Legaal downloaden?

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Hmail
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 29-12-2025

Hmail

Doet ook maar wat.

Topicstarter
Is het eigenlijk toegestaan om een spel te downloaden als je de originele versie wel thuis hebt liggen maar waarvan de cdrom kapot is? Ik heb thuis de originele versie van Transport Tycoon (heel oud) maar die cdrom is kapot gegaan. Mag ik 'm dan gewoon via kazaa o.i.d downloaden?

It might sound as if I have no clue what I'm doing, but I actually have a vague idea.

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 02:17

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Mits je ook een (papieren gok ik zo) licentie hebt, zal er niet zo'n probleem zijn.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Of gewoon even met fabrikant bellen, meestal kan deze een vervangende cd aanbieden tegen kostprijs + verzendprijs. Moet je alleen de oude terugsturen kan zo'n 3 tot 4 weken overheen gaan ( is mijn ervaring met een cd die gebarsten was in een cd-speler )

• Wussie
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-01-2023
Mmm, ik weet iig wel dat het kopieren van cd´s legaal is mits je het origineel in huis hebt, dus ik zou zeggen zoek een image d´r van en bak dat op cd ipv een self-extracting exe filetje.. Maar dan zit je wel met het probleem want volgens mij staat er in de desbetreffende wet iets over als het origineel kaduuk is moet je de kopieen ook vernietigen :( Maar ik weet het ook niet precies...

• Hmail

Hmail

Doet ook maar wat.

Topicstarter
Nou, dat was gewoon een cdrommetje van 1 euro maar bij de installatie moest je wel de licentievoorwaarden accepteren. Is dat ook voldoende?

It might sound as if I have no clue what I'm doing, but I actually have a vague idea.

• Viper_4111
  • Registratie: Oktober 2001
yep als dat jij aan kan tonen dat ji jde originele versie hebt maakt het helemaal niks uit. als jij het spel nou aan iedereen weg gaat geven ja dan kan het zijn dat je rpoblemen krijgt ;-)

Geen informatie beschikbaar

• JPS43
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-11-2021
Leuke vraag. Zover ik weet, koop je niet de software, maar eigenlijk het gebruikersrecht op software. De drager die je daarbij krijgt, bevat een werkbare kopie, maar de licentiesleutel (als die erbij zit) is eigenlijk hetgeen je koopt. Dat heeft te maken met de eigendomsrechten van software (als jij iets koopt, is het van jou). Als dus de drager kaduuk is, mag jij naar mijn idee gewoon de software op een andere manier verkrijgen, je hebt immers voor het gebruikersrecht betaald.

Ik heb ongeveer zo'n zelfde verhaal met QuarkExpress. Dit is geintalleerd op mijn laptop, en ik heb een legale kopie met beveiligingsdongle. Die werkt echter niet in combinatie met een docking station, dus gebruik ik een illegale crack. Is dit illegaal? Ik vindt van niet, omdat ik binnen mijn bedrijf 1 licentie heb, en niemand anders het programma gebruikt. Ik heb netjes voor het gebruikersrecht betaald.

JPS

• Hmail

Hmail

Doet ook maar wat.

Topicstarter
Ik heb niks weggegeven. Ik gebruik het alleen voor mn eigen pc maarre.. Gomez, vergoedt MicroProse ook heel oude spellen? 'tis nl. echt nog een msdos spelletje

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Gaat niet zozeer om vergoeden, alleen als jij jouw kapotte cd naar hun opstuurt ( eerst ff bellen voor de zekerheid ) dan doen denk ik de meeste fabrikanten wel nieuw cd'tje sturen tegen hele lage prijs ( kostte mij toen 5 euro voor Oni ) En of ze ook echt oude spellen hebben weet ik niet, ff bellen

Verwijderd

Alleen bestaat Microprose niet meer...het is opgeslokt (zoals zovelen) door Infogrames...pardon, door Atari :)

Maar goed: als je software origineel hebt aangeschaft heb je zoals anderen al zeiden het gebruiksrecht gekocht, en wordt je een werkbare kopie van de software geleverd (de CD dus). Mocht deze drager beschadigd mag je dus een nieuwe werkbare kopie verwachten, je hebt de licentie immers betaald. In het geval waar de oorspronkelijke fabrikant je hier niet aan kan helpen zou je deze kunnen downloaden. Dit is *niet* illegaal in jouw geval, je hebt het gebruiksrecht immers betaald. Als je echt wil gaan muggenziften zou je dan alleen maar *precies* dezelfde versie mogen downloaden als die je gekocht hebt (als daar verschil in zit) maar daar zal niemand over vallen.

Om grijs gebied te voorkomen:
- probeer altijd eerst via de oorspronkelijke fabrikant een nieuw exemplaar te krijgen (in dit geval kan het dus niet).
- werkbare kopiën mogen uitsluitend gebruikt worden door diegene die het gebruiksrecht betaald heeft. Dus verspreiden, verhuren of verkopen is niet toegestaan.

• Hmail

Hmail

Doet ook maar wat.

Topicstarter
oke. ik mag het dus downloaden, begrijp ik. Je hebt wel andere versies zoals DeLuxe en World Editor, maar dat is dus heel duidelijk dat het dus een om een andere versie gaat.
Moet ik nou eigenlijk het origineel bewaren of kan die gewoon doormidden?

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 30-12-2025

Cis

Hmail schreef op 08 September 2003 @ 12:59:
Ik heb niks weggegeven. Ik gebruik het alleen voor mn eigen pc maarre.. Gomez, vergoedt MicroProse ook heel oude spellen? 'tis nl. echt nog een msdos spelletje
Ik denk dat het een beetje onzin is om dit via MicroProse te laten lopen. Dat transport tycoon is gezipped iets van 3 mb (??) en als je van microprose een cdrom moet verkrijgen gaat je dat al snel 8 euro kosten. Daarbij: als je lang de V&D ofzow loopt, zie je 'm vaak nog in die afprijsbakken liggen voor 5 euro... inclusief officiele verpakking enzo (dus dan kun je 'm op 2 pc's tegelijk spelen :+ )

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Verwijderd

Hmail schreef op 08 september 2003 @ 13:29:
oke. ik mag het dus downloaden, begrijp ik. Je hebt wel andere versies zoals DeLuxe en World Editor, maar dat is dus heel duidelijk dat het dus een om een andere versie gaat.
Moet ik nou eigenlijk het origineel bewaren of kan die gewoon doormidden?
Nou de kans dat er iemand bij jou komt checken of je dat spel ook wel origineel hebt is vrij klein. Maar ik zou hem bewaren, waarom niet? Doe hem in de doos en zet hem op de kast :)

• Hmail

Hmail

Doet ook maar wat.

Topicstarter
ja je weet maar nooit, straks heb ik iemand van de bsa aan mn broek hangen. daar hoor ik allemaal van die enge verhalen over ;) maar cis ik denk dat jij in de war bent met DeLuxe. die is nog wel ergens te krijgen maar de originele niet meer. en die kon nog op mn 486. (dat het tijd is voor een nieuwe hoef je niet te zeggen, die heb ik al :) )

Verwijderd

koop hem dan gewoon opnieuw uit de 5 euro bak bij Dynabyte of iets dergelijks.

[ Voor 31% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2003 14:40 ]

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

JPS43 schreef op 08 September 2003 @ 12:58:
Leuke vraag. Zover ik weet, koop je niet de software, maar eigenlijk het gebruikersrecht op software. De drager die je daarbij krijgt, bevat een werkbare kopie, maar de licentiesleutel (als die erbij zit) is eigenlijk hetgeen je koopt. Dat heeft te maken met de eigendomsrechten van software (als jij iets koopt, is het van jou). Als dus de drager kaduuk is, mag jij naar mijn idee gewoon de software op een andere manier verkrijgen, je hebt immers voor het gebruikersrecht betaald.

Ik heb ongeveer zo'n zelfde verhaal met QuarkExpress. Dit is geintalleerd op mijn laptop, en ik heb een legale kopie met beveiligingsdongle. Die werkt echter niet in combinatie met een docking station, dus gebruik ik een illegale crack. Is dit illegaal? Ik vindt van niet, omdat ik binnen mijn bedrijf 1 licentie heb, en niemand anders het programma gebruikt. Ik heb netjes voor het gebruikersrecht betaald.
Het hangt een beetje van de voorwaarden van de software af. Ik kan me zo voorstellen dat ze bij pakketten zoals QuarkExpress eisen van jouw (als gebruiker) dat je de dongle gebruikt. En alle andere manieren van gebruik illegaal zijn.

Denk niet dat ze er ooit moeilijk over doen als je gecontroleerd wordt.

Wie is er eigenlijk ooit wel een gecontroleerd? :? :?

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• DarkX
  • Laatst online: 01-09-2018

DarkX

Ik?

Zover ik weet mag je van muziek en film een backup downloaden, maar dat geld niet voor software. Bij software mag je een backupkopie maken, maar die moet je zelf maken van je eigen schijf.
Artikel 45k, dat handelt over de reservekopie voor computerprogramma's, stelt wel expliciet dat alleen de rechtmatige verkrijger van een programma er een reservekopie van kan maken. Kennelijk wilde de wetgever hier dus restrictiever zijn dan bij de thuiskopie (die overigens niet is toegestaan voor computerprogramma's).

"We need to have a talk about the birds and the bee gees..."
FreeStroke: Playing acoustic guitars at eleven!

• Hmail

Hmail

Doet ook maar wat.

Topicstarter
ai. Ik mag dus helemaal niks downloaden? Hoe zit dat dan met dosgames.com e.d? Dat is dan toch puur illegaal?

• Wussie
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-01-2023
nope, dosgames.com enzo is abandonware

• DarkX

DarkX

Ik?

Da's idd puur illegaal, enkele games uitgezonderd misschien. Het komt ooit voor dat spellen vrijgegeven worden (Betrayal at Kronder, Beneath a Steel Sky), maar de meeste bedrijven houden de rechten van hun games vast, ook als ze het niet meer zelf uitgeven. Daarom zijn die hele disclaimers op "abandonware" sites ook pure nep. Ook 24 uur behouden en dan deleten maakt het trouwens niet legaal.

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 22:50
"koop die dan opnieuw in de budget bak bij..."

Graag, waar kan ik die vinden? Iedere keer dat ik er naar zoek hebben ze hem gewoon niet. Spel is ook al ZOOO oud.
Wie heeft er recentelijk TTDX Win ergens zien liggen? :P Kan ik het eindelijk legaal spelen _O_

Blijft de vraag of je, zodra je Drexlers patch gebruikt, nog legaal bezig bent, maar okee :+

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

ik heb het een paar maand geleden nog eens gedownt, en echt een hele week bijna non-stop gespeeld :)
toen heb ik het van kazaa geplukt
volgens mij is dat trouwens 100% legaal aangezien je toch een licentie hebt

• White Dust
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 20-12-2025

White Dust

PlaneScape: Torment

WuSSiE schreef op 08 September 2003 @ 15:00:
nope, dosgames.com enzo is abandonware
Ook zo'n leuke term "abandonware", abandonware is (mits hij niet vrij is gegeven) ook illegaal, het is een term in het leven geroepen door mensen die verlangen naar tijden van weleer, om het legaal te laten klinken... Meestal maken fabrikanten er niet de grootste problemen van maar soms maken ze er wel een probleem van ;)

Dosgames.com is legaal, bij de weg, op dosgames.com worden alleen maar freeware, shareware en demos ter beschikking gesteld ;)

• DarkX

DarkX

Ik?

White Dust schreef op 08 september 2003 @ 18:12:
[...]

Ook zo'n leuke term "abandonware", abandonware is (mits hij niet vrij is gegeven) ook illegaal, het is een term in het leven geroepen door mensen die verlangen naar tijden van weleer, om het legaal te laten klinken... Meestal maken fabrikanten er niet de grootste problemen van maar soms maken ze er wel een probleem van ;)

Dosgames.com is legaal, bij de weg, op dosgames.com worden alleen maar freeware, shareware en demos ter beschikking gesteld ;)
Inderdaad, alles wat niet meer verkocht noemt men abandonware, maar het maakt het dus niet legaal (wat ik al zei). De meeste abandonware sites nemen het trouwens niet zo nauw, en vinden alles wat 5 jaar oud is abandonware, andere sites (een hele bekende is iets met honden) kijken wel degelijk welke games echt neit meer uitgegeven worden en maken het dan pas beschikbaar, maar dan nog is het illegaal.

Uitzonderingen die ik zo uit mijn hoofd weet zijn Beneath a Steel Sky, Betrayal at Krondor en Flight of the Red Baron, die zijn vrijgegeven. Er zullen er trouwens wel meer zijn (hoorde laatst iets van GTA1, weet het niet zeker), maar het zijn er relatief weinig.

• jagermeister
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-12-2025

jagermeister

Artillerie magneet :-(

pfff ik zou me niet al te druk maken. Niet dat ik je tot illegale zaken wil aanzetten, maar ik denk niet dat je de bsa aan je deur krijgt hoor. Zij proberen tot nu toe alleen de groot verbruikers/verspreiders aan te pakken en ook dat is nog moeilijk voor ze. Zullen ze jou met je ene kopietje vast niet interessant genoeg vinden.

Vraag is natuurlijk wel interessant.....

- specs - Download mijn custom BF2 map HIER NIET MEER

• Hmail

Hmail

Doet ook maar wat.

Topicstarter
ja, maar toch.. ik ben m.i toch te te netjes, als ik dit forum zo doorlees, maar zomaar illegaal dingen kopieren e.d dat staat toch een beetje te ver van mn bed... Alles wat op mn computer staat is legaal en dat wil ik toch zo houden...

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:58

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Hier nu een vraag die dichtbij de vraag van de TS ligt, maar het probleem is een beetje anders:
Wat als ik bepaalde spellen bezit waarvan ik de doosjes enzo nog wel heb... maar de cdroms zelf ben kwijtgeraakt? (Kan gebeuren als je regelmatig tussen 2 continenten vliegt :P)
Ik had ooit de complete Red Alert series (Including 2 add-ons), heb de dozen zelfs nog, maar de cdroms zijn nergens te bekennen. Hoe zou ik een vervangende exemplaar kunnen bemachtigen?
Edit: Hetzelfde geldt voor Railroad Tycoon II.

[ Voor 8% gewijzigd door Trinsec op 09-09-2003 11:28 ]

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Verwijderd

Trinsec: helaas. Je moet de originele CD hebben als bewijs dat het ooit gekocht is. Of deze nu werkt of niet die heb je toch nodig :) Al het papieren spul (doos, licentie ed.) zijn niets meer waard als de CD pleite is.

Verwijderd

Het antwoord lijkt me vrij makkelijk: lees de EULA.

• Trinsec
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 21:58

Trinsec

Huffi-Muffi-Guffi

Right.. downloaden it is. ;) (Illegaal? Hoezo illegaal? Ik -had- ze, verdorie!)

when the Darkness fell upon us
when the Evil Ones came!
Creatures from the darkest pits of hell they were.
Trinsec's Journal

Verwijderd

Trinsec schreef op 09 September 2003 @ 11:35:
Right.. downloaden it is. ;) (Illegaal? Hoezo illegaal? Ik -had- ze, verdorie!)
Ik zou eerder willen zeggen: let eens wat beter op je spullen :P

Ik heb spellen van 20-30 jaar terug die het nog prima doen!

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

(jarig!)
computer spellen van 30 jaar oud :?
en die doen het nu nog :?

waar staan die op dan, ponskaarten ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• DarkX

DarkX

Ik?

Eerste game is uit 1962 :)

Eerste commerciele game (pong) is uit 1973 van Atari, da's psies 30 jaar terug :)

Maar die runde alleen op arcadekasten dachtik. In 1977 kwamen de eerste text adventure en de eerste console uit.

[ Voor 121% gewijzigd door DarkX op 09-09-2003 12:27 ]

• heuveltje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 02:25

heuveltje

KoelkastFilosoof

(jarig!)
mogelijk.
maar hij beweert originele spellen te hebben uit 1973 die het nu nog doen

ben dus benieuwd waarop.
er zijn wat arcade kasten, en enkele text adventures voor mainframes.
maar ik vraag me dus af wat hij heeft, en in het laatste geval, waar staan die dingen dan op ?

Heuveltjes CPU geschiedenis door de jaren heen : AMD 486dx4 100, Cyrix PR166+, Intel P233MMX, Intel Celeron 366Mhz, AMD K6-450, AMD duron 600, AMD Thunderbird 1200mhz, AMD Athlon 64 x2 5600, AMD Phenom X3 720, Intel i5 4460, AMD Ryzen 5 3600 5800x3d

• DarkX

DarkX

Ik?

Mainframes hadden al graphics in 1962 hoor :)

Afbeeldingslocatie: http://www.jesperjuul.dk/thesis/Image18.gif
Afbeeldingslocatie: http://www.computer-museum.ru/images/games/spacewar.gif
Afbeeldingslocatie: http://simh.trailing-edge.com/photos/spacewar.jpg

Maar hij zal wel een pongkast hebben :P

[ Voor 31% gewijzigd door DarkX op 09-09-2003 12:54 ]

Verwijderd

Legaal downloaden...contradictio in terminis.

• DarkX

DarkX

Ik?

Verwijderd schreef op 09 september 2003 @ 13:03:
Huh? Sinds wanneer is downloaden illegaal an sich :? Dan kunnen ze het hele internet wel opdoeken :)

Legaal downloaden is helemaal geen contradictio in terminis. Legaal downloaden van software waar copyright op zit die niet vrijgegeven is door de eigenaar van dit copyright is misschien een contradictio in terminis, maar zelfs daar ben ik niet op alle punten zeker van.

Verwijderd

Verwijderd schreef op 09 September 2003 @ 13:03:
Niet mee eens.

Legaal downloaden: mp3s en games van CDs die je in bezit hebt is toegestaan.

• DarkX

DarkX

Ik?

Verwijderd schreef op 09 September 2003 @ 13:20:
[...]

Niet mee eens.

Legaal downloaden: mp3s en games van CDs die je in bezit hebt is toegestaan.
Hier ga je echter de fout in. Games die je in je bezit hebt mag je niet downloaden. Software heeft hierin andere regels als muziek en films, en zover ik weet vallen games onder software.

Maar buiten dat, er is ook heel veel freeware en public domain spul, dat mag je echt wel downloaden. Anders zou elke downstream verboden zijn :)

[ Voor 16% gewijzigd door DarkX op 09-09-2003 13:26 ]

Verwijderd

DarkX schreef op 09 September 2003 @ 13:25:
[...]

Hier ga je echter de fout in. Games die je in je bezit hebt mag je niet downloaden. Software heeft hierin andere regels als muziek en films, en zover ik weet vallen games onder software.

Maar buiten dat, er is ook heel veel freeware en public domain spul, dat mag je echt wel downloaden. Anders zou elke downstream verboden zijn :)
Sorry, maar downloaden mag altijd. Ook software. Het ligt eraan wat je ermee doet of je illegaal bezig bent: voor software zou dit een serial kunnen (/moeten) zijn die je nodig hebt en waarvoor betaald moet worden. Zelfs het downloaden van een serial is strikt genomen niet illegaal. Het gaat erom wat er daarna mee gedaan wordt. In principe zou je dan een rekening moeten betalen voor het in gebruik nemen van die software :)

Kijk nog maar eens goed waar de RIAA mee bezig is: aanklagen van uploaders.
Uploaden is wat illegaal is zolang je niet de rechthebbende bent.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-12-2025
Trinsec schreef op 09 September 2003 @ 11:26:
Hier nu een vraag die dichtbij de vraag van de TS ligt, maar het probleem is een beetje anders:
Wat als ik bepaalde spellen bezit waarvan ik de doosjes enzo nog wel heb... maar de cdroms zelf ben kwijtgeraakt? (Kan gebeuren als je regelmatig tussen 2 continenten vliegt :P)
Ik had ooit de complete Red Alert series (Including 2 add-ons), heb de dozen zelfs nog, maar de cdroms zijn nergens te bekennen. Hoe zou ik een vervangende exemplaar kunnen bemachtigen?
Edit: Hetzelfde geldt voor Railroad Tycoon II.
Volstrekt legaal. Je hebt de rechten op gebruik gekocht, en die gaan niet verloren door een verlies van de media. Nu is het auteursrecht privaatrecht; alleen de makers of hun gemachtigden kunnen je aanpakken. In zo'n civiele zaak moeten ze dan de rechter overtuigen dat jij het origineel niet heb gekocht. Als jij de dozen hebt, maar niet de CD, dan kun je aannemelijk maken dat het meest gebruikte onderdeel gesneuveld is.

Je verliest je recht pas door doorverkoop.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Verwijderd

Huh? Sinds wanneer is downloaden illegaal an sich :? Dan kunnen ze het hele internet wel opdoeken :)

Legaal downloaden is helemaal geen contradictio in terminis. Legaal downloaden van software waar copyright op zit die niet vrijgegeven is door de eigenaar van dit copyright is misschien een contradictio in terminis, maar zelfs daar ben ik niet op alle punten zeker van.
Het was ook een beetje prikkelend gesteld :*)
Het is alleen (het downloaden) voor een groot deel in het illegale getrokken daar de ontwikkelingen het zeer mogelijk heeft gemaakt.
Gelegenheid maakt de dief en het internet heeft de gelegenheid wel heel makkelijk aangebracht.

Mijn mening hierin is dat de producenten van materiaal ook een groot deel de hand in eigen boezem moet steken, jarenlangen misbruik van hun posities heeft de situatie als deze tot gevolg gehad.
Neem de cd-markt.
Zij dienen ook mee te denken aan een oplossing terwijl het op mij meer overkomt dat ze te hard bezig zijn met het bestrijden, iets wat niet zal lukken.
Om het illegale downloaden tegen te gaan zou men het downloaden ook kunnen legaliseren..... tis maar een optie

• Sapstengel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 21-09-2025

Sapstengel

Meer Sap dan Stengel

Interessant stukje tekst wat wellicht enkele vragen zal beantwoorden:

http://www.iusmentis.com/auteursrecht/nl/thuiskopie/

Beetje snoezelig, maar agressief | PSN: SAPJE | WoT: Dutch_Monkey_Killer | MWO: Sapstengel - Geen mens is zo slim om zijn eigen domheid te bevatten.

Pagina: 1