[auto] Nieuwe kist voor woofer

Pagina: 1
Acties:
  • 157 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• arjants
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Ik ben sinds kort in het bezit van een JBL GTI 1500 (oude serie)
De woofer komt in een caddy en zit nu in een box die ik overgenomen heb van de vorige eigenaar (100 liter).
Naar mijn mening haalt deze behuizing niet alles uit de woofer en kan 'ie dus meer.

Op de site van JBL wordt een boxinhoud van 81 liter aangeraden (vented) terwijl WinISD 63 liter aanraad.

Wat is nu het beste voor plaatsing in een grotere ruimte? (achterbak caddy)

Toch nog even de specs:

Afbeeldingslocatie: http://arjants.xs4all.nl/jbl.jpg

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 17:15

JT

VETAK y0

Ik zeg: lekker gesloten, geeft strakkere bas. Hoe groot is die kist die je nu hebt ? Denk dat 100 liter gesloten wel mooi zou zijn. Kleiner kan denk ook wel.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning | NR-HueTapDial-NextLevel

• arjants
  • Niet online
Jbl geeft voor een gesloten kist 52,4 liter aan.
Waarom gaat gesloten eigenlijk harder dan?

We worden allemaal geconfronteerd met een reeks grootse kansen, op schitterende wijze vermomd als onoplosbare problemen. (John W. Gardner)

Verwijderd

Omdat de demping daarvan wat minder is. Eveneens geeft een kleine kist daardoor een hogere Q (soort kwaliteitsfactor).

Een hoge Q resulteerd in een bult in de weergave curve. Dit klinkt niet audiofiel, maar die bult tikt natuurlijk wel een hogere SPL waarde aan.

• JT

JT

VETAK y0

Gesloten gaat harder ? Juist niet, gesloten gaat 3dB zachter, bass reflex is effectiever door de poort.

3600wp@115° oost | 825wp panels/750wp inv@13°/115° oost | 1475wp panels/1250wp inv@27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• teacher
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 21:42

teacher

Frontpage Admin / Global Moderator

Dysgaf!

ik zou idd voor een grote gepoorte kist gaan.
Dik 100 liter oid.

Maar in hoeverre bedoel je dat de woofer niet tot zijn recht komt?
Wil je meer kick? gaat ie juist niet laag genoeg? Wat voor amp gebruik je?

Wise enough to play the fool

• arjants
  • Niet online
Hij gaat naar mijn mening niet laag genoeg en er zit volumeverschil in de basfrequenties. (test cd gedraaid)
Het hoeft van mij echt geen SPL te worden, die tijd heb ik al wel gehad (en mijn oren :Y) )

Als versterker gebruik ik een JBL P180.2, voor mij meer dan genoeg:
Afbeeldingslocatie: http://www.jbl.com/car/products/images/products_small/P1802.jpg
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
 specs:
Output 4 Ohms: 90W x 2 
Output 2 Ohms: 180W x 2 
Output 4 Ohms Bridged: 360W x 1 
Signal-to-Noise (dBA): >110 
Frequency Response (±3dB): 10Hz - 50kHz 
Total Harmonic Distortion: 0.05% 
Input Sensitivity: 250mV - 4V

• AcouSE
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-08 09:47

AcouSE

Swedish Chef

Op DIY Subwoofers.org staat aangegeven dat een dichte enclosure in principe het beste resultaat geeft in een auto, omdat je daarmee 1) een zo klein mogelijke behuizing kan gebruiken en 2) -naar mijn mening veel belangrijker- de -12db/octaaf demping gecompenseerd wordt door een +12dB/oct. versterking in de cabine tussen DC en 60-80Hz.

Onder "Sealed systems" kun je op dezelfde site een excel documentje downloaden waarmee ik op een volume van 36 L uitkom (Qtc=0,85 en hopelijk alles goed ingevuld).

Verwijderd

JT schreef op 09 September 2003 @ 00:15:
Gesloten gaat harder ? Juist niet, gesloten gaat 3dB zachter, bass reflex is effectiever door de poort.
Ik had het tussen de verschillen van een kleine gesloten en grote gesloten kist. Moet beter lezen denk ik. :P

Verder heb ik nog nooit gehoord van een verhoogde gevoeligheid door poorting. Lijkt me ook raar aangezien deze alleen in een erg klein gebied werkt. Een boost in het laag dus. Deze boost kies je zo (door de tuningsfrequentie af te stemmen) dat de grafiek vlak blijft.

Heeft de TS misschien een foto van de JBL kist want ik heb niet het idee dat de maat zo verkeerd gekozen is. Misschien kun je beter ook even uitkijken naar een andere unit. In ieder geval eentje met een lagere vas, want dit slaat eigenlijk nergens op. Normaal gezien haal je uit kisten van 30 liter in een auto al een ziekmakende bas. Hiervoor hoef je niet eens diep in de buidel te tasten kwa woofer. :)

• Dennisch
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 05-08 10:34
Die JBL 1500 Gti zou opzichzelf al een ziekmakende bas moet/kunnen geven. Hij heeft een EBP van 97,2 (dus geadviseerd wordt om hem in een gepoorte box te zetten). Een kist van rond de 100 liter zou voldoende moeten zijn... (let wel doe altijd los dempingmateriaal in je kist anders klinkt t nooit echt lekker). Deze woofer is ook meer een SPL woofer dan een SQ woofer ... dus hij kan harder dan dat ie laag kan !!! Wil je echt laag, kies dan een andere woofer.

als je me kwijt moet hou ik me aanbevolen :)

[ Voor 6% gewijzigd door Dennisch op 09-09-2003 11:21 ]

AMD Athlon X2 6000+ AM2, MSI K9N SLI Platunim, XFX GTX 260 xXx 896mb, 4 GB DDR2 800, 2 TB HDD

• Bierkameel
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Bierkameel

I use Debian btw

offtopic:
Ej collega,
Nog niet tevreden met die dikke sub in je caddy, straks heb je geen ruimte meer over, zal Marco blij mee zijn :D
Greetz Maik

[ Voor 3% gewijzigd door Bierkameel op 09-09-2003 11:27 ]

Alle proemn in n drek

• arjants
  • Niet online
Bierkameel schreef op 09 September 2003 @ 11:16:
[...]

offtopic:
Ej collega,
Nog niet tevreden met die dikke sub in je caddy, straks heb je geen ruimte meer over, zal Marco blij mee zijn :D
Greetz Maik
Als het kan juist iets kleiner.
Een andere woofer kan ook, maar dan heb ik waarschijnlijk te weinig luchtdruk/bas. Da's dan ook de reden dat ik voor een 15" gekozen heb!

• Dennisch
met een goeie 12" heb je luchtdruk genoeg !!! zeker als je niet echt SPL wilt .. een 15" is dan eigenlijk te groot ... t nadeel van zo'n grote woofer is dat deze wat trager reageert ... maw minder mooie snelle bass.

AMD Athlon X2 6000+ AM2, MSI K9N SLI Platunim, XFX GTX 260 xXx 896mb, 4 GB DDR2 800, 2 TB HDD

• JT

JT

VETAK y0

Verwijderd schreef op 09 september 2003 @ 10:44:
[...]
Ik had het tussen de verschillen van een kleine gesloten en grote gesloten kist. Moet beter lezen denk ik. :P

Verder heb ik nog nooit gehoord van een verhoogde gevoeligheid door poorting. Lijkt me ook raar aangezien deze alleen in een erg klein gebied werkt. Een boost in het laag dus. Deze boost kies je zo (door de tuningsfrequentie af te stemmen) dat de grafiek vlak blijft.
Dat komt omdat er ook nog geluid uit de BR poort komt om het maar ff heel simpel te zeggen.

Tenminste, dit is wat ik vaak heb gehoord van mensen, en dan niet mensen die bij de Block werken :P Maar nu maak je me aan het twijfelen, ik ga ff zoeken.

Edit: gevonden, klik hier en dan wat verder naar onderen, bij de voordelen van bass reflex :)

Wat ik trouwens niet echt snap, waarom heb je met gesloten een kleinere kist nodig ? Door het feit dat ie gesloten is gaattie al minder diep en als je hem dan kleiner gaat maken gaat ie nog minder diep. Met BR ga je toch dieper in een kist die even groot is ???

[ Voor 36% gewijzigd door JT op 09-09-2003 11:55 ]

Ecodan warmtepomp

• arjants
  • Niet online
Ik heb het volgende geprobeerd in mijn caddy vanwege de grote laadbak:

Basreflex -> weinig van te horen
2x 12" JBL GT3 in 28 liter behuizing -> bas "te laat"
En dan nu -> 1x 15" JBL GTI

Ik wil niet zeggen dat ik zo veeleisend ben op audiogebied, maar wil wel graag een goed passend geluidsbeeld horen.
Helaas is een caddy niet zo goed geschikt volgens mij :'(

[ Voor 15% gewijzigd door arjants op 09-09-2003 11:58 ]

• Dennisch
met een 15"zou hij nog later wezen (omdat deze nog trager is). een echt snelle bas zou je in de caddy ook bijna niet kunnen krijgen omdat je bak als een grote klankkast fungeert. je zou t effect kunnen verminderen door een gesloten kist te nemen (maar daar is de 15"niet geschikt voor)

je zou ook de bak van de passagiersgedeelte kunnen scheiden (dan heb je geen last meer van de bak) en dan zou je wel een strakke bas kunnen krijgen!! maar dan heb je echt genoeg aan een 12" anders klappen je oren bijna

[ Voor 30% gewijzigd door Dennisch op 09-09-2003 12:31 ]

• arjants
  • Niet online
@Dennisch: Ik heb juist dit oud model JBL genomen omdat hij erg weinig uitslag heeft en niet zo'n grote brede rubberren conus die naar mijn mening meer uitslag heeft en dus ook trager reageerd.

PS. Heb hier wel een pic van de 1000gti, de rand van de conus (+/- 1,5 cm) is gelijk aan de 1500gti:
Afbeeldingslocatie: http://www.diysubwoofers.org/projects/jbl1.jpg

• JT

JT

VETAK y0

Demp de bak van je caddy, gewoon helemaal met noppenschuim.

Ecodan warmtepomp

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Een bass reflex behuizing geeft in theorie 3 dB meer geluid dan een zelfde gesloten behuizing. In praktijk ligt het wat complexer, omdat een poort alleen maar werkt rond de resonantie frequentie. Maar het staat iig als een paal boven water dan een bass reflex kast meer geluid haalt uit dezelfde driver/versterker.
Gesloten is voor auto's interessant omdat de boost die je krijgt door de kleine ruimte mooi past bij de natuurlijke response van zo'n speaker. En de kleine kast is meestal ook wel een voordeel.

Wat betreft woofers met een grote rubberen rand (losse ophanging) Vs woofers met stugge ophanging: de eerste hebben meestal een lagere resonantie frequentie en een grotere x-max, wat een grotere belastbaarheid geeft in het sublaag. De stuggere drivers hebben een hogere gevoeligheid (in dit geval analoog aan efficientie), wat betekent dat je hogere spl's kan halen met hetzelfde versterkervermogen.

• Dennisch
Dus in dit geval zou een woofer met een dikke rubberenrand beter zijn omdat deze een lagere resonantiefrequentie heeft. En dat is precies wat je juist wel wilt

• arjants
  • Niet online
Ik ben begonnen met deze
Afbeeldingslocatie: http://arjants.xs4all.nl/caddy/1.jpg

Daarna 2x gesloten:
Afbeeldingslocatie: http://arjants.xs4all.nl/caddy/15.jpg

Dit is de huidige kist
Afbeeldingslocatie: http://arjants.xs4all.nl/caddy/16.jpg

2,5cm multiplex met 17cm pijp en buitenmaten 40h*45d*90b
Afbeeldingslocatie: http://arjants.xs4all.nl/caddy/14.jpg

Deze laatste komt qua bas veel beter uit de bus dan de rest.
Daar ben ik iig wel tevreden over.

Jullie raden me dus aan dat ALS ik deze woofer hou, deze beter presteerd in een gesloten kist, maar eigenlijk het beste zou zijn dat ik een andere woofer zou nemen met een grotere uitslag...

• Dennisch
Je moet een woofer nemen met een lagere resonantie frequente (en dan zit je al gauw aan een woofer met een grotere uitslag). Doe deze in een gesloten kist, zodat het een 'snelle' behuizing heeft. Dat deze behuizing wat zachter is als een gepoorte kist zal worden recht getrokken door de car-gain (in een auto worden alle tonen onder de 80-60 Hz zo'n 12 DB per octaaf versterkt).

Verwijderd

Wat ik trouwens niet echt snap, waarom heb je met gesloten een kleinere kist nodig ? Door het feit dat ie gesloten is gaattie al minder diep en als je hem dan kleiner gaat maken gaat ie nog minder diep. Met BR ga je toch dieper in een kist die even groot is ???
Het is niet zo simpel, je moet de grootte van een gesloten kast en basreflex kast niet met elkaar vergelijken. Dat de ideale* kast van een gesloten systeem vaak kleiner is als die van een ideale* kast van een basreflex systeem is bekend (gebruik makend van één en dezelfde driver). Wat hier de oorzaak van is... de ideale gesloten kast voor die driver is gewoon kleiner, groter maken levert geen extra diepgang op en kleiner ook niet. Maar de diepgang in relatie met de kast hangt volledig af van de T/S parameters van de driver. Als je een driver, puur ontworpen voor in een gesloten kast, in een BR kast zet die zelfs nog wel groter is als de gesloten kast heb je kans dat hij toch in de gesloten kast nog dieper gaat. Dit komt omdat de driver helemaal niet geschikt is voor een BR kast. Dus het fijt dat je een gesloten kast gebruikt wil niet zeggen dat er persé minder diepgang is als een BR kast. Maar als je een BR woofer, of een woofer die een compromis is tussen BR en gesloten (wat volgens mij het meest het geval is bij car audio, om op die manier een groter deel van de markt de dekken, immers... wie weet er nu dat een "echte" BR kast woofer nooit optimaal zal prestren in een gesloten kast?) vergelijkt in een gesloten en BR kast levert het gesloten systeem wat in op diepgang, maar dan praat je over de vergelijking van één woofer in verschillende kasten. Eigenlijk zou je dan een woofer voor een gesloten kast moeten vergelijken met een vergelijkbare woofer voor een BR kast (beiden spelend in hun ideale kast volume*). Maar om even op me punt terug te komen, dat de gesloten kast kleiner is als de BR kast wil niet zeggen dat hij lager gaat spelen (wel in vergelijking met de BR kast, maar die ging niet op) maar gewoon optimaal gaat spelen. Al zou je hem groter maken gaat hij niet dieper spelen, als je hem kleiner maakt ook niet maar krijg je een bult in de curve.

*Ideaal is helemaal persoonlijk, ook hier zijn véle mogelijkheden maar ik ga even uit van de standaard. Qtc. = 0.707 en een QB3 afsteming.

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 30-07 14:38

Jag

Nou, het is niet vaak simpel, maar volgens mij kan je toch wel zeggen dat elke driver in een BR kast dieper gaat dan een gesloten kast van dezelfde inhoud, ook al is ie er niet voor geschikt. En ook een grotere kast is altijd meer diepgang (alhoewel het F3 punt wel hoger kan komen te liggen). Wat uiteraard idd niet wil zeggen dat dat ook beter is.
Pagina: 1