[Dualboot] Heb nu Linux maar wil Windows erbij

Pagina: 1
Acties:
  • 176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11-2025

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Oke ik werk nu al zo'n half jaar met Linux (debian) bevalt me prima!

Maar nu zal ik starten met een cursus MCSA 2000/3 en nu zal ik toch Windows 2003 of XP er naast moeten hebben draaien.

Ik heb gezocht hier op het forum, maar het enigste wat ik tegen kwam zijn de volgende combinaties:

1. Windows staat erop en iemand wil met dualboot Linux erop
2. Linux eraf en Windows er weer op

Maar niet Linux staaterop en er moet Windows bij (dat is natuurlijk ook bijna een >:) gedachte goed)

Het volgende staat klaar:

1 Primary Linux Partitie
1 Swap partitie
1 fat 32 partitie waar van mijn oude Windows installatie nog wat bestanden op staan, maar deze partitie is 20 gig groot.. Dus het liefst installeer ik hier windows op.

Moet ik nu meteen booten vanaf de Win2k cd en installeer het maar, met het gedoe dat ie mijn MBR overschrijft... of moet ik via een andere weg dit doen?

(Een ideetje om dit aan te pakken)

Ik denk dat ik gewoon mijn LILO die nu wel actief staat uit het MBR moet schrijven en dan Windows installeren en dan de boot.ini moet aanpassen?

Mijn vraag klopt dit of is dit gewoon via een andere progje te doen?

Uiteindelijke wat eruit moet komen is:

Bootmanager van Windows 2000 of XP
en dus een dualboot

En please begin niet over lees de FAQ.. want deze staat er nog niet in.. trust me ;)

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• pinockio
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-01 15:40
Probeer het eens zo:
1. Boot van de Windows CD en installeer Windows
2. Boot van een rescue-diskette, pas lilo.conf aan (voeg de Windows partitie toe) en doe #lilo
Klaar!

Disclaimer: P. aanvaardt geen aansprakelijkheid op grond van dit bericht.

Verwijderd

Kan je niet gewoon de installatie cd van windows erin stoppen en dan selecteren om de andere besturingssystemen met rust te laten?
Kan het niet goed uitleggen omdat ik het nog niet heb gedaan maar steek gewoon die cd erin en kijk of je niet gewoon die optie krijgt...
suc6

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
pinockio schreef op 08 September 2003 @ 19:35:
Probeer het eens zo:
1. Boot van de Windows CD en installeer Windows
2. Boot van een rescue-diskette, pas lilo.conf aan (voeg de Windows partitie toe) en doe #lilo
Klaar!
Het liefst wil ik geen Lilo voor me neus krijgen bij de boot... vanwege me cursus.

En die van steek de windows cd er in... en laat de anderen met rust... deze optie is jammer genoeg niet :|

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
je instaleerd gewoon windows op de 20 GB paritie. Je doet je lilo boot disk er in en je boot linux, pas nu je lilo.conf aan. en tik lilo in, en je hebt dualboot.

je kan ook lilo niet meer nemen, en alleen nog maar met een bootdisk linux opstarten.

[ Voor 22% gewijzigd door geforce5_guy op 08-09-2003 19:40 ]

Verwijderd

Nu ja, gewoon installeren, Windows moet dan wel binnen de eerste 7.8 GB van de eerste schijf vallen met zijn boot bestanden, anders doet ie 't nie...

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
geforce5_guy schreef op 08 September 2003 @ 19:40:
je instaleerd gewoon windows op de 20 GB paritie. Je doet je lilo boot disk er in en je boot linux, pas nu je lilo.conf aan. en tik lilo in, en je hebt dualboot.

je kan ook lilo niet meer nemen, en alleen nog maar met een bootdisk linux opstarten.
Oke cool dat kan ook... maar is het ook mogelijk om in de bootmanager van Windows Linux er dan bij te zetten?

• geforce5_guy
  • Registratie: December 2001
  • Niet online
The Real Falcon schreef op 08 September 2003 @ 19:42:
[...]

Oke cool dat kan ook... maar is het ook mogelijk om in de bootmanager van Windows Linux er dan bij te zetten?
je kan niet linux bij de windows bootloader zetten :+

maar waarom zou niet met lilo of grub draaien :?
is toch net zo handig.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
geforce5_guy schreef op 08 September 2003 @ 19:44:
[...]

maar waarom zou niet met lilo of grub draaien :?
is toch net zo handig.
Nou je hebt ook nog van die opties in de bootmanager en die wil ik ook kunnen simuleren natuurlijk.

Maar goed als het niet anders kan .. doen we het via LILO :)

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
geforce5_guy schreef op 08 September 2003 @ 19:44:
[...]

Ohnee? Hier lukte dat anders prima.
Ik heb het op de volgende manier gedaan, lilo vertellen dat ie op de root-partitie moet installeren, en niet in de mbr, dan de 1e 512 bytes van die partitie in een bestand zetten, en een entry in c:\boot.ini maken:
code:
1
C:\BOOTSECT.LNX="Linux"

waar bootsect.lnx dus dat bestand met die 512 bytes is, en daarboven ergens een timeout specificeren zodat de bootloader niet direct doorboot. Er zijn vast andere manieren, maar zo werkte het hier toen in ieder geval.

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:22
Verwijderd schreef op 08 September 2003 @ 19:35:
Kan je niet gewoon de installatie cd van windows erin stoppen en dan selecteren om de andere besturingssystemen met rust te laten?
Kan het niet goed uitleggen omdat ik het nog niet heb gedaan maar steek gewoon die cd erin en kijk of je niet gewoon die optie krijgt...
Whahaha, Windows samenwerken met andere besturingssystemen. Weinig kans :Z

Nee, die overschrijft zonder ook maar iets daarvan te zeggen je MBR. Hoezo is dat fout? Zijn er andere OS'en behalve Windows dan? Dus waarom zou je dat aan een user moeten vragen, is maar verwarrend enzo :/

Maareh, het kan ondanks dat eenvoudig, zoals een paar mensen al uitgelegd hebben. Installeer Windows op die partitie (maak er wel NTFS van; tenzij je er vanuit Linux nog op wilt kunnen schrijven!), en start daarna met een Rescue floppy of CD, en overschrijf de MBR dan nogmaals met 'lilo', nadat je de Windows partitie hebt toegevoegd aan je lilo.conf. Hoe dat moet, is zeker op internet te vinden :)

• mixedcase
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 07-02 15:51
Toevallig was ik vandaag ook aan het kijken naar de bootloader van windows xp om er linux bij te zetten, maar dit is zo omslachtig dat ik het gewoon bij Lilo heb gehouden.

Dus ja, installeer windows, boot daarna naar linux en draai lilo (nadat je windows hebt toegevoegd in lilo.conf).

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Topicstarter
Thank you gentle man en nu mag er voor de volgende UTFS worden gezegd .. hahaha :)

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:22
The Real Falcon schreef op 08 September 2003 @ 22:20:
Thank you gentle man en nu mag er voor de volgende UTFS worden gezegd .. hahaha :)
Dat mag dus niet zoals je hopelijk weet, maar inderdaad mag diegene natuurlijk wel vriendelijk op deze draad worden gewezen :)

• blouweKip
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 29-04 18:25
Je kunt natuurlijk ook vmware gebruiken en windows op een virtual machine in linux draaien, en anders lijkt het me gewoon een kwestie van windows installeren op die 20GB (al vrees ik dat windows idd gaat bokken als die partitie ergens aan het eind staat) en dan gewoon met een bootdiskette of een chroot weer je bootmanager installeren en windows eraan toevoegen.

Persoonlijk zou ik voor vmware gaan (al kost dat natuurlijk wel weer extra geld)

"For my friends, anything; for my enemies, the law."

Pagina: 1