Toon posts:

nieuwe harde schijf

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
ik heb een probleempje:

Ik heb mij een nieuwe harde schijf aangeschaft, een 120GB IBM-Hitachi 7200rpm met 8mb.
Ik heb 'm d'r in gezet naast mijn 20 GB schijf van Samsung en meteen ff de hele boel geformatteerd.
Windows draaid vanaf die 20GB schijf en alle programma's ook enzo.
De 120GB is bedoeld voor opslag van muziek en films.

Maar nu draait alles echt extreem langzaam en heel veel programma's lopen zelfs regelmatig vast...

Ik heb een AMD Athlon XP 2000+ die op 1670MHz draait, 256mb RAM en draai Windows XP.

die 20gb schijf heeft 3 partities: 5GB met Windows (Primary), 10GB voor de Programma's en 4GB als rest-schijfje
De 120Gb heeft 4 partities: 10GB (primary) en 3 x 35 GB

Nu heb ik ff die 120GB schijf eruit gehaald en alles draait weer razendsnel, zoals ik 't gewend was.

Wat kan ik verkeerd gedaan hebben? Of wat zou ik kunnen doen om alles weer snel te laten draaien?

• MarkyB
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

MarkyB

The original

Welke windows draai je?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

DMA instelling van je harde schijf controllers al ff gecheckt via Apparaatbeheer?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
windows XP professional (5.1 build 2600)

• Chello200
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-02 23:48
DMA van je HD aanzetten en je HD op dezelfde IDE kabel zetten als je 20 gig. Tenzij het S-ATA schijf is.... Indien een IDE schijf op de zelfde ATA 66/100/133 zetten als je 20 gig.

dikzak

• Laurenz
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 07-11-2025
Welke schijf zit op welke IDE poort?

Leave only footprints, take only memories

Verwijderd

Topicstarter
ze zitten allebij op dezelfde ide-kabel, bedoel je dat?

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Twee schijven op 1 kabel zetten? Doe maar niet, als't ff kan.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

master en slave goed gezet?

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

• Laurenz
Prim Master: 20GB
Prim Slave: DVD/CDRW
Sec Master: 120GB
Sec Slave: DVD/CDRW

Zo zou ik het doen...de plaats van de DVD (en CDRW?) maakt volgens mij verder niet uit..
Maar ik zou de HDD's toch echt op verschillende poorten zetten.

[ Voor 6% gewijzigd door Laurenz op 07-09-2003 22:39 ]

Verwijderd

80 pins kabel gebuikt?? : checjk ff of je ie wel in de juiste UDMA mode zit, waarchijnlijk heb je last van retries

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op 07 September 2003 @ 22:40:
80 pins kabel gebuikt?? : checjk ff of je ie wel in de juiste UDMA mode zit, waarchijnlijk heb je last van retries
Kan je dat iets makkelijker zeggen? Ik ben niet zo'n super-expert.

Verwijderd

Topicstarter
misschien is 't idd wel dat was laurensvliegen zegt, dat ik ze op verschillende poorten moet zetten

• Gepperd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-02 13:59

Gepperd

Burp!

Ik zou ze wel op dezelfde kabel laten zitten. En niet zoals Laurensvliegen zegt ze op een aparte kabel zetten samen met de DVD/CD-ROM spelers.. Ik meen me te herinneren dat de U DMA mode van de harde schijf dan automatisch gebruik gaat maken van de lagere U DMA mode van de DVD/CD-Rom speler.. Dat komt de snelheid dus niet ten goede.

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:53

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Gepperd schreef op 07 September 2003 @ 22:47:
Ik zou ze wel op dezelfde kabel laten zitten. En niet zoals Laurensvliegen zegt ze op een aparte kabel zetten samen met de DVD/CD-ROM spelers.. Ik meen me te herinneren dat de U DMA mode van de harde schijf dan automatisch gebruik gaat maken van de lagere U DMA mode van de DVD/CD-Rom speler.. Dat komt de snelheid dus niet ten goede.
Dat gold vroeger, maar bij de moderne moederborden al lang niet meer. Je kan gewoon verschillende devices met verschillende UDMA snelheden op 1 kabel zetten hoor ;)

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Verwijderd

Topicstarter
okay, maarre wat kan het dan nog meer zijn?
En wat zijn retries? Want als dat is dat hij soms lang blijft hangen, dan heb ik dat misschien?

• Laurenz
Je moet dus wel zorgen dat je een IDE kabel gebruikt die uit 80 kleine kabeltjes bestaat..
Het is verschil is makkelijk te zien:
Kijk eerst naar de kabel waar je CDROM speler mee aangesloten is,
als die hetzelfde is als de kabel waar je 120gieg mee aangesloten is...dan is het niet goed.

Die Harde schijf hoort een veel 'fijnere' kabel te hebben, 2x zoveel kleine kabeltjes erin als die CDROM speler.

• mtjoeng
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 14-02 21:45
ik heb zoiets ook eens gehad, 1 van de 2 op IDE2 zetten is echt uit te proberen, en inderdaad 80draards kabel gebruiken.

• Gepperd
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 24-02 13:59

Gepperd

Burp!

Bedankt, toch nog wat geleerd vandaag :)
Microkid schreef op 07 september 2003 @ 22:48:
[...]

Dat gold vroeger, maar bij de moderne moederborden al lang niet meer. Je kan gewoon verschillende devices met verschillende UDMA snelheden op 1 kabel zetten hoor ;)

Verwijderd

Topicstarter
oke, heb ff gekeken weer en mijn 2 harde schijfjes zitten beide op IDE1 met een (ik denk) 40 pins-kabel dan? Deze heeft veel dikke draadjes dan die met m'n DVD en de writer welke dus denk ik een 80-pins moet zijn.

Verwijderd

Topicstarter
ik begrijp van jullie dat de dvd en de writer wel op een 40-pins kunnen?

Kan ik dan gewoon nu m'n pc uitzetten, de ide-kabels omwisselen en de pc weer aanzetten en voila; klaar is kees?

Of moet ik nu ook nog instellingen veranderen?

btw; die 20gieg schijf heeft dus wel altijd op een 40-pins gedraaid, he.

Verwijderd

welke UDMA snelheid heeft je 20 gig ? Bijv. ATA66 en je 120 gig. heeft ATA100 en ze hangen allebij aan 1 IDE kabel dan draait alles op ATA66 dus je moet je 20 gig. op de pri. ide kabel hangen en je 120 gig op de sec. ide kabel dan draait alles als het goed gewoon op de aanbevollen snelheid als je MB ata133 aan kan.

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-03 20:38

Mojo

The Power Within

?? een gewone ata harde schijf heeft toch ook een 40 pins ide aansluiting of loop ik achter?

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

Verwijderd

P.S heb je wel de goed ide. kabel ? de ide kabel moet namelijk wel ata100 of ata133 aan kunnen

Verwijderd

de nieuwe ide kabels zijn 80 draaitjes geloof ik...

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 12:22

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 07 September 2003 @ 23:03:
welke UDMA snelheid heeft je 20 gig ? Bijv. ATA66 en je 120 gig. heeft ATA100 en ze hangen allebij aan 1 IDE kabel dan draait alles op ATA66 dus je moet je 20 gig. op de pri. ide kabel hangen en je 120 gig op de sec. ide kabel dan draait alles als het goed gewoon op de aanbevollen snelheid als je MB ata133 aan kan.
Denk jij nou echt dat het hele systeem übertraag wordt als die schijf maar met max. 66 MB/s werkt i.p.v. 100? Dat is toch totale onzin? Die schijf haalt sowieso niet eens 66 MB/s, dus is dat meer dan genoeg om mee te draaien.

Verwijderd

ik had eerst ook dat probleem mijn maxtor ata133 hing bij de cd-rom die op ata33 draait dus wedt alles super traag. Alles draaide op ata33 dus met een max. doorvoer snelheid van 33 MB/s

Verwijderd

dacht je zeker. Mijn ata133 doet +/- 84 MB/s en mijn RAID 0 array met 2 x maxtor ata133 doet +/- 110mb sec

• Bart-01
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01-12-2025
uit de faq:

DMA

Is DMA enabled? Zowel op de drive (m.b.v. BIOS en evt. tooltjes van de fabrikant) als in Windows (via apparaatbeheer)? Zonder DMA gaat de data via de CPU naar het geheugen met als gevolg een hoge CPU load, vertragingen en buffer underruns tijdens het branden. Sommige ATA100 schijven worden fabriek af geleverd met UDMA mode gefixt op 4 (ATA66)! Tooltjes om dit aan te passen kun je elders op de site van de fabrikant vinden. Ook hebben sommige CD/DVD drives een DMA jumpertje (zoals AOpen), om DMA in te schakelen moet je dit jumpertje eruit halen. Check de handleiding voor details. Tot slot: een kale Windows 2000 setup ondersteunt geen ATA100/133 schijven. Je zult minimaal SP2 moeten installeren, zie hiertoe de KB artikel Q260233.

Kabels
Gebruik je 80 polige kabels bij ATA66 apparaten en sneller? Bij 40 polige kabels is de snelheid gelimiteerd op UDMA33 en hangt de snelheid ook nog af van het langzaamste apparaat. Verder moet je bij 80 conductor kabels opletten of de connectoren op de juiste plaatsen zijn aangesloten: blauw op moederbord, grijs op slave en zwart op master. En bij 40 polige kabels: midden op slave, de daarvanuit dichtstbijzijnde uiteinde op master en de verste uiteinde op moederbord.
Ook kan het voorkomen dat de performance omlaag gaat en/of er veel schrijf/lees fouten optreden wanneer de kabels rot cq van lage kwaliteit zijn.

Jumpers
Al geprobeerd om bij 80 conductor kabels de Cable Select jumper instelling te gebruiken i.p.v. Master/Slave/Stand Alone? Er zijn gevallen waarbij de Cable Select jumperinstelling sneller is. Verder hebben sommige harddisks twéé Master jumperinstellingen, zoals Western Digital schijven. De ene indiceert dat er geen slave aanwezig is (Single/Stand Alone) en de andere (Master) moet in combinatie met een slave worden gebruikt. Let daar dus ook goed op!

Do as I say, don't do as I do.

Verwijderd

Topicstarter
waar kan ik dat onder windows vinden op hoeveel ATA alles draait? Of moet ik dat in het boekje vinden?

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 September 2003 @ 23:03:
sorry hoor maar dat is echt pure onzin. |:(

als je een mobo hebt die niet al te oud is maakt het echt geen f*ck uit dat je ATA66 en een ATA133 apparaat op 1 IDE kanaal zet. zullen allebei op hun eigen snelheid draaien.
in mij oude systeem had ik een ATA100 schijf als SM en een ATA33 DVD speler als SS aangeloten, werkten allebei perfect op hun eigen snelheid. (mobo van 3 jaar oud)
ATA133 is bij gewoon desktop gebruik (geen RAID opstellingen oid) overkill. je zal de bandbreedte die ATA100 bied nauwelijks vol krijgen. ATA133 is een leuk punt bij een marketing praatje maar zeker niet noodzakelijk.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 07 September 2003 @ 23:08:
dacht je zeker. Mijn ata133 doet +/- 84 MB/s en mijn RAID 0 array met 2 x maxtor ata133 doet +/- 110mb sec
Ja, maar we hebben het hier toch ook niet over een RAID array |:(

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 07 september 2003 @ 23:13:
waar kan ik dat onder windows vinden op hoeveel ATA alles draait? Of moet ik dat in het boekje vinden?
/faq, gebruik eens google. Hoe wil je trouwens dat wij weten welke Windows je hebt?

Verwijderd

Topicstarter
ik weet niet of het boeiend is, maar mijn moederboord is een MSI K7N420 Pro

Verwijderd

Topicstarter
Lekkere Kwal schreef op 07 September 2003 @ 23:18:
[...]
/faq, gebruik eens google. Hoe wil je trouwens dat wij weten welke Windows je hebt?
Door mijn posten te lezen kan je daar achter komen. Ik heb inmiddels 2 keer vermeld dat ik Windows XP heb en de tweede keer zei ik erbij welke build enzo het is ook nog.

Verwijderd

je moet je ATA100 of ATA133 maar een bij de CD-ROM hangen die op ATA33 draait zul je wel merken dat alles traag wordt.

Verwijderd

Topicstarter
ik ga nu ff proberen of het werkt als ik de IDE-kabels omwissel. Ben zo terug, het resultaat zal ik zo geven

• Mojo
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-03 20:38

Mojo

The Power Within

hmm owzow met die 80 polige kables, had kables bij het mobo gekregen en daar zat ook blauw grijs en zwart bij, kwist niet dat het werkelijk wat uitmaakte :? maar wat is het fysieke verschil dan bij 40 en 80 polige kabels, want de ide connector id toch gewoon 40 pins. ik snap het ff niet :?

X-Life Lanparty Core i9 9900K @ 5Ghz, RTX3080, 16GB, Gigabyte Z390, Custom EK Waterloop

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 07 September 2003 @ 23:20:
[...]

Door mijn posten te lezen kan je daar achter komen. Ik heb inmiddels 2 keer vermeld dat ik Windows XP heb en de tweede keer zei ik erbij welke build enzo het is ook nog.
Oeps, sorry. Apparaatbeheer -> Eigenschappen van de IDE controller.
je moet je ATA100 of ATA133 maar een bij de CD-ROM hangen die op ATA33 draait zul je wel merken dat alles traag wordt.
Dat is al zo'n 4x hierboven ontkracht. Ga nou eens alsjeblieft geen ouderwetse koeien uit de sloot halen, dit is tegenwoordig niet meer van toepassing :/
sokje schreef op 07 September 2003 @ 23:22:
hmm owzow met die 80 polige kables, had kables bij het mobo gekregen en daar zat ook blauw grijs en zwart bij, kwist niet dat het werkelijk wat uitmaakte :? maar wat is het fysieke verschil dan bij 40 en 80 polige kabels, want de ide connector id toch gewoon 40 pins. ik snap het ff niet :?
Staat in de handleiding van je mobo meestal, maar goed. De 80 aderige kabels hebben tussen elke 'normale' ader een ader met massa, om voor minder storing te zorgen. Die blauwe moet sowieso in het mobo. Die zwarte/grijze boeit niet, zolang je geen Cable Select gebruikt. Als je dat wel doet, is zwart master en grijs slave geloof ik, maar dat staat in ELKE mobo handleiding.

Verwijderd

crisis |:( :(

heb je een bord voor je kop ofzow
die stelling is al een paar jaar niet meer van toepassing, wordt tijd dat je onder die tegel vandaan komt.

Verwijderd

chillout dude. Sinds waneer klopt het niet meer dan en hoezo kun je tegenwoordig alles gewoon aan 1 ide kabel hangen

Verwijderd

Het verschil tussen een 40pins en een 80 pins kabel is dat bij een 80 pins kabel elk "data"-draadje tussen twee aarde draadjes inzit. Hierdoor wordt de kans op overspraak significant verkleint waardoor een hoger transfersnelheid mogelijk is: De connectoren zijn uiteraard hetzelfde.

• The Third Man

The Third Man

The Third Jellyfish

Verwijderd schreef op 07 September 2003 @ 23:35:
chillout dude. Sinds waneer klopt het niet meer dan en hoezo kun je tegenwoordig alles gewoon aan 1 ide kabel hangen
Ik zou eerder maar eens een topic DOORLEZEN voordat je post, dan bespaar je de volgende keer een hoop irritatie :>

Vroeger kon het ook al, maar werd er steeds tussen PIO en DMA geschakeld als je PIO en DMA mixte. Dat werd vrij snel gefixed (ik geloof al in de 440FX en nieuwer). Daarna had je nog wat jij beschrijft, dus tussen verschillende DMA-modes switchen, maar dat is al sinds de introductie van ATA 100 zo ongeveer verdwenen, omdat chipsetbakkers doorhadden dat je natuurlijk erg last had van CD/DVD-drives als je die samen met een harde schijf op 1 kabel had hangen.

Verwijderd

Topicstarter
oke, ondertussen heb ik dus ff m'n kastje weer opengeschroefd en het volgende gedaan:

mijn 20gieg draaid nu samen met de writer op een 40-pins-kabel op IDE1, de HD is uiteraard de MASTER.
mijn 120gieg draaid nu samen met m'n DVD op een 80-pins-kabel op IDE2, de HD is SLAVE, maar dat kan ik eventueel veranderen als dat nodig mocht zijn.

PC weer aangezet en VOILA! Binnen enkele seconden was mijn PC helemaal klaar, opgestart en het gaat als een tierelier nu!
LAg het dus toch aan die 80 en die 40-kabeltjes.
Volgens de boekjes die ik onder het stop vandaan gehaald heb moest dit ook allemaal zoals het nu is: 20gieg op 40pin, 120gieg op 80pin, dvd op 80pin en writer op 40pin.
Gewoon een kwestie van beter lezen voor mij dus.

Allemaal dankuwel en succes verder met jullie discussie over die ATA-dingesen.

Fijne avond,
Bart

Verwijderd

yeah

Verwijderd

ff mierenneukmode hoor:

Het is: 80-aderige kabel met 40-polen of pins
Pagina: 1