Baybus

Pagina: 1
Acties:

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
Ik wil een baybus maken, waarbij ik mijn fans kan schakelen tussen 7V en 12V. Hierbij gaat een lampje branden in de ene stand, en een andere in de andere stand. Zou dit schema er aan voldoen:

Afbeeldingslocatie: http://www.jgc.f2s.com/hoi.gif

• _JGC_
  • Nu online
Niemand?

• _JGC_
  • Nu online
Nog steeds niks? Niemand een idee?

Verwijderd

heb weinig verstand van schema's, maar dat lijkt op hetgeen ik heb gebruikt om mijn bay/fanbus te maken. 12V/uit/5V, 4 schakelaars, 8 leds, 4 rood (12V), 4 blauw (5V). het werkt hier, gelukkig maar, na 4uur solderen enz.

• Boogie-Man
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 04-03-2024

• Daan
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 22:02
Afbeeldingslocatie: http://www.mp3-shock.com/fancontroller.jpg

Ditte? :)

• _JGC_
  • Nu online
Zoiets, maar dan net iets anders:

-oude keylock om de fans uit te zetten (klikschakelaar zet je zo om, lijkt me niet veilig)
-twee leds, misschien later drie: laten de status zien: snel of langzaam
-schakelaar om te schakelen

Dat op een plaatje gezet en nu nog ff dat schema solderen. Ipv de 200 Ohm die ik wilde nu dus 240.

• schijndel
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 23:36
als ik jou was zou ik alleen bij de 12 volt draad een weerstand groter dan 200 gebruiken om je led te schakelen. spanning groter, weerstand dan dus ook aanpassen. In dit geval 1400 Ohm ipv 200.

weet trouwens niet of het wel 200 Ohm is dat je nodig hebt

• _JGC_
  • Nu online
Waar zie jij leds op de 12V lijn?

Verwijderd

Het schema is bijna goed alleen blijft jouw Led die aangeeft dat je 12 V gebruikt nu altijd branden, omdat je deze niet schakelt met de schakelaar, maar rechtstreeks op de ground hebt gezet.

En volgens mij blijft de 5 V ook branden
Ben ik alleen nog niet helemaal zeker over.

• _JGC_
  • Nu online
Als ik nu een diode op dat lijntje zet tussen de aftapping van de LED en de fanaansluiting in de richting van waar de 5V heengaat, zou ie dan wel werken?

Nee, werkt niet, dan draait de fan niet als ie op 12V staat. |:(

Verwijderd

Het schema is goed zonder die leds >:)

Wat betreft die diode klopt dat wel, want je zet dat dint in sper en dan laat hij Bijna niks door. (afhankelijk van welk type wel een drempel spanning van 0,7 V maar die is verwaarloosbaar, omdat hier de fan niet opdraait)
Je zou het (simpel) kunnen oplossen door een dubbelpolige schakelaar te pakken en dan de ground van de 12 Volt tegelijk te gaan schakelen met de Led voor weergave van 12 V

(snap je het nog)

• _JGC_
  • Nu online
'k heb gewoon dat schema geprutst zonder iets te wijzigen, en wat blijkt: op 12V brandt er geen led, verder werkt het wel.

Verwijderd

Dat ken wel kloppe

eerste les Stroom neemt altijd de makelijste weg (natuurkunde dat ik dit nog gebruik)in dit geval rechtstreeks naar de ground en dus niet over die weerstand en Led.

Bij 5 volt werkt die led dan wel???

• _JGC_
  • Nu online
Klopt wel wat je zegt. Heb van die sloopkast ook nog een turboknopje overgehouden, hier zitten 6 pootjes aan, wat volgens mij wijst op een dubbele schakelaar. Ga ik die gebruiken. Overigens kom ik ook nog ergens anders achter: volgens mij staat die LED in bepaalde standen gewoon in serie met de fan, wat niet helemaal goed is.

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

Hmm sorry maar lijkt mij dat dit niet gaat werken zo nee..

Je kunt ook 2 kleuren leds nemen als je toch met een dubbelpolige schakelaar gaat werken.. Naar mijn idee staat dat een stuk netter. overigesn die 200 en 240 die je noemt vind ik een beetje zonde.. dat zouden hele dure weerstanden worden..

In de normale reeks is dat 220 of 270 ohm.. beide vrij weinig overigens.

Een normale led werkt op iets van 10mA en heeft een doorlaat spanning van ongeveer 1,7 volt (beide afhankelijk van de kleur en het type led overigens, maar gaat ff om het voorbeeld)

men neme de oudste wet in de electro techniek die er is, de wet van ohm U=I*R

bij 12V krijg je dan (12-1.7)/0.01 = 1030
dat wordt een weerstand van 1kohm dus..
bij 7V (7-1.7)/0.01=530 -> 560 ohm
bij 5v (5-1.7)/0.01=330 ohm

Groene leds hebben over het algemeen meer spanning nodig, zo rond de 1,8-1,85.Blauwe leds lopen vaak in de richting van 2,2 volt.

IP Rocks

• _JGC_
  • Nu online
Ben gisteren ff op zolder geweest en heb een oude speeldoos gevonden met daarin:
150, 2x470, 1K, 680, en nog een paar boven de 2K. Lijkt me wel iets tussen te zitten (470)

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 19-08 17:40
die onderste LED staat verkeerd om getekend (gaat dus ook nooit branden)
Voor de 12V-LED zou ik een (12/.02)=600Ohm nemen, aangezien je meestal maar 20 mA door een LED-je mag gooien
Voor de 7V LED (de onderste) zou ik kiezen voor (7/.02)=350 Ohm
aanpassen aan Weerstandjes die je makkelijk kunt krijgen....
600 => 560 Ohm
350 => 330 Ohm
Daardoor banden ze iets feller, maar da's nie erg toch?
Verder zou ik een 1n4148 anti-parallel over de LED's zetten (dus anode_led aan kathode_diode en andersom) Dit omdat de motor van de fan een best wel hoge tegen-EMK kan geven (spannings-pieken, opgewekt door de spoelen in de motor), waardoor de LED's misschien een te hoge sper-spanning te verwerken krijgen.
Als je ze direct aan de LED soldeert, gaat d'r ook niet een te hoge stroom door die diodes, omdat d'r een voor-schakel-weerstand voor zit.

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

Pagina: 1