Laptop op Hogeschool, welk ?

Pagina: 1
Acties:

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Topicstarter
Ik ga dit jaar studeren aan de PHL en ben waarschijnlijk verplicht een laptop te halen. Ik ga Grafische- En Reclamevormgeving studeren, dus ik ga pakketten zoals Adope Photoshop, Illustrator en wat ander gut erop draaien. Nu heb ik 3 keuzes:

Apple iBook 12" - 1.300 €

Processor 900-MHz PowerPC G3
Cache 512 KB L2-cache (op 900 MHz)
RAM (systeemgeheugen) 256 MB SDRAM
Screen 12.1" TFT
Resolution 1024 x 768
Graphics controller ATI Mobility Radeon 7500 32 MB videogeheugen
Harddisk 40 GB Ultra ATA-schijf
DVD / DVD-CDRW Dvd/cd-rw-speler
Batterij Lithium-Ion
Netwerkkaart 10/100BASE-T Ethernet
Wireless LAN Airport kaart ingebouwd Wi-Fi 802.11 b (11 Mbps)
Modem Interne 56K-modem
Poorten Twee USB-poorten (12 Mbps) en een FireWire-poort
Mouse Touchpad
Operating System Mac OS X (versie 10.2)
Garantie 1 jaar garantie via service center PHL

PowerBook G4 12" - 1.650 €

Processor Power PC G4 867 MHz
Cache 256 KB SRAM Level 2
RAM (systeemgeheugen) 256 MB DDR SDRAM (266-MHz)
Screen 12.1" TFT
Resolution intern 1024 x 768 - extern tot 1600 x 1200 beide met miljoenen kleuren
Graphics controller NVIDIA GeForce4 420 Go 32 MB DDR videogeheugen
Harddisk 40 GB Ultra ATA-schijf
DVD / DVD-CDRW Dvd/cd-rw-speler
Batterij Lithium-Ion
Netwerkkaart 10/100BASE-T Ethernet
Wireless LAN Extreme Airport kaar ingebouwd Wi-Fi 802.11 g (55Mps)
Bluetooth ingebouwd Bluetooth 1.1
Modem Interne 56K-modem
Poorten Twee USB-poorten (12Mps), FireWire poort, S-Video/composite-video, Audio in, Audio uit
Mouse Touchpad
Operating System Mac OS X (versie 10.2)
Garantie 1 jaar garantie via service center PHL

Of een IBM PC Laptop:

Toshiba Satellite A10 - 999 €, mogelijkheid tot gespreide afbetaling

Processor Mobile Intel Celeron 2.2 GHz processor
Cache 256 KB internal L2 cache
Chipset Intel 852GM
Processor System Bus 400 MHz
RAM (systeemgeheugen) 256 MB DDR
RAM uitbreidbaar tot maximum 1024 MB
Scherm 15.0" TFT
Resolutie 1024 x 768
Video geheugen 16-64 MB DDR
Graphics controller Intel 852GM
Harde schijf 30 GB
DVD / DVD-CDRW 8-speed DVD-ROM / 24x10x24x CDRW
PC Card sleuf 1
Batterij Lithium-Ion
Audio AD1981 (software) en Bass Enhanced Sound
LAN (RJ45) 10/100 integrated
WiFi Wireless LAN Yes
Modem Internationaal V.90 modem (56 Kbps)
USB 2 x USB 2.0 (40 x sneller dan USB type1)
TV-uitgang TV-uitgang: DVD kan bekeken op TV-toestel
Muis Touchpad
Operating System Windows XP voorgeïnstalleerd
Garantie 3 jaar garantie via service center PHL
Draagtas Inclusief Samsonite draagtas

Nu is de vraag: wat zal een slimmere keuze zijn voor de genoemde Adobe pakketten ? Is de Celeron 2.2 een betere keuze (ik heb gehoord dat deze enorm traag zijn, tov. een desktop-Celeron) of een G3/G4 ? Nu ja, het geadvanceerde werk zal ik toch op school doen of op kot. Rekening houden dat ik een IBM PC op kot heb en op school ze enkel Apple hebben. Misschien hebben jullie enkele andere factoren in het hoofd die ik vergeten ben, of ik een snelle laptop zal nodig hebben bv.

• -=bas=-
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-04-2025
In de praktijk is het verschil tussen de Adobe pakketten minimaal dus maakt het verder weinig uit. Snelheidsverschillen liggen hooguit in de buurt van een paar procent dus daarvoor hoef je ook geen Apple te kopen.
Dan is het enkel een kwestie van persoonlijke voorkeur of je een mac of pc neemt.

Voor de PC is veel meer beschikbaar qua hardware en software. Verder is vrijwel zonder uitzondering alles goedkoper. Dat zou voor mij persoonlijk de doorslag geven. En als je een MAC koopt dan moet je er maar vanuitgaan dat je alles origineel zal moeten kopen. Voor de PC kan je nog eens wat uitproberen van familie en vrienden. Zeker met grafische pakketten is het fijn om even ermee te kunnen spelen en dan pas tot de echt aanschaf over te gaan. Sommige softwarehuizen verwachten dat je zomaar even 3000 euro op tafel knalt om te kijken of een softwarepakket wat is. Niks een trial of demo.

Senile! Senile Oekaki

Verwijderd

Kijk hier eens voor de grap

nieuws: Adobe adviseert gebruik pc boven Mac
nieuws: Adobe schroeft ondersteuning voor Mac terug

Als ik dit zo zie en hoor zou ik toch voor de Toshiba Sattelite gaan

• B1tchwax
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 31-01 08:31
daarnaast is Photoshop op een 12" scherm niet echt fijn werken lijkt mij.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Mja, maar die laptop celerons zouden ook niet al te veel soeps zijn. Hoe zit het met batterijverbruik van Apple vs. P4 celeron ?

• xychix
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 03-12-2025

xychix

FreeBSD Rules !

zijn er niet leuke laptops met 12" scherm ?? dan hebbie wel een lekkere compacte laptop!
alleen die zijn zo duur!

Every failure offers you a new opportunity! | Lokatie database|GoT - Notepad

• supersook
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 17-05 22:02

supersook

Professioneel prutser

batterij gebruik van apple laptops is beter geregeld in het algemeen dan bij pc notebooks volgens mij. Maar inderdaad, het scherm van de toshiba is duidelijk groter, en dat is voor grafische bewerking e.d. een must natuurlijk. Aan de andere kant is het kleurbeheer bij een apple tot in de puntjes uitgewerkt, waardoor kleurechtheid e.d. veel beter zijn dan bij een pc, tenminste, dat heb ik gehoord.

Verwijderd

Toshiba Satellite.

Wel jammer dat ze niet de portege hebben van Toshiba (de lichten laptops serie.)
De Satellite's zijn in het algemeen nogal zwaar en niet handig waneer je heem vaak wilt meeneme.

Deze toshiba heeft wel een minder goeie videokaart de intel 852GM met gedeeld geheugen. Ik denk dat je aan een appel meer hebt. (Radeon 7500)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Sharkbyte schreef op 08 september 2003 @ 14:04:
Mja, maar die laptop celerons zouden ook niet al te veel soeps zijn.
Ow?
en waarom dan wel niet?
Ik werk zelf met een cel1500m en dat werkt perfect. Ook de dingen die jij erop wilt gaan doen (vorig jaar multimedia applicatie moeten maken). photoshop, illustrator, premiere. het draait er allemaal gewoon op en goed ook.
Hoe zit het met batterijverbruik van Apple vs. P4 celeron ?
apples doen gewoon erg lang met een accu, daar kan weinig tegenop. echter de celeron Ms doen ook niet lullig. Zelf trek ik een goede 4 uur op mijn accu. (heb zelf een PB igo 6551 (dus een NEC J6N)).

Ik zou zelf nooit aan een apple beginnen... maar dat is heel persoonlijk natuurlijk.

• B2
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 12:57

B2

wa' seggie?

_bas_ schreef op 08 September 2003 @ 13:48:
Voor de PC is veel meer beschikbaar qua hardware en software. Verder is vrijwel zonder uitzondering alles goedkoper. Dat zou voor mij persoonlijk de doorslag geven.
Wat wil jij dan voor hardware in een laptop stoppen, die niet voor een mac verkrijgbaar zal zijn?
En als je een MAC koopt dan moet je er maar vanuitgaan dat je alles origineel zal moeten kopen. Voor de PC kan je nog eens wat uitproberen van familie en vrienden. Zeker met grafische pakketten is het fijn om even ermee te kunnen spelen en dan pas tot de echt aanschaf over te gaan. Sommige softwarehuizen verwachten dat je zomaar even 3000 euro op tafel knalt om te kijken of een softwarepakket wat is. Niks een trial of demo.
Er bestaat ook nog zoiets als Kazaa, kun je het alvast op je PC downloaden. Als je je Mac hebt gebruik je Poisened, maak je zowel gebruik van het Fasttrack (Kazaa) Netwerk alsmede Gnutella en GiftD.

Photoshop, Office v.X kun je gewoon downloaden. En wat dan nog, voor ongeveer 15 euro koop je bij ons Photoshop in de studenten shop [HvU]

TS moet gewoon kijken wat de standaard bij hem op school is, en daar zou ik met meegaan als je geen Mac of PC addict bent.
En als ie een Mac koopt zou ik hem willen adviseren om voor de 12" Powerbook G4 te gaan.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Das een goed argument. Nu ja, 600€ voor een laptop die minder heeft :?
Waarschijnlijk wordt het de Toshiba. Nog wat rondneuzen op het aanbiedingentopic, wie weet staat daar een beter systeem in. Maar kan me iemand zeggen met wat die Celeron 2.2GHz vergelijkbaar is qua performance ? (tov. een desktop-systeem dan, aangezien ik weinig ervaring met laptops heb)

[ Voor 56% gewijzigd door Phuncz op 08-09-2003 18:21 ]

• _Drake_
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
Sharkbyte schreef op 08 september 2003 @ 18:10:
Das een goed argument. Nu ja, 600€ voor een laptop die minder heeft :-s
Waarschijnlijk wordt het de Toshiba. Nog wat rondneuzen op het aanbiedingentopic, wie weet staat daar een beter systeem in. Maar kan me iemand zeggen met wat die Celeron 2.2GHz vergelijkbaar is qua performance ? (tov. een desktop-systeem dan, aangezien ik weinig ervaring met laptops heb)
Ik heb zelf een satellite pro 2100 gekocht met een p4m 1.8 ghz deze is minder snel als de 2,2 ghz maar het voordeel is dat er in de sp2100 een geforce4 420go zit met 32 mb ram welke veeeel sneller is dan de intel extreme die in satellite a10 zit en omdat de sp2100 al een "ouder" model is van toshiba is deze ook een stuk goedkoper

die 2,2 ghz is vergelijkbaar met een p4 2.1 ghz (welke officeel niet bestaat maar dat terzijde ;) ) de mobile celeron is sneller dan een desktop celeron omdat deze 256 kb L2 cache heeft ipv van de 128 op de desktop versie, daardoor is de mobile celeron niet veel langzamer dan een normale destkop p4

[ Voor 17% gewijzigd door _Drake_ op 08-09-2003 18:17 ]

The difficult we do right away, the impossible takes slightly longer.

• B2

B2

wa' seggie?

Sharkbyte schreef op 08 september 2003 @ 18:10:
Das een goed argument. Nu ja, 600€ voor een laptop die minder heeft :-s
Hoezo minder, wat vergelijk je dan waar mee? Je kunt een Apple en PC niet op specs vergelijken.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

tja. een 2.2ghz is een 2.2ghz (als er bij beide gebruik gemaakt wordt van desktop procs).
Maar de verschillen lopen niet zo heel ver uit een. De notebook heeft mogelijk wel speedstepping (mits het een P4 is, celerons hebben dit niet).

• _Drake_
  • Nu online
Terw_Dan schreef op 08 September 2003 @ 18:17:
tja. een 2.2ghz is een 2.2ghz (als er bij beide gebruik gemaakt wordt van desktop procs).
Maar de verschillen lopen niet zo heel ver uit een. De notebook heeft mogelijk wel speedstepping (mits het een P4 is, celerons hebben dit niet).
zoals je boven kunt lezen is het een celeron :o

Is lezen zo moeilijk O-)

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Ik zie een aanbieding in de Makro:

P4 2.66, Ati Mobility Radeon (shared geheugen), 2 jaar garantie. Voor de rest vrijwel identiek aan de Toshiba qua specs. Voor 1.199€.Linkje Is dit het waard voor die 200€ ?

• _Drake_
  • Nu online
Sharkbyte schreef op 08 september 2003 @ 18:21:
Ik zie een aanbieding in de Makro:

P4 2.66, Ati Mobility Radeon (shared geheugen), 2 jaar garantie. Voor de rest vrijwel identiek aan de Toshiba qua specs. Voor 1.199€.Linkje Is dit het waard voor die 200€ ?
ik heb die NX bakken in me handen gehad en ik vertel je vast: daar wil je niet mee rondlopen ze zijn erg groot en zwaar

ik zou (persoonlijk) voor de toshiba gaan aangezien deze in mijn ogen (ik heb bijde bakken mogen testen :P ) beter kwa kwaliteit is dan de HP

die 2.66 ghz is leuk maar er is ook een nadeel aan: die HP is alles behalve stil, maakt echt een pokkeherrie. en de acuu is binnen no-time leeg (ik kon net aan een dvd kijken van 1,3 uur 8)7 )

[ Voor 41% gewijzigd door _Drake_ op 08-09-2003 18:25 ]

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
supergrover schreef op 08 September 2003 @ 18:16:
[...]

Hoezo minder, wat vergelijk je dan waar mee? Je kunt een Apple en PC niet op specs vergelijken.
Ik wil een vergelijking van laptop Intel Celeron 2.2GHz en een desktop processor. Ik wil weten hoe de performance is van een Apple in Photoshop. Niet de precise 0,05% benchmarks, maar een ruwe schatting van: hij is veel trager of sneller.

• _Drake_
  • Nu online
Sharkbyte schreef op 08 September 2003 @ 18:24:
[...]

Ik wil een vergelijking van laptop Intel Celeron 2.2GHz en een desktop processor. Ik wil weten hoe de performance is van een Apple in Photoshop. Niet de precise 0,05% benchmarks, maar een ruwe schatting van: hij is veel trager of sneller.
Trager maar je koopt een apple ook niet alleen voor de performence die i-book dingen zijn erg klein en handbaar (veel kleiner en lichter dan de toshiba), het ding ziet er gelikt uit evenals het OS wat er op staat, maar een appel of een pc is een keuze die je zelf moet maken

[ Voor 4% gewijzigd door _Drake_ op 08-09-2003 18:27 ]

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Sharkbyte schreef op 08 September 2003 @ 18:24:
[...]

Ze ontlopen elkaar niet echt superveel hoor. de desktop proc zal ietsjes trager zijn dan de desktop cpu, maar ik verwacht niet dat je er uberhaupt iets van zal merken.

• B2

B2

wa' seggie?

Sharkbyte schreef op 08 september 2003 @ 18:24:
[...]

Dat ligt eraan welke filters je gaat toepassen. Als deze Altivec geoptimaliseert zijn, dan heb je een significante snelheidswinst ja.

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Drake schreef op 08 September 2003 @ 18:22:
[...]

ik heb die NX bakken in me handen gehad en ik vertel je vast: daar wil je niet mee rondlopen ze zijn erg groot en zwaar

ik zou (persoonlijk) voor de toshiba gaan aangezien deze in mijn ogen (ik heb bijde bakken mogen testen :P ) beter kwa kwaliteit is dan de HP

die 2.66 ghz is leuk maar er is ook een nadeel aan: die HP is alles behalve stil, maakt echt een pokkeherrie. en de acuu is binnen no-time leeg (ik kon net aan een dvd kijken van 1,3 uur 8)7 )
Dat is goed om te weten, 2 dingen die me dus redelijk storen :D

• B2

B2

wa' seggie?

Sharkbyte schreef op 08 September 2003 @ 18:27:
[...]

Dat is goed om te weten, 2 dingen die me dus redelijk storen :D
De Powerbook maakt helemaal geen geluid. Alleen als je een DVD gaat afspelen dan hoor je soms de DVD unit :)

[ Voor 6% gewijzigd door B2 op 08-09-2003 18:29 ]

• bart1234
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 25-11-2014
Drake schreef op 08 september 2003 @ 18:20:
[...]

zoals je boven kunt lezen is het een celeron :o

Is lezen zo moeilijk O-)
En nog de Mobile versie ook. En die heeft dan wel weer SpeedStep zover mijn kennis reikt...

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Heeft iemand een gedacht hoelang de batterij kan meegaan ? Van de (een) Toshiba dus.

• _Drake_
  • Nu online
Sharkbyte schreef op 08 September 2003 @ 18:31:
Heeft iemand een gedacht hoelang de batterij kan meegaan ? Van de (een) Toshiba dus.
van de toshiba site :
technologie : lithium-ion
maximale batterijtijd : tot 2:42 uur

Verwijderd

Ga maar voor de mac hoor.
Veel stabieler, en vlotter om mee te werken.
Kwalitatief hoogstaand scherm en onderdelen, zoals batterijduur tot 5u, airportkaartje(merkbaar veel beter ontvangst dan pc kaarten)
Ze zijn muisstil
En je hebt de extras zoals iphoto,itunes,idvd, vooor hetzelfde heb je daar 20 windowsprogs voor nodig.
en qua softwar evinden, no problemo hoor, via de juiste kanalen ;-)

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Dat is de maximumtijd, maar een meer reëel getal van de tijdsduur dat ik ermee kan werken (voornamelijk tekstverwerking en wat Photoshop-werk.

• _Drake_
  • Nu online
Sharkbyte schreef op 08 september 2003 @ 18:39:
Dat is de maximumtijd, maar een meer reëel getal van de tijdsduur dat ik ermee kan werken (voornamelijk tekstverwerking en wat Photoshop-werk.
mijn ervaring met me sp2100 welke iets korter meegaat volgens de site is dat met ik er 2,5 uur lang mee kom gamen op de accu (Max payne) en gamen is een stuk intensiever dan photoshop

• _Drake_
  • Nu online
Verwijderd schreef op 08 September 2003 @ 18:39:
Ga maar voor de mac hoor.
Veel stabieler, en vlotter om mee te werken.
Kwalitatief hoogstaand scherm en onderdelen, zoals batterijduur tot 5u, airportkaartje(merkbaar veel beter ontvangst dan pc kaarten)
Ze zijn muisstil
En je hebt de extras zoals iphoto,itunes,idvd, vooor hetzelfde heb je daar 20 windowsprogs voor nodig.
en qua softwar evinden, no problemo hoor, via de juiste kanalen ;-)
Vlotter?? hoezo ik vond nou niet dat een i-book in mijn ogen sneller werkte dan me sp2100 met winxp

i-book is ook een stuk duurder kwa randapperatuur (airport zooi is niet bepaald goedkoop)

Kwalitatief scherm, jah hallo het is ook maar 12 inch groot in vergelijking met de 15 inch op de toshiba.

Muisstil, jah dat is de mijne ook :/

daar gaan je voordelen.

maar zoals ik al zij een mac is iets persoonlijks (ik wil ook kunnen gamen dus ik zou me kapot ergeren aan een i-book) niet iedereen vind een mac nu aantrekkelijk, en omgekeerd wil niet iedereen een pc

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Ik ben er ook niet van plan op te gamen en dan nog zoek ik me wel een DirectDraw spel ofzo. Ik denk dat mijn besluit vast staat voor de Toshiba.
Pagina: 1