Backupprogramma

Pagina: 1
Acties:

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-03 15:43
De situatie
1 linux (debian) servertje met Onstream 30 Gbyte IDE tapestreamer
5 windows pc's met data

De bedoeling
Ik zoek eingelijk een programma waarmee ik vanaf de console (liefst via een ncurses achtige omgeving (ala menconfig van de kernel)) mijn te backuppen dir's in kan stellen en een schedule (of handmatig via de cron).
Belangrijk is wel dat gelukte/mislukte backups gemaild worden of in ieder geval opgevraagd kunnen worden vanuit dat programma. De reden dat ik speciefiek om een txtgui vraag is dat mijn collega's eventueel wat gedeeltes van een backup terug moeten kunnen zetten en een simpel menu begrijpen ze nog wel maar commandline werk is aan hun niet besteed.

Wat heb ik gedaan?
de search gebruikt op GoT & freshmeat, daar wat programma's als amanda etc tegen gekomen maar niet 123 iets wat op mijn voorwaarden lijkt.
Mijn vraag is dan ook, weten jullie misschien een dergelijk programma (gezien de groote van het bedrijf liefst gratis, maar goed eerst maar eens iets vinden wat aan de eisen voldoet)

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02:55
Persoonlijk zou ik een backupscript maken met afio. Troep met tar op tape zetten kan opzich wel, maar dan wel ongecomprimeerd, wat neerkomt op 15GB voor je onstream tape (tapestreamer fabrikanten hanteren 1:2 compressie als het aankomt op aangeven van formaten van tapes :P). tar kan je compressen als je wilt, maar 1 kapot bit en je hele tape is waardeloos, iets wat niet echt lekker is.

afio is net zoiets als cpio, maar dan met compressiemogelijkheden: het pakt mbv bzip of gzip of whatever je wilt bestand voor bestand in en plaatst het dan als cpio archief op de tape. Ook al knip je een stuk uit je tape en zou je het weer aanelkaar lijmen, je overige bestanden zouden daar geen last van moeten krijgen.

de te backuppen bestanden kan je in een lijst gooien en deze pipen naar afio. Je zou dus bijvoorbeeld je windows bakken via SMB kunnen mounten, find erop los laten en vervolgens die output naar afio door kunnen sturen.

Verwijderd

Probeer eens apt-get install taper, dit programmatje leek bij mij toch te werken wanneer ik het even getest had op een SONY AIT1 SCSI drive. En heeft een volledige textbased UI gelijkwaardig aan ncurses en vrij eenvoudig in gebruik na wat kleine instellingen. Let wel op, het is nog steeds beta software meen ik mij te herinneren.

Verwijderd

doe maar niet ding zuigt
server resette als hij een error op die tape zag cq als hij volloopt.

IDE backup zuigt.

persoonlijke menig maar mijn IDE onstream is nu een roadkill....

maar dit gebruikte ik

find $backup | afio -ovZ -b 32k -L /var/log/backup/log1.tmp $dev &> /var/log/backup/log2.tmp

[ Voor 25% gewijzigd door Verwijderd op 08-09-2003 11:43 ]

Verwijderd

even offtopic: Niet enkel jouw Onstream drive is roadkill maar Onstream zelf is roadkill ze zijn reeds een 3 tal maanden failliet...

Zijn er geen andere waardige non-commercial backup toepassingen?

Verwijderd

ARKEIA mag je 1 streamer gebruiken bij versie 4 dacht ik versie 5 mag het niet meer...
kan me vergissen

wist niet dat onstream ook persoonlijk roadkill was.... moeten ze maar echt dingen maken in het begin was het mooi maar als je er mee werkt valt het tegen maar dat is persoonlijk natuurlijk voordat ik weet 2 of andere mod op mijn dak krijg.
maar ja een eigen mening mag niet als tweaker

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 09-09-2003 03:59 ]

• Wilke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 22:43
Verwijderd schreef op 09 September 2003 @ 03:57:
[iets over IDE backuppen dat zuigt, en over Onstream dat zuigt]

maar dat is persoonlijk natuurlijk voordat ik weet 2 of andere mod op mijn dak krijg. maar ja een eigen mening mag niet als tweaker
Nee, inderdaad })

Maar ff serieus: volgens mij heb je iets niet helemaal begrepen. Flames worden niet zo gewaardeerd. Je zegt nu al tot 2 keer toe in dit topic dat Onstream zuigt, en dat "IDE backup zuigt", een generalisatie van heb ik jou daar, zonder ook maar het dunste flintertje onderbouwing in je posts.

Persoonlijk mag je van mij vinden dat Onstream of IDE backup systemen in het algemeen zuigen, en dat hoef je ook niet te kunnen onderbouwen. Als jij dat vind, leuk voor jou. Maar als je dat blijkbaar (je zegt het tot 2 keer toe) wel heel erg graag met ons wilt delen, wordt het bepaald gewaardeerd als je er bij vermeldt waarom, en wat die apparaten jou allemaal bv. wel niet misdaan hebben om het stempel "zuigt" te verdienen. Nog afgezien van of het in een topic past, denk eigenlijk dat topicstarter er meer aan heeft als je kunt uitleggen hoe je zo'n kreng (blijkbaar :P ) aan de praat krijgt.

offtopic:
Iets anders dat met name wel gewaardeerd wordt, is het gebruik van interpunctie en goed lopende Nederlandse zinnen in posts. Als je iets wilt uitschelden, doe het dan goed, dus grondig en met argumenten :P

• _-= Erikje =-_
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-03 15:43
Hehe, ja ik weet dat die onstream nou niet direct de allerbeste tapestreamer is, maar je moet het ook van de andre kant bekijken.
Een klein bedrijf (5~7 medewerkers), simpel servertje met alleen IDE. Dan is (was) onstream IDE geen slechte keuze als je alleen al naar de prijs kijkt.
Een beetje fatsoenlijke (SCSI) oplossing kost al gauw € 1500,--
Persoonlijk moet ik zeggen dat het al meeviel dat er überhaubt aan backup's gedacht wordt binnen het bedrijf.

Bij taper kun je alleen archives < 4 Gbyte gebruiken, dat is helaas te weinig want het programma op zich ziet er leuk uit.
Probleem bij het zelf in elkaar zetten van een script is dat collega's niet makkelijk "ff" iets terug kunnen zetten.
Vandaar dat ik dus specifiek om een ncurses achtige omgeving vraag.
Ik zal in ieder geval eens kijken naar Arkeia.

Btw. de Nederlandse importeur/distributeur van Onstream heeft nog gewoon drives & tapes in de verkoop alleen moet je eerst een formulier getekend terugfaxen dat je weet dat Onstream niet meer bestaat enz.

Ik overweeg een 2e hands Quantum DLT 2500XT aan te schaffen, zou dat een betere oplossing zijn dan die Onstream en wat is zo'n DLT ding waard ongeveer?

[ Voor 18% gewijzigd door _-= Erikje =-_ op 09-09-2003 17:57 ]

Verwijderd

Wist niet dat taper maar tot 4GB kan gaan, wel jammer inderdaad ik was van plan dit na m'n verlof eens te gaan gebruiken op onze servers.

Op onze server staat wel ergens nog een backupprog dat "Amanda" heet, het lijkt mij ook nog een vrij serieus programma aan de website te zien maar ik ken het niet en weet niet hoe (il)legaal het op onze server geraakt is. (De sysadmin die dat ooit configde is reeds lang de deur uit zonder enige documentatie over waar het vandaan komt, hoe het met de licenties zit, hoe het werkt en wat er ingesteld is.) Ik ben niet 100% tegen zelfgeschreven scriptjes maar een eenvoudig flexiebel backupprogrammatje kan nooit kwaad. En zoals Erikje reeds vermeldde, het voordeel van een programma met iet of wat een gebruiksvriendelijke (wizzard) interface in kleine bedrijfjes is toch wel een must. Ik ben niet steeds beschikbaar voor wanneer er iets fout gaat en niet iedereen in onze firma is bekend met scsi tapes & shell scripting.

Even offtopic over de tapedrives:

Wij hebben ook een aantal kleine bedrijfjes (<20 medewerkers) waar we IT Services aan leveren dus
wij hebben ook naar prijs/volume gekeken en de Sony AIT drives kwamen daar het beste uit...
zelfs iets goedkoper dan Onstream zowel voor de IDE als SCSI drives dacht ik. De AIT1 tapes zijn wel vrij duur maar er kan dan ook wel tot 90GB data op.
Het kwam op iets van een 800 euro voor een SCSI AIT1 35GB (native)/90GB (compressed) drive. Of dit daadwerkelijk goede drives zijn die lang meegaan weet ik niet, maar ik kan wel al spreken over de performance en die mag er wel zijn. Gemiddelde backupsnelheid is iets van een 15MB/sec.

Als andere oplossing hebben wij uitgekeken naar een DDS4 drive maar dit was vrij onbetaalbaar, met 11GB minder native capacity betaal je bijna het dubbele van die AIT1.

BTW: Onstream zou ik niet aanbevelen (zeker nu niet nu ze failliet zijn en dus geen techsupport/garantie meer leveren), wij hadden eerst een Onstream ADR2 50GB genomen maar die was DOA en hebben we na 2 maanden zeuren toch omgeruild gekregen voor een AIT1 bij de importeur.

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 01-05 13:32

JaQ

Hier steekt een uitermate tevreden ARKEIA gebruiker zijn hand op. Heeft me vorige week nog een heel hoop werk bespaard. (en ja, ik heb een licentie en die is elke cent waard)

Wel jammer is dat ik geholpen heb met het oplossen van een bug in de mysql database restore functionality, maar daar geen credits voor heb gekregen. Aan de andere kant kan ik daar ook niet echt wakker van liggen (het werkt nu goed).

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
DrFrankenstoner schreef op 11 September 2003 @ 01:24:
Wel jammer is dat ik geholpen heb met het oplossen van een bug in de mysql database restore functionality, maar daar geen credits voor heb gekregen. Aan de andere kant kan ik daar ook niet echt wakker van liggen (het werkt nu goed).
Wat voor bugs was dat? Ben wel benieuwd...
Pagina: 1