Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] Electronische potmeters met 7 segmenten display

Pagina: 1
Acties:

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-11 20:54
Ik ben eigenlijk op zoek naar een electronische potmeter (zo noemt Conrad dat). Hiermee bedoel ik dus een potmeter met twee maakcontactjes ipv een draaiknop.

Nou zul je denken, waarom koop je die niet bij conrad, mijn waardes van ohm zijn niet beschikbaar daar, die dingen werken met twee cinch stekkers (tulp) en hebben dus 4 contacten ipv 3 (???) en hebben geen 7 segmenten display ondersteuning.

Ik wil dus een tiptoets-potmeter met een 7 segmenten displays en als ik op een knopje druk dat de voltages die door mijn fan stromen dan met een half volt omhoog gaan en dat de waarde op de 7 segmenten displays ook een half omhoog gaan. Dus 3 displays: bv 11,5 volt word dan op display a een 1 op display b een 1 en op display c een 5. Als ik dan op knopje 1 druk gaat dit een half omhoog.

Ook ben ik nog op zoek naar blauwe segmenten displays maar dat is van later zorg

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 19:44

virus.elektro

profesionele monitor sloper

volgens mij bestaat dit niet. het is wel te maken, maar dan heb je een microcontroller nodig, een PIC ofzo.

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

Verwijderd

Een komma is ook een leuke uitvinding
Want ik snap geen bal van dat laatste stukje

Je wilt een electronische pot met 2 aansluitingen en 7 standen?

edit: ik ben eindelijk mee

[ Voor 15% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2003 22:02 ]

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 28-11 20:54
Ja zelf maken was ook de bedoeling, al heb ik geen ervaring met microcontrollers. Ik wil dus geen aansturing via de parallelle poort ofzo. Ik denk dat dit ook wel interessant is voor andere tweakers.

• Tentacle1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 13-03 09:12

Tentacle1

60% Puur Sap!

Dit bestaat idd niet, er bestaat wel een ic die in 100 stappen een weerstandswaarde regelt (weet ff niet welk type) maar dan nog heb je geen display aansturing en die zul je dus moeten aansturen aan de hand van deze weestandswaarde of aan de hand van de spanning..

Als het zo eenvoudig was, hadden we het allemaal ;)

System specs

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Zo'n schakeling heb ik al een jaar of tien in mijn zelfbouw-voorversterker zitten. :P
Niks µC, gewoon met een handjevol logica en een weerstandsnetwerkje.
Als ik het volume verander, verzet ie een aantal stappen omhoog en omlaag en de uitlezing gaat mee. :)

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

[Tip] ik was laatst met britisch midland aan het vliegen die hebben in london allemaal blauwe lichtkranten ........ aaaargh niet te lezen en doet letterijk pijn aan je ogen .. [/Tip]

Iperf

Verwijderd

Hm... De schakelaar die je wil bestaat inderdaad niet.
Ik raad je aan om het anders te doen. Pak gewoon een lineaire potmeter die je via een versterkertje op je ventilator aansluit. Conrad zal vast van die mooie voltmetertjes hebben die je in je pc kunt bouwen (zie afdeling bouwpakketjes o.i.d.). Dit zal de meest makkelijke oplossing zijn (iniedergeval veeeeeel makkelijker dan jij zelf voorstelt en je kunt traploos regelen).

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

zoek eens naar codeerschakelaar binare scahkelaars met ingebouwd display

Afbeeldingslocatie: http://www1.nl.conrad.com/IMS_Docs/30/305B953E00A0AA8EE10000000A010251.JPG

www.conrad.com

componenten -> electromechanica -> toetsen en schakelaars -> codeerschakelaars

Iperf

Verwijderd

Ik heb hem zelf ontworpen, deze werkt helaas voor jou niet met halve stappen,
maar met 10 standen (0 t/m 9).

Afbeeldingslocatie: http://www.jonker.nl/~drp/ventilator/DSCF0541.JPG

hier staat een ontwerpje gemaakt met cirquit maker en een paar foto's

http://www.jonker.nl/~drp/ventilator/
http://www.jonker.nl/~drp/ventilator/ventilator.JPG

Het ontwerp is gerealiseerd rond een bcd up/down counter de 4510,
de bcd output wordt gevoerd aan een bcd-2-decimal converter 7442, en een
4511 bcd-2-7segment decoder.

aan de ingang bevindt zich een ontdenderings cirquit gevolgd door een set/reset flipflop en pulsgenerator.

op de up/down counter is met een bcd schakelaar een preset/startup cirquit gemaakt.

op de 10 uitgangen zijn weerstanden aangesloten die naar een standaard lm317
spanningsregelaartje lopen, hiermee zijn voltages mogelijk van 0 tot 16 volt (let op de -5volt onderaan in het schema).

de transistor is eigenlijk een digitale inverter die er voor zorgt dat de counter niet over de kop telt, maar mijn poorten waren op dus.

de waardes van de 10 weerstanden zijn experimenteel toegevoegd, de waardes in het schema kloppen dan ook niet, de waardes varieeren van o tot oneindig (0 tot 16 volt).

de voedingen van de ic's zijn aan gesloten op de ground(+) en -5v(0).

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2003 02:06 ]

• Sine
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 08:57
Als je dit nu met een 8 bit counter en een 8bit da converter kom je al een heel eind

Wat wil je er eigenlijk mee aansturen ?

Repareren doe je zo.

• redguy
  • Registratie: Augustus 2000
  • Niet online

redguy

Can Cow come out to to play ?

b.v. Maxim heeft hele leuke chippies voor electronische potmeters..
alleen 1 probleemje, gebruik hem voor je fan en hij fikt er in no time uit.

Wat je beter kunt doen is een fan controllertje pakken die werkt met PWM, bijvoorbeeld de MAX6650 of MAX6651, zie : http://www.maxim-ic.com/a.../appnote_number/707/ln/en voor uitleg hierover..

Die chippies zijn te besturen d.m.v. de SMbus (zit op vele moederborden b.t.w.) en die is zo ongeveer gelijk aan de I2C bus..

Deze is gemakkelijk aan te sturen met een u-procje o.i.d. Pak een Atmel AVR procje, frot een proggie in elkaar met Bascom-AVR en gas...

IP Rocks

• M14
  • Laatst online: 28-11 15:50

M14

redguy schreef op 09 september 2003 @ 09:44:
b.v. Maxim heeft hele leuke chippies voor electronische potmeters..
alleen 1 probleemje, gebruik hem voor je fan en hij fikt er in no time uit.
Bij die potmeters van Maxim kun je ook geen hogere spanning dan de voedingsspanning over de weerstand zetten. Dan is ie ook zo weg (heb ik getest :))

Ze zijn wel goed te gebruiken, maar je moet er een transistor schakeling achter hangen.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

• whocarez
  • Laatst online: 08-06 15:03
He dit is nou waar ik mee bezig was met me startrek paneel hopen dat hier wel een oplossing word gevonden zou je het niet op een mooi lcdtje weer kunnen geven?

Verwijderd

Whocarez: Ik hoop het ook. (P.S. Ben nog steeds druk bezig hoor :) ) Is het trouwens niet het makkelijkste om de weerstanden met het bcd signaal aan te sturen?
Pagina: 1