Geluidsdemping-Theorie voor houten kast.

Pagina: 1
Acties:
  • 624 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pmeter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 01-06 23:05
Mijn geluiddempings-theorie.

Ik heb wellicht een leuke theorie voor ideale geluidsdemping bedacht. Het is bedoeld voor een geluidsgeïsoleerde houten computerkast die toch airflow nodig heeft. Ik ging, terugdenkend aan mijn natuurkundelessen denken hoe je geluid kunt dempen zonder de airflow te hinderen. >:)

Afbeeldingslocatie: http://photoshop.superdownloads.net/uploads/pc2xb.gif
http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/pc2xb.gif

Aannamen:
• We nemen de onderste buis: een buis van 40 cm.
• Links is in de pc, recht is er buiten.
• Lucht stroomt binnen (van rechts naar links): intake.
• Geluid wil naar buiten (van links naar rechts)
• Denkt bij deze theorie aan een 2D (voor het gemak, met tekenen en redeneren)

Mijn theorie:
Er bestaat een verschil in de manier van beweging of voortplanting tussen respectievelijk lucht en geluid. Lucht gaat gewoon net als water, als een trage massa, rechtlijnig. Geluid daarentegen heeft geen vaste richting, kijk maar, als je praat, dan ben je aan alle kanten om jou heen hoorbaar. Geluid heeft zelf geen massa, het is een trilling in een medium (in dit geval dezelfde lucht die gaat bewegen, maar dat terzijde), deze trilling neemt de vorm aan van snel wisselende H (hoge druk) en L (lage druk) gebiedjes. Elk punt in trilling is zelf weer een bron van trilling, en wel in alle kanten (360 graden). Geluid gaat dus niet alleen naar rechts, maar ook naar boven/beneden en zelfs terug! Dit verschil tussen lucht en geluid is de basis van de theorie. Ik dacht, als we nu een groot deel van dit geluid "vangen" in een holte, terwijl de lucht er gewoon langs stroomt, dan heb je goede demping zonder verlies van airflow.

Hier een detailplaatje:
Afbeeldingslocatie: http://photoshop.superdownloads.net/uploads/Theorie.jpg
http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Theorie.jpg

Uitleg: stel je een 2D buis voor (rood), met daar in schuine schotten tegen de geluidrichting (waar het geluid niet heen mag) in. De slordige zwarte strepen is het geluid, wat steeds minder wordt. Het gele is evt wat dempingsmateriaal.

Lucht gaat rechtlijnig. Bij eventuele holen in de buis (tussen de schotten) zal een hoge drukgebied ontstaan die lucht afstoot. De lucht zal dus ongehinderd rechtuit kunnen via het rechte smalle middelste stuk buis.

Geluid gaat niet rechtlijnig. Elk punt in de voortplanting ervan is een nieuwe bron die in alle richtingen (ook terug!) uitzendt. Ik maak gebruik van het verschil in voortplanting tussen geluid en lucht. Nu, de schotten zullen er voor zorgen dat telkens zo?n 92% (neem een punt, de opening tussen de schotten zal gemiddeld minder dan zo?n 30 graden zijn, en dat is 1/12 van 360 en dat is 91,67%) van het geluid word gedempt (als niets reflecteerd). Na enkele schot-paren zal er nauwelijks geluid over zijn! :9

De demping zal niet super zijn in vergelijking met een doolhof, waar je hier vaak over leest. Maar met een doolhof heb je een flinke beperking van de airflow, hier aanmerkelijk minder. Een dubbele (1x knik) buis en een zwakkere fan, zou een stiller resultaat geven met meer airflow! :*) :*) :*)

Mijn idee van de perfecte kast: Deze ben ik overigens van MDF aan het bouwen. 8) Het binnendeel is een flink verzaagde Aopen miditower. >:) :9 Alleen de wijze van schotten zal niet zo worden als in de tekening: dit is overkill voor mijn 120mm Enermaxjes :+ Verder zal alles zo worden.

Afbeeldingslocatie: http://photoshop.superdownloads.net/uploads/Droom.jpg
http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/Droom.jpg

[ Voor 9% gewijzigd door pmeter op 09-09-2003 00:30 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51964

kan je nietbeter een buis met wat knikken maken? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 73452

op je laatste tekening ga je warme lucht doen dalen

is dat wel goed idee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paul C
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 09-04 12:20
Je kunt volgens mij beter en gemakkelijker lamellen maken van geluidsdempend materiaal, dit lijkt me makkelijker en kan met minder ruimte tot een even goed/beter resultaat komen. Gewoon een buis of koker pakken en daar in de lengte richting van de buis schotten in plaatsen van geluidsdempend materiaal...

Je moet er wel zeker voor zorgen dat je doorgang voor de lucht groot genoeg is, want anders krijg je het gesuis te horen van de lucht net als wanneer het hard waait.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GigaTexel_BE
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 15:45

GigaTexel_BE

AMD MP²

volgens mij ga je in de tussenschotse (:p) ruimten heel wat turbulentie krijgen wat de airflow gaat afremmen
ook nog: hoe groter de tussenschotten hoe meer afremming van de lucht
is het proberen waard :)

Siesteem Spekkies!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
Ik zou zeggen, test het even uit
Neem een PVC-pijp en een paar verzaagde trechtertjes, en je hebt zo je ontwerp voor elkaar :)

Je zou ook het idee van een uitlaat kunnen nemen, waarin staalproppen zitten om de herrie te dempen. Dit belemmerd je airflow ook behoorlijk lijkt me, maar als je buis dit genoeg is, en je niet teveel luchtstroming/verplaatsing door die buis hebt, zal dat wel te doen zijn. Gewoon een paar plukken staalwol erin lijmen B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 64168

je gaat ontzettende drukverliezen krijgen in die aanvoerkanalen, je hebt er een hoek van ongeveer 180 graden in zitten, dit betekent dat de lucht frontaal op een want knalt, en zo tot stilstand wordt gebracht. Ook sluit het kanaal niet aan op de fan, maar laat je het kanaal doodlopen en tap je een zij wand af. Misschien helpt het in geluid (kan ook juist erger worden door resonantie tussen de lammellen in je kanaal), maar je airflow is zo goed als weg als je het mij vraagt. (gezien mijn magere inzicht in aerodynamica (8 maal het tentamen geprobeerd, nooit boven de 5), kan ik het ook fout hebben natuurlijk, test het uit zou ik zeggen maar verwacht geen wonderen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 82697

Nu lijkt het mij dat het outtake kanaal wat je heb getekend nie gaat werken. Door dat eerste schot sluit je bijna het hele kanaal af, hierdoor lijkt het mij dat je aardig wat druk gaat opbouwen met als gevolg dat netzols de meeste hier al zeggen je airflow weg is.

Maar ik kan het mis hebben. We zullen het zien als hetgeen getest is lijkt mij. Ik w8 in spanning af op het geen dat komen gaat

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-05 16:20
ik denk dat je die bovenste wel aardig kan gebruiken. En dan die schotten die erin staan, bekleden met geluidsdempend materiaal. ik zou alleen wel die bovenste schotten de andere kant op draaien, anders komt die lucht nooit weg.

Zo voorkom je weerkaatsing.
Mooi topic, ik wil mn server inbouwen in 44mm dik spaanplaat, maar zat toch nog met die fans te klooien, want dat is gewoon een open gat.

[ Voor 15% gewijzigd door Rein_stein op 09-09-2003 14:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 56775

Is het niet zo dat hout gebruikt wordt voor een klankkast in bijvoorbeeld gitaren enzo. Misschien is hout dan niet het ideaale materiaal voor een geluidsstille kast...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RocketKoen
  • Laatst online: 21:49
materiaal voor een kast is hout omdat het goedkoop en zwaar is.
grote massa luidsprekers dempt resonatie meer als kleine massa.

verder.

@ Rein_stein
44mm spaanplaat....
pak dan MDF. veel steviger en dempt denk ik ook beter.
en 44mm.. ik hoop niet dat die ooit verplaatst moet worden.

[ Voor 36% gewijzigd door RocketKoen op 09-09-2003 15:24 ]

TheS4ndm4n#1919

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Disciplus-Simplex
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 30-01-2023

Disciplus-Simplex

altijd wakker....

Dit is ongeveer het idee van een geluiddemper op een pistool, dus met een beetje tweaken moet je ver kunnen komen lijkt mij.
Veel handiger is het om twee buizen te nemen: een dunne en een dikke. Die kleine boor je vol met gaten en daar omheen wikkel je isolatiewol. Vervolgens stop je dat in de dikke buis en klaar ben je. Uitlaatdemper werkt ook zo.

Ik dien de wetenschap en put daar vreugde uit.......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34278

het idee lijkt mij opzig goed .. maar waar je wel rekenig mee moet houden is dat je kracht waarmee je de lucht inzuigt en uitblaast groter moet zijn ... als het groter is komt er meer geluid vrij zit je weer met et zelfde probleem .. je kan er altijd nog zon geluidsbox gaasje voor doen .. zal wel wat helpen maar ok niet egt veel ..
succes iig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rein_stein
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-05 16:20
hehe...maar t spaanplaat is gratis, en er zit al een mooie coating op.
Het word trouwens een kast waar ook mn stereo inkomt. Onderin maak ik dan dubbele wanden voor mn server/mp3bak
Tis ook 22mm, maar doe dr ff 2 op elkaar. met denk ik een isolatiemiddel ertussen. of lucht (spouwmuur idee) wat zou beter zijn?

[ Voor 23% gewijzigd door Rein_stein op 09-09-2003 19:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 22-05 16:04
Als je een ronde buis neemt heb je geen schotten, maar vernauwingen...
En het is niet dat je een straalmotor aan het maken bent en een ideäle airflow nodig hebt, zolang er maar voldoende luchtverplaatsing is om de warme lucht uit je pc te krijgen en de koude lucht erin.
Je kan ook ipv de 'schotten' koelribben gebruiken voor de voor-verkoeling B)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34278

waarom gewoon niet de airco erop .. ik heb er vet lang over na zitten denken .. we hebben thuis zon mini airco towertje .. van +- zon 20 cm hoog .. als ik daar nou alle sjit eruit haal die ik nodig heb om te koelen (en hijs heel stil de airco) dan zpu ik zon ding erin doen ..perfecte airflow en zeer koud ;) .. maar ik weet de nadelen niet .. offie ook vochtige lucht blaast ofzow

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogando
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-08-2024

Kogando

Humordenaar

Anoniem: 34278 schreef op 09 September 2003 @ 23:05:
waarom gewoon niet de airco erop .. ik heb er vet lang over na zitten denken .. we hebben thuis zon mini airco towertje .. van +- zon 20 cm hoog .. als ik daar nou alle sjit eruit haal die ik nodig heb om te koelen (en hijs heel stil de airco) dan zpu ik zon ding erin doen ..perfecte airflow en zeer koud ;) .. maar ik weet de nadelen niet .. offie ook vochtige lucht blaast ofzow
Erg veel stroomverbruik.. :{

Citeerde hij de halve wereldbevolking..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Aham brahmasmi
  • Laatst online: 27-08-2021
Dat tweede tekeningetje werkt nooit volgens mij. Daar komt geen lucht meer doorheen, tenzij je aan het begin en het eind van de 'buis' een fan zet.

Maar, geluid ontsnapt niet alleen op de plaatsen waar fans lucht naar buiten blazen / naar binnen zuigen; als je zo'n kast zou maken ontsnapt er ook veel geluid bij de cd/dvd-drives lijkt mij. Je moet dan alle kanten isoleren.

Er zijn trouwens bestaande luchttunnels die je achter je voeding kunt plaatsen, waar bijna geen geluid doorheen komt: http://shop.freezinghardware.nl/index-info.asp?ID=744 .

Ik vraag mij trouwens af of het idee überhaupt wel efficiënt is zo. Het lijkt erop dat je de geluidsbronnen niet aanpakt, maar het geluid alleen niet wil laten ontsnappen uit je kast. Als je de hd's, cd/dvd-drives, fans e.d. niet geluidsgedempt monteert, dan moet je ook veel moeite doen om het geluid binnen de kast te houden. Als je daarentegen zorgt dat je zoveel mogelijk trillingen voorkomt, dan hoef je niet zoveel moeite te doen om je kast te isoleren.
Tegenwoordig zijn er bijvoorbeeld zgn. anti-vibe voedings- en fan-ophangingssetjes gemaakt van siliconenmateriaal. Voor hd's zijn ook verschillende oplossingen om de geluidsproductie significant terug te dringen. Als je dit combineert met geluidsdempende matten in de behuizing en zo'n vent voor je voeding, heb je een uitermate stil systeem. http://shop.freezinghardware.nl/index-shop.asp?Cat_ID=12

[ Voor 48% gewijzigd door Aham brahmasmi op 10-09-2003 00:07 ]

• SiGNe
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 03-06 21:45

SiGNe

Ook hoi!

Vocht wordt door een airco juist uit de lucht gehaald.
Daarom heeft een airco ook een waterafvoer.
(grote serverruimtes hebben ook vaak airco's)

Niet?
[Specs]

• Aham brahmasmi
Het enige nadeel wat ik kan bedenken is dat als de lucht die je in de kast blaast te koud is, je last van condensatie kan krijgen. Alleen komt dat misschien voornamelijk aan de buitenkant van de kast (aangezien de kast helemaal gevuld wordt met koude lucht), maar als er druppels in de voeding van je pc terecht komen...

• pmeter
Oeps. Lang gewacht met reageren. Nou, dan maar een superpost :9
Overigens, onderaan staat een plaatje van de binnenkast tot nu toe.
Anoniem: 73452 schreef op 09 September 2003 @ 00:52:
op je laatste tekening ga je warme lucht doen dalen is dat wel goed idee?
Ach, slechts een beetje ;) Maar misschien iets om over na te denken.
pcmadman schreef op 09 September 2003 @ 00:53:
Je kunt volgens mij beter en gemakkelijker lamellen maken van geluidsdempend materiaal, dit lijkt me makkelijker en kan met minder ruimte tot een even goed/beter resultaat komen. Gewoon een buis of koker pakken en daar in de lengte richting van de buis schotten in plaatsen van geluidsdempend materiaal...

Je moet er wel zeker voor zorgen dat je doorgang voor de lucht groot genoeg is, want anders krijg je het gesuis te horen van de lucht net als wanneer het hard waait.
Misschien doe ik dat wel (die lamellen). Dit topic was meer voor de theorie, wat men er van dacht. Voor mij is het waarschijnlijk overkill. Ik bouw het onderste plaatje, maar dan zonder de schotten, met wat dempingsmateriaal. Is er te veel geluid, dan kan ik altijd nog wat bijbouwen.
GigaTexel_BE schreef op 09 September 2003 @ 08:07:
volgens mij ga je in de tussenschotse (:p) ruimten heel wat turbulentie krijgen wat de airflow gaat afremmen
ook nog: hoe groter de tussenschotten hoe meer afremming van de lucht
is het proberen waard :)
Hmmm. Ik dacht dat opgehoopte lucht daar als "gas-bearing" soepel zou verlopen. Misschien toch niet....
Anoniem: 64168 schreef op 09 september 2003 @ 10:07:
je gaat ontzettende drukverliezen krijgen in die aanvoerkanalen, je hebt er een hoek van ongeveer 180 graden in zitten, dit betekent dat de lucht frontaal op een want knalt, en zo tot stilstand wordt gebracht. Ook sluit het kanaal niet aan op de fan, maar laat je het kanaal doodlopen en tap je een zij wand af. Misschien helpt het in geluid (kan ook juist erger worden door resonantie tussen de lammellen in je kanaal), maar je airflow is zo goed als weg als je het mij vraagt. (gezien mijn magere inzicht in aerodynamica (8 maal het tentamen geprobeerd, nooit boven de 5), kan ik het ook fout hebben natuurlijk, test het uit zou ik zeggen maar verwacht geen wonderen)
Ik heb juist 1 hoek. Er zijn topics van houten kasten met een doolhof van 5 keer 180 graden!!! Dit is juist mijn oplossing om dat te voorkomen. Lucht kan redelijk rechtuit, terwijl geluid overal wordt "gevangen".
Anoniem: 82697 schreef op 09 September 2003 @ 11:45:
Nu lijkt het mij dat het outtake kanaal wat je heb getekend nie gaat werken. Door dat eerste schot sluit je bijna het hele kanaal af, hierdoor lijkt het mij dat je aardig wat druk gaat opbouwen met als gevolg dat netzols de meeste hier al zeggen je airflow weg is.

Maar ik kan het mis hebben. We zullen het zien als hetgeen getest is lijkt mij. Ik w8 in spanning af op het geen dat komen gaat
Ai. De kast zelf gaat komen. Ik ben nu nog bezig de Aopen miditower te verbouwen (harde schijven hangen er half uit, cd-spelers hangen er voor 80% uit ed). Het wordt een langzaam project. Als ik verder ben open ik een nieuw topic met veel pics. Dit gaat puur om een leuke theorie die ik waarschijnlijk nooit zal bouwen :X Sorry :X iig, de schotten zouden verder van elkaar moeten, die hele dunne opening is wel overdreven ja.
Rein_stein schreef op 09 September 2003 @ 14:33:
ik denk dat je die bovenste wel aardig kan gebruiken. En dan die schotten die erin staan, bekleden met geluidsdempend materiaal. ik zou alleen wel die bovenste schotten de andere kant op draaien, anders komt die lucht nooit weg.

Zo voorkom je weerkaatsing.
Mooi topic, ik wil mn server inbouwen in 44mm dik spaanplaat, maar zat toch nog met die fans te klooien, want dat is gewoon een open gat.
Ah! Dit wil ik ook. Ik hoor vooral mijn harde schijven. Ik bouw het geheel in 18mm MDF.
Anoniem: 56775 schreef op 09 September 2003 @ 15:11:
Is het niet zo dat hout gebruikt wordt voor een klankkast in bijvoorbeeld gitaren enzo. Misschien is hout dan niet het ideaale materiaal voor een geluidsstille kast...
Ik hoop inderdaad niet dat ik een gitaar of sterker nog, een panfluit (allerlei smalle doorgangen) aan het bouwen ben :o
Disciplus-Simplex schreef op 09 September 2003 @ 15:53:
Dit is ongeveer het idee van een geluiddemper op een pistool, dus met een beetje tweaken moet je ver kunnen komen lijkt mij.
Veel handiger is het om twee buizen te nemen: een dunne en een dikke. Die kleine boor je vol met gaten en daar omheen wikkel je isolatiewol. Vervolgens stop je dat in de dikke buis en klaar ben je. Uitlaatdemper werkt ook zo.
Interessant! Misschien ff langs de autosloop?
Anoniem: 34278 schreef op 09 september 2003 @ 15:56:
het idee lijkt mij opzig goed .. maar waar je wel rekenig mee moet houden is dat je kracht waarmee je de lucht inzuigt en uitblaast groter moet zijn ... als het groter is komt er meer geluid vrij zit je weer met et zelfde probleem .. je kan er altijd nog zon geluidsbox gaasje voor doen .. zal wel wat helpen maar ok niet egt veel ..
succes iig
Ja, dit is de reden dat ik mijn eerder bedachte theorie waarschijnlijk toch maar niet uitvoer. Mijn twee veel te duren fans (Enermax 12cm (22 euro p/s)) zijn eigenlijk veel te zwak!
Aham brahmasmi schreef op 09 September 2003 @ 23:56:
1. Dat tweede tekeningetje werkt nooit volgens mij. Daar komt geen lucht meer doorheen, tenzij je aan het begin en het eind van de 'buis' een fan zet.

2. Maar, geluid ontsnapt niet alleen op de plaatsen waar fans lucht naar buiten blazen / naar binnen zuigen; als je zo'n kast zou maken ontsnapt er ook veel geluid bij de cd/dvd-drives lijkt mij. Je moet dan alle kanten isoleren.

3. Ik vraag mij trouwens af of het idee überhaupt wel efficiënt is zo. Het lijkt erop dat je de geluidsbronnen niet aanpakt, maar het geluid alleen niet wil laten ontsnappen uit je kast. Als je de hd's, cd/dvd-drives, fans e.d. niet geluidsgedempt monteert, dan moet je ook veel moeite doen om het geluid binnen de kast te houden. Als je daarentegen zorgt dat je zoveel mogelijk trillingen voorkomt, dan hoef je niet zoveel moeite te doen om je kast te isoleren.
Tegenwoordig zijn er bijvoorbeeld zgn. anti-vibe voedings- en fan-ophangingssetjes gemaakt van siliconenmateriaal. Voor hd's zijn ook verschillende oplossingen om de geluidsproductie significant terug te dringen. Als je dit combineert met geluidsdempende matten in de behuizing en zo'n vent voor je voeding, heb je een uitermate stil systeem. http://shop.freezinghardware.nl/index-shop.asp?Cat_ID=12
1. Ik heb nu niet echt veel tijd, maar misschien dat ik dit, los van mijn houten-kast-projectje, toch maar eens ga maken. Alleen om te kijken hoe de air-flow gaat! Ik maak dan een vierkante buis, ietsje makkelijker ;)
2. Ja, de kast wordt goed geisoleerd: alle kanten dicht, snoeren achter via prop siliconen (220 los van gevoelige kabels uiteraard), voorkant dubbele isolatie (eerste schermt hd's af en omsluit de 80% uitstekende cd's, tweede voorkant is mooi en zitten gaten voor cd/diskdrive. Zie plaatje onder.
3. Zit wat in. Maar mijn huide Aopen bigtower is kut, met zijkant erop te heet, al het lucht moet via een klein doorgangetje naar boven. Daarnaast is een houten kast volgens eigen inzicht gewoon leuk!

Dan wat ik tot nu toe heb. Dit staat eigenlijk los van de theorie. Als ik verder ben, wordt dit dan ook een nieuw topic :P Zonder "gezeur" over schotten, met veel pics en de voor/nadelen van deze houten kast. :*) Want... dit ontwerp snapt nu niemand.... toch? :9~ }:O :+
Afbeeldingslocatie: http://www.theforumisdown.com/uploadfiles/0103/binnenkastklein3.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door pmeter op 10-09-2003 13:46 ]

• JWR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-06 11:31

JWR

Dit is dus ook het idee van suskasten, deze worden geplaatst in kozijnen van mensen die valkbij een snelweg wonen. Dit is bedoeld om toch ventilatie te krijgen maar niet de herrie. Dit bestaat dus al.

Afbeeldingslocatie: http://www.alusta.com/fotos/virgo.jpg

Google geeft je daar ook veel informatie over.

• RePlayer
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 18-04 17:41
Blaas de lucht door een einddemper van bv een scooteruitlaat, die dempen ook perfect ;)

/edit: Of einddemper van een moter, die hebben een wat grotere diameter lijkt me..

[ Voor 34% gewijzigd door RePlayer op 10-09-2003 14:09 ]

---

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 00:38

mr_petit

opperprutser

ik zou zelf het ontwerp van een suskast aanhouden, eventueel een doolhof met 1 knik. (dus wel constructies met inwendige dempingsmaterialen.)
Anders wordt je airflow veel te klein.
Daarnaast moet je naast een zware kast (hout) iig inwendige demping aanbrengen, zodat je het geluidsdrukniveau in de kast omlaag brengt.
overigens klopt je theorie over geluid ten dele; er is een verschil tussen diffuse geluidsvelden en vlakke geluidsvelden (al dan niet loodrechte /scherende inval)

edit:
let er ook op dat je kast goed kierdicht is

[ Voor 6% gewijzigd door mr_petit op 10-09-2003 14:23 ]

"man is not truly one, but truly two,"

• jvvv
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-06 09:34
Over warme lucht stijgt: Is nogal vette zever met kleine ruimtes. Je fan zal mischien amper 5% minder efficient zijn als je de warme lucht langs beneden afvoert. De stijging van warme lucht is zo miniem.

• Aham brahmasmi
Over die harddisks: zorg wel dat ze stevig gemonteerd zijn; ze moeten ook voldoende contact hebben met het chassis om hun warmte af te kunnen voeren. Als ze wel stevig gemonteerd zijn, maar voornamelijk contact met het hout in je kast (gaan) hebben, dan moet je wel zorgen dat er genoeg airflow rond je hd's is.
Stevige montering is belangrijk omdat een hd anders zichzelf (aanzienlijk!!) gaat opwarmen door zijn eigen trillingen; deze horen doorgegeven te worden aan het chassis.

Ik zeg het maar even, want wat ik op het plaatje zie lijkt mij niet bevorderlijk voor de levensduur van je hd.

• pmeter
JWR schreef op 10 September 2003 @ 13:57:
Dit is dus ook het idee van suskasten, deze worden geplaatst in kozijnen van mensen die valkbij een snelweg wonen. Dit is bedoeld om toch ventilatie te krijgen maar niet de herrie. Dit bestaat dus al.

[afbeelding]

Google geeft je daar ook veel informatie over.
Aha! Interessant. _/-\o_ Ik vind alleen weinig op google, behalve hoe nuttig ze zijn en hoe je ze kunt bestellen ;)
Alleen op:
http://www.xs4all.nl/~versto/BIF2/BIF-Bulletin-9.pdf
vond ik info. Deze werkt met horizontale lamellen (hier vertikaal).

Heb jij een site hoe deze dingen werken? Leuk... als ik ze na wil maken :D
Aham brahmasmi schreef op 10 September 2003 @ 15:14:
Over die harddisks: zorg wel dat ze stevig gemonteerd zijn; ze moeten ook voldoende contact hebben met het chassis om hun warmte af te kunnen voeren. Als ze wel stevig gemonteerd zijn, maar voornamelijk contact met het hout in je kast (gaan) hebben, dan moet je wel zorgen dat er genoeg airflow rond je hd's is.
Stevige montering is belangrijk omdat een hd anders zichzelf (aanzienlijk!!) gaat opwarmen door zijn eigen trillingen; deze horen doorgegeven te worden aan het chassis.

Ik zeg het maar even, want wat ik op het plaatje zie lijkt mij niet bevorderlijk voor de levensduur van je hd.
HD komt aan ene zijkant met 2x schroeven vast aan te maken hoekprofielen (1x in kast, 1x buiten kast). Andere kant wordt inderdaad 2x houten sleuf (1x in kast, 1x buiten kast). Achter de 4 hd's (naast mobo, dus van zijkant) komt een 92mm papstje.

[ Voor 41% gewijzigd door pmeter op 10-09-2003 15:26 ]

• JWR
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-06 11:31

JWR

pmeter schreef op 10 September 2003 @ 15:22:
[...]

Aha! Interessant. _/-\o_ Ik vind alleen weinig op google, behalve hoe nuttig ze zijn en hoe je ze kunt bestellen ;)
Alleen op:
http://www.xs4all.nl/~versto/BIF2/BIF-Bulletin-9.pdf
vond ik info. Deze werkt met horizontale lamellen (hier vertikaal).

Heb jij een site hoe deze dingen werken? Leuk... als ik ze na wil maken :D
Ik heb mijn HTS bouwkunde studie afgerond en wat ik altijd doe is de fabrikant om extra info vragen d.m.v. documentatie. Ik zou zeggen stuur ff een mailtje.

• pmeter
JWR schreef op 10 September 2003 @ 15:44:
[...]

Ik heb mijn HTS bouwkunde studie afgerond en wat ik altijd doe is de fabrikant om extra info vragen d.m.v. documentatie. Ik zou zeggen stuur ff een mailtje.
à là:
"Dag, ik ben van Pmeter-bouwconstructies. Uit onderzoek bleek dat uw suskasten beter functioneren dan die van ons. Zou u uw na duur onderzoek tot stand gekomen volledige technische bouwinstructies naar ons willen e-mailen?"
:+
Maar... als het nergens staat kan ik het altijd proberen, toch?

Anoniem: 47396

Ik vraag me af of de daling in geluidsniveau afweegt tegen de moeite van het maken van zo`n kast. Ik zou eerder stille voeding en hardeschijf aanschaffen en fans langzaam laten draaien...

[ Voor 37% gewijzigd door Anoniem: 47396 op 10-09-2003 17:47 ]

• pretorian_nl
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 16-04 09:57
http://www.acoustiguard.com/wpimage/3_802.jpg
http://www.swedac-acoustic.se/pages/vibra.insu.htm
http://www.nonoise.org/hearing/noisecon/noisecon.htm

Volgens mij zijn dat wat handige links, ik ga binnenkort ook maar eens een project starten. Zou er daarbij vraag zijn wanneer ik er in slaag acoustische kasten (dus niet een computerkast, maar een kastje waar de computer in kan) te maken voor onder de 100 euro?
Anders meteen een leuk project voor de studie :)

ps: bij voorbeeld 57. staat meteen goed het nut van een fanduct!

[ Voor 7% gewijzigd door pretorian_nl op 10-09-2003 17:58 ]

Digital Media Junkie

• Deegroller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-03 16:46
(jarig!)
Bij 'TheScreenSavers' van TechTV (USA) hebben ze ook een 'silent' air-intake gebouwd.
Misschien kunnen wij er ook wat mee.

Afbeeldingslocatie: http://www.techtv.com/graphics/thescreensavers/3422458.jpg

Geweldige hand-oog-coördinatie dankzij Wacom en Playboy!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deegroller
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 24-03 16:46
(jarig!)
De link die Gear vermeldt heeft nog veel meer handige ideeen om een kast stil te krijgen. Bovenstaanden 'silent'air-intake is een combinatie van de voorbeelden op pagina 80 en 67.

Bij 'TheScreenSavers' worden drie soorten materialen gebruikt ter demping, elk met z'n eigen frequentie/dempingsbereik.
1) I started with a layer of Dynamat, which converts the sound energy (vibrations in the case) into low-grade thermal energy. 2) Next I added a layer of Pax Mate. It reduces vibrations and dissipates noise. 3) I finished with as many layers of Melamine foam as I could fit. Melamine dissipates the sound even further.
Dit zijn allemaal redelijk dure producten, die naar mijn inziens redelijk eenvoudig door een goedkoper alternatief vervangen zouden kunnen worden. Heeft hier iemand ervaring mee?

Geweldige hand-oog-coördinatie dankzij Wacom en Playboy!

Pagina: 1