[FPS-en] Campen en baserapen

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 22-09 11:11
Dit topic gaat over de zgn. First Person Shooters en dan specifiek de soorten waarbij de speelwijze om stealth, taktiek en vaardigheid draait (of hoort te draaien). Games als Ghost Recon of Rainbow Six dus (de zgn. "realistische" spellen).
Geen games als Unreal en dat soort "fast paced shooter" games, waar je als een gek rond rent :P
Naar aanzien van het aantal van dit soort spellen dat ik speel en vooral nu ook op Xbox Live (zit nummer 700 ofzow van de GR: Island Thunder xbox live wereldranking :P), zit ik mij sommige dingen af te vragen.

Ik heb namelijk gemerkt dat heel wat mensen een andere mening hebben over de speelwijze van dit soort games met name over 2 specifieke dingen: campen en baserapen.

Campen:
Af en toe ff stil zitten om rond je heen te kijken of als je weet dat er een enemy aan komt lopen moet kunnen vind ik. Ook bij een speltype waarbij je een base moet defenden moet het in zekere zin kunnen. Ook als je de rol van sniper hebt, hoort het in zekere zin wel te mogen zelfs. Maar niet continu op een plek zitten (als rifleman bijv.), omdat je weet dat de enemy daarlangs moet komen en maar ff wachten en knallen. Sommigen vinden dit gewoon "part of the game". Ik vind het gewoon kinderachtig. En dan zijn er gasten die puur trots hierop zijn als ze hierdoor 10+ kills krijgen. Zielig :O . De map is groot genoeg om te lopen/sluipen en als iedereen zou zitten campen was er geen ruk aan.

Baserapen/Spawnkillen:
Dit al helemaal niet. Erge vorm van campen en de tegenstanders letterlijk geen kans geven om te bewegen als ie spawnt. Ik speel vaak met zo min of geen respawns, maar als ik een game join kan ik er niks aan doen. Gisteravond bijv. op xbox live: Een gast zet de respawns met opzet op infinite, start de game en gaat doodleuk zitten spawnkillen om zen Live! Rankings wat omhoog te schroeven.
En zo zijn er hier ook mensen die dit normaal (lees: leuk en stoer) vinden.
2x Zielig. :O :O

Dit is dus mijn mening en wil dus graag weten hoe jullie erover denken? Moet het kunnen of ervaren jullie het als vreselijk irritant?
Online (in de games) kan ik niet hierover discussieren namelijk, dus hopelijk zijn er hier wat mensen met een andere mening, die mij kunnen laten zien wat zo "tof" is aan campen en baserapen. |:(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Ik speel zelf nu een jaar Soldier of Fortune 2 CTF in een clan en 't is inderdaad erg ergerlijk dat er gecampt en gespawnkilled wordt. Gelukkig is er de afspraak dat spawnkillen tijdens matches gewoon unfair is en wordt deze 'regel' goed nageleefd door de clans in de ladder. Maar op de public servers is het ronduit hinderlijk, om nog maar niet te spreken van teamkilling en flagcampers die op 't veld niks waard zijn en alleen maar kills scoren door laf achter een kistje te blijven zitten.
Als je nou campt om 'n assaultgroep van je eigen team te coveren...ok, maar move dan gelijk achter ze aan zodra ze voorbij zijn. En defenders...tja...die moeten toch een beetje in de buurt van de basis blijven zitten, dus daar is campen min of meer verplicht...al zit je dan niet echt achter 1 kistje tenzij je een domme sniper bent (2 kills maken vanaf 1 plek max, anders vang je vanzelf wel een granaat of kogel).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Spawnkillen vind ik wel erger dan campen. Ik camp nooit, maar snipe wel. De echte campers schiet je er wel uit, maar de goeie zoals jij die noemt, die wel constant bewegen en daarnaast ook nog aan het team denken .... DIE worden vaak doodgegooid met 'camper' online, NIET die sukkels die na een paar keer wel herkend en overhoop geknald worden.

Ik speel overigens meerdere type FPS games, wat realistischere maar ook unrealistsche. Het Basecampen en Respawncampen vind ikzelf het vervelendste. Net als bij BF1942, dat ze dan ook nog eens je basis inkomen en je helemaal geen gelegenheid geven om iets te doen, je spawnt en meteen wordt je afgeragd .... dat vind ik erg. Maar echte PURE campers in de letterlijk zin des woords, zijn vaak makkelijk te vangen .... de goeie snipers, DIE worden als campers gezien en die zijn het niet. Wat ik van veel snipers wel vind is, dat het vaak ego's zijn die het teambelang absoluut niet volgen, ze zitten een beetje voor zichzelf te spelen, ga dan maar lekker deathmatch spelen of zo denk ik dan.

Ik heb Ravenshield trouwens ook, maaruh .... het nadeel vind ik dat bij de meeste of alle gametypes je een leven hebt, dan zit je 10 minuten te wachten tot die laatste twee elkaar af hebben gemaakt. Gaat erg irriteren. Zo goed ben ik ook weer niet in dat spel, Coop issie wel interessant. Maar da's pure smaak van mij. Momenteel begint onze clan (op FPS gebied eigenlijk voornamelijk UT/UT2k3) met Enemy Territory en ik hoop dat daar of BF192 of Call of Duty bijkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bokkie
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Bokkie

What the hell are you?

nofi, maar als je als team bij BF1942 de tegenstanders ook maar de kans geeft om gespawncamped te worden, verdien je niet anders.
Campen:
Af en toe ff stil zitten om rond je heen te kijken of als je weet dat er een enemy aan komt lopen moet kunnen vind ik.
Dis geen campen, maar tactisch stilstaan. Campen is de hele game op 1 plek zitten en hier en daar wat voorbijgangers schieten.

Snipen is cool :) alleen ben ik daar vanaf gestapt, omdat je niet genoeg kills haalt :P
trouwens een goede sniper is nooit alleen :) heeft altijd 1 backup is het nie met ook een sniperrifle dan wel met een goed CQC wapen :)

Ik vind dat mensen niet zo moeten zeuren en gewoon moeten spelen. Iedereen is anders iedereen speelt anders, accept it en anders ga je naar een andere server.

| Respect to the man in the icecream van! |
| i'm not completely useless, I can be used as a bad example! |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
-=BoKKiE=- schreef op 09 September 2003 @ 07:44:
Dis geen campen, maar tactisch stilstaan. Campen is de hele game op 1 plek zitten en hier en daar wat voorbijgangers schieten.
Ik zeg tog juist dat dat wel kan, dus vind ik het geen campen. Het was puur een introductie zin voor dat stukje. ff dat heel stukje nog een keer lezen ;)

Snipen vind ik dus wel een vorm van campen dat min of meer mag, maar waar ik ook mijn gemengde gevoelens over heb. Want net zoals hierboven gezegd wordt, er zijn gasten die puur voor zichzelf spelen en dat begint op den duur erg te irriteren. Vooral als ze zo dom zijn om maar steeds op dezelfde plek te blijven, waardoor je ze ff makkelijk eruit kan knallen.
maar de goeie zoals jij die noemt, die wel constant bewegen en daarnaast ook nog aan het team denken .... DIE worden vaak doodgegooid met 'camper' online, NIET die sukkels die na een paar keer wel herkend en overhoop geknald worden.
Helemaal true. Ben er zelfs een paar keer van beschuldigd, maar de definitie verschilt bij vele mensen. Als ik ff stil ga zitten omdat ik weet dat er iemand aankom en ik knal em overhoop en hij heeft me nog ff zien zitten, KAN hij er vanuit gaan dat ik daar de hele tijd zat te campen, terwijl dat absoluut niet zo was dus.
Ik ben dan ook voorzichtig met het zeggen dat iemand een camper is, tenzij ik of mijn teeammates duidelijk zien of ondervinden dat ze steeds door 1 iemand vanuit dezelfde plek worden neergeknald.
Ik vind dat mensen niet zo moeten zeuren en gewoon moeten spelen. Iedereen is anders iedereen speelt anders, accept it en anders ga je naar een andere server.
Ja ok, vind ik ook, maar wel een beetje te gemakkelijk gezegd. Ik speel ook vaak servers waarbij er vaak de regel bestaat om niet te baserapen ofzow en die gelukkig wordt nageleefd, maar als je een "vreemde" server joint en deze laat dit alles gewoon toe, kun je wel weggaan ja, maar geloof me...het gebeurt egt dat je continu in zo'n server weer terecht komt en dat wordt erg vervelend.
Dat is net zo'n gevoel als accepteren en rekening houden met relschoppende allochtonen, terwijl zij omgekeerd dat niet doen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

@ cs gebeurd dit ook heel vaak met n00bs

- ze pakken een AWP
- zoeken een plekje waar je niet zomaar word gezien

en daar gaan ze dan, pang pang pang, headshot, en heel veel kills :/

sommige gaan zelfs zover om in de hossieplaatsen te campen

het word pas erg als er een camper in elke team zit en die overblijven als laatste :r daarop kan je wel :r

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik speel games als Ghost Recon ook op het xbox netwerk (niet Live dus) en sta op dit moment 13e (een plek waar ik maar niet vanaf kom), maar ik kan me helemaal vinden in wat je zegt.
Het ergste zijn rapers die continu full zoomed op je spawn plek staan, gelukkig weten de échte gamers wel waar zich dan die rapers bevinden om vervolgens van grote afstand een bullet through ur brain te jagen ..
Vervolgens loop je richting hun spawnpoint en flik je hetzelfde, dan zie je dat ze de game heus wel verlaten en kun je weer gewoon lekker verder spelen.
Tevens is het een les voor anderen.
Ik heb zelfs 1 keer meegemaakt dat er een team was, wat ons zo liet doorlopen op een flinke n00bcamper ff te mollen, aangezien die gast niet meewerkte en alleen maar zat te campen .. tja .. wat moe tik ervan zeggen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wussie
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-01-2023
Ik speel veel Counter-strike. En naar mijn mening hebben de mensen met hun "it´s part of the game" gelijk, het is nou eenmaal een taktiek. Je hoort mij ze niet beamen hoor, ik vin´t ontiegelijk irritant, ben zelf een die-hard rusher, en als ik genakt word door een Campertje, gaat m´n muis vaak met een vaart van 50 km/h richting m´n monitor :)

Baserapen kan ik vrij weinig over zeggen, want in CS is dat vrijwel onmogelijk (mja misschien in een aantal funmaps.) dus ja, maar het geeft me wel een goed gevoel als ik een camper kill, en daarna een "WAAAAAAAAAAAT, Hoe de **** wist je dat ik daar zat?!?!?!" naar m´n kop geslingerd krijg... Geweldig =)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Probeer VietCong maar eens te spelen zonder camping... De bosjes en sluipposities zijn er niet voor niets. Bovendien laat je het wel uit je hoofd om 2x op dezelfde plek te campen...

Wat betreft spawnkilling: als jij de tegenstanders al tot in je basis laat is er flink iets fout aan je verdediging...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• beschuitfluiter
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-09 07:51

beschuitfluiter

to the batmobile,let's go

ik speelde eerst veel unreal tournament CTF
alleen dat spel is naar mijn mening verneukt door de zgn shockwhorez die de shockrifle-combo iets te vaak gebruikten...

Was niet grappig meer vond ik...

¯\_(ツ)_/¯

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 september 2003 @ 09:17:
Probeer VietCong maar eens te spelen zonder camping... De bosjes en sluipposities zijn er niet voor niets. Bovendien laat je het wel uit je hoofd om 2x op dezelfde plek te campen...

Wat betreft spawnkilling: als jij de tegenstanders al tot in je basis laat is er flink iets fout aan je verdediging...
als je ff leest, dan begrijp je dat ze ons dus express toelieten .. om die camper te moven ..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wize: Als je ff leest zie je dat ik in het algemeen praat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schaapje_BlaaT
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-09 23:13
sja, campen bij een spawn plek is een beetje kinderachtig maar daar zou het spel wat aan moeten doen. Als het kan doen mensen het toch. Uiteraard helpt het om gewoon die gasten selectief te mollen maar dat gebeurt veel te weinig, want mensen spelen al gauw voor hun eigen frags in plaats van voor het team en zo'n camper mollen levert nogal wat risico op en maar 1 kill. Voor de rest is campen bij dat soort spellen een deel van de tactiek. Bij een realistische game hoort het erbij. In elk geval heeft zeuren erover tijdens het spel geen zin, dat is een teken van zwakheid en daar kicken die lui waarschijnlijk alleen op. Gewoon opjagen die gasten dan houden ze wel op, en als ze je dan steeds mollen zijn ze gewoon goed of wordt het tijd om je tactiek aan te passen.

oh nog ff over die shock whores, dat hangt er maar net vanaf. Als ze om een hoekje staan en constant de knop indouwen is het een beetje flauw, maar als ze er gewoon goed mee zijn moet je niet zeuren. Ik ergerde mij altijd groen en geel aan mensen die alleen rifle gebruiken, zovan niks taktiek gewoon kruisje op het hoofdje maar ja dan kun je wel blijven zeiken. Zoals altijd geldt ook hiervoor maar 1 remedie: mollen die gasten. Kun je dat niet dan moet je oefenen. Tegen shock rifle is in elk geval een effectief wapen: een andere shock rifle. Als je iemand met primary bestookt kan ie er niks meer mee.

[ Voor 29% gewijzigd door Schaapje_BlaaT op 09-09-2003 09:48 ]

ASUS ROG Strix B650-A | AMD 7600X | Kingston 32GB DDR5 6000 CL36 | Kingston KC3000 1TB | Powercolor hellhound RX9070 16GB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
Verwijderd schreef op 09 September 2003 @ 09:17:

Precies, maar dat noem ik dus niet egt campen in de slechte zin (zie mijn visie over wat ik echt campen vind in me 2e posting). Het voorbeeld wat je noemt moet kunnen en is ook gewoon een vorm van tactisch rondsluipen, ff stilstaan, knallen en wegwezen. Daarvoor zijn er idd de bosjes e.d.

En sja, je kan me niet komen zeggen dat je verdediging altijd rocksolid is. Ik praat ook alleen over verdedeging als ik daadwerkelijk m'n basis moet verdedigen in een potje Siege bijvoorbeeld, maar die speel ik dan meestal met no respawns, zodat spawnkillen niet van toepassing is en het alleen maar wat realistischer maakt.
Als het gewoon een Team Deathmatch of Last Man Standing met wat respawns is ga je niet alleen rond je base rondhangen toch?

Voorbeeld: Potje Ghost Recon, Team Last Man Standing. 4v4.
Er wordt wat gekilled, geslopen en dergelijke en per toeval komt je enemy in jou spawngebied. Paar van je teamleden gaan dood en spawnen en die gast ziet van "aha daar spawnen ze dus". Nou vind ik het niet erg als je dan idd m'n teamleden neerknalt, immers ze spawnen vlak voor je terwijl je toevallig daar bent.
Maar je gaat dan niet als een mofu zitten (of liggen) daar, gewoon wachten op de volgende spawn en neerknallen maar.
Ik vind dat in zo'n geval met zo'n gametype niks met "er is iets mis met je verdediging" te maken. Campen op dezelfde plek de hele game lang heeft imho niks met taktiek te maken. Ik vind dat eerder zwak, laag en kinderachtig overkomen. Niet dat ik ze niet kan pakken, het is meestal vrij makkelijk om te merken van welke kant de kogel die je hoofd net doorboorde kwam, maar ik speel in teambelang en laat ik zo'n gast maar eerst ff zitten om em dan op een onverwacht moment van achter te knallen.

Shockwhores enzow ken ik allemaal niet, zal wel UT talk zijn en dat soort games hou ik dus niet van en wilde ik het niet over hebben :) Ik heb het een tijdje wel gespeeld daar niet van, maar persoonlijk vind ik dat een beetje rondrennen als een gek, ff wat bunnyhoppen als er op je geschoten wordt e.d. :) Ik heb wel respect voor de mensen die goed in dat soort spellen zijn, omdat als je zo als een gek rondrendt, iemand ziet en nog gruwelijk kan aimen en killen ook (headshot bijv.), sja.. _/-\o_

Maar goed, ik heb dus nog geen mensen gezien die dit campen en baserapen egt leuk vinden en ook vaak doen en waarom ze dat zo "vet" vinden. Iedereen in ontkenningsfase? :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Schuey
  • Laatst online: 10:52
-=BoKKiE=- schreef op 09 September 2003 @ 07:44:
nofi, maar als je als team bij BF1942 de tegenstanders ook maar de kans geeft om gespawncamped te worden, verdien je niet anders.

[...]

Snipen is cool :) alleen ben ik daar vanaf gestapt, omdat je niet genoeg kills haalt :P
trouwens een goede sniper is nooit alleen :) heeft altijd 1 backup is het nie met ook een sniperrifle dan wel met een goed CQC wapen :)

en zo is het :)

nee campen is nix voor mij, te saai :( Nog wel een leuk voorbeeld maar dat heeft geen betrekking op een pc game O-)

Ik denk dat je het gewoon niet uit de weg kan gaan, meid anders de pubs en zoek een clan op is mijn advies aan de gamers die zich hieraan ergeren :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben al een behoorlijke tijd geen spel meer tegengekomen waarbij het echt mogelijk is om te gaan spawnkillen. Bij een groot gedeelte van de recente FPS titels heb je een paar seconden onschendbaarheid nadat je opnieuw gespawned bent, dit moet genoeg zijn om de tegenstander in ieder geval te zien & te fraggen.

Zelf ga ik nooit met een hele groep in een ander z'n camp zitten waar ik zelf niet of nauwlijks geraakt kan worden. Ik ga wel vrij regelmatig in m'n eentje op pad & op een open plek staan. Als iedereen dan opnieuw spawned krijg je meestal best leuke gevechten. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordMithril
  • Laatst online: 22-09 23:03
tja camper is soms een nogal te snel gezegt woord.
ik speel dan UT2k3 iCTF daar hebben we op bepaalde levels gewoon 1 a 2 mensen op defence in de base omdat er gewoon teveel wegen zijn om iemand anders op te vangen..op andere maps krijgt een defender gewoon 1 ingang om te defenden.. en jah dat wil nog wel eens als campen gezien (meestal alleen door nieuwe clans/spelers btw)..
t ligt een beetje aan het gametype vind ik.. in DM "camp" ik ook wel eens maar das alleen als ik weet dat ik anders gewoon geen kans maak tegen de rest.. ok ik blijf dan niet op 1 plaats maar ik ga heel voorzichtig spelen.. en dat word dan ook als campen of lamen gezien :r
maar als je weet dat er ergens een camper zit is het niet zo heel moeilijk om hem om te leggen hoor >:) je hoeft em niet te zien namelijk, je weet toch wel dat ie daar ligt >:)

[ Voor 13% gewijzigd door LordMithril op 09-09-2003 14:55 ]

Bier, Whiskey en Metal!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jevn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Ik heb veel OFP gespeeld. Campen is daar wel erg irritant, maar daar ging het geheel om de tactiek en schoot je als sniper soms mensen op 1 á 2 km afstand neer. Daar kon je behoorlijk campen, maar dat was vrij normaal (als aanvaller moest je gewoon de beste camp plaatsen kennen bij de vlag, zodat je de verdedigers kon uitschakelen (soms met veel geweld van mortieren, granaten en machinegeweer. Wat vinden jullie daarvan dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LordMithril
  • Laatst online: 22-09 23:03
jevn schreef op 09 September 2003 @ 14:59:
Ik heb veel OFP gespeeld. Campen is daar wel erg irritant, maar daar ging het geheel om de tactiek en schoot je als sniper soms mensen op 1 á 2 km afstand neer. Daar kon je behoorlijk campen, maar dat was vrij normaal (als aanvaller moest je gewoon de beste camp plaatsen kennen bij de vlag, zodat je de verdedigers kon uitschakelen (soms met veel geweld van mortieren, granaten en machinegeweer. Wat vinden jullie daarvan dan?
bij OFP hoort het ook echt..
en na 3 a 4 respawns weet je zelf ook wel waar die gast kan liggen :P

Bier, Whiskey en Metal!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• messi
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 10:30
Ik zelf speel Day of Defeat en daar is het vrij normaal.
veel maps hebben de laatste vlag op de spawnpoint staan of iig er heel dicht in de buurt.
Ook het campen (snipen) is vrij normaal, maar het past in dit geval heel goed bij het spel.
Ook omdat je niet op elkaar hoeft te wachten totdat een ronde voorbij is.
En in sommige levels moet je wel campen (D-day)

maar in spellen zoals CS is het harstikke irritant en ik ben ook gestop met CS omdat je altijd zo lang moet wachten totdat de ronde over is.

Het hangt er dus helemaal vanaf wat voor spel het is.

net zoals bij OFP

Onze excuses voor het ontbreken van de ondertiteling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik speel eigenlijk alleen BF1942 25 vs 25 (Battle for Europe). Daar stellen zij als regel
Spawn Camping. Spawn camping in BFE is a valid tactic. The BFE council does not condone spawn camping in public servers, but BFE is not played on public servers, and since "spawn camping" is a subjective term, we prefer not to try to impose any limitations on the practice. Competent teamwork is the only effective defense against spawn camping, and BFE is a teamwork-oriented environment. The army that cannot keep its opponents from spawn camping does not deserve to win.
Helemaal mee eens :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wat ga jij doen in het echt? Rondrennen en schieten of je schuilhouden oftewel "campen"? Het laatste lijkt me duidelijk. Niemand wil snel doodgaan in een FPS. Helemaal niet in spellen waar je moet wachten tot een team is uitgemoord. Daarom vind ik campen een goede taktiek (als je het goed doet tenminste). Die games zijn allemaal gebasseerd op "stealth" en dat is dus niet in de open lucht rondlopen als een rambo.

Volgens mij zijn de klagers over campers juist diegenen die meer geschikt zijn voor spellen als UT.

En over spawnkillen ben ik het wel eens dat het lame is. Maar dat moet gewoon beter geprogrammeerd worden.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2003 20:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
Verwijderd schreef op 09 September 2003 @ 20:23:
Wat ga jij doen in het echt? Rondrennen en schieten of je schuilhouden oftewel "campen"? Het laatste lijkt me duidelijk. Niemand wil snel doodgaan in een FPS. Helemaal niet in spellen waar je moet wachten tot een team is uitgemoord. Daarom vind ik campen een goede taktiek (als je het goed doet tenminste). Die games zijn allemaal gebasseerd op "stealth" en dat is dus niet in de open lucht rondlopen als een rambo.

Volgens mij zijn de klagers over campers juist diegenen die meer geschikt zijn voor spellen als UT.

En over spawnkillen ben ik het wel eens dat het lame is. Maar dat moet gewoon beter geprogrammeerd worden.
Ik zou juist denken dat campen niet geschikt is voor snelle games als UT waar je vaak wel degelijk als een rambo rond rent.
Net zoals ik probeer uit te leggen, de games waar ik het over heb, daar is idd stealth en taktiek het idee achter de game.
En dat is dus ook niet hetzelfde als in de open lucht rondlopen als een rambo. Rondsluipen, sneaken, ff stilzitten als je wat denkt te zien/horen and so on! Als ik bijv. Rainbow Six online speel of Ghost Recon in de "goede servers" dan zie ik dat ook egt gebeuren en dat is erg mooi om te zien dan, dat de game op de juiste wijze (imho) wordt gespeeld. Snel naar boven rennen (niet in de openlucht als een rambo), om het hoekje heen gluren, door het raampje heen kijken etc. etc.

edit: Wat ga jij in het echt doen? In het echt heb je een missie bijv. schakel de troepen van Saddam in het noorden uit. Dan ga je naar daar sluipen of wat dan ook (als het maar gepland en taktisch is) en schakel je de enemy uit. En zoals ik probeer uit te leggen, je zou dan idd gaan campen (ff goed opstellen en de enemy omzingelen bijv.), schakelt iets of iemand uit en je gaat weer verder, voordat iemand ziet of merkt dat je daar bent. En zelfs dat is dan misschien niet nodig, omdat er geen respawns zijn als in een game, zodat dat in het egt niet als campen gezien hoeft te worden.
Het is dus een beetje een moeilijke vergelijking vind ik zelf al geef ik toe dat je in het egt idd niet gaat rondrennen.

Ik herhaal et nog ff, egt campen is voor mij dus gewoon irritant bijna de hele game lang op dezelfde plek blijven liggen/zitten, gewoon wachten op de enemy, omdat je bijv. weet dat die van die ene kant MOETEN komen. Dat ff snel zitten, neerknallen en doorsluipen kan dus wel.

[ Voor 27% gewijzigd door RUFFNECK op 09-09-2003 20:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In "realistische" games is campen een normale taktiek, in snelle arcade games kan het behoorlijk lame zijn

Zo zie ik het...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zo is het spel gemaakt. 1 team valt aan. Het andere team moet verdedigen. Als jij een swat team op je dak zou krijgen zou je ze ook ongezien proberen af te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
Verwijderd schreef op 09 September 2003 @ 21:25:
Zo is het spel gemaakt. 1 team valt aan. Het andere team moet verdedigen. Als jij een swat team op je dak zou krijgen zou je ze ook ongezien proberen af te maken.
Dat is het nou juist. Realisme wordt vaak als verweer gebruikt dat het wel zou moeten kunnen en mogen. Zo ver is het niet altijd te vergelijken, vooral in een game met respawns, waarbij er bijv. makkelijk gespawnedkilled kan worden. Realistisch? Nee dus.
Het is dus een game. En in dat opzicht hebben ze verschillende gametypes gemaakt, met elk een eigen "opdracht".
Last Man Standing: Zorg ervoor dat jou team of jij als laatste over is.
Siege: Hier is nou egt een "1 team valt aan, 1 team verdedigt" principe duidelijk.
CTF and so on, and so on.
Het spel is dus niet "zo" gemaakt. Wij kiezen ervoor om het op een bepaalde manier te spelen, al valt er nog te discussieren over deze verschillende manieren. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-07 09:16
Ik moet zeggen dat ik met zowel baserapen als campen geen problemen heb.
Campen is een taktiek die blijkbaar werkt. Wordt natuurlijk minder als iedereen het doet maar dat valt over het algemeen wel mee. Persoonlijk vind ik het wel handig, op deze manier weet je al waar je je standaard kills kan aan ophalen :P
Baserapen is vaak iets wat gebeurt omdat de teamplay in je team echt 0 is. Ik heb bf1942 games gespeeld waar een goed team deze situaties volledig omdraait en ik ben ook welleens volledig weg gevaagd omdat de wil tot samenwerken er gewoonweg niet was. Das niet leuk als je in dat team zit maar hopelijk motiveerd het mensen voortaan beter samen te werken.

Wat mij wel vreselijk irriteert zijn de tk'ers en alle rotte varianten hierop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Loev
  • Laatst online: 30-07 15:31
Bij operation flashpoint is base rapen nu verboden.
Vroegah gooide van die aapjes granaten op de ammoboxen, en dus had je geen ammo meer bij je respamn omdat deze kapot waren.
Nu is dat allemaal beveiligd met scripts.

Ook respamn killing kan niet meer.
Schiet je toch iemand dood in de safe zone dan ga jezelf dood en mag je 5 minuten in de gevangenis zitten :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RUFFNECK
DarkJedi schreef op 09 September 2003 @ 21:54:
Bij operation flashpoint is base rapen nu verboden.
Vroegah gooide van die aapjes granaten op de ammoboxen, en dus had je geen ammo meer bij je respamn omdat deze kapot waren.
Nu is dat allemaal beveiligd met scripts.

Ook respamn killing kan niet meer.
Schiet je toch iemand dood in de safe zone dan ga jezelf dood en mag je 5 minuten in de gevangenis zitten :)
Dat vind ik nou wel een goeie maatregel. Ik accepteer dat er mensen zijn die continu campen enzow wel tof vinden om zo wat kills op hun record te krijgen, maar bij mij gaat het meer om de gameplay. Fun first, win second. Ik zit zelf nie in een clan (wel 3 vrienden met zelfde tag en al zeg ik het zelf ben soms wel beter dan wat clanners), dus wat de drang om te winnen betreft, valt het wel mee.
Al dat gecamp en baserapen maakt het er vaak niet leuker van, dus zo'n maatregel is dus wel goed voor beide partijen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thejoker80
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

thejoker80

leuk hè?

Ik speel nog steeds Deltaforce Landwarrior en daar is baserapen de normaalste zaak van de wereld. Mede omdat je wanneer je respawnt je 7 seconden onkwetsbaar bent. Sta je dan dichtbij als baseraper dan kan je het wel vergeten, dus moet je veraf staan wat wel degelijk skills vereist.

Campen is daarentegen wel toegestaan met wordt absoluut niet gewaardeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• St@m
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10:07

St@m

@ Your Service

Ik speel regelmatig MOH:AA en daar is campen ook de orde van de dag, heel vervelend als je een huis inloopt en ze staan met 4 man je op te w88 op de trap.. En tja baserapen/spwankillen daar heb ik niet zo'n problemen mee, degene die het bij mij probeert is zo dood en ik doe het zelf ook weleens, dan ben ik gewoon rondjes aan het lopen en kom ik bij de respawn plek uit, ik kill er een paar en loop weer verder..
Nee, de grootste hekel heb ik nog aan mensen die gelijk "cheater" roepen als er iemand ook maar iets beter als de rest is

vuurwerk - vlees eten - tuinkachel - bbq - alcohol - voetbalwedstrijden - buitenfestivals - houtkachels

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik speelde vroeger veel counterstrike, en nu vooral Battlefield 1942 (Desert Combat mod). In counterstrike wordt het over het algemeen als lame ervaren om constant op dezelfde plek met een AWP te zitten campen of achter een kist te zitten, en dat vind ik zelf ook wel, al zijn er soms uitzonderingen.

Met Battlefield heb ik eigenlijk nooit last van campers. Het is juist een taktiek dat bij het spel hoort. Ik vind het erg cool om in sommige maps (voor de kenners: gazala en lost city bijv.) je hoog in de bergen te verstoppen achter de enemy base en op het juiste moment iemand neer te knallen die staat te wachten op een vliegtuig. Het is dan de kunst om niet ontdekt te worden, want als je ontdekt wordt komt de vijand met veel zwaarder materieel (tanks, heli's, vliegtuig etc.) met je afrekenen ;)
Verschil met counterstrike is ook dat het veel moeilijker is om je vijand van zo'n afstand in 1x te doden, en door de vehicles en planes kunnen ze je zo terugpakken. Dat maakt het 'lame-heidsgehalte' stukken lager.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 september 2003 @ 09:22:
Wize: Als je ff leest zie je dat ik in het algemeen praat...
vreemd verhaal aangezien ik niks lees over mensen tot je base laten .. :? 8)7
vraag ik me toch af of je dat goed geformuleerd hebt ;)

anyway, enough crap, back ontopic ..

• Red Cell
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-09 22:13
Wat ik ook vaak hoor als ik sniper speel in cs dat het als campen word gezien. Maar vaak vergeten ze de taktiek die bij een sniper hoort. Een sniper zal altijd werken met open ruimtes en choke points. Anders heeft een sniper geen nut.

Je probeert de tegenstander langs een bepaalde weg te dwingen waar vervolgens de rest van je team ze met plezier opwacht. Het jammere is alleen dat op public servers mensen niet doorhebben hoe ze moeten spelen als ze een sniper in het team hebben. (1 a 2 man dekking voor sniper en de rest langs de alternatieve route ;))

Ik zie een sniper dan ook niet als een direct aanvallende eenheid, maar een ondersteunende functie voor een team.

The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis

• Eijkb
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 23-09 18:22

Eijkb

Zo.

Campen in CS is iets wat kan en wat ook zal gebeuren. An sich is er niks mis met dekking zoeken of op een strategische plek gaan zitten. Als je maar wel in de frontline zit. Mensen die bij de start van een ronde naar 1 plek rennen en daar blijven zitten ... of een heel team AWM-ers (lees: snipers voor niet CS spelers) welke geen cm beweegt en op een moeilijk bereikbare plaats gaat zitten ... Tja, daarmee ondermijn je de gameplay mijn inziens. Kan ondermeer voorkomen worden door de one-shot/one kill guns te limiteren tot 1 per team of geheel te verbieden. Hoeveel potjes Aztec zijn er al niet vern**kt doordat 1 van de beide partijen 2 of 3 goede AWM-ers aan hun zijde hadden? Als je dan vraagt om een goede teamverdeling doen ze alsof ze doof zijn, bang om tegen een andere goede sniper te komen staan 8)7. Zo zijn ze niet allemaal he, dan voorop, maar als ik een server opkom en de eerste vier kills tegen zijn headies door een sniper dan ben ik weer pleite.

Edit:

Ik ben het dus volkomen eens met bovenstaande reactie. 1 sniper die een heel team kan doen beslissen de andere route te nemen is oke. Dat is speltactisch gezien goed en hij is niet onoverwinnelijk. Een rush met twee, drie man kan hem uitschakelen en de dekking die hij heeft ook. Maar wat als er drie (goede) AWM-ers op een chokepoint zitten (de deur of de brug bij Aztec bv...)? Dat is een beetje onrealistisch en kan alleen doorbroken worden met veel geluk...

[ Voor 20% gewijzigd door Eijkb op 10-09-2003 11:33 ]

.

• Red Cell
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 23-09 22:13
Eijkb schreef op 10 September 2003 @ 11:30:
Blablabla...
Maar wat als er drie (goede) AWM-ers op een chokepoint zitten (de deur of de brug bij Aztec bv...)? Dat is een beetje onrealistisch en kan alleen doorbroken worden met veel geluk...
Daarom zou ik het een goed idee vinden om het aantal awp's dat per ronde aangeschaft kan worden te limiteren tot 2 of 3. Op die manier is het wel mogelijk om in de meeste mappen alle choke points af te grendelen maar niet de "3 man op de brug in Aztec" situatie. Want dat is hun achterdeur nog wijd open en ken je rustig binnen komen zetten.

The mystery of life isn't a problem to solve, but a reality to experience. A process that cannot be understood by stopping it. We must move with the flow of the process. We must join it. We must flow with it. - Jamis

• Grijns
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-07 09:16
Red_Cell schreef op 10 September 2003 @ 11:41:
[...]

Daarom zou ik het een goed idee vinden om het aantal awp's dat per ronde aangeschaft kan worden te limiteren tot 2 of 3. Op die manier is het wel mogelijk om in de meeste mappen alle choke points af te grendelen maar niet de "3 man op de brug in Aztec" situatie. Want dat is hun achterdeur nog wijd open en ken je rustig binnen komen zetten.
of je werkt samen als team en doet een rush op de snipers onder dekking van rook granaten en een gast met een m60 :)
Pagina: 1