Problemen met Path onder XP/ME dual boot

Pagina: 1
Acties:

• dvdhoek
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 11-03 23:58
Ik heb een systeem met op c:\windows Windows ME en op f:\windows Windows XP. Sinds enige tijd heb ik problemen met de Path setting in XP waardoor een groot aantal command prompt commando's niet meer werkt, zoals net use.
In het path staat namelijk naast %Systemroot%\System32 etc. ook c:\windows en c:\windows\command. Daar gaat het dus mis. Het vreemde is nu dat deze entries NIET voorkomen in de Path variabele in de environment settings en ook niet in autoexec.nt. Ik kan ze dus niet verwijderen. Natuurlijk kan ik wel per command prompt sessie een nieuw path instellen of het hele path overschrijven via autoexec.nt, maar ik wil gewoon gebruik maken van het path dat is ingesteld in de environment settings.
Heeft iemand enig idee hoe dit is ontstaan en hoe ik het kan herstellen zonder XP opnieuw te installeren?

• Mike Jarod
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Had je al bij Systeem>Geavanceerd>Omgevingsvariabelen gekeken?

• dvdhoek
mikejarod schreef op 09 September 2003 @ 13:22:
Had je al bij Systeem>Geavanceerd>Omgevingsvariabelen gekeken?
Ja, dat bedoelde ik met de environment settings. Ik heb op meerdere plekken gekeken, bij deze geavanceerde systeem eigenschappen, alle autoexecs die ik kon vinden en in de registry.

• dvdhoek
Voor de volledigheid en in de hoop dat iemand alsnog iets weet:

Path in omgevingsvariabelen:
E:\oracle\ora90\bin;E:\oracle\ora90\Apache\Perl\5.00503\bin\mswin32-x86;F:\Program Files\Oracle\jre\1.1.8\bin;%SystemRoot%\system32;%SystemRoot%;%SystemRoot%\System32\Wbem;F:\PROGRA~1\COMMON~1\ULEADS~1\Mpeg

Path onder command prompt:
PATH=E:\oracle\ora90\bin;E:\oracle\ora90\Apache\Perl\5.00503\bin\mswin32-x86;F:\Program Files\Oracle\jre\1.1.8\bin;%SystemRoot%\system32;%SystemRoot%;%SystemRoot%\System32\Wbem;F:\PROGRA~1\COMMON~1\ULEADS~1\Mpeg;C:\WINDOWS;C:\WINDOWS\COMMAND
Oftewel c:\windows en c:\windows\command zijn toegevoegd. Deze zijn niet terug te vinden in autoexec.nt. Ik start de command prompt met CMD.EXE

• dvdhoek
Opgelost, uiteindelijk de oplossing toch gevonden in de nieuwsgroepen. De setting ParseAutoexec in HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Windows NT\CurrentVersion\Winlogon in de Windows registry was de boosdoener. Deze zorgt ervoor dat een oude autoexec wordt gelezen om de environment te vullen.

ULEAD lijkt de boosdoener te zijn, het PATH werkte ook al niet goed meer aangezien het niet meer op REG_EXPAND_SZ stond in de registry, waardoor %SystemRoot% niet wordt gelezen. Dit schijnt vaker voor te komen met ULEAD.

[ Voor 28% gewijzigd door dvdhoek op 11-09-2003 21:36 ]