[Alg] Welke tools voor webbased 3D? *

Pagina: 1
Acties:

• Emboss
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-08 18:40
Ik dien voor school een 3d model te prgrammeren en te animeren. Probleem is dat het webbased moet zijn. Nu moet ik toegeven dat ik de basis van het programmeren wel onder de knie heb, maar nog geen ervaring heb met webbased spul.
Welke API kan ik het beste gebruiken voor op het web, OpenGl of D3D? En is c# een betere taal voor op het web als java?

[ Voor 3% gewijzigd door Emboss op 08-09-2003 08:49 ]

All my life, I always wanted to be somebody. Now I see that I should have been more specific.

Verwijderd

Kijk hier eens naar GL4Java. Ik hoop dat je hier iets aan heb.

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
webbased 3D? Ik zou voor flash / shockwave en zn 3D engine gaan, dat schijnt het makkelijkst te programmeren te zijn. Je kunt ook een java applet maken en dan met3D graphics daarin iets doen, maar dan moet je de complete engine zelf gaan bouwen. Ik weet niet of dat de bedoeling is.

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

• Emboss
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-08 18:40
EfBe schreef op 08 September 2003 @ 09:18:
webbased 3D? Ik zou voor flash / shockwave en zn 3D engine gaan, dat schijnt het makkelijkst te programmeren te zijn.
Weet je toevallig hoe flexibel die taal is? Ik moet namelijk objecten toe kunnen voegen. Die moeten runtime gecreëerd worden. Kan dat met shockwave?

All my life, I always wanted to be somebody. Now I see that I should have been more specific.

• EfBe
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online
Emboss schreef op 08 september 2003 @ 09:35:
Weet je toevallig hoe flexibel die taal is? Ik moet namelijk objecten toe kunnen voegen. Die moeten runtime gecreëerd worden. Kan dat met shockwave?
Het is een 3D engine, dus je programmeert in een soort scripttaal waarmee je de 3D engine aanstuurt. Ik heb er verder niet tot nauwelijks mee gewerkt, maar wat ik er over gelezen heb is dat het wel makkelijk te gebruiken is, en zoals bij iedere 3D engine kun je gewoon objects toevoegen wanneer je dat wilt. Ik heb ook geen idee of het gratis is of niet (ik vrees van niet), dus dat zou voor jou dan weer een nadeel zijn... Je zou ook naar de verschillende java 3D engines kunnen kijken, veelal zijn die na wat docs doorworstelen ook goed te gebruiken en soms wel gewoon gratis.

Creator of: LLBLGen Pro | Camera mods for games
Photography portfolio: https://fransbouma.com

• dominic
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 21-08 19:07

dominic

will code for food

C# lijkt me geen optie, aangezien dit serverside script is, het moet clientside draaien neem ik aan dus lijkt mij, zoals door anderen eerder voorgesteld, flash een betere optie.

Download my music on SoundCloud

Verwijderd

De enige realistische optie is Java.
Ben dan wel zo aardig voor jezelf en gebruik Sun Java icm eclipse
.Net is geen optie aangezien 't geen applet is.
En Flash is waarschijnlijk niet krachtig genoeg voor je, aangezien je daarmee wel een simpele 3D engine kan bouwen, maar die vreet al heel snel een hele hoop CPU.
Dat, en het feit dat Flash een verschrikkelijke ontwikkelingsomgeving is, lijdt me ertoe je Java aan te bevelen :p

Oh, als je natuurlijk een 'vaste' 3D animatie hebt (dus geen echte 3D engine) dan kan je 't natuurlijk wel in Flash stoppen, is wel zo simpel.

• bRight
  • Laatst online: 27-11-2024

bRight

digitaal

shockwave != flash..

• BierPul
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-08 21:59

BierPul

2 koffie graag

Wat moet je applicatie gaan doen dan :?

Ja man

• Macros
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12-08 20:57

Macros

I'm watching...

Waarschijnlijk bedoelen ze VMRL. Soort HTML, alleen om 3D werelden te bouwen. Was helemaal in een aantal jaren geleden, maar scholen blijven vaak in het verleden hangen.

"Beauty is the ultimate defence against complexity." David Gelernter

• djc
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 08-09-2025

djc

Macros schreef op 08 September 2003 @ 11:48:
Waarschijnlijk bedoelen ze VMRL. Soort HTML, alleen om 3D werelden te bouwen. Was helemaal in een aantal jaren geleden, maar scholen blijven vaak in het verleden hangen.
Dat heet stiekem VRML, trouwens. Virtual Reality Markup Language ofzo.

Rustacean

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18-08 21:00

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Verwijderd schreef op 08 September 2003 @ 10:34:
De enige realistische optie is Java.
Ben dan wel zo aardig voor jezelf en gebruik Sun Java icm eclipse
.Net is geen optie aangezien 't geen applet is.
En Flash is waarschijnlijk niet krachtig genoeg voor je, aangezien je daarmee wel een simpele 3D engine kan bouwen, maar die vreet al heel snel een hele hoop CPU.
Dat, en het feit dat Flash een verschrikkelijke ontwikkelingsomgeving is, lijdt me ertoe je Java aan te bevelen :p

Oh, als je natuurlijk een 'vaste' 3D animatie hebt (dus geen echte 3D engine) dan kan je 't natuurlijk wel in Flash stoppen, is wel zo simpel.
En dan hebben we ook nog Director, die z'n eigen 3d engine heeft en waarmee ook prima 3d effecten zijn te bereiken. Komt ook nog bij dat director apps over het web kan streamen m.b.v. een plugin.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

• bRight
  • Laatst online: 27-11-2024

bRight

digitaal

Met director kun je shockwave player content maken.

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025
Emboss schreef op 08 September 2003 @ 09:35:
[...]
ja dat gaat. Shockwave kent wel zijn eigen formaat (met LOD info dus best niet slecht). Voor een eigen project moesten we echter geen LOD hebben (LOD fucks up geometry natuurlijk) toen heb ik een LWO (lightwave) exporter geschreven die een object 'encode' naar een "BMP" (tekening dus). Deze laat ik realtime in met Lingo dan unparse ik de "BMP" naar het 3D Object met de lingo (wat best eenvoudig is). "BMP's" inlezen gaat namelijk enorm veel sneller dan een text-file en je hebt ook niets plugin nodig. Maar als je wel LOD nodig hebt - er is een gratis SDK om objecten te creeren.

FLash MX is NO option. (tenzij je object 5 polys hebben, of je clients super machines)

Java (puur software): gaat wel en misschien vind je wel heelder engines - natturlijk wel VM required (moet je echt niet vanuit gaan)

Java + OPenGL (GL4Java). Zalig als je het gewerkt doet krijgen, maar niet evident vanwege speciale native libaries die moeten worden geinstalleerd. (read: not cross platform)

er zijn nog een hoop ander spul, waaronder VRML echt geen 2de keuze hoeft te zijn - hoe oud het ook is, je kan er best wel wat mee.

Shockwave is vast de beste keuze vanwege snelheid, ease of use etc - maar als alle MM software zijn er wel een paar dingetjes die je vaak tegenkomt...

edit:
Shockwave staat nog online zie ik net:
http://www.onnos.com/MILI...commended)/geometrica.htm

zie wel dat je de shockwave speler hebt. Tis een groot ding (zit video enzo in en heel wat data) - je wil "interact" kiezen en dan effe wachten terwijl ie de data streamt (op mijn bak ligt ie dan ook ineens stil) daarna kan je met de muis draggen en rotate (rechter muis zoemt in en uit)... De data is niet realtime gewoon omdat die de online - 'offline' versie is maar de data staat wel niet in de movie die wordt binnengehaald via real-time comments...

[ Voor 18% gewijzigd door hobbit_be op 08-09-2003 15:01 ]

• .oisyn
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 04:06

.oisyn

Moderator Devschuur®

Demotivational Speaker

Je mag mijn JGL wel (ab-)usen... Zit misschien ietwat lelijk in elkaar, maar doet in principe wel wat je wilt :) Het is gewoon een java-library, en je hebt er geen native code voor nodig oid.
Ik weet niet wanneer het af moet zijn, maar misschien dat ik nog wat dingetjes op kan schonen (vooropgesteld dat ik daar tijd voor heb).

Zie voor een voorbeeld: http://www.xs4all.nl/~oisyn/applets/homeboxx3d.html

Give a man a game and he'll have fun for a day. Teach a man to make games and he'll never have fun again.

Verwijderd

Ik zou zelf ook voor shockwave gaan. Ik heb een paar jaar geleden ook een 3d project voor school gedaan. Het project waaraan ik heb meegewerkt was echter geen internet productie, maar ik geloof niet dat het publiceren naar internet een groot probleem zou zijn als je de filesize van (alle)gebruikte bestanden maar in de gaten houd...en het aantal poligonen van de modellen natuurlijk. De shockwave plugin was wel wat groot ja(3,5mb?), maar de systeemeisen vielen ook wel weer mee.
Uit eindelijk hebben we gekozen voor een combinatie van 3dmax(met shockwave3d en havok physics exporter plugins) en macromedia shockwavestudio (met havok physics xtra).

Bij ons project ging het op het laatst ook tussen shockwave 3D en VRML
een aantal redenen waarom wij toen voor de director/3dmax combo heben gekozen waren:
  • Een voordeel van shockwave boven vrml vond ik wel dat je beter de navigatie door de 3d wereld en het manipuleren van objecten makkelijker kon aanpassen aan je eigen wensen/eisen.
  • De scripttaal(lingo) was vrij simpel te leren
  • In beide programma's hadden de meeste projectleden al ervaring.
  • De ondersteuning dmv tutorials/voorbeelden in de handleidingen en helpfiles was erg goed, waardoor de productiviteit op een redelijk niveau bleef.
  • Eventueel was de productie later ook vrij eenvoudig naar het web te publiceren.
  • Wat het gebruiksgemak van de tools die op dat moment moment beschikbaar had shockwave zeker een streepje voor.
  • Het werken met een (toen)nieuwe technologie is altijd leuk/interessant
Kortom ik zou persoonlijk waarschijnlijk weer voor die combo gaan(ik ben echter niet meer echt op de hoogte van de huidige stand van zaken) Maar zoals de persoon boven mij ook al zei; ik zou VRML ook niet zomaar wegstrepen. Ik heb toen tijdens het vooronderzoek erg interessante dingen gezien die met VRML waren gemaakt.

Verwijderd

Ik kan je van harte Shockwave aanbevelen, er zijn genoeg Proof of Concepts op shockwave.com te vinden, waarbij zelfs Hardware matige ondersteuning van 3D kaarten wordt gebruikt.

Je zult alleen even aan de LINGO moeten.

• hobbit_be
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 04-07-2025
.oisyn: _/-\o_ (*10)...

• MisterData
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 20:35
Je kunt ook es kijken op www.idx3d.ch. Das een redelijk goede software-3D engine met support voor onder andere Phongshading. Daarnaast zit er een reader bij voor het .3ds formaat en diverse texture en object-factories. De moeite waard om te bekijken! Ik heb deze engine zelf geport naar C++, en ik weet dan ook precies hoe 'ie inelkaar zit. Alles heeft logische namen, en de API vind ik erg fijn om mee te werken :)

edit:
hij is gratis trouwens

[ Voor 6% gewijzigd door MisterData op 08-09-2003 17:18 ]

Pagina: 1