Toon posts:

igp & fsb probs epox 8rga+ rev.1.1

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag mensen, ik heb sinds kort een 8rga+. Het is voor alles bedoeld behalve gamen (daar is een andere pc voor). Nu is het zo dat ik wanneer ik prime95 run met onboard agp dus ingeschakeld, dat prime95 niet vooruit te branden is (cpu usage < 15%!?). Bovendien ratelt de pc aan een stuk en is ie traag met de beeldopbouw. Frame buffer op 128MB zetten helpt niet. Wanneer ik er een agp kaart in stop, gaat het al een stuk beter, hoewel ook hier iets raars aan de hand is: Gedurende 10 seconden zit de CPU usage een beetje te springen tussen 10 en 100%. Daarna gaat ie iha wel op 100% zitten. Aangezien ik het vermoeden heb dat het systeem met onboard agp bij normaal gebruik een stuk meer ratelt , besloot ik eens 3dmark2001 te runnen en daarbij kom ik uit op een magere 3100+ punten. Ik dacht dat ik hier iets van 5000 punten moest halen. Is er iets mis met mijn onboard agp?
Ten tweede, ik krijg mijn fsb niet hoger dan 166. Ik stop hiervoor wel een agp kaartje in mijn mobo, zodat ik niet gebruik maak van de onboard graphics. In de bios staat dat de fsb idd bv 180 is, maar in windows wordt ie fijn teruggezet naar 166. (Keer ik terug in de bios, staat de fsb echter op 180). Bovendien wordt ie zelfs teruggezet naar 100 in Windows, als ik mijn fsb spectrum niet 0.5% zet. Ik heb de fsb jumper al in alle standen gehad (133, 133/166, helemaal weg) en in de bios heb ik alle settings zelf ingesteld (expert mode). Memory timings afzwakken helpt niet, dus die zijn nu gewoon 2-2-2-11.

Overige specs:
AOPEN 300W voeding
2x256MB P2700 Infineon modules (USA)
AMD Barton 2500+ @16x166MHz (standard voltages), Thermalright SLK900U
Maxtor D740X Liquid
Asus 16X DVD-Rom
bios compile date 29-7-2003

Temps zijn onder de 40C (stressed) en voltages zijn OK (zowel in bios als in MBM)
Ik heb al het een en ander doorgespit, maar ik vind de oplossing niet. Willen jullie me aub helpen?

Verwijderd

Topicstarter
vraag me niet waarom, maar de fsb gaat opeens wel op 170 (met onboard vga),
fsb en agp spectrum zijn disabled, agp frequency staat op 100, fsb jumper is verwijderd.
Prime95 loopt nu ook goed, omdat ik het idee kwam om het beschikbare geheugen maar eens wat minder groot te maken, aangezien de onboard vga ook gebruik maakt van het RAM geheugen.

Wat overblijft is de 3dmark2001se score. In elke review ligt deze score zo rond de 5000 met bescheiden processors en ik kom niet eens verder dan 3300 met mijn 16 x166 Barton. Iemand een idee?

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2003 13:12 ]

Verwijderd

Schone Windows Install kan ook helpen. En draai je toevallig Windows 2000 SP4. Want die laatste servicepack van Windows in ook een traagmakertje.

• Exigence
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-08 10:38

Exigence

dnkroz

Verwijderd schreef op 08 September 2003 @ 13:10:
.... agp frequency staat op 100 ....
Standaard AGP frequentie is 66 MHz hoor. Dus het zou best eens kunnen dat het daar aan ligt. Of ben ik nu onnozel :?
PCI = 33 MHz
AGP = 66 MHz

Verwijderd

Topicstarter
@ravikris: ik heb een clean install gedaan
@erik9287nl: volgens jouw logica ben je dan idd onnozel ;) ; het betreft hier de onboard agp, die zit tussen de 100 en de 130 (wist ik voorheen ook niet btw). Maar je hebt gelijk, er staat "de agp frequency op 100", dus het was wel wat onduidelijk. De frequentie die jij bedoelt staat bij mij inderdaad op 66.

Ik dacht even het lek boven te hebben, 1024*768 op 60Hz ipv 100Hz, maar het heeft niet mogen baten :|

Maakt dit wat uit: Mijn proc wordt door 3dmark2001se herkend als een duron op 2GHz?

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2003 15:53 ]

Verwijderd

Topicstarter
Het lek is boven :D . Ik had in de manual gelezen dat 2 modules single sided geheugen in sloten 2 en 3 (de 2 meest linkse) geplaatst moesten worden. Ik heb ze nu in sloten 1 en 2 zitten (de 2 meest rechtse) zoals bijvoorbeeld bij de abit nf7-s. Nu heb ik een score van boven de 4800. Ik vind het wel raar dat het zoveel uitmaakt maar het zal wel met de geheugencontroller te maken hebben.

@erik9287nl: ik gebruikte de term onboard agp ipv onboard vga. De laatste is wat gebruikelijker. Nog onduidelijker van mijn kant dus :) .
Pagina: 1