Toon posts:

CPU Fan snelheid

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb sinds kort een nieuwe processor (Athlon 2800+) met AMD fan en Asus A7V600 moederbord . De processor genereert enorm veel warmte en wordt niet voldoende gekoeld door het fannetje. Deze laatste draait maar met circa 4000 rpm.
Mijn vraag luidt, kan ik het aantal toeren opvoeren naar 6000 toeren bijv. of op een andere manier koelen? Een temp van gemiddeld 80 graden lijkt me toch niet erg bevordelijk voor het welzijn van processor,...toch?

groeten,

Anne

• mvds
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 16-08 18:39

mvds

Totally awesome!

Ik zou beginnen met het eraf halen van je koeler, de CPU goed schoonmaken, en dan een klein beetje koelprut eronder doen en de koeler goed monteren.

En verder is de boxed cooler meestal wel genoeg voor de CPU die je erbij koopt hoor. Dus ik denk dat dit een gevalletje teveel (of geen) koelprut is, of een scheef gemonteerde koeler.

• Race Eend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-12-2023
Hoe is het met de rest van je kast? Ook allemaal erg warm? Heb je wel 1 of meerdere kast-ventilatoren? Want dat is bij zulke zware pc's echt een must!

opvoeren van de cpu-fan gaat niet lukken, 12v is het max wat die dingen kunnen, je kan beter een nieuwe koeler kopen.. een betere natuurlijk

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-07 01:43

Turkish

zhé germans

80 graden is wel erg veel, maar een boxed cooler moet dat toch wel aankunnen. Heb je niet per ongeluk de koeler er verkeerd om opgezet, dan heb je minder contactoppervlak tussen koeler en processor en daardoor een hogere core temp

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waar is die 80oC gemeten?
ik weet van de Asus Tempsensors (zeker met asusprobe gemeten) er nogal eens een graadje of 20 naast zitten.

• MarkyB
  • Niet online

MarkyB

The original

'maar' 4000 toeren? mijn P4 koeler maakt maar 2300 toeren.

en het lijkt me dat je geen koelpasta gebruikt hebt.

Verwijderd

mijn aero7 koelt op ook op 2300 toeren mijn amd xp 2500+ idle 46 graden; je wilt niet weten hoe hard 6000 rpm is! die van mij kan max. 4500 en dat geluid is niet te harden!

kijk idd eens goed naar de koelpasta en kijk of het koelblok helemaal contact maakt met je proc. je kunt evt. de core van je proc opscheuren zodattie egaler wordt.

Verwijderd

Topicstarter
Klopt,... ik heb inderdaad in eerste instantie de cooler verkeerdom gemonteerd. De pasta zat niet geheel in het midden van de cooler en bedekte dus maar een derde van het contactpunt van de processor. Dat is nu in orde, maar desondanks blijft het erg hot.

Is het toerental van de fan afhankelijk van de voeding op het moederbord? Zijn er bios-settings die wellicht een lager toerental veroorzaken?

groet,

Anne

• mvds

mvds

Totally awesome!

Asus borden kunnen het toerental van de CPU fan aanpassen, je kan even met asus probe kijken of je de snelheid wat kan opkrikken

Verwijderd

Topicstarter
Is dat niet een alleen een diagnostische tool?

Verwijderd

- Ik zou eerst eens kijken wat in de bios voor temperatuur wordt aangegeven.

- De suggestie om naar de koeler te kijken was denk ik meer om te controleren dat de koeler niet per ongeluk 180 graden andersom staat, en dus een slag gedraaid moet worden. Dat overkomt veel mensen en is geen grote schande

- Kijk eens of je de CPU kunt terugklokken naar 2Ghz. (2400+). De temperatuur in de bios moet dan ergens tussen de 40 en 50 graden zitten maximaal. Als je nog steeds flink hoger uitkomt scheelt er wat aan de koeling.

;)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2003 14:05 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als je in de bios de temp checkt krijg je volgens mij niet echt een goede indruk. Je kan enkel in de bios meten als je opstart en dan is je bak nog koud en/ of onbelast (weinig actieve processen). Eigenlijk wil je meten bij zware belasting.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Verwijderd schreef op 09 september 2003 @ 13:47:
Is dat niet een alleen een diagnostische tool?
Je hebt ook ergens een vinkje of de fansnelheid aangepast mag worden. Dat was tenminste bij oude versies daarvan.

• mvds

mvds

Totally awesome!

Verwijderd schreef op 09 September 2003 @ 14:20:
Als je in de bios de temp checkt krijg je volgens mij niet echt een goede indruk. Je kan enkel in de bios meten als je opstart en dan is je bak nog koud en/ of onbelast (weinig actieve processen). Eigenlijk wil je meten bij zware belasting.
Nou, je wilt eerst een normale temp bij idle voor je de CPU gaat opstoken. Als hij idd 80 graden word, dan wil je heb echt niet belasten hoor. 80 Graden is vrij kritiek... Dus meet eerst maar eens hoe warm ie idle is, en als dat normaal is zou ik pas bij volledige belasting gaan kijken...

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Phantomastique schreef op 09 September 2003 @ 14:29:
[...]

Je hebt ook ergens een vinkje of de fansnelheid aangepast mag worden. Dat was tenminste bij oude versies daarvan.
Ja maar dan kan hij hem alleen no zachter instellen. Hij wil harder. En meer dan 12V ken niet.

En het ken ook niet met AsusProbe...(misschien vroegah, maar nu niet meer)

{signature}

• mvds

mvds

Totally awesome!

Voutloos schreef op 09 September 2003 @ 14:31:
[...]

Ja maar dan kan hij hem alleen no zachter instellen. Hij wil harder. En meer dan 12V ken niet.

En het ken ook niet met AsusProbe...(misschien vroegah, maar nu niet meer)
Weet ik, maar als dat vinkje aanstaat dan kan het zijn dat ie dus niet op de volledige snelheid draait. Uitzetten = altijd op volle toeren :)

• Weng
  • Laatst online: 11-05-2024

Weng

Are y'all ready kids

Je kan met Asus Probe de 'Smart Fan Control' aanzetten.

Trouwens, was het wel een boxed cooler? Of heb je die zelf apart erbij gekocht?

Ik denk persoonlijk dat de cooler niet goed is gemonteerd. CPU goed schoongemaakt? Niet teveel pasta gebruikt? ( Of te weinig ;) )

Aye aye captain

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:57

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Ik zou in iig geval er voor zorgen dat er een case fan in de buurt is die naar binnen blaast, en eentje die naar buiten blaast. Welke je naast de cpu koeler doet, ligt aan het feit of je cpu cooler naar binnen of buiten blaast. Blaast ie naar de cpu toe, dan is het handig een naar binnen blazende casefan naast je cpu koeler te doen. Blaast je cpu koler van de cpu af, dan een naar buiten blazende casefan doen.

Xbox Live ID:Notna8310

Verwijderd

Topicstarter
[quote]Weng schreef op 09 September 2003 @ 15:54:

Trouwens, was het wel een boxed cooler? Of heb je die zelf apart erbij gekocht?

Ik heb een retail versie gekocht van de Athlon 2800+ met bijhorende AMD cooler

• makje
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14-08 17:37

makje

Professioneel prutser

We kunnen hier wel allemaal tips aanreiken, maar zonder verdere informatie van de TS blijft het voor ons gissen.....

Als de TS in ieder geval eens zou willen doorgeven wat voor kast hij heeft en met hoeveel fans, wat de temperaturen (processor/systeem/mobo temps) zijn bij het opstarten én nadat hij een uurtje heeft gelopen (snel pc opnieuw opstarten en in de BIOS kijken, duh)

Daarnaast, voel eens aan het koelblok. Als de processor 80 graden wordt en de koeler zit er goed op, dan zal het koelblok ook bijna 80 graden zijn. De pijngrens van de mens is ongeveer 40 - 45 graden, als het dus flink pijn doet als je je vinger er tegenaan houdt dan is het koelblok in ieder geval warmer dan dat en is de koeler in ieder geval goed bevestigd :P

Daaarnaast is het zo dat Asus voor dit mobo al enkele nieuwe BIOSsen heeft uitgebracht. BIOS 1.004 heeft als fixes oa staan: Fix system shows hardware monitor error sometimes if Q-Fan enabled

Ik weet niet of dit inderdaad betekend dat met een nieuwe BIOS je temps naar beneden gecorrigeerd worden, maar een Tweakert kan het altijd proberen B)

9800x3d

• Notna
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 10:57

Notna

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Where are you?®

Verwijderd schreef op 09 September 2003 @ 16:08:

Ik heb een retail versie gekocht van de Athlon 2800+ met bijhorende AMD cooler
Dat zou dus gewoon genoeg moeten zijn. Volgens mij kom het trouwens wel meer voor dat amd athlon's eeen beetje warm worden. Een maat vanme heeft een athlon 2600+ met een coolermaster koeler voor max. 3000+ (zo eentje met verstelbare toerental :P). Cpu wordt idel zo'n 60 á 65 graden. Oook veels te wark imo. maja heb de koeler dus al vervangen en casefans erin gehangen. Gewoon een vaagheid probleem dus :P

[ Voor 16% gewijzigd door Notna op 09-09-2003 16:14 ]

Xbox Live ID:Notna8310

Pagina: 1