Het is géén 90's boyband Wout! | Ubuiquiti | Enphase | Homey | Desktops | Tesla MX | Cycling | DTP | Mild gamer
k weet t nie zeker, maar k denkt komt doordat de dichtheid van t water veranderd
8<------------------------------------------------------------------------------------
Als ik zo door ga haal ik m'n dood niet. | ik hou van goeie muziek
Is ook bij de Nationale Wetenschapskwis geweest en Rubenski had er geloof ik ook een topic over, even zoeken...
--=) Het grote koffiekopje mysterie (=--
Confusion schreef op 14 February 2002 @ 14:43:
Ga eens op de site van de wetenschapsquiz kijken; het is nogal een oude koe.
Van http://www.nwo.nl/NWOHome.nsf/pages/NWOA_4ZSL7F:
[19. Antwoord A is juist.
Er is lang op dit probleem gestudeerd, in 1969 losten wetenschappers van het Instituut voor Geofsyica en Planetaire Natuurkunde in San Diego (VS) het probleem op.
Melkpoederdeeltjes die in de koffie worden gegooid, hebben aan hun oppervlakte heel veel kleine luchtbelletjes. In lucht verplaatst geluid zich maar liefst viermaal langzamer dan in koffiewater. Zit dit koffiewater nu vol met talloze luchtbelletjes, dan neemt de snelheid van het geluid in de kop drastisch af. Immers, hoe langzamer geluid beweegt, des te minder trillingen er per seconde voorbijkomen. De toonhoogte of frequentie wordt bepaald door het aantal trillingen per seconde: hoe minder trillingen per seconde hoe lager de toon. Met slechts één lepeltje poeder daalt de toonhoogte al tot wel dertig keer, terwijl de belletjes niet meer dan een honderdste deel van het bakje koffie uitmaken. ]
[ Voor 110% gewijzigd door anandus op 09-09-2003 20:08 ]
"Always remember to quick save" - Sun Tzu
Het is géén 90's boyband Wout! | Ubuiquiti | Enphase | Homey | Desktops | Tesla MX | Cycling | DTP | Mild gamer
tikken op hout (lage dichtheid) klinkt toch ook lager dan tikken op metaal (hoge dichtheid).
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Lek in het glazuur360Degreez schreef op 09 september 2003 @ 20:06:
nee heeft niets met de temperatuur te maken, je hoort het meteen als je 2x per seconde tikt gaat hij in 5 seconden zo 6 tonen omhoog... heel vaag. :-)
[ Voor 9% gewijzigd door _XipHiaS_ op 09-09-2003 20:09 ]
geluid heeft een middenstof nodig om zich voort te planten. in normale omstandigheden is dat voor ons lucht: luchtmolecuultjes botsen tegen elkaar, tot ze tegen onze trommelvlies botsen, enz.
maar uitgaande van het deeltjesmodel zitten de moleculen van een gas (ic lucht) relatief ver van elkaar.
in een andere middenstof (vast, vloeibaar) zitten de deeltjes veel dichter bij elkaar. dus aangezien geluid slechts een trilling van deeltjes is moet deze hierin zich makkelijker voortplanten (bv, als je met je kop onder water in bad zit, moet je eens tegen de wand tikken -> veel luider als kop boven water). en op dit effect komt dan nog eens de overgang van middenstof.
dit is een mogelijke verklaring, als het om dit effect gaat tenminste
edit: blijkbaar zijn er maar liefst 7 mensen voor mij terwijl ik dit postte
[ Voor 13% gewijzigd door Avalanchez op 09-09-2003 20:11 ]
Computers are stupid, they can only give you answers. -Picasso
Je reinste lulkoek.. probeer het maar met een beker thee of gewoon warm water, dan doet hij het ook!!!! er zitten dan geen luchtbelletjes in..
Zou het kunnen zijn dat het (thee)water op een bepaalde frequentie gaat trillen? want als je even wacht (10 seconden) is de toon weer omhoog gegaan, tot je deze weer omlaag kan tikken
Hij bedoelt dus niet dat hij met z'n oren in het hete water zit en dan het geluid steeds hoger hoort. Het gaat er om dat het geluid per keer dat je op de bodem tikt hoger wordt (in een korte tijdsperiode).Avalanchez schreef op 09 September 2003 @ 20:09:
dit is een mogelijke verklaring, als het om dit effect gaat tenminste
jawel, maar het gaat hier niet om koffie met poeder, maar om gewoon water.
[ Voor 29% gewijzigd door Hu9o op 09-09-2003 20:14 ]
>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>>Vertel Microsoft over dit probleem <<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<<
Hehehe di's net zo'n leuke als de vraag waar de belletjes op de bodem van een pan met kokend water vandaan komen... er zit toch geen lucht in?? :-)
Maare, roer je nou of niet?
[ Voor 17% gewijzigd door _XipHiaS_ op 09-09-2003 20:25 ]
Verwijderd
In het kopje (van steen/aardewerk) zitten de moleculen in een vast patroon , de matrix, opgesloten.
Zodra de beker/mok gevuld wordt met een hete vloeistof, wordt natuurlijk de mok zelf ook warmer. De moleculen willen dan iets verder uit elkaar gaan. Zodra de temperatuur van de mok weer gaat dalen, zullen de moleculen dichter op elkaar gaan zitten. Dit gebeurt heel geleidelijk. Zodra de mok trillingen (van het lepeltje tikken) ervaart, gaan de moleculen in de mok dichter op elkaar zitten.
Het verschil in toonhoogte zou kunnen komen omdat de dichtheid van de mok veranderd.
Je "tikt" de moleculen als het ware op hun plek.
Dus eigenlijk hetzelfde als 'water dat vergeet te bevriezen', maar dan op een hogere temperatuur. 't klinkt wel aannemelijk iig, alhoewel het dan weer met een temperatuursverschil te maken heeft. En is dat effect al zo sterk direct na het inschenken van zo'n kopje water ?Verwijderd schreef op 09 september 2003 @ 20:28:
ok ik probeer het ook eens.
In het kopje (van steen/aardewerk) zitten de moleculen in een vast patroon , de matrix, opgesloten.
Zodra de beker/mok gevuld wordt met een hete vloeistof, wordt natuurlijk de mok zelf ook warmer. De moleculen willen dan iets verder uit elkaar gaan. Zodra de temperatuur van de mok weer gaat dalen, zullen de moleculen dichter op elkaar gaan zitten. Dit gebeurt heel geleidelijk. Zodra de mok trillingen (van het lepeltje tikken) ervaart, gaan de moleculen in de mok dichter op elkaar zitten.
Het verschil in toonhoogte zou kunnen komen omdat de dichtheid van de mok veranderd.
Je "tikt" de moleculen als het ware op hun plek.
Verwijderd
*edit* Ik bedenk mij nu dat de test met een glazen mok wellicht eerder te wijten valt aan het afkoelen van het hete water dan aan de veranderende dichtheid van het glas
[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2003 20:55 ]
Verwijderd
Ik heb een sterke voorkeur om inkrimpen/uitzetten van het materiaal als mogelijke oorzaak te bestempelen
Verwijderd
ja had ik ook, ik zat eens lekker een beker warme sjokolade melk te drinken (360Degreez schreef op 09 September 2003 @ 20:01:
Eh, ik zit al een tijdje met een natuurkundig probleem,
Neem een kop heet water, of een kopje thee (Stenen kop)
Als je nu met een lepeltje op de bodem tikt zal je merken dat het tikgeluid hoger word (qua toon)![]()
Hoe kan dat nou? heeft iemand hier een logische verklaring voor???
Tikkerdetikkerdetik............
volges mij zijn het de warme drank tik geesten
Dit zelfde effect zie je bij pannen, waar op onzuiverheden op de bodem de bellen ook samenklonteren. Bij koffie speelt dat effect niet, omdat je dat eerst over gruis hebt gegooid. Daarbij zijn alle mini belletjes wel geraakt.
[edit]
Dit is overigens makkelijk te testen. Als je het water in een schoon glas doet, en het effect merkt, kun je het daarna goed roeren en een tijdje in de magnetron laten koken. Als water kookt ontgast het vrij snel. Als je in datzelfde water het effect daarna niet meer hebt weet je dat het opgeloste lucht was.
[ Voor 23% gewijzigd door MSalters op 09-09-2003 22:55 . Reden: Test bedacht ]
Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein
Ik vermoed dus dat het met de draaiing van de vloeistof te maken heeft. Maar hoe?
Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.
Volgens mij had ik dit effect ook wanneer ik een moer los wou maken.
Eerst warm maken en dan met een hamer tikken om te laten schrikken.
Ik vermoed dat het toch te maken heeft met warmte en de dichtheid van het materiaal.
Als licht valt ligt licht, maar hoe kan iets zo licht als licht nu vallen? Verlicht mij.