Toon posts:

Hoe krakend geluid verhelpen?

Pagina: 1
Acties:
  • 6.990 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hoi luitjes,
Ik heb vorige week een auto radio gekocht met 2 boxjes..
mijn autoradio (een Pioneer 2460R) heeft 1 versterrker aansluiting en 4x45 watt uitgangen.. weet niet of dit maximaal of constant is.

mijn boxen zijn 120 watt en 25 watt constant.

nou beginnen mijn boxen te kraken als ik ze 2/3 openzet.. dit luistert niet echt lekker..

nu mijn vraag.. hoe kan ik die kraak eruit krijgen?? andere boxen of een versterker ertussen??? het liefst wil ik mijn radio 100% open kunnen zetten zonder vervorming of gekraak. maar denk niet dat ik dat kan halen...

iemand tips?? mag niet teveel kosten. mogt ik wat moeten aanschaffen of verbouwen..

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 08-08 10:52

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Verwijderd schreef op 08 September 2003 @ 16:14:
Hoi luitjes,
mijn autoradio (een Pioneer 2460R) heeft 1 versterrker aansluiting en 4x45 watt uitgangen.. weet niet of dit maximaal of constant is.

nou beginnen mijn boxen te kraken als ik ze 2/3 openzet.. dit luistert niet echt lekker..

nu mijn vraag.. hoe kan ik die kraak eruit krijgen?? andere boxen of een versterker ertussen??? het liefst wil ik mijn radio 100% open kunnen zetten zonder vervorming of gekraak. maar denk niet dat ik dat kan halen...

iemand tips?? mag niet teveel kosten. mogt ik wat moeten aanschaffen of verbouwen..
Als die 45 Watt RMS is en je speakers 25 Watt RMS dan krijg je vanzelf een probleem als je je radio 100% open zet.

Overigens heb ik nog nooit een autoradio gezien / gehoord die 100% open kan zonder dat het geluid gaat vervormen...

Hoe heb je het aangesloten? Zijn het 4 of 2 speakers... heb je andere front speakers dan rear speakers... Geef eens wat meer info...

Alles kan stuk.

Verwijderd

Topicstarter
ik heb alleen 2 front speakers.. en die heb ik gewoon aangesloten op de front aansluiting van de radio.. zonder versterker oid.

• Caerbannog
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 31-12-2024

Caerbannog

Let's make better things.

Wat voor merk/type/soort luidsprekers gebruik je idd.... Want ik zat laatst bij iemand in de auto die 240 watt Marquant speakers had..... :P
Dat was bij 40 % volume al niet meer om aan te horen. Ik wil hiermee niet zeggen dat jij slechte luidsprekers hebt, maar 't is wel makkelijker te beoordelen als 't merk en type hier bekend zijn.
Ik lees net terug en zie dat die 120 watt piekvermogen is, en 25 watt constant. Ik vind het dan ook niet vreselijk raar dat ze gaan kraken om heel eerlijk te zijn.....

Verwijderd

Topicstarter
Caerbannog schreef op 08 september 2003 @ 16:40:

Ik lees net terug en zie dat die 120 watt piekvermogen is, en 25 watt constant. Ik vind het dan ook niet vreselijk raar dat ze gaan kraken om heel eerlijk te zijn.....
verklaar je nader? :)

type boxen zijn : pioneer TS-G1346
link: http://www.pioneer.nl/nl/...id=687&taxonomy_id=25-131

• Caerbannog
  • Laatst online: 31-12-2024

Caerbannog

Let's make better things.

Nader verklaren?
Eigenlijk had de persoon boven mij (naam even kwijt, aha, de andere Remco dus :D) het ook al een beetje gezegd: 45 watt op 25 watt speakertjes. Dan is de kans redelijk groot dat ze overbelast worden. (staat tevens heel mooi uitgelegd in de faq ;) Linkje naar juiste gedeelte )
Ik ken die luidsprekers die jij hebt niet. Maar om heel eerlijk te zijn ben ik af en toe wel eens de weg kwijt wat ze bij fabrikanten nu eigenlijk bedoelen, met nominale powers, maximale power enz, enz.... 8)7
Suk6 iig verder, ik kan waarschijnlijk niet veel nuttigs meer toevoegen.

[ Voor 5% gewijzigd door Caerbannog op 08-09-2003 17:17 ]

Verwijderd

Topicstarter
ok stel: mijn autoradio is 45 rms. en ik wil die optimaal benutten moet ik dan ook speakers zien te vinden die minimaal 45 watt rms zijn??

• Banshee
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 05-07 11:47
een autoradio die volgens de specs 4x45 wattjes afgeeft is allemaal piek (pmpo) :r

Je mag heel erg blij zijn als je er 4x19 watt continu uitkrijgt. Dus die speakers zijn zwaar zat. ;)

Wat jij nu dus hoort als je hem wat harder zet, is je radio/versterker die over zijn nek gaat (clippen) en dat geluid laten je speakers nu horen.

Met andere woorden, hang er een zwaardere versterker tussen die de speakers wel vol kan krijgen.

[ Voor 41% gewijzigd door Banshee op 08-09-2003 17:30 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op 08 September 2003 @ 17:20:
ok stel: mijn autoradio is 45 rms. en ik wil die optimaal benutten moet ik dan ook speakers zien te vinden die minimaal 45 watt rms zijn??
Als je hem behoorlijk open wilt schroeven, dan ja.

Als je regelmatig boven de helft van je volume bereik zit, moet je toch maar een paar dingen overwegen:

- Een extra versterker
- en dan natuurlijk nog zwaardere speakers
- oordoppen tegen permanente beschadiging...

• remco_k

remco_k

Koop er om te beginnen nog eens een setje speakers bij voor op de rear aansluitingen.
Dan zijn het er alvast 4 die gebruik maken van je Radio.

Banshee79 heeft waarschijnlijk gelijk, 4x 45Watt op de doos betekend: 4x 45 watt pmpo.
In het echte leven levert hij dan zo'n 19 Watt (rms), maar ik kan me voorstellen dat het nog veel minder is. Ook heeft hij gelijk in het feit dat je radio gaat clippen. (heeft het een en ander met voedingsspanning van 12Volt te maken).
Er is gewoon een grens bereikt van je radio, ook al is het volume nog niet op volle kracht.
Dat los je niet door alleen andere speakers op, maar door een goede externe versterker te kopen.

[ Voor 16% gewijzigd door remco_k op 09-09-2003 15:31 ]

Alles kan stuk.

• BMW_M3
  • Niet online

BMW_M3

Ondertitel

Volgens mij moet je alleen gewoon goed vast zetten, zodat die dingen niet gaan bewegen tijdens het rijden. En het gelijk niet TE hard zetten natuurlijk.

Signature

Verwijderd

check anders je MASSA (-) ,. niet alleen de radio via de antenne Min aansluiten maar ook de echte Min (-) Zwart aan de voeding voor radio aansluiten,. dit hielp bij mij wel eens :)

• remco_k

remco_k

Verwijderd schreef op 09 September 2003 @ 17:04:
check anders je MASSA (-) ,. niet alleen de radio via de antenne Min aansluiten maar ook de echte Min (-) Zwart aan de voeding voor radio aansluiten,. dit hielp bij mij wel eens :)
Da's wel een goeie, check ook even of de voedingsspanning wel 13,8V is.
(of iets daarbij in de buurt)

Alles kan stuk.

• Banshee
een voedingsspanning van 13,8 volt heb je alleen als je motor loopt.
Bij stil- en uitgeschakelde motor heb je meestal net iets boven, of net iets onder de 12V spanning, afhankelijk van de conditie van je accu.

Edit: het is trouwens 14,4 volt als je motor loopt ;)

[ Voor 13% gewijzigd door Banshee op 12-09-2003 20:36 ]

• DkF
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 22:13

DkF

remco_k schreef op 09 September 2003 @ 15:30:
Koop er om te beginnen nog eens een setje speakers bij voor op de rear aansluitingen.
Dan zijn het er alvast 4 die gebruik maken van je Radio.

Banshee79 heeft waarschijnlijk gelijk, 4x 45Watt op de doos betekend: 4x 45 watt pmpo.
In het echte leven levert hij dan zo'n 19 Watt (rms), maar ik kan me voorstellen dat het nog veel minder is. Ook heeft hij gelijk in het feit dat je radio gaat clippen. (heeft het een en ander met voedingsspanning van 12Volt te maken).
Er is gewoon een grens bereikt van je radio, ook al is het volume nog niet op volle kracht.
Dat los je niet door alleen andere speakers op, maar door een goede externe versterker te kopen.
Bullshit, je gaat mij niet wijsmaken dat je voor een paar 45 Watt speakers een losse versterker nodig hebt, dan doe je toch echt iets verkeerd!

Ik heb genoeg Pioneer radio's gezien, die hebben bijna allemaal deze 4x45 Watt en daar moeten gewoon zwaardere speakers op, deze zijn veel te licht!

Sluit voor de gein eens een paar luidsprekers uit de huiskamer op aan (ja ik weet dat dat meestal meer dan 4 Ohm is, maar eventjes luisteren kan best...) en je zult merken dat die radio het allemaal prima aankan!

• Banshee
DkF schreef op 12 September 2003 @ 20:29:
[...]

Bullshit, je gaat mij niet wijsmaken dat je voor een paar 45 Watt speakers een losse versterker nodig hebt, dan doe je toch echt iets verkeerd!

Ik heb genoeg Pioneer radio's gezien, die hebben bijna allemaal deze 4x45 Watt en daar moeten gewoon zwaardere speakers op, deze zijn veel te licht!

Sluit voor de gein eens een paar luidsprekers uit de huiskamer op aan (ja ik weet dat dat meestal meer dan 4 Ohm is, maar eventjes luisteren kan best...) en je zult merken dat die radio het allemaal prima aankan!
Ik kon het juiste type van de TS zo gauw niet vinden, maar deze is zo goed als het zelfde, is zelfs 4x50 (!!!) watt volgens het boekje. zie hier: http://www.pioneer.nl/nl/...d=2768&taxonomy_id=25-121
Maar blader eens even helemaal naar beneden, daar zit je het DIN vermogen staan, die komt meestal wel redelijk dicht bij de realiteit.
Dan heb je dus ineens 4x27 watt. zijn speakers zijn dus zwaar zat. ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Banshee op 12-09-2003 20:35 ]

• DkF

DkF

No offence ;) , maar euhm:

Ik weet dat die radio geen 45 Watt levert, maar heb je het zelf al eens geprobeerd om aan zo'n radio zwaardere speakers te hangen?

[Edit]
En nou is het natuurlijk wel een beetje droom dat je een radio 100% open wil kunnen zetten (topic opening), daar is die apparatuur gewoon niet op gemaakt...
[Edit]

[ Voor 37% gewijzigd door DkF op 12-09-2003 20:41 ]

• Banshee
De versterkertjes die standaard in een cd combo verwerkt zitten zijn meestal van een akelige kwaliteit (en ja, inderdaad, ook als je radio 2/300 euro was)

Dit is makkelijk te testen door er een goeie rockford versterker tussen te zetten (hoeft maar 4x25 watt te hebben, is meer dan zat, want als rockford 4x25 watt zegt, is de kans dat je ramen eruit klappen flink groot).
Hang hier een stel fatsoenlijke speakers aan (dus geen supertech / yoko enz. slappe aftreksels), en je zal echt zeker weten het verschil gaan horen.

Daar durf ik geld op in te zetten.

Met alleen een normale cd speler en een paar boxjes zal het nooit mooi klinken.
tenminste, niet mooi, het kan veel en veel beter.

• Banshee
DkF schreef op 12 September 2003 @ 20:37:
No offence ;) , maar euhm:

Ik weet dat die radio geen 45 Watt levert, maar heb je het zelf al eens geprobeerd om aan zo'n radio zwaardere speakers te hangen?

[Edit]
En nou is het natuurlijk wel een beetje droom dat je een radio 100% open wil kunnen zetten (topic opening), daar is die apparatuur gewoon niet op gemaakt...
[Edit]
Dat heb ik wel eens geprobeerd jah :)
En weet je ook wat er dan gebeurd als je dat zo een tijdje op redelijk volume laat lopen ? :Y)

• DkF

DkF

Banshee79 schreef op 12 September 2003 @ 20:41:
De versterkertjes die standaard in een cd combo verwerkt zitten zijn meestal van een akelige kwaliteit (en ja, inderdaad, ook als je radio 2/300 euro was)

Dit is makkelijk te testen door er een goeie rockford versterker tussen te zetten (hoeft maar 4x25 watt te hebben, is meer dan zat, want als rockford 4x25 watt zegt, is de kans dat je ramen eruit klappen flink groot).
Hang hier een stel fatsoenlijke speakers aan (dus geen supertech / yoko enz. slappe aftreksels), en je zal echt zeker weten het verschil gaan horen.

Daar durf ik geld op in te zetten.

Met alleen een normale cd speler en een paar boxjes zal het nooit mooi klinken.
tenminste, niet mooi, het kan veel en veel beter.
OK, Rockford, jij legt de lat een stuk hoger, mooi spul hoor :P

Maar ik denk niet dat de topic-starter hierop aan het wachten is...
Gewoon een paar merk speakers van een iets grotere diameter (evt. dus maar in de hoedenplank) en een hoger vermogen lossen denk ik voor hem een hoop op...
Alhoewel 'ie de radio gewoon nooit 100% open moet zetten, want daar zijn die dingen op de lange duur niet voor gemaakt...

En dat je zonder versterker nooit een mooi geluid kan krijgen...
Tsja, ik ben het deels met je eens, maar zeg nooit nooit 8)
Ik ken bijvoorbeeld iemand met een JVC radio van hetzelfde vermogen met voorin een componentsetje Infinity's en achterin 3-weg Magnat's en daar komt best een respectabel geluid uit...

Maarja, het kan natuurlijk altijd beter en duurder en mooier :7

• Banshee
DkF schreef op 12 September 2003 @ 20:48:
[...]
En dat je zonder versterker nooit een mooi geluid kan krijgen...
Tsja, ik ben het deels met je eens, maar zeg nooit nooit 8)
Ik ken bijvoorbeeld iemand met een JVC radio van hetzelfde vermogen met voorin een componentsetje Infinity's en achterin 3-weg Magnat's en daar komt best een respectabel geluid uit...

Maarja, het kan natuurlijk altijd beter en duurder en mooier :7
Juist: Jvc en ook panasonic hebben modellen in de lijn zitten die 4x60 watt afgeven.

Een vriend van mij heeft dus ook zo´n jvc gekocht, en die kon idd ook hard spelen zonder te gaan kraken, toen heb ik dat ding eens door laten meten bij een techneut, en die kon even leuk vertellen dat die jvc gewoon stug 4x38 watt rms (DIN) afgaf, dat gold ook voor een aantal modellen van panasonic.

dat betekent dus dat die 2 radio´s bijna 20 watt per kanaal meer afgeven dan een aantal pioneers. (want: meestal 4x17/19, Sony soms nog wel minder)
Dat scheelt een hele hoop hoor :P

En dan heb je idd (eigenlijk) geen amp meer nodig.

[ Voor 7% gewijzigd door Banshee op 12-09-2003 20:55 ]

• Banshee
Verwijderd schreef op 08 September 2003 @ 16:14:
Hoi luitjes,

bij mij kloppen (bijna) allen verhoudingen goed, en ook ik krijg hem niet veel verder dan 3/4.

Is gewoon de max van mijn radio (oude stink sony)

Heb het hele systeempje al een keer geprobeerd met een clarion radio (een dure, 500 € +) en die kon ik al veel verder open zetten, op een hoger volumenivo ook nog.

• DkF

DkF

Banshee79 schreef op 12 September 2003 @ 20:53:
[...]
Juist: Jvc en ook panasonic hebben modellen in de lijn zitten die 4x60 watt afgeven.

Een vriend van mij heeft dus ook zo´n jvc gekocht, en die kon idd ook hard spelen zonder te gaan kraken, toen heb ik dat ding eens door laten meten bij een techneut, en die kon even leuk vertellen dat die jvc gewoon stug 4x38 watt rms (DIN) afgaf, dat gold ook voor een aantal modellen van panasonic.

dat betekent dus dat die 2 radio´s bijna 20 watt per kanaal meer afgeven dan een aantal pioneers. (want: meestal 4x17/19, Sony soms nog wel minder)
Dat scheelt een hele hoop hoor :P

En dan heb je idd (eigenlijk) geen amp meer nodig.
Da's idd wel een heel verschil...

Maar toch staat er bij die JVC (model 2002, kan hem zo snel niet vinden bij jvc.nl) ook slechts iets van 19 Watt... :?

Al met al altijd een hele discussie omdat nou eenmaal niet iedereen dezelfde eisen stelt he...

Nog een ideetje: ga eens luisteren bij wat vrienden, desnoods bij een plaatselijke dealer, alhoewel de grote showroom niet te vergelijken is met een auto natuurlijk...

• Banshee
DkF schreef op 12 September 2003 @ 21:08:
[...]

Da's idd wel een heel verschil...

Maar toch staat er bij die JVC (model 2002, kan hem zo snel niet vinden bij jvc.nl) ook slechts iets van 19 Watt... :?

Al met al altijd een hele discussie omdat nou eenmaal niet iedereen dezelfde eisen stelt he...

Nog een ideetje: ga eens luisteren bij wat vrienden, desnoods bij een plaatselijke dealer, alhoewel de grote showroom niet te vergelijken is met een auto natuurlijk...
Edit: Het kan ook altijd nog zijn dat het voedingsgedeelte van jvc sterker is dan bij pioneer (weet het eigenlijk niet :? )
Je geeft zo´n ding wel flink op zijn flikker als je hem open draait. Als dat gedeelte bij JVC sterker is, kan hij langer zuiver blijven.
Radio´s gaan vaak vervormen als je hem hard zet omdat:
1) eindtrappen zijn te zwak
2) bij hoog volume is het voltage/amperage niet goed meer omdat de interne voeding te zwak is.
Of het moet een heel klein winkeltje zijn, dat kan goed een kofferbak nabootsen })

[ Voor 29% gewijzigd door Banshee op 12-09-2003 21:16 ]

• DkF

DkF

Banshee79 schreef op 12 September 2003 @ 21:11:
[...]
Edit: Het kan ook altijd nog zijn dat het voedingsgedeelte van jvc sterker is dan bij pioneer (weet het eigenlijk niet :? )
Je geeft zo´n ding wel flink op zijn flikker als je hem open draait. Als dat gedeelte bij JVC sterker is, kan hij langer zuiver blijven.
Radio´s gaan vaak vervormen als je hem hard zet omdat:
1) eindtrappen zijn te zwak
2) bij hoog volume is het voltage/amperage niet goed meer omdat de interne voeding te zwak is.
Zou ik zo ook niet weten, maar kan goed...

Ja, als de display verlichting uit gaat bij iedere beat, dan ben je slecht bezig :+

Je moet het idd ook nooit overdrijven qua speakers natuurlijk...

Kun je je vinden in de stelregel: Het "minimale" vermogen van de speakers in de buurt van het "maximale" vermogen van je radio?
Dat zou dus hier betekenen zo'n 60 Watt constant voor de speakers...
[edit] In de topic-context uiteraard... [edit]

[ Voor 8% gewijzigd door DkF op 12-09-2003 21:28 ]

• Banshee
DkF schreef op 12 September 2003 @ 21:25:
[...]

Zou ik zo ook niet weten, maar kan goed...

Ja, als de display verlichting uit gaat bij iedere beat, dan ben je slecht bezig :+

Je moet het idd ook nooit overdrijven qua speakers natuurlijk...

Kun je je vinden in de stelregel: Het "minimale" vermogen van de speakers in de buurt van het "maximale" vermogen van je radio?
Dat zou dus hier betekenen zo'n 60 Watt constant voor de speakers...
In mijn geval is het rms vermogen van de speakers gelijk aan het rms van de radio, dat werkt al jaren goed. Totdat ik 2 maanden geleden een BREIN cd downloade (expres zwaar verkrachte nummers op inet zetten)

Draaide in de auto het volume beetje verder, ineens een hoop gekraak en gesis in de cd (mp3 was dus extreem vernaggelt, en hem zo op cd gezet zonder te testen)

toen zeiden mijn dashboard speakertjes dus *PLOF*, en toen ging het nog veel harder kraken }) Voor de rest was alles gelukkig nog heel.

Ik ga alleen wel bij brein een setje nieuwe speakers claimen, ivm moedwillig andermans eigendom kapot maken. >:)

[ Voor 4% gewijzigd door Banshee op 12-09-2003 21:30 ]

• DkF

DkF

Banshee79 schreef op 12 September 2003 @ 21:30:
[...]
In mijn geval is het rms vermogen van de speakers gelijk aan het rms van de radio, dat werkt al jaren goed.
Kijk, da's dus een aardige richtlijn voor Remko24 :)
Banshee79 schreef op 12 September 2003 @ 21:30:
Totdat ik 2 maanden geleden een BREIN cd downloade (expres zwaar verkrachte nummers op inet zetten)

Draaide in de auto het volume beetje verder, ineens een hoop gekraak en gesis in de cd (mp3 was dus extreem vernaggelt, en hem zo op cd gezet zonder te testen)

toen zeiden mijn dashboard speakertjes dus *PLOF*, en toen ging het nog veel harder kraken }) Voor de rest was alles gelukkig nog heel.
Whops... :(
Pagina: 1