[Ervaringen] Fujitsu-Siemens mobo's

Pagina: 1
Acties:

• begintmeta
  • Registratie: November 2001
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik denk erover een FS d1688 aan te schaffen. Nu heb ik maar 1 review kunnen vinden, van een veel ouder Socket A board. De fan-control functie, die mij juist wel interessant lijkt, kwam daar niet zo goed uit.

Mijn opzet is daarom ervaringen en gedachten met/over Fujitsu-Siemens moederborden in dit topic te verzamelen. Het lijkt me dat dit topic tot de "eigen ontwerpen" van FS beperkt kan blijven, en dan vooral tot de werking van de specifieke FS-eigenschappen en prestaties van de mobotjes.

De voordelen zijn volgens mij: milieuvriendelijkheid productie, silent-functies, bij de 875 de Prescott compatibiliteit (zal bij de anderen ook niet meer lang duren)

Tot slot nog wat links:

http://www.fujitsu-siemen...mainboards/mainboard.html fabrikant
http://www.silentmaxx.de retailer
http://case-shop.de retailer
Review:
http://www.tecchannel.de/hardware/716/8.html
niet goed genoeg gezocht, nog een paar reviews gevonden
http://www.tomshardware.c...209/intel_845gepe-20.html
http://www.tomshardware.c...ard/20000706/i815-06.html
http://www.digit-life.com...bo/fs-d1627-a-i865pe.html
http://www.chip.de/artikel/c_artikelunterseite_10619420.html

[ Voor 36% gewijzigd door begintmeta op 09-09-2003 02:59 ]

Verwijderd

Mn pa heeft er een en k moet zeggen dat er weinig over te klagen valt, behalve dat ie af en toe nadat ie een beetje warm geworden een beetje boel lawaai maakt :)

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik heb twee mooie plaatjes gevonden:

FSC d1688

[afbeelding inmiddels off-line]

D1688 provides onboard AGP8x PRO 50, Firewire(TM), Serial ATA, 5.1 Audio (AC '97) with S/PDIF, USB 2.0 and LAN GBit Ethernet Controller. It supports Hyper Threading (HT) and Performance Accelerating Technology (PAT), 800 MHz Frontside Bus and DDR400 Memory with ECC and is already prepared for the next generation of Intel Processors. For exact board features, please see datasheet.

FSC d1627

[afbeelding inmiddels off-line]

D1627 provides Firewire(TM) onboard, Serial ATA Raid onboard, 5.1 Audio onboard (AC '97), USB 2.0, LAN Ethernet Controller onboard, Instantly Available PC (IA-PC) and Improved Thermal Management/System Monitoring. For exact board features, please see datasheet.

<font color=darkred>Modbreak: ik heb je pics verwijderd en er links naartoe gemaakt, ze zijn véél te groot en vern##ken de layout. Denk hier de volgende keer even om :) </font>

Ik heb de foto's inmiddels aangepast. Helaas was ik eerst op een computer bezig waarop ik geen jpg's kan resizen. Het formaat was inderdaad een beetje over the top.

[ Voor 33% gewijzigd door begintmeta op 25-02-2004 22:33 ]

• lameeuw
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 07-08 21:17

lameeuw

Ik doe niet gek, ik ben gek.

Resize die pic ff aub, dis wel ERRUG GROOOOOOOT

☐ Geschift - ☑ Totaal geschift De Totaal Geschiften 767420

Verwijderd

begintmeta schreef op 08 September 2003 @ 15:38:
De voordelen zijn volgens mij: milieuvriendelijkheid productie, silent-functies, bij de 875 de Prescott compatibiliteit (zal bij de anderen ook niet meer lang duren)
Tsja, imho zijn de voordelen niet groot genoeg om voor zo'n relatief onbekend mobo merk met twijfelachtige support te kiezen. Vrijwel alle mobo's hebben tegenwoordig wel een functie waarmee de fanspeed automatisch aan de temperatuur aangepast wordt. Clock throttling klinkt natuurlijk wel leuk, maar daar heb je in de praktijk weinig aan. Als je de processor voor 100% gebruikt zit je weer precies met dezelfde warmte-ontwikkeling.

Kijk eens naar de Intel D875PBZ zou ik zeggen.
Ook een passief gekoelde northbridge en Precision Cooling Technology die echt perfect werkt. En dat gaat alleen nog maar beter worden wanneer dit tooltje beschikbaar komt waarmee je veel meer in kunt stellen, rechtstreeks vanuit de desktop.

Wat betreft de ondersteuning voor de Prescott... dat is allemaal nog een beetje te onzeker om te kunnen zeggen. De Prescott A zal pincompatible zijn met de Northwood, maar het is nog maar de vraag of alle mobo's voldoen aan de eisen voor de stroomtoevoer. Veel beloftes van fabrikanten zijn gebaseerd op de pincompatibiliteit.

Bij de Intel mobo's lijkt het erop dat de huidige D865GBF- en D865GLC niet voldoen, maar tegen de tijd dat de Prescott uitkomt zal een nieuwe revisie in de schappen liggen die wel geschikt is. Voor de D875PBZ is zelfs helemaal geen revisie aangekondigt dus kun je er denk ik vanuit gaan dat de huidige mobo's al gereed zijn voor de Prescott.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik denk dat de support van FSC wel OK zal zijn(maar ook daarvoor is dit: [Ervaringen] Fujitsu-Siemens mobo's). Het is wel een kleinere fabrikant dan intel natuurlijk. De fan en overige features schijnen toch wel goed te werken. Volgens Fujitsu-Siemens zal er geen verandering moeten komen voor Prescott-compatibiliteit, ze hebben dan ook al de aanpassingen in de specs verwerkt in hun design.

De verschillen met het intel mobo (D875PBZLK) zijn niet zo gek groot. Het intel bordje is zwart, dat staat mooi natuurlijk. De tweak-utility is ook in orde, maar het bordje is niet (veel) goedkoper, en de productie zal waarschijnlijk (heel) wat milieubelastender zijn. Verschillen zijn er ook: de d1688 heeft 1 PCI slot meer, een slechtere audiochip (AD1980 tegen AD1985), firewire (heeft de D875PBZLK niet dacht ik zo)

Maar dit zijn inderdaad wel de boards tussen die ik al aan het twijfelen was.

[ Voor 7% gewijzigd door begintmeta op 15-09-2003 15:03 ]

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Zo te zien zijn er niet veel mensen die (weten dat ze) een FSC mainboard hebben. Maar om nog even op de vergelijking met andere systemboards in te gaan:

Is er een qua features vergelijkbaar board (dus 6x PCI, FW, USB2, Silent Drives, Fan control voor meerdere fans...) van een andere fabrikant. ik heb niet echt zoiets gevonden.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Ik heb inmiddels voor een d1688 gekozen. Er zijn blijkbaar weinig mensen met ervaringen met een FSC bordje. Binnen een aantal weken zal echter minstens één persoon zijn ervaringen met een Fujitsu-Siemens mobo posten.

Ik ben tot de conclusie gekomen dat dit bord qua hardware kwaliteit features top of the bill is (nou ja, geen SCSI320 enzo...), maar in ieder geval veel beter dan de Intel variant. Alleen het overklokken zal niet zo lekker gaan als met mijn Abit PX-5 en K6. Nou hopen dat ik voor dat geld niet teleurgesteld word. De support van het BIOS enzo zit denk ik wel goed, aangezien Fujitsu-Siemens ze ook in de Celsius workstations gebruikt.

Verder: nogmaals uitnodiging om ervaringen met FSC moederborden te posten. (klein kickje van de thread dus), er is namelijk nog maar erg weinig op het internet te vinden.

[ Voor 10% gewijzigd door begintmeta op 19-09-2003 23:04 ]

Verwijderd

Ik wist niet dat fujitsu-siemens moederboorden maakten. :?
Want in mijn fujitsu-siemens computer zit een MSI moederboord in. :/

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Vermoedelijk heb je dan een budget model daar zitten vaker MSI bordjes in, FSC maakt gebruikt ook wel Biostar mobo's.

[ Voor 4% gewijzigd door begintmeta op 19-09-2003 23:05 ]

Verwijderd

De computer koste 1599,- pleuro`s incl. 15 inch tft scherm.
Zo buget is hij ook weer niet. 8)

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Nee dan word mijn systeem wel wat meer budget, maar daar staat dan ook niet Fujitsu-Siemens op ;)

Ik heb voor de geïnteresseerde nog een link: http://www.osreurope.com/...W%20-%20PC%20Magazine.jpg

een review van de d1627a

nog een (raar blauw(denk ik)) plaatje van de d1688: http://www.cwsoft.at/imag.../3/2B/siemens/d1688_b.jpg

(en FSC maakt blijkbaar al ongeveer 20 jaar mobo's)

[ Voor 39% gewijzigd door begintmeta op 19-09-2003 23:16 ]

• Abbadon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:46
Verwijderd schreef op 19 September 2003 @ 22:07:
Ik wist niet dat fujitsu-siemens moederboorden maakten. :?
Want in mijn fujitsu-siemens computer zit een MSI moederboord in. :/
Al jaren (eerst al als Siemens) :) Hier hun mobo assortiment. En het spul is Designed & Made in Germany, dus op voorhand topkwaliteit :7 Ze hebben ook de allerbeste thermal management: FSC is/was de enige die de thermal diode van Socket A cpu's fatsoenlijk uitleest en ze hebben zelfs een speciale eigen chip voor het thermal management gebeuren (weet niet als dat ook aanwezig is op b.v. de Basic/Value serie). Topspul imo.

Just pick a dead end and chill out 'till you die.

Verwijderd

Vreemd dat ze dan hun eigen moederboord niet in de pc hebben gestop.
Verder rest maken ze goede computers ben erg tevreden met de mijne.

• begintmeta
  • Niet online

begintmeta

Moderator General Chat
Topicstarter
Hmm...

door een periode waarin mijn geld een betere bestemming kon vinden dan hardware, is er tot op heden niets gekomen van mijn FSC D1688.

Ik heb mijn zinnen inmiddels echter op een Athlon 64 gezet, zeker als de prijzen na de mainstream introductie van de socket 939-versies zullen dalen.

Daarom lijkt me dit wel aardig (pagina op FSC-site)

't mooie van die D1607 is volgens mij vooral zijn (gepretendeerde) milieubesparende productie.

Verder is dit natuurlijk bedoeld als schopje voor dit topic :) Vermoedelijk zijn er niet zoveel mensen die Fujitsu-Siemens moederborden gebruiken ('t zijn ook niet echt tweak-borden, er is nauwelijks iets te vinden over overclocking-hacks (in de bios schijn het standaard helemaal niet mogelijk te zijn bijvoorbeeld geheugentimings in te stellen)

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:05

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Sinds afgelopen zaterdag heb ik twee Siemens moederborden in huis:

Siemens-Nixdorf D981-V (i440LX Slot1 plank van de eerste generaties P2, van voor de fusie van Siemens met Fujitsu)
Fujitsu-Siemens D1194 (i850 So423 P4 mobo)

Beiden vallen op door de kwaliteit van de onderdelen die erop zitten- de PCB is enorm dik, alles voelt bijzonder solide aan, en de aanacht voor detail is verbluffend- de silkscreen is nota bene zelfs verchroomd (nouja, vertind). Deutsche Grundlichkeit op en top :7

De D1194 heb ik bij gebrek aan passende CPU en mem niet kunnen testen, maar de D981-V doet exact wat je ervan verwacht: draaien. Ook al heeft hij blijkbaar zeker een jaar stof zitten verzamelen in een onguur warehouse, hij werkt nog prima. Ook erg leuk is dat hoewel de kast (ook Siemens-Nixdorf) vol zat met allerlei intrusion detection en ID card snufjes, het moederbord heeft een betrekkelijk standaard BIOS en wil ook prima in een normale kast draaien. Dat is bij sommige andere OEM bouwers (Dell met name, Compaq, HP enzo...) wel eens anders...

Maar goed, geen enkel OC optie, daar koop je zo'n ding ook niet voor. Ik zou ze aanraden aan iedereen die een enorm betrouwbaar bord wil, maar niet de onderste uit de kan wil halen met toeters en bellen. Een soort high-end ECS/Asrock dus :z

Oslik blyat! Oslik!

• ronaldmik
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 09-10-2025
Ik heb een Fujitsu-Siemens Scaleo 600 met een Gigabyte GA-7VASFS mobo. Fujitsu-Siemens heeft de bios flink aangepast, waardoor overclocken in de bios vrijwel onmogelijik is gemaakt.

Kan ik gewoon een bios-update voor het mobo downloaden die over de fujitsu-siemens bios heengaat zonder problemen te krijgen?
Pagina: 1