[suse 80] 100/full op realtek

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo

ik heb een probleem met de instellingen van de kaart.

Via de search zie ik oplossingen die ik dus geprobeerd heb maar niets helpt.

De pc heeft een dual-boot met windowsw xp. Daarin draait de kaart op 100 mbit.
Met de DOS-tool zie ik dat de kaart ingesteld is op 100/full.

In suse draait dat ding echter op 10/half.
in de message log zie ik " Setting half-duplex based on auto-negoiated partner ability 0000"

In mijn modules.conf heb ik het volgende staan:

alias eth0 8139too
options 8139too 0x20 0x10

Ook op de switch zie ik aan de leds dat in windows de kaart op 100 en in linux de kaart op 10 mbits draait.

Hoe los ik dit op?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red Sonja
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-04 11:42

Red Sonja

Linux: power to de wortel

Misschien met ifconfig? Stukje uit de man:
media type
Set the physical port or medium type to be used by
the device. Not all devices can change this set_
ting, and those that can vary in what values they
support. Typical values for type are 10base2 (thin
Ethernet), 10baseT (twisted-pair 10Mbps Ethernet),
AUI (external transceiver) and so on. The special
medium type of auto can be used to tell the driver
to auto-sense the media. Again, not all drivers
can do this.
# ifconfig eth0 media 100baseT
zal t dus wel wezen....

And the beast shall be made legion. Its numbers shall be increased a thousand thousand fold. The din of a million keyboards like unto a great storm shall cover the earth, and the followers of Mammon shall tremble. from The Book of Mozilla, 3:31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Zucht..

En nog steeds niet. Ik heb nog eens met een knoppix cd gekeken wat er gebeurd maar ondanks dat mii-tool zegt dat de kaart op 100/full draait blijft de led op de switch het tegenovergestelde zeggen. Een download vanaf ftp sessie van mijn eigen lokale server geeft een formidable snelheid van 2 kb/s

Terug naar suse...
Wanneer ik "ifconfig eth0 media 100baseT 192.168.0.3 up" ingeef krijg ik de error melding
port: SIOCSIFMAP: Operation not supported

Ik ben een NOOB...Betekent dit dat de kaart het niet kan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Red Sonja
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 30-04 11:42

Red Sonja

Linux: power to de wortel

Hoeft niet... probeer het in 2 stappen, sommige dingen kun je niet dynamisch aanpassen, das ook logisch:

# ifconfig eth0 down; ifconfig eth0 media 100baseT && ifconfig eth0 192.168.0.3 up;

And the beast shall be made legion. Its numbers shall be increased a thousand thousand fold. The din of a million keyboards like unto a great storm shall cover the earth, and the followers of Mammon shall tremble. from The Book of Mozilla, 3:31

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Nog steeds dezelfde foutmelding, edoch mijn broertje heeft nog een 3com kaart liggen, die ga ik er zo eens instoppen....kijken wat er gebeurt

[edit]
Ik had trouwens wel eerst een ifconfig eth0 down gegeven de eerste maal. Het lijkt wel of die kaart het gewoon niet accepteert...[einde edit]

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2003 23:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 06:31
Verwijderd schreef op 07 September 2003 @ 22:48:
Met de DOS-tool zie ik dat de kaart ingesteld is op 100/full.
Dat betekent dat de kaart 'geforced' is op 100/full (denk ik)? Dus niet op 'detecteer het zelf maar' instelling staat....
in de message log zie ik " Setting half-duplex based on auto-negoiated partner ability 0000"
Betekent dat die hub/switch dat zelf het beste vindt blijkbaar. Ben wel benieuwd waarom dat dan zo is. Misschien is de kabel niet helemaal goed, of de netwerkkaart een beetje vreemd aan het doen?

Ben wel benieuwd wat er met een andere kaart gebeurt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Betekent dat die hub/switch dat zelf het beste vindt blijkbaar. Ben wel benieuwd waarom dat dan zo is. Misschien is de kabel niet helemaal goed, of de netwerkkaart een beetje vreemd aan het doen?

Ben wel benieuwd wat er met een andere kaart gebeurt...
Blijkbaar wel, maar niet als dezelfde pc naar windows boot. Ik verwissel echt de kaart/kabel niet hoor :)

Ik heb er nu een 3com kaart inzitten die zonder verdere problemen (ff installeren in suse) op 100/full draait. Wellicht zit het probleem dus in de beschikbare driver in combi met de kaart. rtl8139too is toch een generieke driver voor een flink aantal van deze chipsets?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Geen idee of je hier nog mee verder gaat, maar het zou een kernel versie probleem kunnen zijn.

Heb zelf meerdere realtek kaartjes (8139B's en 8139C's) en onder 2.4.18 (en 2.4.19 in andere bak) draaien die perfect (10/half en 100/full, auto-negotiated).

Bij < 2.4.18 waren de realtek opties 'experimenteel' en alleen zichtbaar als je ook 'Prompt for development...' aan had staan. Ik heb toen ook problemen gehad met de 100/full voor de realtek kaart (3com ging wel goed)

Geen idee welke kernel versie je hebt, maar dat zou 't probleem kunnen zijn.

Geen idee v.w.b. de module settings, ik draai met een monolitische kernel (ok dan, alleen alsa als module :( )

• LollieStick
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-09 09:27
rtl8139too
Het is of rtl8139 of 8139too ;)

ontopic:
Ik heb diverse Realtek kaarten hier liggen en heb met geen enkele kernel tot nu toe problemen gehad. Ook niet onder de 2.4.18. Heb je je kernel zelf gecompiled of niet. HEt is overigens ten zeerste aan te raden de 8139too driver te gebruiken ipv rtl8139
Pagina: 1