w2k + exchange

Pagina: 1
Acties:

• Michieleke
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-04-2023
Vorige week hebben we problemen gehad met onze eerste w2000 server. Hierdoor waren we genoodzaakt een herinstallatie te doen. De exchange server houdt de AD in de lucht echter de global catalog is missing. De nieuwe server is vooralsnog nog geen DC.
Vraag 1: kan ik de herinstalleerde server server promoveren zonder problemen. (gij staat in de AD nog als als AD.
Vraag 2: Een linux server heb ik tijdelijk als DNS en DHXP server gemaakt. Mag ik de DNS zones synchroniseren
Vraag 3: Kan ik die Global Catalog terug krijgen, zodat exhnage weer functioneerd?

Verwijderd

vraag 1: wat is de vraag?
vraag 2: op zich mag je syncen, maar heb je de srv records ook goed staan? en je dhcp is denk ik "not authorised" (voorwaarde voor AD)
vraag 3: vinkje zetten op de DC "this is a GC", alleen het zou best eens kunnen dat het achterliggende probleem de dns op de linux bak niet goed geconfigged is

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:00
Michieleke schreef op 08 september 2003 @ 10:46:
Vorige week hebben we problemen gehad met onze eerste w2000 server. Hierdoor waren we genoodzaakt een herinstallatie te doen. De exchange server houdt de AD in de lucht echter de global catalog is missing. De nieuwe server is vooralsnog nog geen DC.
Vraag 1: kan ik de herinstalleerde server server promoveren zonder problemen. (gij staat in de AD nog als als AD.
jij hebt een probleem :P je had dcpromo moeten doen om die dc uit het domain te halen.
Nu moet je de nieuwe dc onder een andere naam promoveren tot DC
vervolgens moet je alle FSMO roles overzetten naar je nieuwe server
Vraag 2: Een linux server heb ik tijdelijk als DNS en DHXP server gemaakt. Mag ik de DNS zones synchroniseren
dns zone's zou je niet hoeven te integreren, omdat dit in je Domain partition zit.
Als je je server promoveert tot DC, en je installed DNS staan automatisch alle records er weer in.
EN dhcp moet je ff authorizen.
Vraag 3: Kan ik die Global Catalog terug krijgen, zodat exhnage weer functioneerd?
onder site's and services, onder de ntds setting van de desbetreffende server kun je dit aanvinken!

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

Verwijderd

Boeiend probleem maar kan je een DHCP linux server authorizen?

• Grolsch
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 23:00
Verwijderd schreef op 08 September 2003 @ 14:05:
Boeiend probleem maar kan je een DHCP linux server authorizen?
die hoef je niet te authorizen omdat deze geen onderdeel van AD is :P

als je er een el cheapo routertje met dhcp tussen gooit, deelt die gewoon ip adressen uit.

Omdat te voorkomen moet je aan fysieke beveiliging van je netwerk doen.

PVOUPUT - 13.400WP - Twente

• Michieleke
mja ik zou natuurlijk AD opnieuw kunnen installeren en dan werkt de GCS ook weer alleen het probleem is dan dat ik al mijn users ook weer opnieuw moet gaan liggen invoeren.

GCS staat afgevinkt alleen hij werkt nog steeds niet. is er een mogelijkheid om dit alles weer aan de praat te krijgen zodat exchange ook weer werkt ZONDER AD opnieuw te installeren...

• Vavoom
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-12-2024
Ik zou eerst een goede backup maken van de huidige situatie (Ghost ofzo)
Verder zou je kunnen proberen de huidige AD te backuppen, en deze terug te zetten op de nieuwe DC.

Misschien is het een idee, om een tweede nieuwe server in te richten, en dan te promoveren naar DC en meteen GC erbij pakken.

• Michieleke
Vavoom schreef op 10 September 2003 @ 10:45:
Ik zou eerst een goede backup maken van de huidige situatie (Ghost ofzo)
Verder zou je kunnen proberen de huidige AD te backuppen, en deze terug te zetten op de nieuwe DC.
klopt ik begin nooit iets zonder dat ik een goeie backup heb

maar ik heb nog wat vraagjes,

1 hoe krijg ik een goeie backup van alleen AD
2 nadat ik een schone 2000 server heb, waar dcpromo op heeft gedraaid. hoe krijg ik dan de data uit de backup van AD terug in de nieuwe AD. en hoe groot is de kans dat dit zou werken zonder problemen!??
3 als ik nu het vinkje voor GCS aanzet werkt deze dan ook goed!? en zo niet kan ik dit proces zonder problemen terug draaien!???

• Vavoom
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 16-12-2024
1 kies start/ programs/ accessories/ system tools/ backup.
http://www.windowsecurity...ckup_and_Restoration.html

2 Maak voordat je gaat beginnen met deze klus, eerst een ghost image. En zorg ervoor dat je dit eerst gaat testen op een andere server. Wanneer dit niet goed werkt, kun je altijd nog de image terug zetten. Ik moet eerlijk zeggen, dat ik nog niet in zo'n situatie heb gezeten. Dus eerst testen op een andere server is wenselijk.
Die Exchange server is nu toch DC?
Deze zin snap ik niet helemaal. Als je op de Exchange server (DC) gaat kijken in Active directory, dan zie de de "gecrashte" server als DC? En de Global Catalog is weg? (Lijkt me stug, omdat je zonder niet kan werken.)
3 Zie image terug zetten.

Test opstelling:
Server (geen netwerk verbinding) Installeer hierop Win2000 server DC. Maak een image. Zet de backup terug, die je hebt gemaakt van de huidige AD. Kijk of alles terug is gezet. (Ik weet niet of dit gaat werken, omdat deze backup van een andere installatie is van AD, dus misschien kom je in de knoop met de SID's e.d., vandaar dat die Global Catalog Server nodig is) http://www.brienposey.com/kb/global_catalog_selection.asp

Probeer zoveel mogelijk info hierover te vinden via google bijv. Dit is best een lastige klus.

• Michieleke
Vavoom schreef op 10 September 2003 @ 19:29:
1 kies start/ programs/ accessories/ system tools/ backup.
http://www.windowsecurity...ckup_and_Restoration.html

2 Maak voordat je gaat beginnen met deze klus, eerst een ghost image. En zorg ervoor dat je dit eerst gaat testen op een andere server. Wanneer dit niet goed werkt, kun je altijd nog de image terug zetten. Ik moet eerlijk zeggen, dat ik nog niet in zo'n situatie heb gezeten. Dus eerst testen op een andere server is wenselijk.
Die Exchange server is nu toch DC?

[...]
Deze zin snap ik niet helemaal. Als je op de Exchange server (DC) gaat kijken in Active directory, dan zie de de "gecrashte" server als DC? En de Global Catalog is weg? (Lijkt me stug, omdat je zonder niet kan werken.)
3 Zie image terug zetten.

Test opstelling:
Server (geen netwerk verbinding) Installeer hierop Win2000 server DC. Maak een image. Zet de backup terug, die je hebt gemaakt van de huidige AD. Kijk of alles terug is gezet. (Ik weet niet of dit gaat werken, omdat deze backup van een andere installatie is van AD, dus misschien kom je in de knoop met de SID's e.d., vandaar dat die Global Catalog Server nodig is) http://www.brienposey.com/kb/global_catalog_selection.asp

Probeer zoveel mogelijk info hierover te vinden via google bijv. Dit is best een lastige klus.
hehe i know dit is echt een vaag probleem, maar GCS werkt echt niet, je kan zonder wel werken maar bv exchange functioneerd niet...

die links benk vandaag ook tegen gekomen moet ze alleen nog lezen :P alvast bedankt voor de hulp en de tips (schiet je nog iets meer te binnen laat het weten!!! ) en ik zal het resultaat posten

• Michieleke
nou het heeft even geduurt sorry daarvoor ;) maar ik zou nog het resultaat posten

we zijn nog even bezig geweest met wat andere dingen maar nu eindelijk toegekomen aan die 2 servers.

nou om te beginnen hebben we 2 backups van de servers getrokken voor alle zekerheid en toen hebben we toch maar gewoon het vinkje GCS op de server aangezet met een goed resultaat, vervolgens de 2e server die opnieuw geinstalleerd was gepromoveerd tot DC en laten repliceren! dit ging gelukkig helemaal goed.

en nu werkt het dus allemaal weer goed. ik durf niet te zeggen dat het perfect werkt :P want dat werkt het eigenlijk nooit ;) anders hadden wij allemaal nix meer te doen toch ;)

nou bedankt voor de hulp iig
Pagina: 1