3c905 & ECS K7S6A netwerk valt weg

Pagina: 1
Acties:

• JustDutch
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 07:27

JustDutch

was ambtenaar :)

Topicstarter
Een tijd geleden heb ik een nieuw mobo, proc en geheugen aangeschaft. Dit is een ECS K7S6A met 256MB PC2100 CL2 en een duron 1100. Daarop heb ik mijn oude hardware geinstalleerd, waaronder een 3com 3c905-TX (eerste versie dus!).

Sindsdien heb ik het probleem dat mijn netwerkverbinding spontaan wegvalt. Daarbij hoeft deze niet zwaar belast te worden, het gebeurt zowel tijdens IRC als tijdens het streamen van een DivX'je. Als overeenkomst kan ik alleen bedenken dat er vrijwel continu gegevens verstuurd en verzonden worden. Ook is het tijdstip waarop de verbinding wegvalt willekeurig. Soms na 5 min streamen, soms na een uur.

Met mijn oude configuratie heb ik hier echt nooit problemen mee gehad. De NIC heb ik nu al een jaar of 5 (en heeft altijd goed gewerkt op campusnet).

Ik heb ECS hierover gemaild (eventuele incompatibiliteiten tussen een 3c905 en een K7S6A), maar hierop wordt niet gereageerd. Verder kan ik op internet (zowel google als de search) niets vinden over mijn probleem.

Weet iemand wat het probleem kan zijn en hoe het eventueel op te lossen is? Ik heb nog een 3c905b-TX kaartje liggen en die heb ik nog niet geprobeerd. Dit is echter lastig, omdat ik dan mijn oude NIC (het MAC-adres) moet onregistreren en die nieuwe dus daarvoor in de plaats moet registreren (max aantal NIC's geregistreerd bij SNT). Dus dat is lastig.....

Verder zijn mijn systeemspec's
Duron 1100 (zowel OC'ed als op de defaultsnelheid)
ECS K7S6A rev 1.0x (nieuwste BIOS 1.0d)
256 MB PC2100 Cl2 Infineon
3com 3c905-TX
40 GB IBM IC35l040aver07-0
AHA-2940UW
SB128PCI
Powercolor Ati Radeon 7500LE
Temperatuur van de diverse hardware is oke.

[ Voor 3% gewijzigd door JustDutch op 09-09-2003 11:38 ]

Forza Mucca

• ajhaverkamp
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 09:55

ajhaverkamp

gewoon Arjan

Probeer eens een ander PCI-slot

This footer is intentionally left blank

• JustDutch

JustDutch

Topicstarter
ajhaverkamp schreef op 09 September 2003 @ 11:14:
Probeer eens een ander PCI-slot
Aha, dat had ik misschien nog kunnen vermelden. Dit heb ik al geprobeerd. Werkt niet. Sterker nog, als ik een ander PCI-slot gebruik (het enige vrije andere), dan doet mijn netwerkkaart en mijn videokaart het niet meer goed. Dan zijn er ineens onvoldoende bronnen beschikbaar (ook al clear ik in het bios de ESCD? en installeer ik windows opnieuw), waardoor de drivers niet geladen kunnen worden.

Forza Mucca

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
3COM 3C905 is een klotekaart wat betreft IRQ sharing. Heb een tijd geleden ook in een Pentium 166 zitten klooien met zo'n kaart, uiteindelijk een Realtek 8029 eringedrukt om dat ding ff via LAN te installeren (win98se updates op CD fikken is nou niet echt optimaal ;))

probeer eens wat kaarten te swappen, evt IRQ toewijzingen aan te passen in BIOS, etc. Ook kan een nieuwe driver van de 3com site uitkomst bieden.

• JustDutch

JustDutch

Topicstarter
Hmmm.... Misschien heb ik het antwoord gevonden. Bij de drivers stond een aangevinkt dat windows hem uit mocht schakelen om het stroomverbruik te beperken. Ik heb dat nu maar eens ongedaan gemaakt en kijk het even aan.
offtopic:
Ik voel me een beetje blond...

[ Voor 11% gewijzigd door JustDutch op 10-09-2003 14:56 ]

Forza Mucca

• JustDutch

JustDutch

Topicstarter
Update/ schopje

Ik ben dus toch niet zo blond als ik dacht. :) Het probleem trad een tijd niet meer op, maar ik had dan ook al lang geen grote hoeveelheden data meer overgepompt. Anyway, het probleem bestaat nog steeds. Als ik van mijn server een paar CD's kopieer, dan knalt de verbinding er na verloop van tijd weer at random uit.
_JGC_ schreef op 10 September 2003 @ 09:49:
3COM 3C905 is een klotekaart wat betreft IRQ sharing. Heb een tijd geleden ook in een Pentium 166 zitten klooien met zo'n kaart, uiteindelijk een Realtek 8029 eringedrukt om dat ding ff via LAN te installeren (win98se updates op CD fikken is nou niet echt optimaal ;))
De kaart heeft in twee voorgaande systemen altijd prima gewerkt. Dus aan de kaart zelf ligt het niet denk ik. Misschien is die niet goed compatibel met mijn mobo, maar daar kan ik dus niets over vinden en ECS reageert niet op de mail. Ik kan uiteraard ook nog 3com eens mailen.....
probeer eens wat kaarten te swappen, evt IRQ toewijzingen aan te passen in BIOS, etc. Ook kan een nieuwe driver van de 3com site uitkomst bieden.
Dit heb ik allemaal als gedaan. Biedt helaas geen uitkomst. Hoewel, een nieuwe driver kan ik nog wel even downloaden....
edit:
Nieuwe en oudere drivers van de netwerkkaart lossen niets op (ik wist niet meer of ik dit al een keer geprobeert had). Andere drivers voor andere hardware ook niet.

[ Voor 67% gewijzigd door JustDutch op 28-09-2003 16:44 ]

Forza Mucca

• FatalError
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 16:40
Het is waar dat de 3Com 905 serie problemen kan hebben met IRQ sharing, ook kan ie problemen geven met bepaalde moederborden/biosjes.
Als je in je bios de optie 'byte merge' hebt en die staat aan: uitzetten! 3Com 90x kaarten kunnen hier niet tegen.

[ Voor 5% gewijzigd door FatalError op 28-09-2003 15:26 ]

If it ain't broken, tweak it! | gasloos sinds oktober 2025, hoekwoning 1978 | 10kWp PV, Panasonic K serie 7kW, Atlantic Explorer V5 270L | Tesla Model Y | 3x Victron MP2 6k5, 48kWh

Pagina: 1