Abit NF7-S (rev2.0) ziet HDD niet

Pagina: 1
Acties:

• PhatFish
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 17-01 16:01

PhatFish

and, uhm......Moo

Topicstarter
Ik heb dus een enorm irritant probleem. Mijn nieuwe Abit ziet mijn Western Digital 20GB harde schijf niet. Nu zou dit niet zo'n ramp moeten zijn, maar dit is wel mijn C partitie met WinXP Pro erop. Het probleem is als volgt:

Bij het booten blijft het geheel hangen bij: Detecting IDE Drives. Wat ik doe om hiervan af te komen is: Ik boot zonder spanning op mijn WD, ga meteen de BIOS in, druk de molex in de WD en laat de BIOS mijn HDD detecten. Nu ziet hij hem en ik kan verder gewoon windows inkomen. Maar om nou elke keer dat ik mij pc aan wil doen deze procedure te volgen gaat snel op mijn zenuwen werken en ik weet niet of mijn WD het lekker vindt.

Wat ik heb geprobeerd:

- HDD op de S-ATA controller hangen
Resultaat: De S-ATA controller vind geen HDD en de pc kan niet booten omdat hij geen OS kan vinden.

- Omwisselen van de IDE primary en secondary master.
Ook geen effect.

- BIOS flashen naar de nieuwste versie (iets met 18 =P)
Hielp ook niets, het probleem blijft.

- Andere IDE Kabels
Geen effect

Het viel me op dat, zolang er spanning op alle onderdelen blijft staan, zoals bij een reboot, dit probleem niet aanwezig is.
Ook geeft mijn andere HDD, mijn Seagate Baracuda IV 80GB, geen enkel probleem.

Ik heb alle grote topics al gelezen en ook wat individuele topics, maar ik ben nix tegengekomen.

Voor dit mobo zat er een AOpen KT133a plank in, maar dat zou niets uit moeten maken gezien ik na het installeren van het Abit mobo een schone XP Pro installatie erop heb gegooid. (Dit lukte dus met de eerder beschreven workaround voor mijn probleem).

Aan mobo drivers heb ik ook nog de 2.45 WHQL drivers geprobeerd, mar het mocht niet baten.

Hopelijk kan iemand mij helpen. Zoniet, dan ga ik van het weekend mijn 80GB eens naar een C schijf formatten enzo, maar dit doe ik liever als laatste oplossing.

...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Processors, Mobo's & Geheugen > Opslagmedia & I/O Controllers :)

Heb je al de jumpersettings op die WD gedoublecheckt? Zie ook de FAQ van dit subforum onder "Mijn IDE configuratie is brak, hoe komt dat" :)

Verwijderd

Is het batterijtje op je moederbord wel goed ? Het lijkt alsof hij een instelling verliest als je de PC uitzet, probeer dit batterijtje eens te veranderen. Blijven de rest van de instellingen wel staan ?

• PhatFish

PhatFish

and, uhm......Moo

Topicstarter
de jumpersettings zijn goed, heb ik al meerdere malen geckecked. Het batterijtje vervangen zal ik proberen, maar wat in de FAQ mijn aanfacht trok, was de PCI latency timer. Ik denk dat ik hier maar eens mee ga prutsen :) Kijken of dat helpt.

...

Verwijderd

je MOET de betreffende os nieuw installeren!!!

had 't zelfde probleem

• PhatFish

PhatFish

and, uhm......Moo

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 September 2003 @ 16:13:

had 't zelfde probleem
Al gedaan, probleem bleef. Ik heb ook al met de PCI latency timer zitten prutsen maar dat had ook geen effect.

Het batterijtje voor de BIOS ga ik nog probere, moet eerst ffe zo'n ding kopen :)

En Phantom88, de rest van mijn instellingen blijven wel staan. Het zal wel aan de HDD liggen. Wordt toch tijd voor een 120GB, maar tot die tijd is het wel allemaal extra werk :(

[ Voor 21% gewijzigd door PhatFish op 09-09-2003 23:41 ]

...

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 04-03 17:26

SiGNe

Ook hoi!

Fdisk /mbr kan ook helpen, was bij mij ook het geval toen een harde schijf niet wilde werken.

Niet?
[Specs]

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Het rare is dat ie wel boot als ie eenmaal op spanning is :?
Enige verklaring daarvoor is dat ie wat langer de tijd nodig heeft de HD te herkennen, ik geloof dat je die timer kunt instellen (dit verschilt per moederbord).

Het enige wat ik verder nog kan bedenken is dat je je WD op Master only moet zetten, dus zo'n jumper setting dat er geen slave aan hangt, alleen WD heeft dit en is heel tricky, maar dit zou het eigenlijk niet mogen zijn aangezien ie soms wel boot, check toch maar!

Ik heb overigens hetzelfde mobo en geen problemen, zowel met ATA133 en SATA met verschillende merken HD's waaronder WD.

[ Voor 5% gewijzigd door Gman op 09-09-2003 23:45 ]

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 20:04
Verwijderd schreef op 09 September 2003 @ 16:13:

had 't zelfde probleem
Lees en denk na voordat je blaat!

• silentsnow
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 15-04-2013

silentsnow

« '-_-' »

Sluit de harde schijf aan op de S-ATA connector en haal alle jumpers van de WD af. Dit heeft bij anderen geholpen.

The trade of the tools
[ me | specs ] Klipsch Promedia Ultra 5.1 + Sennheiser HD-590

• PhatFish

PhatFish

and, uhm......Moo

Topicstarter
Helaas, maar geen van dit alles heeft geholpen :( Dat wordt morgenavond maar ffe back-uppen en formatten :(

Nog bedankt voor de hulp!

[ Voor 12% gewijzigd door PhatFish op 11-09-2003 22:00 ]

...

Verwijderd

Probeer eens bij het detecteren op F1 te drukken. Bij één van m'n pc's is dat de truuk.
Pagina: 1