers/firmware-pakket voor de 340 gedownload en geinstalleerd. De driver is vernieuwd, bij proberen nog steeds 300 kb/s. Dan laat ik de instellingen van het draadloze netwerk regelen door de Cisco-software. Ook nog steeds 300 kb/s. Ik heb de firmware van de PCMCIA-kaart geupdate, ook geen beter resultaat.

Gegevens:

Bereik: 4 a 5 streepjes (van de 5), of Good tot Excellent in de Cisco-software. Dichterbij de accesspoint gaan staan (zichtverbinding, 2 meter) geeft een (zeer) Excellent verbinding, maar ook dan (precies?) maximaal 300 kb/s.
Ik laat de snelheid automatisch kiezen, er wordt echter altijd 11Mbps gekozen.
Kanaal 6, maar andere kanalen blijven even traag.
Andere accesspoints in de buurt: op ongeveer 100 meter afstand zit een instelling met een aantal accesspoints op kanaal 12, maar daar heeft 'ie onder Windows 98 geen last van ;)

Conclusie:

Het is stuk. Onder Windows XP krijg ik het niet voor elkaar om mijn Cisco-340-kaart snel te laten werken met m'n Linksys BEFW11S4-ding, terwijl ik vanmiddag op school gewoon weer 600 kb/s haalde. Onder Windows 98 gaat het thuis ook goed. Ik laat het er maar bij ;( maar als iemand suggesties heeft houd ik me aanbevolen.

[Edit: 'Kwal' verbeterd naar 'Lekkere Kwal']

[ Voor 3% gewijzigd door Kuhlie op 01-10-2003 22:43 ]

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Woops, vergeten te vermelden: ik gebruik met mijn WMP11 Windows XP. Mijn moeder met haar WUSB11 echter Win98 en dus met beiden zo rond de 300 KB/s max. MAAR: ik ga nu ff voor de zekerheid proberen of vanaf haar laptop naar mijn vader's Win98 pc (die via UTP aan de BEFW11S4 zit) het ook echt zo langzaam gaat.

Woops2: mijn moeder heeft de laptop bij een kennis laten liggen; wordt morgen dus.

[ Voor 14% gewijzigd door The Third Man op 01-10-2003 23:03 ]

• Kuhlie
  • Niet online
Hmm... ik heb dus dit:

Laptop WinXP < - - - - > Accesspoint <---UTP 100 Mbit----> Win98-computer
300 kb/s

en:

Zelfde Laptop Win98 < - - - - > Accesspoint <---UTP 100 Mbit----> zelfde Win98-computer
550 kb/s

Ik denk niet dat het uitmaakt of de UTP-computer Win98 of WinXP is, maar misschien wel als je:

laptop 1 (WinXP) < - -draadloos -> Accesspoint < --draadloos --> andere laptop (WinXP)

of

laptop 1 (WinXP) < - -draadloos -> Accesspoint < --draadloos --> andere laptop (Win98)

doet.

Ik hoor graag van je.

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Ik heb hier ook flinke snelheids problemen met een 54G AP en PC-Card van Linksys, ik haal maar 20 Mbit!
Hier komt nog een topic over want het is toch ander spul.

Belangrijk:
Wat nog wel eens problemen geeft is de power safe die de snelheid omlaag trapt, die moet zowiezo altijd op max speed o.i.d. staan.

[ Voor 7% gewijzigd door Gman op 02-10-2003 13:04 ]

• Kuhlie
  • Niet online
Ik heb de power save uit staan, alles op CAM (Constantly Awake Modus).

• wimpie
  • Registratie: September 1999
  • Niet online
Met mijn Linksys BEFW11S4 haal ~500 kb/s. Op de uni (cisco shit) haal ik ~700 kb/s.
Dit met een Centrino. (Acer TM800)

Divide and conquer.

• GaMbiNo
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 10:13

GaMbiNo

1337

Ik haal ook zo'n 300 kb op mijn 11 Mbit wireless verbinding.
Dit doe ik met mijn cisco PMCIA netwerkkaart en een cheap Wireless router.
Bij een peer to peer verbinding met mijn cisco kaart een een 11 mbit usb kaart zat ik ook rond de 300 kb/s.

De snelheden van 500 kb/s of zoiets heb ik ook nog nooit gehaad dus.. ;(

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Oei :X, ik heb vandaag verbazingwekkende resultaten behaald:

Win98-UTP <-> Win98-WUSB11 @ 429 KB/s (= 3,4 Mb/s)
Win98-UTP <-> WinXP-WMP11 @ 450 KB/s (= 3,6 Mb/s)
Dit gemeten dmv HTTP filetransfer tussen apache servertjes met een bestand van 50 MB.

Dus op de een of andere manier is het probleem recentelijk uit zichzelf verdwenen :? Dit zijn eventuele oorzaken daarvan:

-WinXP SP1 recentelijk installed
-Win98 pc's draaien allebei met nieuwste drivers en Windows Updates
-Router niet lang geleden compleet gereset ivm rare snelheid max van 25 KB/s, en daarbij een ander channel (1) gekozen.

Maar ik had nog niet gemeld dat ik firmware 1.43.3 gebruik. Misschien kan je die proberen om te zien of het helpt? De later versies werkten niet of nauwelijks bij mij dus ben ik al een jaar bij deze blijven steken ong. Overigens ben ik nu niet meer zo ontevreden over de snelheid; de hardware voor 802.11b is het laatste jaar zo verbeterd dat ik het niet raar vind dat ik met deze troep niet de volle 11 Mbit haal.
Pagina: 1