Een nieuwe hd, en nu?

Pagina: 1
Acties:

• RobbertC
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18:04
Ik heb een nieuwe hd gekocht op de HCC dagen en netjes ingebouwd. Bij het opstarten herkent hij hem goed.

Normaal had ik altijd 2 partities, c: van 10 Gb en d: van 1 GB

Nu heb ik een beetje met fdisk zitten klooien, en nu heb ik m'n normale c: schijf van 10 gb, een d: schijf van 7 mb (:?) en een e: schijf die volgens windows geformateerd moet worden.

Mijn vraag is nu? Wat nou? de e: schijf formateren, of een programatje als Partition Magic gebruiken?

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2025
Wees eens duidelijker. Heb je nu twee HD's? Hoe groot is de nieuwe HD? Herkent Fdisk wel twee HD's?

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

• RobbertC
Ok, duidelijker :)

Ik heb nu 2 HD's. een 10.8 GB Maxtor en een 30.7 GB maxtor 7220 rpm. En ja, fdisk herkent hem.

Ik zal nog wel iets vergeten zijn om te vertellen :) maar daar wijzen jullie me wel op hoop ik :)

• Hyp Hyper
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 13-08-2025
Ik neem aan dat je met windows werkt?

Ten eerste draai FDISK alleen onder DOS! Dus niet in een DOS-venster of zo! Echt booten met een bootable DOS-disk. Onder windows kunnen rare dingen gebeuren. (of zijn al gebeurd?)

Nou.. met de partities van je oude HD zou niks gebeurd mogen zijn als je daar met fdisk vanaf bent gebleven! Dus je C en D zouden nog hetzelfde moeten zijn. Staan die partities volgens fdisk op schijf 1?

Wat betreft je nieuwe HD. Die wordt door fdisk herkend als een aparte hd (schijf 2). Daar moet je een DOS-partitie op aanmaken. Daar wordt dan de eerste vrije deviceletter aan toegekend. Dat zal dan E moeten worden.
Als je aan die partitie alle ruimte toekent is dat uiteraard de enige partitie op die hd.
Je moet dan E formatteren.

Als je meer partities op een nieuwe schijf wil, ken je niet alle ruimte toe aan de DOS partitie en maakt vervolgens van de rest een uitgebreide (extended) DOS-partitie. Die kun je weer onderverdelen in logische stations.

Geen nerdgedoe over mijn system specs. ;)

• RobbertC
Aha, bedankt voor je reactie. Ik zal het eens uitproberen.

En btw, sorry voor mijn ongelooflijke newbie vraag.