Toon posts:

Meerdere adressen in To:-veld strafbaar?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Is het gebruik van meerdere emailadressen in het To:-veld (zegmaar 150) strafbaar? En zo ja, waar kan ik dat vinden en hoe kan ik me erop beroepen?

• DaRace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-10-2023
waarom zou dat nou strafbaar zijn? :?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 september 2003 @ 16:20:
Is het gebruik van meerdere emailadressen in het To:-veld (zegmaar 150) strafbaar? En zo ja, waar kan ik dat vinden en hoe kan ik me erop beroepen?
Nee, volgens mij is het niet strafbaar. Het is natuurlijk niet echt slim en komt niet zo netjes over op de geadresseerdern, je strooit immers wel alle e-mailadressen naar alle ontvangers....

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-05 12:27
Last van spam?

Nee dat is niet strafbaar, misschien wel als het om gevoelige informatie gaat waar de anderen die in de 'TO:' staan niets mee te maken hebben.

-edit-
Misschien ook WEL! Als er in de algemene voorwaarden van een bedrijf staat dat gegevens NIET aan derden verspreid worden, dan kan je je daar op beroepen denk ik. Je gegevens (je emailadres!) wordt verspreid aan anderen zonder dat jij er toestemming voor gegeven hebt.

[ Voor 52% gewijzigd door TRON op 09-09-2003 16:29 ]

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

• jadjong
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Het is ronduit irritant dat die andere 149 mensen mij adres hebben maar strafbaar is het niet. Je kan om irritatie te voorkomen beter gebruik maken van het BCC veld.

Verwijderd

Als de recipients elkaar allemaal kennen kun je het doen, en anders is het veel netter om de mail naar jezelf te sturen, en te BCC'en naar de rest.

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-05 17:29

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Meerdere adressen strafbaar, nee, lijkt me stug... Echter zullen 150 adressen in één to veld snel als span gezien worden en daarom waarschijnlijk niet geaccepteerd, dus niet strafbaar, maar gewoon door je host zijn mailserver niet toegestaan...

Verwijderd

tis alleen stom :)
ik persoonlijk vind het een soort van spam
gebruik daarom het BCC veld als je aan meerdere personen e-mail verstuurd wat de rest heeft niets te maken me de andere e-mail adressen

Verwijderd

Topicstarter
dus alleen boosworden helpt... :)

Verwijderd

TRON schreef op 09 September 2003 @ 16:24:
Last van spam?

Nee dat is niet strafbaar, misschien wel als het om gevoelige informatie gaat waar de anderen die in de 'TO:' staan niets mee te maken hebben.

-edit-
Misschien ook WEL! Als er in de algemene voorwaarden van een bedrijf staat dat gegevens NIET aan derden verspreid worden, dan kan je je daar op beroepen denk ik. Je gegevens (je emailadres!) wordt verspreid aan anderen zonder dat jij er toestemming voor gegeven hebt.
Dan houdt dat bedrijf zich niet aan zijn afspraken, dat is heel wat anders. Je kunt ze daar dan op aanspreken.

Maar de vraag is op zich (zo zonder context) een beetje niks-zeggend. In zulke gevallen gaat het nou juist om die context.

Puur afgaanden op de vraag of er legaal 150 adressen in het to-veld voor kunnen komen, zou ik zeggen: Ja, dat kan.

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 04-05 12:27
Als je het puur bedoeld of het kan, dus als ik het zal doen? Ja dat zou mogen, 'k kan alleen trappen krijgen van diegene waarvan ik het adres er ook in zet.

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:28

Dido

heforshe

Verwijderd schreef op 09 September 2003 @ 16:26:
dus alleen boosworden helpt... :)
Reply to all wil ook wel eens als hint fungeren voor de verzender :P

Wat betekent mijn avatar?

• wicher|IA
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 10-04-2023
Als het illegaal was, zou het waarschijnlijk ook niet mogelijk zijn in alle mailprogramma's, denk je niet? :)

• Vurabes
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 09-02 12:02

Vurabes

Homo Sapiens Informaticus

De wet bescherming persoonsgegevens is volgens mij niet van toepassing t.b.v. persoonlijke of huishoudelijke doeleinden. Als het echter gaat om commerciele of charitieve doeleinden is het wat anders. Je zal het dus per geval moeten bekijken denk ik.

On a clear day you can C#

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10:38

Cis

Dido schreef op 09 September 2003 @ 16:46:
[...]

Reply to all wil ook wel eens als hint fungeren voor de verzender :P
:X Daar wil ik niet meer aan terugdenken. Ik had altijd van die meiden die naar 50 adressen (hotmail kan er niet méér tegelijk sturen ;) ) een liefdesmailtje ging sturen, waarin stond dat je het weer door moest sturen naar 341 andere mensen. Een reply-to-all leverde mij altijd fikse ruzies op.

Voor de rest DENK ik niet dat het strafbaar is. Net zo min als dat het niet strafbaar is om een huisadres op een blaadje te schrijven en bij een aantal mensen in de bus te doen...

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

• Jive
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 11:54

Jive

MooMooMastah

* Jive zou iig heel erg niet blij zijn als hij zo een meel kreeg.
dat is namelijk koren op de molen voor virussen & 150 extra mogelijkheden om virussen & spam extra te krijgen.

Jive's Box
Jive @ DNET

Pagina: 1