[Debian]Hoe tijdens install scsi-raid driver al gebruiken?

Pagina: 1
Acties:

• Paul
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 02-05 07:01
Ik heb hier een fileserver waar Debian op moet. Probleem daarbij is dat de drivers alleen maar als Redhat Driver Update Disk en als source beschikbaar zijn, en daar kan de Debian (3.0r1) install niets mee.
De install kan namelijk, met geen van alle smaken (bf24, vanilla, compact etc), een harde schijf vinden.

De arrays (2x 9gb in raid 1 en 3x 26gb in raid5) zijn op de controller (LSI MegaRAID 320-1) al wel ingesteld, maar Debian heeft geen driver voor de controller.

Ik vermoed dat ik de sources gewoon kan compileren, maar waar ik ze vervolgens aan de install kan laten zien is me een raadsel.
De readme bij de sources gaat ook al uit van een geinstalleerd systeem, dus daar heb ik niets aan.

Ook zoeken levert daarbij weinig op, de meeste topics / pagina's gaan over een promise ide controller, en daar gaan ze al uit van een geinstalleerd systeem.
Verder gaan andere source-driver-pagina's over netwerkkaarten en andere dingen die ze pas na de install compileren en gebruiken. Ik kan alleen niet installeren zonder die driver.

Ik kan de drivers wel compileren op een ander systeem (debian 2.2 met 2.4.20 kernel) maar de 3.0r1 install gaat standaard van 2.2.18 uit met de mogelijkheid tot 'a 2.4 kernel'...

Hoe krijg ik dit aan de praat? Debian geeft wel de optie om drivers van een diskette te laden tijdens de install, maar pikt daarbij weer niet de DUD van redhat.

[ Voor 5% gewijzigd door Paul op 08-09-2003 01:34 . Reden: Toevoeging howto bij driver ]

"Your life is yours alone. Rise up and live it." - Richard Rahl
Rhàshan - Aditu Sunlock

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 01-05 14:55

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
de LSI-Megaraid zit gewoon in de kernel (drivers/scsi/megaraid.*) en komt waarschijnlijk in 2 smaken (oud en nieuw).

Je zult een debian kernel (eoa raid?) moeten vinden of maken zodat je ermee kan booten. Komt debian onderhand al eens met een 2.4.xx kernel uit? daarvan weet ik zeker dat ze erin zitten. Ook zou je kunnen kijken naar andere OS'ses die er wel mee booten (afaik hebben redhat, suse, slackware allemaal de LSI ingebouwd zij het in een andere kernel, of geladen als module)

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

• Skinny
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-03 20:57

Skinny

DIRECT!

Als ik even heel snel hier kijk :

http://ftp.debian.org/dis...rrent/bf2.4/kernel-config

Dan staat daar
CONFIG_SCSI_MEGARAID=m
Als Kees gelijk heeft dat dit de goede driver is, dan moet je toch gewoon een 'modprobe megaraid' kunnen doen voordat je aan het partitioneren van je schijven begint ?

SIZE does matter.
"You're go at throttle up!"

• KompjoeFriek
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 02-01 05:18

KompjoeFriek

Statsidioot

Tijdens de install wordt er ook gevraagt of je drivers van andere apparaten wilt installeren, waarschijnlijk staat jou SCSI raid controller ook bij
(ik weet niet of je schijven dan ook meteen bruikbaar zijn om op te installeren...)

WhatPulse! - Rosetta@Home - Docking@Home

• Dutchess_Nicole
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 30-04 09:45
Als je bij het begin van de setup voor bf2.4 (was het geloof ik) kies, krijg je kernel 2.4.18 met alle mogelijke laadbare modules. Daar zit de megaraid module zeker ook tussen. :)

Kia E-Niro 2019 Executiveline. OTGW/HA Enthousiasteling.

• Paul
Je krijgt met flavor bf24 inderdaad die kernel, maar als je van cd boot laad hij de bijbehorden 4 diskettes met drivers niet |:( In /lib/modules/2.4.18-bf2.4/kernel/drivers staan alleen input en usb, terwijl ik toch echt scsi meot hebben...
Waarom booten ze dan zo kreupel van cd?

Volgende horde wordt waarschijnlijk de eerste boot.. Op mijn andere bak heb ik de (nieuwe, met de 2.2 werkte het wel out of the box) kernel 5x opnieuw gebakken (2x te hoge processor architectuur 8)7, 2x scsi-driver als module terwijl die dus op de scsi schijf stond, gevolg: kon / niet mounten, en uiteindelijk lukte het :P ) maar dat zien we straks wel :)

Edit: Ik zeg wel volgende horde, maar momenteel ben ik nog bezig die 6 diskettes aan te maken :P

Edit2: Aargh: ook de floppy install doet niets met die 4 driver disks :'( Er is bij de install wel een optie 'preload modules from a floppy' maar die hebben het erover dat ALLE items, die al in de root van de flop moeten staan, altijd gebruikt gaan worden, en daar staan er veel te veel op, verder kan hij geen van 4 de flops mounten |:( Ik ga verder zoeken naar hoe die driverflops dan bedoeld worden :P

Edit3: Pre-load modules aan de gan gekregen (staat in de documentatie bij 'Kernel vervangen op de rescue disk' |:( ) maar daar heb ik alleen een 'oude' megaraid.o

Dan inderdaad de kernel van de resquedisk maar vervangen: komt de compiler niet door de redhat, noch de suse megaraid.c heen :'( Verschillen die zo veel van Debian dan? Het is dat ik hier op 56k zit anders had ik wel de officiele kernelsource gedownload (22meg of zo, auw) maar nu moet ik het dus doen met de debian package.

Foutmelding is "megaraid.c:5615: Unknown field 'highmem_io' in initializer" met daarvoor nog een hoop warnings op (veel) eerdere regels

Edit4: Het wordt hoe langer hoe gekker: op regel 5615 staat 'include scsi_module.c' en die bestond al / is niet van LSI??? Nog sterker, in heel scsi_module.c komt geen highmem voor |:( terwijl de includes steeds algemener worden. Help, ik wordt gek 8)7 en gefrustreerd want ik wil dat ding toch wel aan de praat krijgen :P

[ Voor 64% gewijzigd door Paul op 08-09-2003 15:58 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

• Paul
Stik, quote ipv edit :(

[ Voor 99% gewijzigd door Paul op 08-09-2003 15:58 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
dude waarom boot je niet van CDROM? Dat gekloot met die floppen altijd :)

• Paul
Omdat hij dan mijn raidcontroller niet herkend |:( Niet dat hij dat met de floppen wel doet :(

Aangezien ik bij het booten van cd een zo goed als lege /lib/modules kreeg, terwijl er op de cd bij bf2.4 toch genoeg stonden, dacht ik dat de cd die 4 driverfloppen niet laadde, dus dan die 6 floppen (rescue, root en 4x driver) maar maken.
Maar als je van flop boot vraagt hij net zo min om die 4 floppen voordat hij vrolijk meld dat hij geen harde schijf kan vinden.

Toen, volgens de documentatie, een pre-load flop gemaakt (depenencies gechecked en megaraid.o in /boot (op de flop) gezet) maar ik krijg van de installer een error als ik die flop load. (megaraid.o die bij Debian 3.0r1 zat)

Toen megaraid.o maar handmatig in /lib/modules/2.4.18-bf2.4/kernel/drivers/scsi gezet, maar als ik die dan insmod krijg ik 'no such device' als error.

Dan maar een eigen kernel maken voor de rescue disk, maar die krijg ik niet gecompileerd omdat de compiler eruit klapt bij megaraid.c op een of andere variabele of field die ik nergens kan vinden. (megaraid.c & megaraid.h uit de Redhat drivers en, wat weer andere zijn gezien de filesize, ook die uit de Suse drivers, zoals deze op de LSI-site staan)

Dus daarom dat gekloot met die floppen :P

[ Voor 9% gewijzigd door Paul op 08-09-2003 18:20 ]

Rhàshan - Aditu Sunlock

Verwijderd

Misschien is het gebruik van Knoppix een bruikbare workaround? Op internet zijn meerdere docs te vinden om een Debian install te doen via Knoppix of om Knoppix zelf te gaan draaien vanaf hd.
Pagina: 1