Probleem met Asus P4P800 Moederbord

Pagina: 1
Acties:

• danplo
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 21:33

danplo

The Force is strong with me

Topicstarter
Voor ik begin zal ik even voor de duidelijkheid even erbij zetten dat het om een Asus P4P800 Deluxe gaat.
Ik zit met een groot probleem.
Ik zal als eerst even zeggen wat ik gedaan heb.
Ik deze moederbord zo'n 1 maand in mijn bezit.
Gisteren ging ik even naar de bios en dacht van laat ik eens wat proberen.
Ik had alles standaard staan en wou alleen even de perfomance mode van standaard naar turbo zetten.
Dit om te kijken of er wat zou veranderen.
Ik heb de setting gesaved en toen ging ik de computer opnieuw opstarten.
Nu is hij door dat onstabiel geworden en wil niet meer opstarten.
In het boekje staat als dit gebeurd moet je je computer even uit zetten en dan weer aan dan komt de C.P.R. (CPU Parameter Recall) in actie.
Maar dit gebeurd gewoon helemaal niet.
Ik heb die computer nu wel 50 keer aan en uit gezet maar ik kom niet verder.
Toen heb ik nog wat anders geprobeerd.
Ik heb de RTC RAM (Real Time Clock) schoon gemaakt.
Maar nog steeds kom ik niet terug in de bios.
Het enige dat hij doet is aan gaan en dan blijft mijn hardeschijf lampje gewoon aan staan.
En mijn monitor blijft op standby staan...en wil niet aan springen.
Is er misschien iemand die mij verder kan helpen, want ik ben ten einde raad.

PS:Ik heb gezocht naar een oplossing in het forum, maar kan niks vinden.
En ik zit nu even met een andere computer thuis van iemand anders en ik heb niet zoveel tijd, want hij moet deze computer weer terug hebben.
Dus daarom vraag ik deze topic niet gelijk te sluiten.

[ Voor 4% gewijzigd door danplo op 09-09-2003 14:30 ]

Xbox Series X - NL DarthVader // Playstation 5 - Pijja82 // Twitter - MSFT_Daan // Ipad Pro // Iphone 17 Pro Max 256GB / LG OLED G5 65”

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Even een BIOS reset uitvoeren..? In de handleiding staat hoe :)
Zie ook Technische PMG FAQ: Hangen en Opstartproblemen B)

• danplo

danplo

Topicstarter
Nu heb ik even mijn leverancier gemaild en krijg ik het volgende te lezen.

Hallo,

Waarom heeft u in de bios gezeten als een systeem goed draait het is een bekend gegeven dat als u de Asus borden op de Turbo modes zet het moederbord niets meer doet. U kunt noch proberen de bios te reseten. Dus stekker eruit en de jumper 10 sec. omzetten van de bios. Maar dit helpt niet altijd. Wij kunnen dit wel verhelpen maar is geen garantie kwestie. U zult dan de verzendkosten zelf moeten betalen en een kleine vergoeding voor het hotflashen van de bios. De kosten zijn 13 euro onder vooruit betalen en 20 euro onder rembours.

Nou moet het niet gekker worden .....
Is er iemand die dit ook zo vind ??

Xbox Series X - NL DarthVader // Playstation 5 - Pijja82 // Twitter - MSFT_Daan // Ipad Pro // Iphone 17 Pro Max 256GB / LG OLED G5 65”

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

20 euro voor hotflashen is wel erg veel. Afhanekelijk van wat voor chip er op het ding zit zou ik dat dus gewoon zelf gaan doen.

maar meestal helpt een bios reset wel gewoon hoor.

• danplo

danplo

Topicstarter
Terw_Dan schreef op 09 September 2003 @ 15:11:
20 euro voor hotflashen is wel erg veel. Afhanekelijk van wat voor chip er op het ding zit zou ik dat dus gewoon zelf gaan doen.

maar meestal helpt een bios reset wel gewoon hoor.
Heb ik al een paar keer gedaan.
Maar zelfs dit werkt niet.

• MrMorePhun
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 27-01 15:48
Ikzelf heb ook een P4P800 deluxe mobo met een PIV2800 en 2 X 512 twin xms corsair mem

Zoals je idd zegt, als ik in bios de setting op turbo zet, dan boot em wel, maar krijg direkt een checksum error en wordt de bios automatisch gereset door de P4P800.ROM te herladen....

Heb me reeds suf gezocht achter mogelijke oplossing, maar kan het tevens niet verhelpen....

Heb slechts enkele keer voorgehad dat ie gewoon niet wilde booten, heb dan stekker eruitgepleurd en cmos gecleared en kon weer booten naar bios...

Tevens de verschillende threads doorgenomen aangaande de mem timings voor dit mobo, maar krijg em manueel niet stabiel...ook niet met voorgeschreven timings, voltage verhogen..whatever...

Echter de optie om procentueel te oc-en werkt goed, maar dan wel de mem op 400 laten draaien

• Carpenter
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 07:17
Ik heb dit ook eerder gehad toen ik hem op Turbo wilde zetten. Ik heb vervolgens de stroom eraf gehaald, het BIOS batterijtje eruit gehaald, 20 sec gewacht en het batterijtje er weer ingezet en de comp opnieuw opgestart. Werkte bij mij 8)7

Succes ermee,

Rolf Timmerman

• BMW_M3
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

BMW_M3

Ondertitel

Inderdaad het batterijtje er uit halen en een minuutje wachten. Heeft bij mij ook z'n werk gedaan.

Signature

• _XipHiaS_
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Probeer eens de Insert key in te houden (die van het groepje van 6 key's), dan de PC inschakellen (Insert vast blijven houden, tot je in BIOS beland of F1 mag tikken), soms helpt dat. ( PS/2 KB gebruiken) Of resetten en Insert inhouden. Anders ff ATX_powerkabel eruit, dan CMOS resetten met batterij er nog in (wel systeem uit, dus niet standby).

[ Voor 41% gewijzigd door _XipHiaS_ op 09-09-2003 16:57 ]

• Voutloos
  • Niet online
Had ik ook ooit met mijn P4C (Ook C.P.R. /vergelijkbaar). Zelfde setting.

Wou maar niet booten...
Na een kwartier wachten was opeens wel C.P.R. BIOS gereset.

{signature}

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 14-08 22:01
Ik ahd hetzelfde, bioschip die er gewoon me ophoud na die modus aan gezet te hebben... aan de rest van mijn systeem kon het niet liggen...

Ik ben terug naar de mycom gegaan, die hebben binnen 5 minuten mijn bios chipje vervangen, en mijn systeem werkt weer perfect :)

• danplo

danplo

Topicstarter
Bedankt voor al jullie tip's, maar ik heb de moederbord nu eruit gehaald en gaat terug naar de leverancier.
Voor 6 euro gaan ze het weer maken voor me.
Want ik heb nu echt alles geprobeerd, maar niks deed het.
Nu wachten tot het weer terug gestuurd wordt.

• _XipHiaS_
  • Niet online
danplo schreef op 09 september 2003 @ 19:26:
Bedankt voor al jullie tip's, maar ik heb de moederbord nu eruit gehaald en gaat terug naar de leverancier.
Voor 6 euro gaan ze het weer maken voor me.
Want ik heb nu echt alles geprobeerd, maar niks deed het.
Nu wachten tot het weer terug gestuurd wordt.
Toch beetje vreemd dat jij daar voor moet dokken, verzendkosten ok, maar het Asus board is een van die boarden die je vaak speciaal koopt voor overclocken, en daar betaal je dan ook extra voor, vooral bij een Asus. En daar zitten die opties ook voor in je BIOS en daar wordt ook op de doos van het produkt over gesproken. Zeker het AI overclocken in bepaalde percentages is speciaal gemaakt voor personen die geen of minder verstand hebben van alle losse settings die dit AI nu in een keer tesamen aanpast. Grote onzin dus van die shop, het is gewoon een ontwerpfout, een BIOS hoort niet te corrupten door een foute instelling, en bij te hoge settings gewoon terug te springen naar de default stand.

Als een shop dit niet kan bevatten moeten ze niet dit soort produkten gaan verkopen en het bij standaard materiaal houden vind ik.

Anders kun je net zo goed een Intel board nemen.

BTW, lukte het ook niet meer om van je bijgeleverde CD op te starten om je BIOS te herstellen, of izzi erug dood?

[ Voor 14% gewijzigd door _XipHiaS_ op 10-09-2003 11:17 ]

• danplo

danplo

Topicstarter
_XipHiaS_ schreef op 10 September 2003 @ 11:13:
[...]

Toch beetje vreemd dat jij daar voor moet dokken, verzendkosten ok, maar het Asus board is een van die boarden die je vaak speciaal koopt voor overclocken, en daar betaal je dan ook extra voor, vooral bij een Asus. En daar zitten die opties ook voor in je BIOS en daar wordt ook op de doos van het produkt over gesproken. Zeker het AI overclocken in bepaalde percentages is speciaal gemaakt voor personen die geen of minder verstand hebben van alle losse settings die dit AI nu in een keer tesamen aanpast. Grote onzin dus van die shop, het is gewoon een ontwerpfout, een BIOS hoort niet te corrupten door een foute instelling, en bij te hoge settings gewoon terug te springen naar de default stand.

Als een shop dit niet kan bevatten moeten ze niet dit soort produkten gaan verkopen en het bij standaard materiaal houden vind ik.

Anders kun je net zo goed een Intel board nemen.

BTW, lukte het ook niet meer om van je bijgeleverde CD op te starten om je BIOS te herstellen, of izzi erug dood?
Heb dit ook allemaal gezegt, en dan zeggen ze wel van ja je heb gelijk.
Maar omdat je in de bios heb gezeten is de garantie verlopen.
Erg vaag wat ze daar zeggen.....en ze zeggen dan van dan kost het je geld omdat we je bios moeten hotflashen.
En ik heb wel garanatie als de bord naar Asus wordt gestuurd...maar dan gaat het 6 weken duren zegt hij.
Maar goed ik laat het nu wel doen door ze, maar voor dit soort spullen ga ik niet meer bij hun halen.
Ik heb het bij eynstein.nl gekocht...dus je bent alvast gewaarschuwd.
Ik heb het ook geprobeerd met de bijgeleverde cdrom, maar ok dit hielp niet.
Die C.P.R. werkt gewoon niet meer op die bord.....en dat had ik gezegt en dan is het voor mij wel garantie...dat was waar maar het kost hun ook tijd en geld om de bios te hotflashen.
Nou ik vind het allemaal maar vaag.

[ Voor 28% gewijzigd door danplo op 10-09-2003 13:47 ]

• _XipHiaS_
  • Niet online
danplo schreef op 10 September 2003 @ 13:43:
[...]

Heb dit ook allemaal gezegt, en dan zeggen ze wel van ja je heb gelijk.
Maar omdat je in de bios heb gezeten is de garantie verlopen.
Erg vaag wat ze daar zeggen.....en ze zeggen dan van dan kost het je geld omdat we je bios moeten hotflashen.
En ik heb wel garanatie als de bord naar Asus wordt gestuurd...maar dan gaat het 6 weken duren zegt hij.
Maar goed ik laat het nu wel doen door ze, maar voor dit soort spullen ga ik niet meer bij hun halen.
Ik heb het bij eynstein.nl gekocht...dus je bent alvast gewaarschuwd.
Ik heb het ook geprobeerd met de bijgeleverde cdrom, maar ok dit hielp niet.
Die C.P.R. werkt gewoon niet meer op die bord.....en dat had ik gezegt en dan is het voor mij wel garantie...dat was waar maar het kost hun ook tijd en geld om de bios te hotflashen.
Nou ik vind het allemaal maar vaag.
Heb je misschien nog "oud" geheugen liggen, sommigen kregen hem met PC2700 a PC3200 weer aan de praat? Of gewoon een andere of maar 1 DIMM erin. Het is een bekend probleem en komt vaker voor, kom het op meerdere forums tegen. Het is waarschijnlijk een te strakke geheugen timing waarin het board op de een of andere manier blijft hangen. Asus is niet de enige blijkt. Kan een chipsetbugje zijn.

En vul ff de shop survey in ;).

[ Voor 17% gewijzigd door _XipHiaS_ op 10-09-2003 14:01 ]

• Rick2001
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 09-08 01:10

Rick2001

9950X delidded en direct die

_XipHiaS_ schreef op 10 september 2003 @ 13:57:
[...]

Heb je misschien nog "oud" geheugen liggen, sommigen kregen hem met PC2700 a PC3200 weer aan de praat? Of gewoon een andere of maar 1 DIMM erin. Het is een bekend probleem en komt vaker voor, kom het op meerdere forums tegen. Het is waarschijnlijk een te strakke geheugen timing waarin het board op de een of andere manier blijft hangen. Asus is niet de enige blijkt. Kan een chipsetbugje zijn.

En vul ff de shop survey in ;).
Precies. Er gebeurd helemaal niets met de bios en het is dan ook onzin om te zeggen dat deze opnieuw geflashed dient te worden.
Ikzelf heb dit board ook alweer een tijdje en had met bepaalde bios versies hetzelfde 'probleem'. Je kunt doen wat je wilt, maar je krijg gewoon geen beeld meer.
Stop je er dan 1 geheel andere geheugenmodule in die er vantevoren dus niet inzat en van een ander type snelheid is, dan boot het board weer gewoon.
Hierna save je de bios settings nogmaals en plaatst het origineel geplaatste geheugen weer terug. Hierna blijft je pc gewoon werken.
Dit heb ik ook met andere boarden getest en werkte exact hetzelfde.
Het is alleen een beetje slecht ontworpen door ASUS dat dit dus niet gereset wordt door C.P.R.
Deze laatste funtie functioneerd dus wel zoals het hoort, alleen geldt dit voor de processor die tever overclocked is en niet voor tever overclocked geheugen.
Ook vreemd is gewoon dat de clear-cmos niet werkt om de geheugentiming te resetten.

MESHIFY 2XL - MSI X670E CARBON - 9950X - 32GB DDR5 LEXAR 6400 - RX 9070 - GIGABYTE M32UC 4K 160HZ - ALPHACOOL UT60 420 & 360 & 1080 - LAING DDC1+ - TECHN CPU - CORSAIR AX850 - 3x9100PRO 4TB - 2x850PRO 2TB - U.2 7.68TB + OPTANE P5800X + KINGSTON G5 8TB

• danplo

danplo

Topicstarter
Ja ik heb echt alles geprobeerd wat jullie zeiden.
Alleen met dat geheugen heb ik niet gedaan....jammer genoeg...
De plak is nu onderweg naar de leverancier.
Maar ik zal het voor de volgende keer onthouden.

• danplo

danplo

Topicstarter
Ik heb mijn moederbord nog voor het weekend terug gekregen van eynstein.nl
De handelingen zijn netjes verlopen en het is ook erg snel verlopen.
Ik heb gelukkig ook gewoon garantie gehad.
Dus vergeet wat ik bovenin vermeld heb over eynstein.nl
Voor de rest zit ik nog wel even met wat kleine dingetjes.

Als ik nu mijn computer aan zet dan duurt het heel erg lang voor het begin scherm weg gaat.
En daarna moet ik weer wachten.
Dan zie je een zwart scherm met een min tekentje links bovenin te knipperen.
Wat kan dit zijn. ??
Want daarna start hij wel gewoon windows op.
Maar wat hij eerst in 5 sec deed doet hij er nu 1 minuut over ofzo.

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Dat komt heel vaak voor wanneer de IDE configuratie niet 100% correct is ingesteld. Ga de kabels en de jumpers nog eens na. Zie ook de FAQ Opslagmedia & I/O Controllers (31-08-2003) onder "Mijn IDE configuratie is brak" :)

• Fr0zenFlame
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 19-11-2024

Fr0zenFlame

LAN 'A Holic

Ik heb zelf de P4c 800 Deluxe-E en als het goed is beschikt de hele p4c 800 Deluxe serie ove reen 2e bios.

i7-6700K | Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION | InWin904 | 32GB Corsair Dominator Platinum | nVidia GeForce RTX2080 TI | Iiyama G-Master UWQH 34" | 2x 1TB Samsung SSD 980PRO | 1x 4TB Samsung 860EVO | Arctis 7 | SteelSeries Apex Pro | Logitech G502 Hero

• danplo

danplo

Topicstarter
Tanxs voor de tip.
Het draait nu weer uit de kunst.
Kan eindelijk weer verder waar ik gebleven was.

Verwijderd

Hmm, het probleem staat nu zelfs op de site van de betreffende shop vermeld.
Erg vreemd dit.
Heb het probleem ook al verschillende keren gehad (ndl) maar kon 'm met wat lomp aan uit zetten uiteindelijk toch iedere keer met het zelfde geheugen weer aan de gang krijgen.
Maar goeie tip, koop eerdaags toch wat sneller geheugen:-)
Affijn, ik blijf die feature iig gewoon gebruiken, was destijds tenslotte toch een van de redenen dat ik het bordje gekocht heb.
Ze zullen d'r wel teveel rma gehad hebben.

Verwijderd

danplo schreef op 09 september 2003 @ 15:00:
Nu heb ik even mijn leverancier gemaild en krijg ik het volgende te lezen.

Hallo,
Waarom heeft u in de bios gezeten als een systeem goed draait het is een bekend gegeven dat als u de Asus borden op de Turbo modes zet het moederbord niets meer doet.
ik vind het onzin wat die leverancier je schreef, echt onzin. een retourmail met waarom stelt u domme vragen was op zijn plaats geweest. kijk we hebben het over asus he, die bekend staat om zijn overclockfeatures. Het staat levensgroot op hun site en ik ben ervan overtuigt dat asus liever heeft dat we AIoverclocking gebruiken dan de handmatig overclocken omdat je met handmatig fouten kunnen maken die later onherstelbaar zouden kunnen zijn. turbo is een leuk extraatje dat soms goed werkt en soms niet. als het echt gevaarlijk was dan zouden ze het niet erop zetten. de leverancier is duidelijk niet dol op overklokken.....

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 31-12-2003 01:23 ]

Pagina: 1