Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34979

Topicstarter
Zag van de week op de verpakking van een set oplaadbare batterijen een formule staan, waaruit je zou kunnen afleiden, hoelang je bepaalde batterijen moet opladen.

mAH * 1,4 / mA = H ( Laadtijd in uren )

mAH: batterij
mA : oplader

De verkoper wist me niet veel wijzer te maken over die constante factor die in de formule staat (1.4 ), waar dat dus van afgeleid is en of het alleen van toepassing is op bepaalde accu's.
Het waren overigens NiMh batterijen. Klopt die formule een beetje met jullie gehanteerde laadtijden voor bepaalde laders (mili-amperes) ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tarin
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 21:34

Tarin

Just plain weird.

Ik schat zo dat de 1.4 het verlies is (tenminste, om x mAH in een batterij te frotten heb je 1.4*x mAH nodig, waarvan 0.4*x verlies).

Die factor lijkt mij verschillen per lader en batterij; als je lader 'sneller' laadt, zal hij (naar ik denk) ook wat minder efficient werken, terwijl hij misschien wat efficienter werkt (minder warmte afstaat) bij trager laden.

Ik fiets op de accu van m'n iPod :) | Specs | Pics | Elektro: NL / EN

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cis
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 09-05 11:10

Cis

http://home.hetnet.nl/~heuker2000/batterijen/batterijen.htm is wellicht een deels nuttige site? Staat heel veel simpel uitgelegd, maar vooral:
Een aantal fabrikanten brengt snelladers op de markt die een set batterijen binnen een uur opladen. Maar elke snellader die sneller dan drie uur over een lading doet Kun je maar beter mijden. Oplaadbare batterijen zijn ontworpen om geladen te worden met een spanning van 1/10 van het vermogen van de batterij in mAh. Voor een 1.000-1.200 mAh. NiCd of NiMH batterij, die op 100 mA. wordt geladen betekent dit dus een laadtijd van rond de 10-12 uur. Geforceerde lading kan de levensduur en de capaciteit van je batterijen nadelig beïnvloeden.
Daarbij niet te vergeten: sommige laders gaan eerst ontladen. Dit kan ook nogal wat tijd in beslag nemen...

[ Voor 8% gewijzigd door Cis op 07-09-2003 23:54 ]

Geschiedenis herhaalt zich nooit. Maar rijmt altijd wel een keer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 34979

Topicstarter
Thx...... maar liefts een afwijking van 3,5 uur in de oplaadtijd in vergelijking met onderstaande pagina:
batterijen-calculator.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rvm
  • Registratie: November 2000
  • Niet online

rvm

Als je de batterij op 14 uur tijd laadt, dan zal die 1.4 best kloppen. Ga je sneller laden, dan zakt die constante. Met zo'n super-snel lader die een batterij een een uurtje of wat meer vol heeft, krijg je dan een formule die er eerder zo uitziet: mAH * 1,1 / mA = H ( Laadtijd in uren )