Toon posts:

[MS-SQL] Zoek simpel tooltje wat MS-SQL 2000 gebruikt

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ben op zoek naar een simpel programma-tje wat MS-SQL Server (2000) gebruikt als database.

Het liefst iets als een CD- of NAW database.

Het gaat meer om het aanmaken en snel vullen/veranderen van de database dan om wat voor een programma het is.

Heb me suf gezocht bij www.download.com en Tucows enz maar vind alleen maar grote complexe tools die in het beste geval 30 dagen blijven werken.

Maar iets simpels vind je er niet :-(

Iemand een idee?

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2003 22:01 . Reden: Server erbij gezet ]

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Microsoft access als frontend?

En dan zelf snel een db-tje opzetten?

[ Voor 83% gewijzigd door Emmeau op 07-09-2003 21:59 ]

If you choose to criticise you choose your enemies

Verwijderd

Topicstarter
Nee, Acces is het kleine broertje van SQL Server, zal dat er bij de omschrijving erbij zetten. Misschien niet helemaal duidelijk

Verwijderd

Waarom zou je voor een CD of NAW database geen Access gebruiken? (andere OS-en die ook moeten datagraven misschien?) Enne, wat Emmeau zegt: Access als Front-end gebruikt dan toch MS-SQL?

Verwijderd

Topicstarter
Misschien net helemaal duidelijk geweest. Ik heb dit tooltje nodig om MS-SQL server 2000 te testen.

Zoek dus iets wat een database aanmaakt en via een GUI velden kan vullen.

• Emmeau
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

Emmeau

All your UNIX are belong to us

Je kunt access als frontend gebruiken, met een MS-SQL server db as back-end.

Kan je alle tabellen maken en vullen hoe jij het wilt, inclusief relaties etc etc

If you choose to criticise you choose your enemies

• ReLight
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 05-08 21:32

ReLight

echo("What Now ? !")

Heb wel een .net web db admin progje voor je. Kan je alles mee.
Maken, vullen, export, inport.
is MS progsel. gratis

Edit: http://www.infotec.at/Skr...Software/WebDataAdmin.msi

[ Voor 25% gewijzigd door ReLight op 07-09-2003 22:15 . Reden: toevoeging link ]

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Verwijderd

Topicstarter
Klopt, maar ben geen ontwikkelaar en heb dus geen zin om hier tijd in te gaan stoppen.

Ik kan wel de bestaande Northwind database met SQL statements aanpassen maar heb liever een GUI om dit snel en overzichtelijk te doen. Ook om het resultaat snel te kunnen bekijken.

Het doel van het testen is backups terugzetten en roll-backs uitvoeren met de transactielog.

Hoe de data er in komt zal me dan wordt wezen, snappie?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Ik begrijp dat je een kant-en-klaar freeware product wilt met al een redelijk gevulde db? Gezien de prijs van MS-SQL srvr kan ik me voorstellen dat dat er niet zo gek veel zal zijn.

Ik weet niet in hoeverre jij dat kan, maar kan je niet beter als het helemaal niets uitmaakt zelf een willekeurig programmaatje (of ASP site) maken om te vullen met random data? Zo gebeurd :P
Er zijn redelijk wat tutorials en bijna-af-voorbeelden. ReLight geef daar al een VB van.

Anyhow, WOS --> SA aangezien je geen OS zoekt dat een DB kan vullen ;)

edit:
aha, enkel de backup/restore mogelijkheden. Dan is een paar uur programmeerwerk misschien idd wat overdreven :P

[ Voor 21% gewijzigd door F_J_K op 07-09-2003 22:20 . Reden: O-) ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Verwijderd

Topicstarter
ReLight: This application needs .Net framework ofzoiets....

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB/AI

Front verplichte underscores

Verwijderd schreef op 07 September 2003 @ 22:18:
ReLight: This application needs .Net framework ofzoiets....
Je kunt die downloaden bij windowsupdate :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Brothar
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-02 09:14

Brothar

meester

Eh.. Ik snap er steeds minder van.
De Northwind is een demo van MS-Access.
Back-ups en roll-backs doet me denken aan het Transmit-commando (dat ìk ken uit Oracle 7).
Wil je een tape-back-up controleren ?
(MS- SQL-Server 6 kende dacht ik 5-6 jaar terug (nog) geen roll-back en transmit; nu toch zeker wel ?)

Vertel even precies wat je doel is (of dan in ieder geval voor mij).

eagle

Verwijderd

Topicstarter
Met random data wordt het wel lastig om te controleren of restores en roll-backs gelukt zijn.

MS-SQL server duur? 723 euro, da's toch een lachertje vergeleken met Oracle? (ja, ik weet dat Oracle veeeel beter is).

Verwijderd

Zoals al gezegd: Gebruik Access als Front End. Met Access 2000 en XP kun je een Project aanmaken op basis van bestaande gegevens of een nieuw project. (.adp) Dit werkt dan samen met MS-SQL. Invulschermpjes maak je met een autoformulier.

Al met al 2 minuutjes werk, klaar.

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

dan wil je dit zeker wel, want het is een installer, geen progsel met moeite. EN je kan de northwind db export denk ik importeren.

wat wil je nog meer...

Mijn zoon & dochter zijn de toekomst, de rest is tijdsvermaak. Home assistant & & Nibe S2125-12/SMO-S40, RMU-s40 & Tado - Volvo C40 ER, SE

Verwijderd

Topicstarter
Brothar: Northwind zit ook als demo database in MS-SQL server.

Ken Oracle niet goed maar met SQL Server kan je nu ook rollbacks uitvoeren per transactie. Het zal dus wel vergelijkbaar zijn.
De backup gaat niet echt naar Tape (op m'n werk wel maar wordt eerst op disk gedumpt). Maar thuis kan ik 'm gewoon op de disk laten staan.

Het doel is backups te maken en weer te restoren met een roll-back om zo bijv 1 transactie er uit te halen. Niet zozeer om dit record er uit te krijgen maar als vingeroeffening voor de procedure.

• Brothar

Brothar

meester

Je wilt restore en roll-back van SQL-server controleren ?
Simpel. Onthoud/registreer wat je hebt veranderd nà het moment waarnaar je "back-rolled".
Wordt dat gegeven "teruggezet", dan heb je dus de juiste procedure gevolgd.

N.B. Je zou Delphi (trial-versie) kunnen downloaden.
Daar zit Interbase in, en een "sql-commando-scherm" (weet even niet hoe ik het anders moet omschrijven). Daarmee kun je hetzelfde sql-commando voor en na de roll-back laten draaien. (En dus zien of de roll-back goed is geschied).
Overigens, je kunt ook een sql-commando draaien m.b.v. Excel !

Ik was ooit eens software-tester; ik zou in dat geval 3 testgevallen opnemen: 1 vóór in de database, 1 ad random midden in, en 1 aan het eind van de databasetabellen. (misschien overkill, maar ik heb gekke dingen zien gebeuren bij het vergeten van een laatste EOL-character).

[ Voor 69% gewijzigd door Brothar op 07-09-2003 22:36 ]

eagle

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat me niet om het controleren van MS-SQL en/of de roll-back. Dat geloof ik wel.

Maar gewoon verschillende procedures uittesten. Hoeveel backups heb je nodig, hoeveel moeite is het.

Je kan bijv om de 10 minuten een backup maken waardoor de roll-back heel simpel wordt. Maar dan heb je heel veel backups terug te zetten.

Of 1 backup per week, ben je snel klaar met de backup maar de roll-back wordt een heidenskarwei.

Gewoons eens kijken wat nu het lekkerst werkt. Voel er weinig voor om dat met produktiedata te doen...

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2003 22:37 . Reden: typo ]

• ReLight

ReLight

echo("What Now ? !")

Verwijderd schreef op 07 September 2003 @ 22:36:
Het gaat me niet om het controleren van MS-SQL en/of de roll-back. Dat geloof ik wel.

Maar gewoon verschillende procedures uittesten. Hoeveel backups heb je nodig, hoeveel moeite is het.

Je kan bijv om de 10 minuten een backup maken waardoor de roll-back heel simpel wordt. Maar dan heb je heel veel backups terug te zetten.

Of 1 backup per week, ben je snel klaar met de backup maar de roll-back wordt een heidenskarwei.

Gewoons eens kijken wat nu het lekkerst werkt. Voel er weinig voor om dat met produktiedata te doen...
Brrr,. klinkt bijna als fanatiek systeem beheer. :D
Ik snap je doel. dit moet je 1 keer goed bekijken dan weet je het. Zelf doen is goud in dat geval.
Je hebt er ook nauwelijks data voor nodig.
4 a 5 data regels is zat.

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-09 19:30
Ik heb hier wel een SQL Server 2000 db met een simpel appje dat wel eens moet getest worden.

(Test je dan meteen ook m'n app voor mij? :P ).

https://fgheysels.github.io/

• Brothar

Brothar

meester

2 vragen:
- de database is niet geblokkeerd op het moment van de back-up ?
- hoe regelmatig wordt de database ge-edit, en wat is de noodzaak vanuit die "functionaliteit "?
Minimum is 1 back-up per dag, en 1 per even en per on-even week.
Hogere regelmaat is eerder afhankelijk van gebruikers lijkt me.
Overigens, hoe lang duurt 1 back-up van produktiedata ?

eagle

• whoami
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-09 19:30
Ohja, in SQL Server 2000 (enterprise edition) kan je een Database Maintainance Plan maken.

Met behulp van een simpele wizard kan je aangeven wat er op gezetten tijdstippen moet gebeuren, zoals oa het maken van een backup, etc....

https://fgheysels.github.io/

• Brothar

Brothar

meester

'k Vraag me af hoe dat gaat:
- wordt de database dan tijdelijk geblokkeerd ?
zo niet: hoe wordt de referential integrity dan bewaakt ?
Of mag je al geback-upte tabellen gewoon niet meer editten (tot einde back-up) ?
Of mag je tijdens de back-up überhaupt niet meer editten (noch invoeren) ?

(NB In 1988/89 heb ik ooit 's een script geschreven voor een Maynard tapestreamer,zodat de Dbase3+ database 's nàchts werd geback-upped)

[ Voor 11% gewijzigd door Brothar op 07-09-2003 23:22 ]

eagle

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
Brothar schreef op 07 September 2003 @ 23:12:
'k Vraag me af hoe dat gaat:
- wordt de database dan tijdelijk geblokkeerd ?
zo niet: hoe wordt de referential integrity dan bewaakt ?
Of mag je al geback-upte tabellen gewoon niet meer editten (tot einde back-up) ?
Of mag je tijdens de back-up überhaupt niet meer editten (noch invoeren) ?

(NB In 1988/89 heb ik ooit 's een script geschreven voor een Maynard tapestreamer,zodat de Dbase3+ database 's nàchts werd geback-upped)
Nee database kan gewoon in lucht blijven, en wordt ook niet gelockt, komt omdat alle db updates via de transactie log verlopen. Kortom de updates worden gewoon bijgehouden, terwijl de database gebackupt wordt. Wanneer de database klaar is met backuppen, worden de veranderingen doorgevoerd. Ik vertel het nu even los uit me hoofd, maar dat is naar ik meen ongeveer het principe.

Verwijderd

Topicstarter
Raptorix: Precies, en met die transactie logs (die ook ge-backupped worden) kan je dus een roll-back uitvoeren.

En ja, de backups maak ik met het Database Maintenance plan die overigens niet alleen in de Enterprise versie zit maar ook in simpelere versies.

whoami: Wat voor een tooltje is het?
Pagina: 1