Toon posts:

[mod] alpha pal 8045 fan langszij

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Simpel vraagje

Alpha pal werkt beter als de fan zuigt, nu was ik aan het denken om een fan (met adapter) langzij op de koeler plaatsen ,zuigend of blazend...?
Dood punt van de fan is dan weg.

Ga ik dan nog evengoed resultaten behalen of zelfs beter?

Het metaal deeltje waarop je koeler ligt verwijderen.
Ik zou dan de bovenkant dichtmaken.
2 zijkanten ook.
Zo koel ik zelfs in 1 klap mn hs op de mosfets :)

Ik denk wel dat dit een grootere luchtweerstand ga opbouwen.

2 intake 120mm fans vooraan (@5V met zelf gemaakte noisebreakers)
De backplate (gedeeltelijk) vervangen door alu plaat met vliegenraam structuur.
Golden orb passief op southbridge
Vulcano 9 passief op northbridge (indien dat niet genoeg koelt fan@5v erbij)
Atx voeding en at voeding steken daar ook nog in.

Dus als ik hierbij een fan langszij plaats wijzen al mn fans in dezelfde richting wat de airflow toch moet bevorderen.
Vliegenraam zal wel voor genoeg outtake zorgen?

Mijn case (at maxi server tower) zit nog niet helemaal in elkaar dus je me daar nog tips voor geven geven.

Verwijderd

Uhh, hoi :D

Zou je eens willen schetsen of eventueel een pic willen plaatsen van je opstelling en hoe je die fan waaraan wilt bevestigen ?

We moeten nu een beetje zelf de ged88 erbij halen hoe het er in jou kast aan toe gaat.. en dat is niet echt gemakkelijk !

Verwijderd

Topicstarter
wil ik graag doen
als jij em dan online zet voor me

gewoon mn case of is enkel de alpha pal al goed?

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2003 00:03 ]

Verwijderd

Je mag em wel ff naar me mailen...

Foto'\tje van de case.. open :D en een 1337 paint schetsje waar je nou precies je alpha pal wil plaatsen ;)

Verwijderd

Idd even een foto want mij is het ook niet echt duidelijk

Verwijderd

Topicstarter
ik zal mn best doen
zal ook 'maar' paint gebruiken

hehe, ik amuseer me anders wel :+

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2003 00:32 ]

Verwijderd

Ik zal morgen even je foto's plaatsen, truste voor nu :)

Verwijderd

Topicstarter
In afwachting van de foto's zal ik nog even een korte uitleg geven.

2 intake 120mm fan vanvoor in de case.
Alpha pal met een afgedekt hoofd.
2 tegenoverstaande zijdes van de alpha ook afgeplakt.

Fan aan 1 van de 2 tegenoverstaande zijdes vastmaken via fanadapter (mond van fanadapter past dan juist op de zijde van alpha, aan de andere kant past de fan).

Fan laten zuigen/blazen zodanig dat de lucht die hij verplaatst naar de achterkant van de case gericht is.

Backplate van case is een vliegenraam waardoor lucht zich gemakelijk kan bewegen

North en southbridge hebben alle2 een groote hs die passief werkt en dus moet hebben van de airflow gecreërd door de 2 ,120mm intake fans

Gaan mijn resultaten dan nog gelijkwaardig of beter (daar hoop ik op) dan als ik gewoon fan op alpha pal steek zoals het hoord en deze laat blazen?

edit:
Verwijderd schreef op 09 September 2003 @ 01:24:
Ik zal morgen even je foto's plaatsen, truste voor nu :)
Wijze woorden van The_Watcher , ik ga zijn raad ook opvolgen :Z

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2003 01:29 ]

Verwijderd

Gaat een fan wel aan de zijkant van een toch al grote pal8045 passen?
Volgens mij raak je dan vast wel een condensator of een spoeltje rondom de socket.

Verder is de heatsink zelf als ik me niet vergis maar 40mm hoog. Een 80mm fan zal daar dus maar voor de helft op blazen. De rest zit dan strak tegen de zijkant van de fan op de heatsink te blazen. Dat levert een hoop turbulentie=lawaai op.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 september 2003 @ 01:39:
Gaat een fan wel aan de zijkant van een toch al grote pal8045 passen?
Volgens mij raak je dan vast wel een condensator of een spoeltje rondom de socket.

Verder is de heatsink zelf als ik me niet vergis maar 40mm hoog. Een 80mm fan zal daar dus maar voor de helft op blazen. De rest zit dan strak tegen de zijkant van de fan op de heatsink te blazen. Dat levert een hoop turbulentie=lawaai op.
:'( ik doe hier mn best om zo goed mogelijk uit te leggen en het lijkt wel of jij de moeite niet doet om het te lezen
Verwijderd schreef op 09 september 2003 @ 01:24:

Fan aan 1 van de 2 tegenoverstaande zijdes vastmaken via fanadapter (mond van fanadapter past dan juist op de zijde van alpha, aan de andere kant past de fan).
De condensators steken ongeveer 5mm bovenuit en ertussen is kleine 3mm plaats.
Net genoeg om 2mm lexiglas constructie tussen te krijgen.
Hoe ik dat juist ga doen weet ik niet 100%, ik wist immers nog niet of het ook waard is allemaal temaken.

Mss dat ik morgen ff beetje materiaal ga lenen.
Ik kan dan met een kartonnen constructie het effect namaken en beoordelen.
Nadeel is wel dat ik geen os heb om te installeeren en weet niet hoe ik cpu kan stressen.
Beste wat ik dan kan doen is in bios loeren en de vcore wat verhogen.
Ipv shin etsu ,cheap ass thermal paste om cpu wat te kunnen stoven.

Als iemand zich geroepen vindt om het zelf te testen ,b my guest and let me know...

Ah ja, slapen gaan :z

Verwijderd

Hey ik zit nu ff @ skool :P ik kom rond half 2 thuis en zal dan ff je pics online gooien, dat geeft toch een betere indruk ! :) :D

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 September 2003 @ 02:37:
[...]

:'( ik doe hier mn best om zo goed mogelijk uit te leggen en het lijkt wel of jij de moeite niet doet om het te lezen
sorry, maar ookal was ik gisteravond stoned...
nuchter snap ik er nog steeds niet veel van :?

Wat wil je nu bijvoorbeeld opeens met dat plexiglas gaan doen?

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 09 september 2003 @ 12:18:
Wat wil je nu bijvoorbeeld opeens met dat plexiglas gaan doen?
ik moet de fanadapter toch uit iets maken
Verwijderd schreef op 09 September 2003 @ 11:25:
Hey ik zit nu ff @ skool :P ik kom rond half 2 thuis en zal dan ff je pics online gooien, dat geeft toch een betere indruk ! :) :D
alvast bedankt

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2003 14:08 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat er geen toekomst in het spel zit
Alpha pal is er niet voor ontworpen

Als ik het afdek om zo de lucht te forceren van links naar rechts door de hs wordt de warmte die de alpha pal afgeeft te hard geisoleerd.

Ik had klein test gemaakt met wat karton en plakband.
Gaf me geen goed resultaten.

Ik zag dat de temp 3°celius over de normaale temp ging en dat was voor mij meer dan genoeg.

Met de alpha is het in ieder geval geen goed idee, mss bij de slk's sinds deze anders gemaakt zijn.

Weet iemand of de naalden die op de alpha staan in de voet gesoldeerd zijn of zijn deze 2 uit 1 stuk gemaakt?
Mss kan ik de alpha modden zodanig hij op de nieuwe swifteck lijkt :+

http://www.madshrimps.be/...read.php?s=&threadid=2963

Test was gedaan met enkel mobo, ram en cpu met de alpha en 80mm sunon
Ik heb geen case airflow nagemaakt in de test

setting waren xp1800 @1.925vcore 12.5x190 wat 43° opleverde in de bios

edit: Als The_Watcher de foto's nog plaatst kan je wel eventueel comments geven over de case en de flow erin (en of dat vliegenraam goed idee is )

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2003 15:36 ]

• erikdeperik
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 25-07-2024
Weet iemand of de naalden die op de alpha staan in de voet gesoldeerd zijn of zijn deze 2 uit 1 stuk gemaakt?
volgens mij is het een pers verbinding :)

ik zeg maar zo "zeg maar niks"

Verwijderd

in de binne kant zie de alpha een koper stuk heeft en de rest is gewoon alu gegoten deel....De koperen deel wordt idd met warm koud wisseling er in geperst. zoals erikdeprik zei... best goed systeem...

Verwijderd

Hier alsnog de pic's van zijn bedoeling :)

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jeroen55/alpha%20pal.JPG

Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/jeroen55/case.JPG

Verwijderd

Topicstarter
Reden dat ik wat aan het spelen wat :
Als die koeler lucht door het hs trekt zullen de zijkanten beter gekoeld worden ipv het midden waar de core onderzit.
en het midden van de hs zou juist het beste moeten gekoeld worden.

Verder is het een goed idee om de hele backplate van mn case te vervangen door een alu plaat zoals op de tekening?

ps. hoe zijn mn paint skills? :P

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 10-09-2003 00:21 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 10 September 2003 @ 00:19: ps. hoe zijn mn paint skills? :P
1337 >:) 8)

Ik denk ook niet dat het heel nuttig is als je het van de zijkant erop laat blazen, je krijgt geen goede koeling in het midden en je cpu temp zal zeker gaan stijgen!

Zorg voor een goede airflow in je kast, ( zoals je grotendeels al hebt ) en neem gewoon een stille goede koeler voor recht op je Alpha pal ( papst', zalman )

dat vliegen raam waar je het over had, van wat voor materiaal is dat ? En een alu backplate is natuurlijk altijd chill :9 het is zowiezo een koud materiaal en het staat waarschijnlijk ook nog heel mooi. Je zou ook voor traanplaat kunnen gaan, maar dat is natuurlijk wat je persoonlijk mooier vind ! :7

Succes iig !

Verwijderd

Topicstarter
Ik kan eender wel materiaal nemen en daarna alle gaatjes gaan uitboren.
Om het gemakkelijk te maken kan ik ook gewoon plaat komen met gaatjes/verluchting erin.

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-02 05:23
Weet wel dat die alpha niet gemaakt is om de lucht langszij te krijgen. Daar heb je het long-fin design voor van alpha. PEP66, P7125 stijl. Ik heb momenteel een PEP66 op mijn gf4 core hangen >:) . Als je toch echt die alpha bruut wilt laten draaien dan moet je de fan met een fanduct recht (dus op zijn zij) erop hangen. dus koude lucht van voorin erin laten blazen die dan een 90 graden hoek maakt de heatsink in door je duct. (lekker brak uitgelegt but you get, it right?). Punt is dan ook weer dat die alpha eigenlijk (alle alpha's!) zijn ontworpen voor een "zuigende" fan. (label naar boven that is ;) ). Je kunt dit nalezen, incl. testresults op de alpha site. www.micforg.co.jp .

[ Voor 20% gewijzigd door Dr.Q op 10-09-2003 16:24 ]

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

Verwijderd

Topicstarter
Als je 1. De van via fanduct op de zijkant hangen en zo door hs laten blazen van links naar recht bedoeld, dat ik heb net uitgeprobeerd

2. fanduckt welke een 90° bocht maakt en zo de lucht uit hs zuigt en naar de achterkant van de case blaast bedoelt > was ik al van plan ;) ,ook voor mn gpu en mss north ga ik dit zo doen

• Dr.Q
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-02 05:23
ik bedoel dus dat je een fanduct maakt die je bovenop de heatsink schroeft, die fanduct maakt een hoek van 90 graden naar je intakes toe. Daar zet je dan je heatsink fan op. De lucht wordt dus afgebogen de heatsink in.

Inmiddels onderdeel van de huisraad... ;)

Verwijderd

Topicstarter
Ja #2 dus 8)7

Kheb dat thermaltake duckt ook al eens zien passeren hoor ;)
Pagina: 1