Toon posts:

2 fans op een Zalman CNPS-6000 All-CU [2500+ te heet]

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb sinds kort een AMD Athlon XP 2500+ (Barton) cpu aangeschaft.

Hiervoor maakte ik gebruik van een AMD Athlon XP 2100+
Hierop zat/zit een Zalman CPNS6000 CU met een standaart Zalman fan.

Maar nu ik deze Zalman cooler ook gebruik voor de 2500+ wordt hij gewoon te warm en valt hij uit of loopt ie vast (65/70 C) :\

Ik zou graag willen weten of het nut heeft als ik een 2e 80mm fan erbij koop en deze vervolgens op de andere zalman fan zet.

den.

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 10-02 10:04

Eijkb

Zo.

Ik heb zelf er een 120mm fan boven hangen op 5 volt. Geruisloos en stil. Maar jij hebt een snellere proc (alhoewel een kleinere core) dus probeer het eens op 7 en/of 12 volt. Neem een stille fan (Papst bijvoorbeeld) en het geheel moet te doen zijn. 2 fans van 80mm op elkaar doet volgens mij niet zo veel, maar ik ben nogal atechnisch op dat vlak.

.

Verwijderd

erop raad ik u af tenzij je op decibells kickt

Je kan een adapter maken waarbij de 2 fan naast elkaar zitten en uitmond op de koeler.
Vertel eens welke fan erop zit, mss is gewoon een ander fan kopen al genoeg.

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 13-02 11:46
Dan kun je ze beter naast elkaar aan die houder schroeven denk ik. :
http://www.tweakers.net/gallery/sys/3 (en dan een beetje naar elkaar toe buigen zodat ze nog meer op de cpu blazen...
Maar wat is je kast temp als je cpu 65-70 graden wordt?? want misschien heeft een extra fan meer effect als casefan...
En weet je zeker dat je de koeler goed hebt geinstalleerd (koelpasta (goed) aanwezig)??
Misschien kun je een airduct maken:
http://members.lycos.nl/pcdump/trash/airduct-1.jpg of
http://members.lycos.nl/pcdump/trash/airduct-2.jpg

[ Voor 21% gewijzigd door Paul C op 09-09-2003 20:01 . Reden: ff wat uitgebreid ]

Verwijderd

Topicstarter
Tum0r: weet niet precies wat voor fan het is, maar tis een dat gewoon standaart is meegeleverd met de CNPS600 CU cooler, een van 80mm dus die nu op 12V loopt

pcmadman: ik maak gebruik van Artic Silver 3 koelpasta..waarbij ik niet zuinig ben geweest bij het gebruik er van. en de cooler zit er tocj echt goed op.

verder heb ik 3 andere fans in mn kast:
1x120mm rechtsonder in de kast (7V)
1x60mm linkboven in de kast (net onder de voeding en naast de zalman fan) /zuigt lucht weg 12V
1x80mm tegen mijn GPU 12V

je zou toch denken dat dit meer dan genoeg is..maar wordt nog steeds 65C

..verder krijg ik hier nog een probleem..terwijk ik net zat te proberen om windows XP te installe..liep ie 'vast' / stop ie bij 50% en probeert de pc weer uit te gaan.. ?!! is dit het gevolg van het te warm worden van mijn CPU? ..dit is al 2x keer gebeurd precies bij 50%

need some help here ;(

den

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 18:37

job

Verwijderd schreef op 09 september 2003 @ 20:17:
pcmadman: ik maak gebruik van Artic Silver 3 koelpasta..waarbij ik niet zuinig ben geweest bij het gebruik er van. en de cooler zit er tocj echt goed op.
grote kans dat dit je probleem is.
zoals bij alle koelpasta's geld, een superdun laagje tussen cpu en heatsink.
zo dun dat je door de pasta heen kan kijken.
dit staat trouwens ook in de handleiding van artic silver.

ik zou zeggen voel eens aan je heatsink.
is die heet, dan zit hij er goed op.
is die niet heet, dan zit er wat verkeerd, en dan is je pasta waarschijnlijk het probleem.

[ Voor 8% gewijzigd door job op 09-09-2003 20:22 ]

Verwijderd

Topicstarter
heb het net ff geprobeerd...blijft nog rondhangen bij 62grade :\

• Paul C
Hang/leg/zet een thermo meter in je kast als je het niet ergens anders kunt lezen, maar wat is je kast temperatuur.

En over dat niet zuinig zijn met je koelpasta: 1/10e van een mm (0.1mm) is dik genoeg!

Verwijderd

is idd lastige koeler om fan op te plaatsen
die casefans werken elkaar toch niet tegen hoop ik

kheb net op zalman hun site gaan kijken hoeveel lucht die koeler verplaatst
staat er niet :(
maar zalman kennende is het eerder stil dan performant

ps. zit je eigenlijk niet in het verkeerd forum?

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2003 20:58 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik heb dus net een zeer dun laagje koelpaste gebruikt op de core, verder heb ik ook ff de andere 2 fans uitgeschakeld en 2fans naastelkaar gezet op de blok (net als op de foto)
ik heb zo een temp ding voorop me kast..en staat nu op 22C bios vermeld 28C

de temp is nu idd wat gezakt.. 59/60C nu van de 65/68C

weten jullie ook miskien hoe et zit met de win xp install? :S

(erm..ik zit idd in verkeerde form..kweet alleen nie hoe ik er verplaatst naar naar oc en cooling, ben new @ got )

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2003 21:03 ]

• Paul C
Win XP == toppunt van simpel! (mijn broertje van toen 7jr heb ik het eens uit uiheid zelf laten installen >:) )

volgende -> accepteren -> volgende -. volgende -> volgende -> enz
Tussendoor ff een beetje lezen wat er staat en That's it

Verwijderd

Topicstarter
erm dude.. :) mijn probleem was dat ie bij 50% stopt en vervolgens probeert de pc uit te gaan ..dit is echt weird

• --MeAngry--
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 11-02 16:38

--MeAngry--

aka Qonstrukt

Verwijderd schreef op 09 September 2003 @ 19:52:
Ik heb sinds kort een AMD Athlon XP 2500+ (Barton) cpu aangeschaft.

Hiervoor maakte ik gebruik van een AMD Athlon XP 2100+
Hierop zat/zit een Zalman CPNS6000 CU met een standaart Zalman fan.

Maar nu ik deze Zalman cooler ook gebruik voor de 2500+ wordt hij gewoon te warm en valt hij uit of loopt ie vast (65/70 C) :\

Ik zou graag willen weten of het nut heeft als ik een 2e 80mm fan erbij koop en deze vervolgens op de andere zalman fan zet.

den.
Euh, kweet niet wat jij doet met je computer verder, maar volges mij moet jij de airflow in je kast gaan verbeteren ipv er nog een extra cpufan boven hange :|

Ik heb zelf een CNPS6000-Cu en die houd mijn XP 2400+ bij volle belasting op 43 graden celsius op volle toeren (dat is 2800rpm geloof ik, nogsteeds errug stil :*) )
Ik heb wel 5 casefans dus dat scheelt denk ik wel veel :P :+

Tesla Model Y RWD (2024)

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-11-2025
Erg stil op 'HI' ?

Iemand had hier ooit de fan aan de zijkant gemonteerd, waardoor ze naar boven waaide, hij had de fan aan de waaier gehangen.

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-02 11:25

makje

Professioneel prutser

Verwijderd schreef op 09 September 2003 @ 20:17:
Tum0r: weet niet precies wat voor fan het is, maar tis een dat gewoon standaart is meegeleverd met de CNPS600 CU cooler, een van 80mm dus die nu op 12V loopt

Je hebt nu dus 1 80mm fan op je koelblok blazen. Vervang deze fan dan eens voor een 120mm fan die op normaal voltage (12v) op veel toeren draait (en dus veel lucht blaast tegen je koeler). Als het hiermee ook niet wil dan is óf een CNPS6000 CU niet goed genoeg voor je proc (lijkt mij eigenlijks wel meevallen) óf je systeemkast wordt gewoon veel te warm... (-->zie hieronder)

verder heb ik 3 andere fans in mn kast:
1x120mm rechtsonder in de kast (7V)
1x60mm linkboven in de kast (net onder de voeding en naast de zalman fan) /zuigt lucht weg 12V
1x80mm tegen mijn GPU 12V

je zou toch denken dat dit meer dan genoeg is..maar wordt nog steeds 65C

Het is mij niet helemaal duidelijk hoe je nu die casefans geinstalleerd hebt. Hier staat hoe je dat het beste kunt doen: Voorin en laag in de kast laat je een fan/meerdere fans koude lucht de kast in blazen en hoog achterin laat je een fan/meerdere fans de warme lucht uit de kast zuigen

edit:
ik lees je verhaal over de plaatsing van je fans nog eens en begrijp dat je de 120mm laag voorin de kast, de kast in laat blazen en dat je maar 1 60mm fan hoog achterin de kast de warme lucht naar buiten laat zuigen :? :? In dat geval moet er sowieso nog een extra fannetje achterin geplaatst worden om de warme lucht naar buiten te zuigen. 1 60 mm fannetje is veel te weinig daarvoor.

Het blijft een regelmatig discussiepunt hier op GoT, maar de meeste mensen hier (waaronder ikzelf :P) hebben liever meer fans achterin de warme lucht naar buiten zuigen dan fans voorin de koude lucht naar binnen blazen. Dit ivm een (hele lichte) onderdruk die dan ontstaat in de driehoek cpu-voeding-fans waardoor de hete lucht daar nog beter naar buiten wordt gedwongen

..verder krijg ik hier nog een probleem..terwijk ik net zat te proberen om windows XP te installe..liep ie 'vast' / stop ie bij 50% en probeert de pc weer uit te gaan.. ?!! is dit het gevolg van het te warm worden van mijn CPU? ..dit is al 2x keer gebeurd precies bij 50%

Dat ligt wel voor de hand daar eerder het systeem ook al vastliep in Windows, waarschijnlijk door je hoge temps :P

need some help here ;(

den

[ Voor 19% gewijzigd door makje op 09-09-2003 23:06 ]

9800x3d

Verwijderd

ik heb 2 case fans en ik hou een lage temperatuur de hele tijd.
misschien kun je de fans tegen ze zijkant van het koelblok plaatsen zodat de warme lucht er uit geblazen word.

Verwijderd

Koeling probleem, eerder iets voor DOC.

Controleer ook of je corevoltage niet te hoog staat en je wel genoeg airflow hebt (anders zit je warme lucht tegen je CPU aan te blazen).

move CME > DOC

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-02 08:48

mvds

Totally awesome!

Ik zat ook al te denken aan een Barton 2500+ en ik heb ook een 6000cu, dus dit vind ik wel interessant.

Op de site van Zalman staat dat de 6000cu geschikt is voor alles tot en met de 2600+ op zowel silent als normal. De Barton draait op een lagere snelheid dan de 2600+ en word ook nog eens minder warm dan de 2600+. Lijkt me raar dat de 6000cu dan niet genoeg zou zijn voor de Barton. Zijn er verder geen mensne met deze combo?

Verwijderd

Phantomastique schreef op 10 September 2003 @ 07:56:
Ik zat ook al te denken aan een Barton 2500+ en ik heb ook een 6000cu, dus dit vind ik wel interessant.

Op de site van Zalman staat dat de 6000cu geschikt is voor alles tot en met de 2600+ op zowel silent als normal. De Barton draait op een lagere snelheid dan de 2600+ en word ook nog eens minder warm dan de 2600+. Lijkt me raar dat de 6000cu dan niet genoeg zou zijn voor de Barton. Zijn er verder geen mensne met deze combo?
Je gaat hier toch een beetje de fout in denk ik..

Een 2600+ is een Tbred B en een 2500+ is een Barton. Die 2500+ word flink warmer dan die 2600+.

Ik heb nu een barton op bijna dezelfde Mhzen als dat ik m'n 2100+ had. Die barton word bijna 10 graden warmer met waterkoeling. (op dezelfde plank/bios offcourse)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2003 08:54 ]

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-02 08:48

mvds

Totally awesome!

Verwijderd schreef op 10 September 2003 @ 08:54:
[...]

Een 2600+ is een Tbred B en een 2500+ is een Barton. Die 2500+ word flink warmer dan die 2600+.

Ik heb nu een barton op bijna dezelfde Mhzen als dat ik m'n 2100+ had. Die barton word bijna 10 graden warmer met waterkoeling. (op dezelfde plank/bios offcourse)
Beetje? Flink zou ik zeggen... |:( Ik heb toch altijd gedacht dat de Barton een stuk koeler bleef dan de T-Bred... Mmm, dan is de Barton misschien niet zo'n goede keus voor mij... (Phanto = stilte freak, moet ik weer een herrieschopper erbij zetten in de kast) Dan toch maar een 2600 denk ik zo...

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 September 2003 @ 08:54:
[...]

Nou 10graden is ook overdrijven he fewture 8)7
Maar 5 graden is ie zeker warmer. :)

Verwijderd

Ik heb sinds een week een 2500+ op mijn nforce2 mobo. Ik heb ook een Zalman 6000Cu cooler. De cpu wordt idle 37 graden (asusprobe) en stressed rond de 42-44. Ik heb 4 casefans.
Dus die cooler is meer dan voldoende voor een 2500+.

Verwijderd

Heel apart het verhaal van de topicstarter, het is duidelijk, of teveel volt op je cpu, of een slechte montering van je koeler icm koelpasta gebruik.

Ik heb zelf een 3000+ barton en ik heb er ook een 6000cu op ( dus full copper ) en draai idle 41 graadjes en full load ongv. 45. Dus dat vind ik een prima resultaat voor deze toch al stille koeler.

Dit is trouwens zonder het aanzetten van de rest van mijn casefans ( zie daarvoor sysspecs in m'n sig )

En daarbij is het in mijn kamer vaak ook nog best wel warm want daar hou ik wel van :9

Verwijderd

Topicstarter
thx voor (zeer snelle) reply's guys
ik heb nu gisteravond het een en ander nu geprobeerd (airflow) en krijg hem nu op 54C
maar tis nog steeds veel hoger dan wat The_Watcher b.v heeft (+ het feit dat ie een sneller cpu heeft)
het is toch een vooruitgang van de 65/70C naar de 50/54C maar nu zou ik em toch ook graag naar de 40/45C willen brengen ! :)
nog meer ideas zeer welcome

nog even de specs:

-mobo: Gigabyte GA-7N400 Pro2 (2!) (nieuwere versie van de Pro)
-cpu: Athlon XP 2500+ (Barton)
-cooler: Zalman CNPS6000CU
-VGA: Gainward GF4 Ti4800 128DDR
-DDR: Kingston PC2700 333 512DDR
(laatste twee doet er volgens mij niet zo veel toe:S)

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 September 2003 @ 21:02:
ik heb dus net een zeer dun laagje koelpaste gebruikt op de core, verder heb ik ook ff de andere 2 fans uitgeschakeld en 2fans naastelkaar gezet op de blok (net als op de foto)
ik heb zo een temp ding voorop me kast..en staat nu op 22C bios vermeld 28C
..8<..
Even voor de goede orde: Waar heb je die sensor geplaatst? (Ik mag hopen niet tussen proc en heatsink?)

Controleer ook eens of de heatsink wel netjes vlak op de proc rust, en of de orientatie wel goed is (dwz de grootste druk ook daadwerkelijk in lijn boven de core wordt uitgeoefend).

Leg je computer even of z'n zij, met de zijkant eraf en laat de fan direct boven op de waaier blazen, controleer vervolgens (desnoods voorzichtig met de hand) of 't koellichaam zo aanvoelt als de cpu temp zou doen verwachten.

Verder heeft een koelprut als AS even tijd nodig om "in te klinken", waarna de temp met nog een graad of 3 zakt. (Alle beetjes helpen?).

En zoals euss zei: controleer het corevoltage eens.

Een XP 2500+ Barton zou een corevoltage van 1,65V moeten hebben, en bij full load er maximaal 68,3Watt aan warmte uit moeten werken.

Dat is evenveel als een XP 1900+ met Palomino core....

[ Voor 2% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2003 15:01 . Reden: stinkin grammar :| ]

Pagina: 1