MadMarky schreef op 10 september 2003 @ 00:02:
[...]
Volgens die theorie zou een TI4600 of Radeon 9700 binnenkort ook voor €100 te koop moeten zijn. Jammer maar helaas, na een bepaalde tijd worden ze gewoon uit productie genomen. Waarom:
- Anders komt een high-end kaart in dezelfde prijsklasse als een low-end kaart, en dat willen ze niet

- Ze gaan een videokaart echt niet onder de kostprijs verkopen
- Videokaarten evolueren snel, ze willen niet meer dan 2 generaties tegelijkertijd op de markt hebben. De GF4 en Radeon 9500/9700 serie zullen dan ook binnenkort verdwijnen. De Radeons worden nu al moeilijker verkrijgbaar.
Oftewel: reken er niet op dat een Radeon 9800 ooit onder de €180 verkocht zal worden(welke versie dan ook)
Die 100 euro is misschien een beetje optimistisch, maar ik verwacht dat het toch niet zo vreselijk veel gaan schelen, in ieder geval wel prijzen onder de 150 euro. De vergelijking met de TI 4600 is m.i. niet helemaal correct, dat was namelijk het topmodel net als de FX 5900 ultra en de 9800Pro de huidige topmodellen zijn. De Ti 4200 in 128MB uitvoering is een betere vergelijking aangezien deze zo'n 80% van de klok van het toenmalige topmodel Ti 4600 biedt. Deze kun je sinds mei dit jaar voor een prijs van iets meer dan 100 euro kopen. En ook iets eerder zag je bij ATI dat in eind 2001 het topmodel Radeon 8500Pro (op 275/275MHz) voor een prijs van zo'n 300 euro werd gelanceerd samen met een goedkopere 8500LE versie op 250/250 MHz. Deze 8500LE was reeds eind 2002 voor een prijs van 100 euro verkrijgbaar!
Een belangrijke voorwaarde voor zo'n spectaculaire prijsdaling is natuurlijk dat een fabrikant door de concurrentie onder flink druk werd gezet. Dat zag je bij de 8500 serie welke door de GF 4 Ti 4200 reeks flink onder druk werd gezet en dat zag je bij dezelfde TI 4200 toen de Radeon 9700 serie op de markt kwam.
Helaas zagen wij dit (nog) niet met de 9700 serie gebeuren en waarom niet? Geen concurrentie! De FX 5800 serie die bleef maar vertraging oplopen en toen die eindelijk verscheen bleek hij niet echt geweldig te zijn on vrijwel niet leverbaar. Pas sinds kort is er een concurrent in de vorm van dan de FX 5900 serie, wiens performancevoordeel t.o.v. de 9700 serie overigens niet groter is dan het voordeel dat de Ti 4200 serie had t.o.v. de Radeon 8500 serie, deze zijn echter nog stevig in de prijs. ATI hoeft voorlopig nog niet aan de prijskraan te draaien.
Overigens geef je in je betoog volkomen terecht aan dat men geen kaart onder kostprijs zal verkopen. Dit is een zeer belangrijk punt en zelf kijk ik bij de introductie van nieuwe videokaarten altijd in hoeverre deze kaart geschikt zullen zijn om daar een prijzenoorlog mee te voeren. De TI 4200 en de 8500LE waren dat. Deze gebruikten de iets langzamere versies een top GPU i.c.m. nog redelijke betaalbaar geheugen, in dit geval 4.0 ns.
Je zag dat de Radeon 9500Pro en 9500NP niet echt de meest geschikte instrumenten waren voor een prijzenoorlog. Ze gebruikten namelijk dezelfde core op dezelfde klok als de 9700NP en eveneens geheugen van 3.6 ns. Wel hoefden zij geen 256bit PCB te hebben maar voldeed een 128PCB, maar het verschil in kostprijs daarvan was zo minimaal dat veel 9500NP gewoon met de toch al beschikbare 256 bit PCB's van de 9700 serie werd uitgerust! Bij de 9500NP hoefden maar 4 pipelines te werken maar zoals menig tweaker ontdekte bleken vaak alle 8 pipelines in orde en was er feitelijk sprake van een gewone 9700 core, de 9500Pro met 128bit PCB gebruikte wel alle 8 pipelines en moest dus een 100% goed werkende 9700 core hebben. Geen wonder dat deze kaarten nooit echt veel onder de prijs van een 9700 zaten.
Als Meneer_E nu in zijn glazen bol kijkt (welke overigens maar van goedkoop plastic is en bovendien de nodige krasjes heeft, neem mijn voorspellingen a.u.b. met een korreltje zout) dan vrees ik dat het moeilijk gaat worden om b.v. een FX 5600 ultra tegen dumpprijs aan te bieden. En wel omdat op deze kaart tetterduur 2.2 ns geheugen gebruikt wordt. Ook al in de GPU zelf goedkoop te produceren en heb je slechts een 128bit PCB nodig, ik verwacht dat ook in 2004 de prijzen van 128MB aan 2.2 ns geheugen niet echt superlaag zal zijn. Een FX 5900 zal m.i. in de 2e helft van 2004 niet veel duurder zijn dan een FX 5600 ultra, omdat dan het verschil in kostprijs minimaal is. Want waar nvidia's chipbakkers nu nog veel problemen hebben om een FX 5900 core foutloos op 0.13 micron te produceren, is dat volgend jaar een koud kunstje. De kansen van de 9800NP zijn ook zeer goed, omdat deze kaart goedkoper geheugen gebruikt dan de FX 5600 ultra. Wel wordt momenteel de GPU nog op 0.15 micron geproduceerd, maar het zou mij niet verbazen als er volgend jaar een 0.13 micron variant van komt. Net zoals nvidia vroeger bij de GF2 GTS en GF2 Pro op 0.18 micron liet produceren en een jaar later met een GF2 TI serie op 0.15 micron kwam.
N.B.
Ik zag twee weken geleden in de opruiming een Hercules Radeon 8500Pro 128MB retail voor slechts 76 euro aangeboden. Begin 2002 betaalde je daar nog bijna 400 euro voor! Ik denk niet dat veel tweakers het bezwaarlijk zouden vinden om over een jaar tegen een retail versie van de 9700Pro van 76 euro tegen te komen, ongeacht of het merk een Hercules, Sapphire, Gigabyte zal zijn...