[raid 2+0] Ide kabel per se op master

Pagina: 1
Acties:

• Viva Vince
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-11-2024
Mijn vraag is moeten de raid schijven perse op de master connector van de IDE kabels zitten? Of maakt dit geen klap uit(ook qua performance geen verschil?)?

Belangrijk: Als ik het switch ben ik dan mijn data kwijt? Kan me voorstellen dat ik dan mijn raid config moet aanpassen...

De rede:
Ik heb mooie rounded kabels gekocht en die kabel is dus te lang. Nu moet ik m een beetje buigen zodat hij de luchttoevoer blokkeerd, als ik de slave neem kan ik het master deel netjes naast de schijf leggen....

[ Voor 4% gewijzigd door Viva Vince op 08-09-2003 23:25 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Mijn vraag is moeten de raid schijven perse op de master connector van de IDE kabels zitten? Of maakt dit geen klap uit(ook qua performance geen verschil?)?
Maakt idd geen donder uit :)
Belangrijk: Als ik het switch ben ik dan mijn data kwijt? Kan me voorstellen dat ik dan mijn raid config moet aanpassen...
Zeker niet. De config zit in de HDD's opgeslagen en niet in de kabels :)

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-03 00:12

VisionMaster

Security!

BalusC schreef op 09 september 2003 @ 09:57:
[...]
Maakt idd geen donder uit :)
[...]
Zeker niet. De config zit in de HDD's opgeslagen en niet in de kabels :)
Ik denk dat er bedoeld wordt; de aansluitingsvolgorde (80 aderig, master-slave conn.) op de kabel. Dit maakt wel degelijk 'een' verschil. Ik vroeg me ook wel eens af of zo'n master naar slave en slave naar master omschakeling van een (bijv.) RAID 0 array je een data verlies opleverd.

[half offtopic]
Wat is RAID 2 ? (titel)
Ik ken ... RAID 0, 1, 3, 4, 5 ... heb iets gehoord over 6 (wazig verhaal van een los geslagen leraar waarschijnlijk). En uiteraard de diverse mogelijkheden tot combinatie natuurlijk
Maaruhm ... 2 ken ik nie :X
Hoe werkt dah ?

* VisionMaster gaat even in de FAQ lezen ... er is zelfs een RAID 7 ... BalusC bedankt _/-\o_ voor deze verlichting ;)
[/half offtopic]

[ Voor 37% gewijzigd door VisionMaster op 09-09-2003 10:19 ]

I've visited the Mothership @ Cupertino

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Je kunt de schijven allemaal gewoon op Cable Select zetten en dan lekker kiezen of je ze op Master of Slave aansluiting van de kabel wil aansluiten. Het maakt qua performance niks uit en de array gaat niet verloren :) Anders kun je het later nog altijd terugzetten :Y)

Wat qua performance wél uitmaakt: de beide schijven op eenzelfde kabel hangen B)

Edit: visionmaster: wellicht heeft hij gewoon een 2-disk RAID0 setup ;)

[ Voor 10% gewijzigd door BalusC op 09-09-2003 10:35 ]

• Maconoid
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-02 23:59
Ook is het niet bevoordelijk voor je performance om een enkele schijf alleen op de slave connector te hangen (dus de master leeglaten). Je krijgt dan 'reflecties' omdat het signaal beide kanten wordt opgestuurd en bij de master connector weer 'terug komen'.
Het mooist is dus beide schijven op een aparte IDE kabel en dan helemaal op de uiteindes aansluiten.

Maconoid

Maconoid

• Viva Vince
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 07-11-2024
bedankt voor de sneller reacties! Ik zal de 2 schijven gewoon eens aan de slave connectoren hangen. Als er dan niks raars gebeurt, en het niet merkbaar langsamer is lijkt mij dat de beste oplossing.

Het zijn idd 2 schijven, in stripe opstelling(=dus meer performance & minder sercurity). Plextools geeft het volgende "2+0 stripe/Raid0"... Wel erg dat ik niet precies weet welke raid mode dat dan is :o

*Viva vince gaat het mobo boekje zoeken

Nogmaals bedankt! Wat mij betreft is mijn "probleem" opgelost...

• Termy
  • Registratie: September 2001
  • Nu online

Termy

valt er nog wat te fragge?

2+0 is RAID 0 met 2 schijven, dat zegt m'n Intel ICH5R RAID controller namelijk ook bij m'n RAID setup van 2 WD Raptor's.

-=[Terminator]=- R3doxNL Anahka#2910 Specs. 16x LONGi LR4-72HPH-455M (7280 Wp) Oost/West (-85°/95°,13°) op 8x APS DS3-L. ID.3 First Plus. Zappi v2.1. Daikin 3MXM40A met CTXM15R, FTXM20R en FTXM35R.

Pagina: 1