[Linux] HD niet herkend

Pagina: 1
Acties:

• RSpliet
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-11-2025
Yow,

Sinds n dag of 2 (vlinders in m'n buik... nah) heb ik een prachtig glimmend cd'tje geburned met daarop Peanut Linux 9.5. Goed, ik dacht, eerste keer, laat ik maar beginnen met Partition Magic, die trekt wel wat leuke ruimte van m'n Win partitie, ik installeer daar linux op, en zal nog ffies niet klojo'en met bootloaders(als ik de cd erin kwak kan ik Linux ook booten vanaf HD, nog niet getest overigens). Dus ik wat ruimte van die partitie getrokken, alles werkt nog, WInXP bootte nog, dus laat ik eens beginnen met de installatie. CD erin, reboot, ff wachten, en ah, 'Press enter to activate console'. Ik press enter, en start de setup, zodat ik een mooie EXT partitie kan vormen.
FOUT! Kan de HD niet accessen. Goed, ik ff proberen, Ext3 partitie maken met PM, maar nog geen geluk. How comes?
Ik ff kijken in fdisk voor linux, geen info. misschien dat mount gebeuren(mjah, ben ook nieuw, maar heb wel enige handleidingen geprint), geen HD. Hoe kan ik m mijn HD laten vinden?

Oja, belangrijkste specs
- Asus A7N8X-Deluxe rev. 2.0 1006 Bios
- Maxtor 80GB HD, ATA133, 8MB cache, waarvan 60GB NTFS partitie is, daarna komt n halve gig Linux swap partition, en dan nog 19,5GB (ongeveer) als gewone Linux partitie
- Athlon XP 2800+(zal vast geen fluit uitmaken, maar staat we kewl ;))
- 1024MB Ram PC2700(2x512, dual channel)

Iemand die weet wat ik eraan kan doen?

Schaadt het niet, dan baat het niet

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:43
Voor iedereen die nu ook zit van, WTF is Peanut Linux :?

linkje naar distrowatch

* Wilke geeft het maar toe, had er nog nooit van gehoord :P

Welke melding krijg je precies? "Kan de disk niet accessen" is nog niet erg specifiek.

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-04 11:48

Blaasvis

Cidora \o/

met dmesg kun je kijken wat er wel en niet wordt gevonden.
Voor de rest is het leuk dat je het type moederbord post, maar dan kan ik best weinig mee.
Een chipset noemen werkt een stuk makkelijker.

Als je nu 'dmesg' hebt uitgevoerd kun je waarschijnlijk zien dat je hd bekend staat als hda.
met 'fdisk /dev/hda' kun je nu de hd partitioneren ;)

lees ook goed de handleidig van peanut linux door. (ben er zelf niet echt bekend mee)

Als dit allemaal niet helpt waarom probeer je dan niet eens redhat/suse/mandrake?

[ Voor 6% gewijzigd door Blaasvis op 09-09-2003 21:00 ]

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• RSpliet
bij t booten geeft ie aan
HDA: no responce (status = 0xfe)
HDA: no responce (status = 0xfe)

bij t starten van cfdisk word aangegeven 'FATAL ERROR: cannot open diskdrives'
bij fdisk -l /dev/hda word niks teruggegeven en de installatie van Peanut klaagt dat hij peanut.bz2 op geen van mijn HD's of cd-rom stations kan gevonden worden... Volgens mij staat dat op dezelfde cd-rom als waar ik zojuist van heb geboot :p...

Ik sta voor n raadsel...

edit:
Kommop, het is algemeen bekend dat een a7N8x een Nforce chipset heeft... Ook zit er een SiliconImage SATARaid chipje op, maar da's neem ik aan niet van toepassing voor ATA133. Oja, en Redhat is net iets te groot om te downen met een 5GB/2 maanden limiet(peanut was een iso van 341MB, redhat is 2GB, en toch heeft Peanut vele extra's en gelukkig ook KDE). En om nou 50 euri uit te geven aan iets waarvan ik niet zeker weet of t werkt...

[ Voor 40% gewijzigd door RSpliet op 09-09-2003 21:07 ]

• RSpliet
Goed, dat editen geeft te veel rommel, let's try another reply ;)

als ik dmesg 'start', krijg ik n hele boel info(teveel om op 1 scherm te passen), waar ik niks over een HD vind. IPV dat staat er info over mijn USB ports, PS/2 muis ed.

[compleet offtopic, weet niet hoe ik erbij komt]Google is nu wel 5 jaar, zie ook www.google.nl[/compleet offtopic, weet niet hoe ik erbij komt]

• Blaasvis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 30-04 11:48

Blaasvis

Cidora \o/

goed ik ben even aan het zoeken geweest en herrinderde me net dat ik wat had gelezen op forums.gentoo.org over een a7N8x.
Linkje
misschien dat je er wat aan hebt...

offtopic:
nee ik heb geen flauw idee wat voor een chipset elk type mobo heeft, ben niet echt geintterseerd in hardware. zolang het werkt vindt ik alles best ;)

Freedom is everything you need ; <moto-moi|afk> ik verkloot het gewoon nooit :P

• sphere
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 01-05 10:47

sphere

Debian abuser

Ik neem aan dat je je PATA schijf aan je PATA controller hebt gehangen en niet aan je SATA controller? Iets anders zou ik niet kunnen verzinnen.

http://stackoverflow.com/questions/1732348/regex-match-open-tags-except-xhtml-self-contained-tags/1732454#1732454

• RSpliet
Hmm, assemblage is gedaan door DWC, en WIndows XP wil wel werken(en herkent dus wel mijn HD's + partities). Oja, en dat linkje had kunnen helpen, was het niet dat ik peanut gebruik en geen RAID array heb :(.

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 12:09
Het kan zijn dat je partitietabel een beetje gaar is. Wel vreemd dat dan de hele schijf niet gedetecteerd wordt en dat Windows wel wil booten.

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 29-04 07:37

Neus

www.zenaconsult.com

Peanut heeft dan duidelijk geen support voor Nforce.

Probeer trouwens eens een network boot disk van Redhat, die is maar 1.44 MB en kan je tenminste zien of die je HD herkent zonder de hele ISO te downloaden.

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 28-02 12:09
Dat hoeft niet. Ik heb ook een nForce en een Gentoo boot CD die daar nog geen ondersteuning voor heeft. Toch boot deze wel gewoon en ziet ook gewoon de harddisks. Alleen DMA werkt bij mij niet. Daarvoor moet ik upgraden. Als het bij hem daardoor niet zou werken is dat de meest gare situatie die ik ooit gezien heb imho.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:35
Heb laatst Debian Woody geinstalleerd op een DiamondMax 9 60GB en een Asus A7N8X Rev2 bord. Helemaal geen enkel probleem mee, en om nou te zeggen dat Debian woody veel troep ondersteunt... :P

• RSpliet
(ja, had n drukke dag, kon niet eerder reageren) Het vreemde is dan ook, ook mijn CD-Rom speler kan niet gemount worden. Gek, da's ook een IDE device. Dus ik voor de gein floppy mounten, en die wil dus wel. Dus het zou toch echt aan de IDE drivers moeten liggen... Helaas heb ik geen uber133700 breedbandverbinding(Kabelfoon Standaard), dus kan ik niet ff redhat downen om te kijken of die het WEL doet. 1365 minuten en 20 seconden downloaden word iets te gek(22 uur, 45 minuten en 20 seconden), en met een datalimiet van 5GB/2 maanden kan ik daarna dus nog eens de rest van de periode praktisch niet op internet(waarom denk je anders dat ik Peanut heb gedownload ;)). Is het mogelijk om in de console(dat # ding, heeft dat ook nog een naam die ik moet weten? ;)) een IDE driver van een floppy te laden, zodat ik mijn IDE devices kan mounten en de installatie kan voortzetten? Met een beetje gepruttel kan ik dan nog booten, de nForce drivers installeren in de hoop dat die de juiste IDE drivers omvatten en een vrolijke linux gebruiker worden :)

• RSpliet
kleine update: Het lijkt erop dat Peanut geen nForce IDE drivers heeft, en omdat er een Sillicon Image Raid chip opzit, denkt hij dat dat de enige IDE chip is. Helaas heb ik dus geen RAID array, en word de nForce IDE chip niet herkent. Redhat heb ik geprobeert(geleend van Aktief Computers ;)) en die werkt dus wel(nouja, werkte, volgens mij is me mobo naar z'n grootje, aangezien Windows XP hangt tijdens boot, en als ik daarna opnieuw boot krijg ik geen beeld, dit met 2 Videokaarten en m'n ram bankjes op alle mogelijke manieren in me mobo gestoken). Dank voor al uwen help :)

[ Voor 4% gewijzigd door RSpliet op 11-09-2003 18:37 ]

Pagina: 1