draadloos netwerk over grote afstand vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 252 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Redwood
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 09-08 19:03

Redwood

The Truth Is In Here

Topicstarter
heb al een tijdje thuis een draadloos netwerkje met een linksys 2,4 54 g (of hoe het type nummer ook was)

dit werkt dus heerlijk. nu heb ik mijn bedrijf (discotheek) op ongeveer hemelsbreed 1000 meter van mijn huis staan. er staan geen echt hoge gebouwen tussen. meer dubbelewoningen, bomen etc. nu wil ik het netwerk wat ik daar heb, draadloos verbinden met mijn netwerk thuis. op het netwerk in de zaak zitten o.a. beveilingscamera's, kassa's, administratie computer, muziek computer
vanuit mijn thuis kantoor kan ik de zaak niet zien staan te hoge bomen tussen
nu is mijn vraag aan iemand die ook daadwerkelijk ervaringen hiermee heeft hoe dit te doen.

nu kan ik kiezen uit 2 types antenne's, nl. een paneel antenne, of een schotel antenne, de twee antenne's zullen elkeer nooit echt kunnen zien vanwege het bovenstaand probleem met de bomen, wel kan er e.v.t. een antenne op mijn huisop een hoogte van zo'm 15 a 20 meter, en een op de disco op zo'n 20 a 25 meter. wat is de beste manier om dit te gaan verbinden.... moet ik in de zaak ook een accespoint neerzetten? hoeveel antenne's moet ik aansluiten op een accespoint aangezien er dus 2 op kunnen.
mag best 1000 of meer euro kosten, maar het belangrijkste is gewoon dat het werkt!

Walk without Rythm, and you won't attract the worm!

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:25
wat wil je er precies mee doen?? afhankelijk daarvan kunnen we je wel helpen, want je zegt dus wel dat je camera's en dergelijke hebt hangen maar je zegt niet wat je PRECIES wilt doen

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 16:31
Een draadloos netwerkje bouwen moet wel te doen zijn, misschien kun je zelfs een vergunning krijgen om de bome een beetje te snoeien, of je doet dit gewoon als het gemeenteterrein is ;)

Ik zou dit gewoon door een professioneel bedrijf laten doen, dus geen zelfbouw antennes e.d. want het is bedrijfsmatig. Zorg verder voor een goede encryptie op de verbinding.

Kijk ook eens naar de snelheid van de verschillende verbindingen want je wilt ook video gaan kijken, en dat kan nog weleens voor problemen zorgen.

• Redwood

Redwood

The Truth Is In Here

Topicstarter
er staan in de zaak 3 pc's..... 1 pc bij de dj booth.. hier staan wat mp3's op (eigen nummers :-) ) en een internetverbinding.. ook stuurt deze pc aantal tv schermen aan voor reklame enzo... deze pc hoeft alleen internet... de 2de pc staat in verbinding met 3 kassa's... hier word de voorraad en omzetten op bijgehouden. en deze pc wordt gebruikt voor het maken van roosters.informatie, internet e.d. de 3de pc staan een aantal videocamera's op aangesloten. kan even niet op de naam van de software komen.. maar deze nemen beelden op in een soort divx formaat. en je kunt ze via internet bekijken... das dus de bedoeling. omdat in dit pand geen adsl mogelijk is of kabel. dan maar draadloos... heb veel verstand van netwerken dus daar kom ik wel uit. het enigste wat ik moeten weten. hoe ik heb beste dat netwerk draadloos hier krijg

• shure-fan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 10:25
wat je dan kunt doen is bij je thuis een paneelantenne in een mast plaatsen en daaronder in een waterdichte behuizing (grote versie van lasdoos) een ap plaatsen (misschien voor jouw een linksys 54mbit) tussen de antenne en ap een 1meter coax van bv. aircom dan een utp kabel naar beneden trekken tot bij de pc van de camera's. Als extra ook een tweelingsnoertje naast de utp trekken voor de stroom naar de ap (bijv rood-zwart snoer)

en deze situatie ook bij je thuis zo doen, dit ga ik namelijk zelf ook zo doen (plus dat ik dan ook een siemens gigaset 4010 basis in een waterdichte behuizing doe)

Voip enthousiastelling, Liever een kabel dan wifi

• Redwood

Redwood

The Truth Is In Here

Topicstarter
maar 2 paneel antenne's gaat dat wel lukken... bomen snoeien kan en mag niet.. moet ik een half bos wegsnoeien... en ik moet minstens een een mast van 30 meter op beide locaties hebben om een sight to sight verbinding te krijgen... maar wat ik dus nog steeds niet begrijp. op mijn ap zitten 2 antenne's, en er kunnen er dus ook 2 op. sluit ik er dan 1 of 2 van die paneelantenne's op aan. is het niet verstandiger om 2 erop aan te sluiten. of maakt dat niet uit voor de ontvangst

• Valkyre
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09:51

Valkyre

Kitesurf FTW!

ik weet niet zoveel van draadloos netwerk, maar nog wel even een aandachts puntje lijkt mij Security.
als jij beveiligingcamera's en dergelijke hebt hangen zou ik dat maar goed beveiligen, ook als er camers op de kassa's zijn gericht, is het niet echt fijn om BIG BROTHER mee te laten kijken :P

iRacing Profiel

• Redwood

Redwood

The Truth Is In Here

Topicstarter
camera's staan niet op de kassa, en de gegevens van de kassa worden in principe na een uur gesloten te zijn uitgelezen. bigbrother mag meekijken van mij. 128 bit encrypted moet genoeg zijn...

• Robinski
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22-07 20:54

Robinski

A.K.A. RHarmsen

Agressor misschien is het handig om eens op WireLess Nederland te kijken
daar hebben ze iets meer verastand van dit onderwerp denk ik
www.wirelessnederland.nl

[ Voor 9% gewijzigd door Robinski op 08-09-2003 23:02 ]

10xAXItec AC-265P = 2,650kWp @ SolarEdge SE2200 - PVOutput

• Marcel Loesberg
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 30-05-2024
Je kunt op http://www.linksys.nl naar de antennes kijken.
Zijn niet echt duur.
Ik zou twee paneel antennes nemen.
Je hoeft niet moeilijk te doen over die bomen.
Door hout gaan de signalen makkelijk heen.
Alleen gebouwen wil je er niet tussen hebben maar je geeft
zelf aan dat er alleen bomen tussen zitten.
Als het geen compleet bos is moet het wel lukken zonder al te hoge
mast.
De antennes op linksys.nl zijn legaal te plaatsen zonder vergunning of zo.
Je sluit 1 antenne aan op de Linksys en de andere kleine zwarte antenne laat
je gewoon zitten. Die is voor binnenshuis gebruik.
Zo heb ik het ook gedaan over 0.9KM met een paar bomen er tussen en een dak.

HP9000 715/50, 192Mb, 3 x 2Gb, HP-UX 10.20, 21" HP A1097C

• 2wakky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-10-2022
je kan boosters & andere antennes aansluiten, maar ik denk dat het het hiermee moeilijk kan halen. Beter kan je een bridge opzetten met de 3Com building to building bridge. deze werkt ook wireless, wel maar 11mbit, maar wel 11 mijl bereik. Natuurlijk wordt dat minder bij interferentie.

• l.d._
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 03-08 23:47
100M is een makkie als er geen (niet te veel) vaste objecten tussen staan.

bomen is geen probleem (mits geen bos)
punt daken mogen er ook wel 1 of 2 tussen zitten
muren is minder dan word het lastig

(heb hier meerder linken 200 - 450 - 550 M)
de 200 gaat door een punt dak @450Kbyte/s (15Dbi ant)
de 450 gaat door 2 daken en een aantal bomen @1Mbyte/s (wap 54g neo) (19Dbi ant)
de 550 gaat door een dak of 3 in de lenge maar net de nok @500Kbyte/s met wap11's (17Dbi ant)

aangezien je al een wlan netwerk hebt kan je met die spullen waarschijnlijk wel wat testen met hoever je komt.

denk ook een security met een zaak dus zorg dat je met wpa kan gaan draaien
(wpa niet wep wat die is zo gekraakt)

[edit]
wat vragen die ik las met het antw.:
1 geen flat panel ant. gebruiken maar een echte "richt ant." zijn te bestellen in NL.
2 security toch zeker een goed idee en beter dan wep128 gewenst
3 wap54g in een waterdichte behuizing op het dak werkt leuk
4 met juiste firmware is de ant. uitgang te selecteren en gebruik je er maar 1

[ Voor 20% gewijzigd door l.d._ op 08-09-2003 23:52 ]

als je niks te doen hebt doe het dan niet hier

• raymonvdm
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 31-07 14:25
Op www.routershop.nl staat een setje wat 6 kilometer zou kunnen halen. Mits line of sight denk dat jij die kilometer van je dan ook wel haalt.

Die gebruiken trouwens linksys spul. Wij hebben hier bedrijfstechnisch cisco sets hangen (stuk of 10 allemaal straal) en hier zit een onderhoudscontract op en support is wel zo makkelijk als het bedrijfskritisch is.

ik zou als ik jou was gaan voor een antenne met 24dbi versterking en een linksys WAP11 V2.2 omdat hier veel ervaring mee is. Volgens mij is een 24dbi antennen alleen niet volledig legaal in nederland maar dat staat wel ergens op de wireless nederland fora`s

• buiter
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 12:40
Ik heb ook diverse straalverbindingen (2,5Km / 6Km / 10Km)

Je kan inderdaad het beste gebruik maken van richtantennes.
Hierdoor zend je het signaal waar het heen moet ipv dat er een veel groter gebied is waar iemand jou signaal op kan vangen.
Wat betreft beveiliging, indien je het 100% save wilt hebben dan gebruik je gewoon 2 Drayteks ofzo, bouw je simpel een VPN op.
Wep 128 duurt heel lang om gekraakt te hebben (bij volle banbreede duurt het nog vele uren)
Laat staan dat een gefreakte kerel dat doet.

Line of sight is niet altijd nodig maar is zeker een voordeel als het er wel is!

Waar ik zelf ook gebruik van maak is een kastje vlak bij een antenne.
Er gaat dan 230V en UTP kabel de mast in en that's is.
Ik maak overigens alleen gebruik van 802.11b apparatuur en de snelheid van de 10Km link is 500Kbyte/s
Pagina: 1