Verschil in beeld kwaliteit DVD speler

Pagina: 1
Acties:
  • 332 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Valandil
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 11-07 21:07
Ik zit effe met een vraagje.

Zit er verschil in beeldkwaliteit bij DVD-spelers?
Nu zullen sommige zeggen, jah duhhh, maar ik ben een beetje noob op dit gebied.
Mijns inzien werkt DVD op 1 manier, het lezen via een laserstraal dat dan wordt omgezet in beeld....

maar kan het zijn dat bijvoorbeeld een bepaalde type van Philips een betere beeldweergave heeft dan een van bijvoorbeeld Pioneer (of elk willekeurig merk)

Dit alles wordt straks afgespeelt op een Philips breedbeeld, 70cm, 100Hz

wijze woorden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 10-07 20:04

dominic

will code for food

Ik denk dat de verschillen erg marginaal zijn, kijk liever naar de aansluitmogelijkheden die een dvdspeler heeft, daar kun je nog heel wat meer kwaliteit uit halen.

Download my music on SoundCloud

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 62270

Ja er is duidelijk verschil tussen de goedkope onbekende merken en de echte dvd spelers, zo ook met CD spelers. Het lezen van dit bitjes gaat allemaal hetzelfde maar het gaat erom hoe het verwerkt wordt tot het uiteindelijk signaal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 44568

En het omzetten van beeldinfo gebeurt door een encoderchip. En juist daarin zitten de verschillen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04 02:56
De kwaliteit van de decoder is bepalend voor je beeldkwaliteit. Duurdere merken besteden hier meestal wat meer aandacht aan.
Maar als je een el-cheapo scartkabel van de markt gebruikt dan ben je die kwaliteit ook direct kwijt. Een echte RGB scart kabel met goed afgeschermde draden kost ook helaas wat.

Maar niet alleen de beeldkwaliteit is een punt, ook het lezen van DVD's van mindere kwaliteit met krassen en beschadegingen gaat soms beter op iets duurdere DVD-spelers.
Als je veen DVD's huurt bij de videotheek dan kan het prettig zijn dat hij niet bij het minste of geringste krasje staat te haperen.

Philips en Pioneer zijn allebei A-merken, je kan het kwaliteitsverschil beter zien tussen bv een Pioneer en een Blokker/Kruidvat DVD-speler. :)

Senile! Senile Oekaki

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• megaleo
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-07 21:02

megaleo

Special member

Je kunt het ook goed zien met een laptop die je op je tv aansluit. Dan wel een wat oudere laptop met dvd-speler die z'n videogeheugen geshared heeft. (toch wel een 1,2 GHz). :7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 19339

Ook kun je soms compatabiliteitsproblemen verwachten tussen bepaalde dvd's en el-cheapo spelers. Een vriend van mij heeft ook een of ander okinoki-merk, en kan het apparaat goed doen crashen met 1 bepaalde dvd die het in elke andere speler prima doet.

Eventueel zijn goedkopere spelers ook meer vatbaar voor problemen als audio/video die niet meer synchroon lopen (fractie van een seconde verschil tussen beeld en geluid, en geloof me, dat is HEEL irritant).

Kortom, de verschillen zitten hem vaak in de software van de speler, en dat is heel belangrijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Was het maar zo simpel. Maar verschillende spelers voeren verschillende bewerkingen uit op het beeld (sharpen, etc.), met verschillend resultaat. Bovendien doen de el-cheapo spelers een el-cheapo truuk bij anamorphic dvd's als je ze afspeelt op een 4:3 tv: ze laten elke zo veel lijnen een lijntje weg. Beeldkwaliteit is dus wel degelijk afhankelijk van de speler. Al is het niet zo dat de duurste speler per definitie het beste beeld geeft.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 11-07 00:35

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik heb laatst een Samsung DVD player gekocht (had daarvoor een Syberhome) en ik kan je zeggen... een wereld van verschil, beeldkwaliteit was velen malen beter, menu is sneller, DVD's worden veel sneller ingelezen en beeld en geluid zijn nu ook tenminste synchroon ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 12-07 00:03

Indoubt

Always be indoubt until sure

Yep, er is veel vesrchil en dat is ook duidelijk waarneembaar. Het is niet perse zo dat een redelijk geprijsde speler slecht is overigens.

Veel spelers hebben last van de chroma bug, die er voor zorgd dat bepaalde kleuren niet goed over komen.

Bij langere films bestaat een DVD uit 2 layers en het wisselen van layer kan op een goedkope (of slechte) speler problemen opleveren of irritant zichtbaar zijn en lang duren.

Ook de kwaliteit van de gebruikte video DAC (digitaal - analooog converter) kan veel verschillen

Er zijn sites waar een heleboel spelers getest zijn en beschreven of ze last hebben van bepaalde problemen. Ik heb de site even niet paraat hier.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Max|Burn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 12:39

Max|Burn

-- .. ... .--- .- .-.-.-

n00bs schreef op 09 september 2003 @ 12:19:
Ik heb laatst een Samsung DVD player gekocht (had daarvoor een Syberhome) en ik kan je zeggen... een wereld van verschil, beeldkwaliteit was velen malen beter, menu is sneller, DVD's worden veel sneller ingelezen en beeld en geluid zijn nu ook tenminste synchroon ;)
de goedkope cyberhome types zijn idd niet zo maar de duurdere (die nog altijd best goedkoop zijn) doen het erg goed, zoals de CH-505

ma ma ma ma ma macron one

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik had een 405 ofzo... (gekregen dus) nu een Samsung 235 van de BCC kost maar 99 en doet t goed :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yngwie-
  • Laatst online: 11-07 11:09

Yngwie-

Murphy was an optimist

Er zijn zeer zeker verschillen qua beeld. Een en ander ligt natuurlijk wel aan de complete combinatie van spullen die je gebruikt om de DVD's te bekijken. Ik bedoel voor een portable tv'tje voor in een caravan zul je het verschil niet zien.

Ikzelf heb een Sony 82cm WEGA breedbeeld, gebruik een net iets betere dan standaard SCART kabel, maar geen exhorbitant dure. En ik normaal gesproken een Marantz DV-7000 DVD speler, die was destijds wel redelijk prijzig. Deze speler moest naar de leverancier voor een reparatie en ik kreeg tijdelijk een Sony DVD speler (wat goedkoper model, ik weet het typenummer zo niet)

Maar er was echt een duidelijk verschil te merken. De Marantz geeft een veel scherper beeld en ook veel minder artifacten. Niet dat die Sony slecht is, integendeel, is goed film kijken, maar feit is dat er verschil in zit. Een en ander zal met name in de gebruikte onderdelen liggen qua beelduitvoer (resulteert in een scherper, rustiger beeld) alsmede betere software (minder artifacten)

Dus ja, ik kan wel zeggen dat ik blij was toen ik mijn Marantz weer terug had ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ratsja
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 10-09-2023

ratsja

bi polair

en wat te denken over het loopwerk, speelt ook een rol.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SpleeffY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 28-06 23:33
Ik heb geen klachten over JVC (3 verschillende spelers gebruikt).

Yngwie-, is het verschil tussen jouw DV-7000 en de Sony ook in de bedragen die je er nu voor betaalt terug te zien?

• R2D2
  • Registratie: Mei 2001
  • Niet online
_bas_ schreef op 09 september 2003 @ 10:16:
Maar niet alleen de beeldkwaliteit is een punt, ook het lezen van DVD's van mindere kwaliteit met krassen en beschadegingen gaat soms beter op iets duurdere DVD-spelers.
Als je veen DVD's huurt bij de videotheek dan kan het prettig zijn dat hij niet bij het minste of geringste krasje staat te haperen.

Philips en Pioneer zijn allebei A-merken, je kan het kwaliteitsverschil beter zien tussen bv een Pioneer en een Blokker/Kruidvat DVD-speler. :)
Heb ik ff een fucking mazzel dan.

De Philips van 280€ van een maat van me heeft vaak last als er een lullig krasje op de cd zit. En dat terwijl mijn el cheapo HE dvd spelertje alles maar dan ook echt alles zonder problemen af speelt.

iRacing profiel | Sim-Racer.nl

• Valandil
Het is namelijk zo (ben topic starter),

Ik heb nu een Philips DVP-S725D en ben daar erg over te spreken. Maar nu wil ik een Home Entertainment Set aanschaffen. Een alles in 1.

Nu niet gelijk beginnen van, koop een losse receiver en wat boxen etc... hij staat nl. in de huiskamer en vind losse componenten simpelweg niet mooi.

Maar mijn dilemma is dan ook dat ik wel een dvd-speler wil hebben in de HTS die gelijkwaardige kwaliteit heeft als mijn huidige dvd-speler.

wijze woorden

• FireStarter
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 30-06 07:38
Zosas schreef op 10 September 2003 @ 07:34:
Het is namelijk zo (ben topic starter),

Ik heb nu een Philips DVP-S725D en ben daar erg over te spreken. Maar nu wil ik een Home Entertainment Set aanschaffen. Een alles in 1.

Nu niet gelijk beginnen van, koop een losse receiver en wat boxen etc... hij staat nl. in de huiskamer en vind losse componenten simpelweg niet mooi.

Maar mijn dilemma is dan ook dat ik wel een dvd-speler wil hebben in de HTS die gelijkwaardige kwaliteit heeft als mijn huidige dvd-speler.
Dus zal je uitkomen op een hele dure set, toch?

w00t

• Valandil
Robbie007 schreef op 10 September 2003 @ 07:51:
[...]

Dus zal je uitkomen op een hele dure set, toch?
yup, :P maar wil niet verder dan rond de 700 pleuro

wijze woorden

Anoniem: 53610

n00bs schreef op 09 september 2003 @ 13:32:
Ik had een 405 ofzo... (gekregen dus) nu een Samsung 235 van de BCC kost maar 99 en doet t goed :)
De 402 is anders heel goed (met laatste firmware upgrades). Dat ding vreet alles supersnel en de kwaliteit is goed.

• n00bs

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik vond de kwaliteit absoluut niet goed, geluid ook niet, beeld en geluid liep meestal niet synchroon. Las traag discs, had porbs met sommige discs en op 1 dag viel t display af ent oe uit, bleef de lade openstaan etc etc ;)

Samsung gekocht en echt 100000x beter :)

• Yngwie-

Yngwie-

Murphy was an optimist

SpleeffY schreef op 09 September 2003 @ 23:42:
Ik heb geen klachten over JVC (3 verschillende spelers gebruikt).

Yngwie-, is het verschil tussen jouw DV-7000 en de Sony ook in de bedragen die je er nu voor betaalt terug te zien?
Ja in dit geval is dat verschil ook in de bedragen terug te zien ja. Het huidige Marantz model dat vergelijkbaar is met de DV-7000 is de DV-6200. Die zit rond de 500 Euro geloof ik. Die Sony zal rond de 200-250 Euro gezeten hebben denk ik, dus ja in dit geval is het duurder apparaat beter.

Dit wil natuurlijk niet zeggen, dat duurder altijd beter is. Ligt er ook aan, wat iemand voor extra kwaliteit over heeft. Mijn vrouw verklaart me altijd voor gek als ik meer geld uitgeef aan een apparaat terwijl je er voor veel minder ook eentje hebt :+ Maar ik ben nou eenmaal een filmliefhebber. Iedere gek zijn gebrek zullen we maar zeggen :)

Anoniem: 92264

Ik wil het volgende ff kwijt: ik had na me goed georienteerd te hebben, een Sony all-in-one gekocht. Thuis viel het geluid toch behoorlijk tegen. Slecht??? JA de kabels/snoertjes!!!! Allemaal vervangen en heb nu een perfect geluid!!!!!!!!

• Yngwie-

Yngwie-

Murphy was an optimist

Anoniem: 92264 schreef op 10 September 2003 @ 19:17:
Ik wil het volgende ff kwijt: ik had na me goed georienteerd te hebben, een Sony all-in-one gekocht. Thuis viel het geluid toch behoorlijk tegen. Slecht??? JA de kabels/snoertjes!!!! Allemaal vervangen en heb nu een perfect geluid!!!!!!!!
All in one? All in one set of all in one apparaat? Aan je post te zien zou ik verwachten dat het om de kabels tussen DVD speler en versterker zou gaan, maar dat gaat natuurlijk voor een all-in-one apparaat niet op. Meestal wordt er ook met een surround receiver gewerkt waar de decoder in zit, dus dan hoeft er maar 1 kabel van de DVD speler naar de amp te lopen. Da's dan een optische of analoge digitale kabels en daar zit toch niet zo super gek veel verschil in lijkt me.

Oftewel hoe zit jouw set in elkaar dan, daar ben ik dan wel benieuwd naar als de verschillen zo levensgroot zijn :) (en dit is eigenlijk redelijk off topic omdat de TS het over beeldkwaliteit heeft) ;)
Pagina: 1