Toon posts:

Hoe een simpele server op te bouwen...?

Pagina: 1
Acties:
  • 74 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Hi,

Nou, ik heb dus nu ''mijn website'' gehost op Lycos, Tripot. Incl. een soort van ftp-ruimte op Tripot, voor wat foto's en bestanden. Nu gaat mijn pa binnekort een neiuwe pc kopen, en ik krijg dus waarschijnlijk die oude om mee te klooten. Nou d8 ik, als ik nou van die oude pc een soort ''servertje'' maak ( die gwn dag en nacht kan aan staan )...en dan op die pc mijn site zet, en een ftp-ruimte voor mijn foto's en bestanden. Dit zou ik heel fijn vinden, omdat ik dan meer server-ruimte ter beschikking heb ( Tripot is 50 mb max ), en omdat ik dan gwn geen reclame heb en een eigen internetadres ( zoals www.johnnymcclane.nl hoop ik ;) ).

Ik heb een Pentium 4 2.53 Ghz, 512 Mb ram en Windows XP Pro... De pc die ik wil gaan gebruiken voor server is een Pentium III 700 Mhz met (d8 ik) 512 Mb ram en ook Windows XP Pro... :)

Dus:
-ik wil graag mijn site op die server draaien
-ik wil een soort van ftp-ruimte voor bestanden, foto's e.d.
-geen reclame
-andere mensen mogen uiteraard niet met mijn server klooten...
-als t kan, een eigen internetadres, als www.johnnymcclane.nl ofzo

Ik heb op mijn pc kabelinternet via een netwerkkaart en een hub. Vanuit deze hub gaan een utp-kabel naar mijn pa's pc, en naar het kabel-modem. Zodra mijn pa die nieuwe pc binnen krijgt, gaat die netwerkkaart van bij hem uit de oude, in de nieuwe. Dus heb ik in die ''server pc'' nog geen netwerkkaart... :?

Nu de vraag; Wat moet ik allemaal kopen, installeren en doen, om dus zoon servertje draaiend te krijgen...Ik weet wel wat van pc's maar dus niet van; html, domeinen, routers, netwerken, servers e.d. :X

Ik hoop dat iemand mij uitgebreid kan helpen... :*)

Bedankt,

Johnny McClane

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-04 22:52
  • netwerkkaartje :P 10/100 Mbit
  • Apache (webserver), PHP (hypertext preprocessor, om webbased in te proggen, MySQL als database (http://sourceforge.net/projects/foxserv/ hier een geheel pakket te halen)
  • G6 Bulletproof FTP (werkte bij mij iig lekker)
  • Poort 80 incomming naar jouw pc routen (staat in de handleiding)
  • En een domainname welke naar jouw pc linkt (zoek op google.nl naar dat soort hosten, of neem ff contact via de mail met me op voor een domainname)

[ Voor 18% gewijzigd door TRON op 09-09-2003 15:09 ]

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Verwijderd

Johnny, dit is een redelijk uitgebreid verhaal, waar je aan toe bent is iig een netwerk kaart, weet niet hoe jouw modem werkt voor kabel, maar je zult moeten uitzoeken of inkomende verkeer is door te sturen naar 1 pc binnen het netwerk. Zo niet dan zul je ook nog eens een router moeten installeren, die dat wel kan.

Dan ben je toe aan server software, dan heb je een brede keuze, afhankelijk van jouw kennis, wensen en financieele toestand.
Je kunt aan de slag met Windows server pakketten (Windows 2003 Server bijvoorbeeld) of je kunt kiezen voor Linux (leuk leertraject maar misschien niet wat je gelijk ook nog eens wil doen).

Ik wil je best verder helpen met deze dingen maar je zult eerst eens je documentatie van je modem moeten doorspitten voor het eerste punt.

IIG succes

Verwijderd

je moet wel een internet adres kopen en die naar jouw i.p linken

als je bijv @home hebt zou ik het maar niet proberen( 13 kb uploade :( )

[ Voor 38% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2003 15:10 ]

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Verwijderd schreef op 09 september 2003 @ 15:09:
je moet wel een internet adres kopen en die naar jouw i.p linken

als je bijv @home hebt zou ik het maar niet proberen( 13 kb uploade :( )
Maar dan moet poort 80 niet geblokt zijn wat meestal wel zo is bij een kabelprovider, daar mag je namelijk geen WEB/FTP draaien.

Dus je zal ook over moeten stappen op ADSL, dan heb je ook een hogere upstream en dan heb je wat aan je FTP, met 16KB/sec downloaden is niks...

Alle proemn in n drek

Verwijderd

Topicstarter
TRON schreef op 09 September 2003 @ 15:07:
  • netwerkkaartje :P 10/100 Mbit
  • Apache (webserver), PHP (hypertext preprocessor, om webbased in te proggen, MySQL als database (http://sourceforge.net/projects/foxserv/ hier een geheel pakket te halen)
  • G6 Bulletproof FTP (werkte bij mij iig lekker)
  • Poort 80 incomming naar jouw pc routen (staat in de handleiding)
-ok netwerkkaartje kan k wel kopen.....1tje??? dan moet ik dus via die hub de server aansluiten...maar dan moet ik die server-harddisk via het internet gaan volgooien met mijn bestanden???

-in dat pakket....zit dat allemaal??? apache...php....mysql...??? ps: wat is het allemaal?

-g6 bulletproof ftp...wat is ftp nou eigelijk??? en waar kan ik dat halen, dat g6???

-wat de hek is met poort 80??? en wat de hek moet ik routen, ps: wat is routen en wat moet ik daarvoor doen/kopen/instelleren...2: welke handleiding??waar te halen???

Thanks alvast _/-\o_

laterss

• Pantagruel
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22-02 20:48

Pantagruel

Mijn 80486 was snel,....was!

Ik denk dat als je the search ( http://search.gathering.tweakers.net/forum.php/find ) gebruikt je best ver zult komen.
Verder GoT is niet de plaatst voor instant oplossingen, we zijn tweakers en prutsers (in de goede zin van t woord) avant la lettre. Zelfredzaamheid staat hoog in t vaandel.

De harde waren zien er voldoende goed uit. OS is maar net wat je wilt, denk wel aan Win2k server (heeft IIS voor HTTP en FTP) , XP (voorzien van specifieke software voor HTTP en FTP servicing) of een *nix distro (linux, bsd) deze beschikken standaard over http (Apache) en ftp (wu-ftpd of anderen) software. OS is eigenlijk een keuze van bekend zijn met. Windows is het bekendere point and click maar zeer zeker niet zomaar eventjes door een n00b te doen, de *nix derivaten zal t nodig lees en leer werk zijn voordat je verder bent.

Tja server beveiliging, lezen , firewalling leren en security patches bijhouden. Ook weer zoiets dat tijd en energie vraagt.

Een eigen internet adres, die regel je via je ISP of een domein registrar (zoekt en gij zult vinden)

En dan nog es bereikbaar zijn achter je router. Zoek es op poort-mapping. Ennuh niet vergeten dat sommige kabel/ADSL service providers bepaalde poorten blokken (smtp poort 25) om problemen en dergelijke te voorkomen. Dit kan je eigen hosting aspiratie behoorlijk beperken.

--
No flame intended

MMM als ik je reactie hier boven lees dan is er nog veel lees werk te doen voor je. Bij de meest basale kreet als poorten nummers weet je al iet eens waar we t over hebben. Ook andere standaard dingen mbt netwerk en routing zijn je niet bekend

[ Voor 12% gewijzigd door Pantagruel op 09-09-2003 15:21 ]

Asrock Z77 Extreme6, Intel i7-3770K, Corsair H100i, 32 GB DDR-3, 256 GB Samsung SSD + 2 x 3TB SATA, GeForce GTX 660 Ti, Onboard NIC and sound, SyncMaster 24"&22" Wide, Samsung DVD fikkertje, Corsair 500R

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:11

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

btw, het plaatsen van het webadres wat je wilt is nogal een aanleiding voor van die "domein-kapers" om het domein alvast te registeren, en dan voor een paar honderd euro aan je aan te bieden... Haal het adres aub effe weg, of registreer meteen die domein... (mail evt.)

• TRON
Verwijderd schreef op 09 September 2003 @ 15:12:
[...]

-ok netwerkkaartje kan k wel kopen.....1tje??? dan moet ik dus via die hub de server aansluiten...maar dan moet ik die server-harddisk via het internet gaan volgooien met mijn bestanden???

-in dat pakket....zit dat allemaal??? apache...php....mysql...??? ps: wat is het allemaal?

-g6 bulletproof ftp...wat is ftp nou eigelijk??? en waar kan ik dat halen, dat g6???

-wat de hek is met poort 80??? en wat de hek moet ik routen, ps: wat is routen en wat moet ik daarvoor doen/kopen/instelleren...2: welke handleiding??waar te halen???

Thanks alvast _/-\o_

laterss
- dat pakket is je WebServer, je Database en om te programmeren in ÉÉN pakket.
Je webserver regelt dat mensen een site op je computer kunnen bekijken, en PHP zorgt ervoor dat je PHP-scripts kan schrijven (zie ook http://www.php.net/)

-G6 Bulletproof is een ftp-server. Dit heb je nodig als je wilt dat mensen op jouw computer uit door jou bepaalde mappen bestanden kunnen downloaden. Hiervoor moet je ook poort 21 (standaard) laten forwarden door je router (zie handleiding)

-Poort 80 is DE poort waar elke browser verbinding mee probeert te maken om websites op te halen. Eigenlijk zit je nu op http://gathering.tweakers.net:80

G6 Bulletproof kan je downloaden op www.download.com

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

Verwijderd

Topicstarter
ok....

-hoe kan ik checken welke poorten bij mij open of gesloten zijn???dan kijk ik dat als 1e ff na...

-ik heb kabel via een modem dat is aangesloten op de radio/televisie-coax-ingang

-via het modem gaat het internet naar de hub, die dan weer is verbonden met 2 pc's die dus allebij internet hebben...ver nix...

-mijn modemspeeds: 512 kilobits per seconde download, en 64 kilobits per seconde upload...

-verder ga ik geen geld uitgeven aan OS, of andere software...wat ik kan downloaden, download ik... ;)

uuhhmmm...nog vragen.....

hopenlijk kunnen jullie me weer verer helpen.... :P

laterss

• CH4OS
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

CH4OS

It's a kind of magic

Apache (webserver), PHP (hypertext preprocessor, om webbased in te proggen, MySQL als database (http://sourceforge.net/projects/foxserv/ hier een geheel pakket te halen)
Je hebt voor een website, niet per se PHP nodig hoor... Gewoon HTML kan ook... En vergeet ASP niet... En voor FTP... Dat hangt af, aan welke Operating System je erop zet...

• s441558
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 14:33
Let er ook even op, als je een dynamisch ip adres van je internet provider krijgt, dat je dan een domein/internetadres regelt, die naar een dynamisch ip verwijst. Ik maak zelf gebruik van een domeinnaam die ik op http://www.dyndns.org/ heb gekregen. Die zijn gratis, maar je kan niet de gehele naam vrij kiezen (je hebt wel veel keuze).

Met een programmatje wordt dan constant bijgehouden welk ip bij jouw internetadres hoort. Soms kan je het programmatje achterwegen laten, dat wordt dan door de router overgenomen (op mijn edimax router (na flashen firmware) zit deze optie in ieder geval, en werkt goed samen met http://www.dyndns.org/)

Nefit EnviLine IDU Monoblock E 7 E-S, Boiler 200 L, Buffervat 50L. BQQKees

• Wok
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 25-04 19:18

Wok

Dakloos...

Johnny,

Ik raad je ten zeerste aan om je eerst in de materie te verdiepen. Zoek informatie op het internet (Google en de GoT-search om mee te beginnen) en lees dit.

Vervolgens moet je voor jezelf bepalen hoe ver je hierin wilt gaan. Wil je complete databases aan de site gaan hangen of niet? Interactie met de gebruiker ja of nee? etc...

Blijkbaar ben je nog niet of nauwelijks op de hoogte van (de mogelijkheden van) webservers en dat is ook niet erg. Kan het zelf ook nauwelijks ;) , maar op een forum om hapklare brokken vragen is niet de manier om je hierin te bekwamen. Tenminste, niet op GoT.

Uiteraard zijn wij Tweakers bereid elkaar een handje te helpen, maar uiteraard moet je het wel eerst zelf geprobeerd hebben. ;)

/edit: aanvulling

Een webserver wordt benderd via een bepaalde poort. Standaard is dat poort 80. Helaas hebben kabel-ISP meestal bepaalde standaardpoorten (zoals poort 80 voor HTTP) geblokkeerd om te voorkomen dat de gebruikers gaan doen wat jij van plan bent ;)

We zijn echter tweakers en uiteraard is deze blokkade wel te omzeilen >:) . Op het hoe en wat ga ik verder niet in, dat is nu nog niet aan de orde ;) In Sticky topics van NT en PNS is wel het een ander hierover te vinden.

[ Voor 26% gewijzigd door Wok op 09-09-2003 15:36 ]

Who is General Failure and why is he reading my hard drive?

• TRON
ThePerfectCell schreef op 09 september 2003 @ 15:22:
[...]

Je hebt voor een website, niet per se PHP nodig hoor... Gewoon HTML kan ook... En vergeet ASP niet... En voor FTP... Dat hangt af, aan welke Operating System je erop zet...
Hij heeft Windows XP Prof.

PHP is niet nodig nee, maar als het alvast geinstalleerd wordt, dan scheelt het weer installeren in de toekomst als het wel gebruikt gaan worden ;)

Verwijderd

TRON schreef op 09 September 2003 @ 15:31:
[...]

Hij heeft Windows XP Prof.

PHP is niet nodig nee, maar als het alvast geinstalleerd wordt, dan scheelt het weer installeren in de toekomst als het wel gebruikt gaan worden ;)
Ik vrees dat je dan weer een nieuwe versie gaat installen :)

anyway, naar mijn mening is dit niet PNS, ik denk zelfs dat tie in andere fora op slot zou gaan.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2003 15:34 ]

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

Dit is zeker geen PNS en hij doet zelf ook weinig moeite moet ik zeggen, een paar tips om je op weg te helpen is oke maar daarna kan je ook zelf gaan zoeken IMHO

Alle proemn in n drek

Verwijderd

Topicstarter
Bierkameel schreef op 09 September 2003 @ 15:47:
Dit is zeker geen PNS en hij doet zelf ook weinig moeite moet ik zeggen, een paar tips om je op weg te helpen is oke maar daarna kan je ook zelf gaan zoeken IMHO
-hoe kan ik checken welke poorten bij mij open of gesloten zijn???dan kijk ik dat als 1e ff na...

-ik heb kabel via een modem dat is aangesloten op de radio/televisie-coax-ingang

-via het modem gaat het internet naar de hub, die dan weer is verbonden met 2 pc's die dus allebij internet hebben...ver nix...

-mijn modemspeeds: 512 kilobits per seconde download, en 64 kilobits per seconde upload...

thankx

[ Voor 45% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2003 16:00 ]

Verwijderd

Oke dit zegt genoeg :)

Even zoeken / googlen en als je er totaal niet uitkomt postje maken in de WOS / NT. Succes ermee :)

Verwijderd

Topicstarter

thankx.....dus?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 September 2003 @ 16:25:

thankx.....dus?
Ga aub even de forumregels lezen, binnen een uur kicken mag niet. In de PNS is over het algemeen 1x in de 3 dagen voldoende.

Koffie zal zo wel langskomen :z :z :)

• TRON
Verwijderd schreef op 09 September 2003 @ 16:25:

thankx.....dus?
Johnny, ik wil je best helpen, maar je moet niet 3 keer hetzelfde gaan plaatsen... daar bereik je niets mee!

Hoe je kan checken of je poorten openstaan (van je router?) doe je in je routerinstellingen, die van je computer? Als je geen firewall hebt zijn die altijd beschikbaar als er een server achter zo'n poort zit.

• Predator
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 16:34

Predator

Suffers from split brain

Verwijderd schreef op 09 September 2003 @ 15:01:
Nu de vraag; Wat moet ik allemaal kopen, installeren en doen, om dus zoon servertje draaiend te krijgen...Ik weet wel wat van pc's maar dus niet van; html, domeinen, routers, netwerken, servers e.d. :X
Hoi, het is wel de bedoeling dat je zelf iets uitzoekt en niet dat hier iedereen je alles even punt voor punt op een papiertje geeft.
Je weet zelf toch wel wat je nog een NIC, webserver, ftp-server nodig hebt, en een domeinregistratie voor je www.johnnymcclane.nl

Dat zijn allemaal dingen die je zelf ook even kan uitzoeken. Kijk ook maar eens naar de IT & NT FAQ's (die topics vanboven in een forum), en kijk eens met de search.

Je zit hier ook in het Professional Networking & Servers forum, en hoewel jou dit vast zeer professioneel lijkt, is dit het helemaal niet. Dus dit hoort echt niet thuis in forum :)

Je bent hier nog redelijk nieuw, dus lees dit eens:
http://gathering.tweakers.net/forum/faq/forumgedrag

Everybody lies | BFD rocks ! | PC-specs

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.