Toon posts:

Excels bestanden samenvatten

Pagina: 1
Acties:
  • 116 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil iets doen ik excel, maar ik heb geen idee hoe het moet, en of het uberhaupt kan.
Ik heb in een map een paar excel bestanden staan. De bestande zijn genoemd naar een nummer, bijvoorbeeld 51245, 51255. Ongeveer 25 beastanden. Ik wil nu een extra bestand, genaamd samenvatting.xls maken.

In dit bestand wil ik van alle 25 excel files, een paar cellen hebben. Wel van elke file dezelfde. Dus ik heb nodig:

bestand 51245.xls cel A9, daaronder A9 van 51255.xls en zo door.

Ik wil dat als een bestand verwijdert wordt, hij dan ook uit de "samenvatting" verwijderd wordt. En als opeens 51256.xls wordt toegevoegd, moet dit ook in de samenvatting worden toegevoegd.

En oh ja, de map is een netwerkfolder.

Wie het weet krijgt eeuwige eer van mij. :)

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Hier is voor zover ik weet geen standaard Excel functie voor te verzinnen (aangezien de bestandsnamen niet vast staan). Je wilt dus met VBA aan de gang gaan :)

Een beetje 'spelen' met de macro-opneem knop om te kijken wat er gebeurd is handig, en daarnaast de online help vrij uitgebreid dus volgens mij moet je daar een heel eind mee komen: zet in een lijst alle bestandsnamen en zet een voor een de cel A9 in een opvolgende cel in samenvatting.xls

Trouwens welkom op GoT!

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
Mooi, ik wil dus met VBA aan de gang, jammer dat ik daar niks van weer (het is toch Visual basic). Met die macro knop kom ik ook niet verder.

Het lukt me dus wel, maar alles handmatig, celletje voor celletje. En ik wil het gewoon een keer doen en verder alles dynamisch.

THX, zat vroeger wel vaker op GoT, maar was nick, pass kwijt.

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

1. Neem een macro op
2. Doe twee maal de handeling die je wilt doen (dus 2 verschillende bestanden)
3. Beeindig het opnemen van de macro
4. Druk ALT+F11
5. Bekijk de gegenereerde code van de Macro.

Als je een beetje de code bekijkt en de help-file erbij pakt, dan moet je volgens mij een eind komen.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een macro gemaakt met 2 bestande. Als ik nu op de "afspeel" knop druk, dan krijg ik precies hetzelfde, dus weer van die 2 bestanden. Ik heb geen verstand van code, dus als iemand kan helpen:

Sub tweak()
'
' tweak Macro
' Macro recorded 09-09-2003 by mpe
'

'
ActiveCell.FormulaR1C1 = "='21452.xls'!Projectcode"
Range("C4").Select
ActiveCell.FormulaR1C1 = "='21452.xls'!projectleider"
Range("D4").Select
ActiveCell.FormulaR1C1 = "='21452.xls'!Projectnaam"
Range("F4").Select
ActiveCell.FormulaR1C1 = "='21452.xls'!Verwachte_winst"
Range("H4").Select
ActiveCell.FormulaR1C1 = "='21452.xls'!R20C3"
Range("J4").Select
ActiveCell.FormulaR1C1 = "='21452.xls'!R20C6"
Range("B5").Select
ActiveCell.FormulaR1C1 = "='[21451.xls]21451'!Projectcode"
Range("C5").Select
ActiveCell.FormulaR1C1 = "='21451.xls'!Projectleider"
Range("D5").Select
ActiveCell.FormulaR1C1 = "='[21451.xls]21451'!Projectnaam"
Range("F5").Select
ActiveCell.FormulaR1C1 = "='[21451.xls]21451'!Verwachte_winst"
Range("H5").Select
ActiveCell.FormulaR1C1 = "='[21451.xls]21451'!R20C3"
Range("J5").Select
ActiveCell.FormulaR1C1 = "='[21451.xls]21451'!R20C6"
Range("J6").Select
End Sub

• KingRichard
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 17-08 19:31

KingRichard

former Duke of Gloucester

Mooi. Je hebt nu ontdekt hoe je in VBA een waarde kunt toewijzen aan een cel. Druk op F1 in de VBA-editor en probeer meer te leren over For-Next-lussen, variabelen en het commando Dir() enzovoorts.
Verwacht niet dat je hier op GoT geholpen wordt met een kant en klaar script. We zijn hier om je op weg te helpen. Bovendien, als je veel met Office werkt is het erg de moeite waard om dit soort dingen te leren.

a horse! a horse! my kingdom for a horse! (exeunt)
[got.profile] | [t.net.profile] | [specs]

Pagina: 1