DVD-Audio op gewone Dvd speler

Pagina: 1
Acties:
  • 245 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Topicstarter
Binnekort komt "Dance of Death" van Iron Maiden uit op DVD-Audio. Nu na een paar faqs te lezen en hier de search te raadplegen ben ik er nog niet wijzer uit.
Speelt die Dvd audio schijf nu op mijn dvd video speler ( Philips DVD700 ) ?
En is dat ook regio gebonden?

Alvast bedankt ..

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 11:45

Indoubt

Always be indoubt until sure

Noop, (tenzij....)

DVD-A speelt alleen op spelers die daar speciaal voor gemaakt/geschikt zijn zijn. Voor zover ik weet is de DVD700 daar niet een van maar je kunt er van uitgaan dat dit gewoon op de speler staat.
DVD- A(udio) is een zogenaamd nieuw hoog resolutie muziekformaat. De meeste DVD-A geven 5 kanaals muziek met een resolutie van 24 bits 96 kHz (ten opzichte van 16bits 44kHz voor een normale audio cd) Er is echter nogal wat vrijheid in het formaat, sommige zijn 4 kanaals of gewoon stereo met 24 bits 192 khz.

DVD-A is niet regiogebonden maar wel redelijk goed beveiligd (beter dan DVD-Video), even een DVD tje branden is er dus niet bij (voorlopig)

Er zijn ontwikkelingen die erop wijzen dat in de toekomst DVD-A ook worden voorzien van een tweede laag met daarop gewone CD informatie zodat je zo'n schijfje ook op een normal e CD speler kunt spelen, wel met normale CD resolutie dan)

Tenzij ... de DVD-A waar je het over hebt ook nog is voorzien van een AC3 spoor(of iets dergelijks). Dat is het muziekspoor wat normaal op DVD-video word gebruikt. Het formaat van DVD-A bied hier mogelijkheden voor om dit technisch te realiseren. Ik heb er in de praktijk nog niet veel gezien maar dat zegt natuurlijk niet zoveel, ik heb zelf maar een handvol DVD-A schijfjes. Misschien dat iemand anders dat weet. In dat geval kun je natuurlijk de DVD-A wel afspelen op een normale DVD-Video speler, echter niet met de hoge DVD-A resolutie

Confused?

You will be after they introduced the next high resolution format

Gelukkig is het voor de consument nu allemaal een stuk eenvoudiger geworden, toch?

• Neus
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 19-02 13:17

Neus

www.zenaconsult.com

Maar mijn Pioneer 343 heeft DTS en 96kHz support. Dus deze zou het dan technisch aan moeten kunnen. Als de DVD speler van de topicstarten dit technisch ook aankan, moet het toch geen probleem zijn ?

Very funny, Scotty... Now beam down my clothes !

• Vulcan750
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09:50
Het wordt tijd dat er eens wat dvd-audio releases komen! Ik heb al bijna een jaar een Toshiba 520E die dvd-audio ondersteunt, maar ik ben nog nooit in een platenzaak dvd-audio dvdtjes tegengekomen... Ehhh, je moet ECHT een speciale dvdspeler hebben die dvd-audio ondersteunt. Er moet dan een dvd audio logo opstaan. Ziet er net zo uit als die van dvd video, alleen i.p.v. "video" staat dan "audio".(duh..) :+

Volvo XC40 Recharge MY23 SM 19", Easee Home, Marstek Venus C 2,56kWh, Venus A 2,12kWh, HW P1, MT CT003, ☀️2,7kWp, Ariston Lydos Hybrid WP boiler

Verwijderd

Ik weet het niet zeker, maar ik denk dat dvd-audio het een beetje moet afleggen tegen SACD, nou is dat tegenwoordig geen ramp, want als je tegenwoordig aan dvd speler koopt, die dvd-a kan afspelen, kan die meestal ook sacd afspelen. Maar mijn ervaring is als ik in de platenzaak cd's loop te kijken/zoeken, dat ik op meer sacd's stuit dan op dvd-a, eigenlijk nog nooit tegengekomen.

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:35

The Third Man

The Third Jellyfish

MiniMan schreef op 07 September 2003 @ 22:54:
Maar mijn Pioneer 343 heeft DTS en 96kHz support. Dus deze zou het dan technisch aan moeten kunnen. Als de DVD speler van de topicstarten dit technisch ook aankan, moet het toch geen probleem zijn ?
Mijn Panasonic DVD RV-32 heeft ook 96 KHz / 24 bit DAC, maar hij kan geen DVD-A. Kijk anders ff in de database op www.dvdrhelp.com of iemand heeft getest of het werkt bij jouw speler.

• GaMeOvEr
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 00:08

GaMeOvEr

Is een hork.

MiniMan schreef op 07 september 2003 @ 22:54:
Nee, want het heet dan ook wel "DVD" maar het is in feite gewoon een ander soort Disc. Sowieso moet je om DVD-A compatible te zijn, 24bits/192Khz DAC's hebben.

Maar goed, ook al heb je zulke DAC's, je speler moet wel de disc kunnen herkennen. ;) (Firmware enzo)

Aannames zijn fataal.

• Indoubt

Indoubt

Zowel van SACD (sony - philips Super Audio CD) als van DVD-A (DVD forum, eigenlijk vrij dus zonder voor alles een licientie fee te moeten afdragen) is er nog weinig muziek te krijgen.

Ik heb de mijne gehaald bij correct en bij Amazon.com. Let wel op de prijzen. Amazon.com is soms veeeeeel goedkoper dan amazon.co.uk en amazon.de

Er is op hifi.nl een forum dat gewijd is aan sacd en ook een voor DVD-A

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Topicstarter
Oké ik snap het nu een beetje :/
Hoe kom ik nu eigenlijk te weten of die Maiden cd Ac3 erop heeft? Op amazon staat het er niet bij ..

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

• menn0
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 16-02 14:16
Hmm ik denk dat het in de encryptie zit ook. DVD-A zal wel zo zijn ge-encrypt dat normale spelers die info niet kunnen de-coden. Ookal is de info na genoeg hetzelfde.
You cannot enter without the key!!

• The Third Man
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:35

The Third Man

The Third Jellyfish

menn0 schreef op 08 september 2003 @ 18:14:
Hmm ik denk dat het in de encryptie zit ook. DVD-A zal wel zo zijn ge-encrypt dat normale spelers die info niet kunnen de-coden. Ookal is de info na genoeg hetzelfde.
Nee, zo werkt het niet. De beveiliging tegen kopiëren is wel een tikkeltje moeilijker (te vergelijken met The Matrix Reloaded DVD van nu), maar het is simpelweg een ander formaat, wat door een firmware ondersteund moet worden. En ik denk ook niet dat ook maar 1 fabrikant een upgrade voor hun spelers uitbrengt (heel misschien Kiss ofzo), want dan verkoopt het nieuwe model met DVD-A support niet meer :Y)

• Indoubt

Indoubt

menn0 schreef op 08 september 2003 @ 18:14:
Dat klopt voor de DVD-A tracks, deze zijn goed beveiligd en tot nu toe ongekraakt. Als er een AC3 of iets dergelijks op de DVD-A staat zou dit vermeld moeten zijn. Helaas is de informatie di je terug kunt vinden op de sites vaak bedroevend.

Er zijn speciale sites, vaak van hobyisten, die aangeven wat je op zo'n DVD-A kan aantreffen. Ik heb ze hier echter niet zo snel bij de hand. Sommige zijn bijvoorbeeld ook 4.1 en gebruiken de center luidspreker niet.

• Indoubt

Indoubt

Ah,

Ik heb de site weer gevonden en wel
http://www.dvd-a.dk/start.php?Lang=1&page=P25

Veel nuttige informatie als je er wat meer over wilt weten. Bij de review summary van de DVD's staat ook wat voor soort informatie erop staat, dus bijvoorbeeld ook of er een DTS track op zit, of het twee kanaals of 5.1 kanaals is of zelfs allebei.

Er staat ook een leuk stukje die uitlegt wat DVD-A is, wat het niet is en nog veel meer informatie over formaten en beschikbaarheid.

Ook een stuk over welke spelers DVD-A aankunnen, welke SACD aankunnen en welke allebei aankunnen (universal players)

De prijzen die erbij genoemd worden lijken me wat hoog, ik heb mijn speler in ieder geval voor 70% van de genoemde prijs kunnen krijgen

Er is ook nog een sectie met "Heavy on DVD-A" maar de door jou genoemde DVD staat er (nog) niet bij

• Shadow_Zero
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 20-02 23:54
Moet voor het afspelen van DVD-A's nu eigenlijk je tv aanstaan? Of verschilt dat per speler?

En of je DVD-A's kunt afspelen op een gewone dvd-speler hangt dus af of er een AC3 spoor op staat en dit is niet altijd het geval...?

• Nyarlathotep
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 21-02 22:55

Nyarlathotep

Crawling Chaos

Het lijkt mij niet dat je tv aan moet staan. Tenzij je het geluid niet via je versterker hebt doorgelust. Maar dat doe je toch wel? :P

Mijn Panasonic DM-ES10 ondersteund ook DVD-Audio, maar geeft slechts 2 sporen weer (stereo?). Dit stond bij mij netjes in de handleiding...

Mijn muziekcollectie op Discogs

Verwijderd

Shadow_Zero schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 09:22:
Moet voor het afspelen van DVD-A's nu eigenlijk je tv aanstaan? Of verschilt dat per speler?
Het hoeft niet perse. Je moet dan wel ff wachten totdat het menu komt, dan op 'enter' drukken en dan via language naar 5.1 kanaals gaan (standaard op stereo). Dit is iig bij Denon DVD3800 het geval.
En of je DVD-A's kunt afspelen op een gewone dvd-speler hangt dus af of er een AC3 spoor op staat en dit is niet altijd het geval...?
Ik heb niet veel DVD-A (ik geloof een stuk of 6 door mijn relatief beperkte smaak), maar alle DVD-A discs hebben bij mij of DD of DTS track. Crystal Method - Legion of Boom heeft zelfs DTS-ES (is compatible met DTS decoder van je reciever) erop staan (heerlijk stukje om je sub te plagen: Born too slow).

• |sWORDs|
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-01 14:39

|sWORDs|

vSphere/ESXi

Verwijderd schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 09:33:
[...]

Het hoeft niet perse. Je moet dan wel ff wachten totdat het menu komt, dan op 'enter' drukken en dan via language naar 5.1 kanaals gaan (standaard op stereo). Dit is iig bij Denon DVD3800 het geval.

[...]

Ik heb niet veel DVD-A (ik geloof een stuk of 6 door mijn relatief beperkte smaak), maar alle DVD-A discs hebben bij mij of DD of DTS track. Crystal Method - Legion of Boom heeft zelfs DTS-ES (is compatible met DTS decoder van je reciever) erop staan (heerlijk stukje om je sub te plagen: Born too slow).
Bij mijn Denon (3910) en de DVD-A discs die ik heb is op play drukken al voldoende, de tv hoeft dus niet aan, de default weergave kan ik in de instellingen ingeven. (ook voor sacd)

Te Koop:24 Core Intel Upgradeset

Verwijderd

Nyarlathotep schreef op dinsdag 20 juni 2006 @ 09:31:
...Mijn Panasonic DM-ES10 ondersteund ook DVD-Audio, maar geeft slechts 2 sporen weer (stereo?). Dit stond bij mij netjes in de handleiding...
Ik ken de Panasonic niet, maar staat in het menu (systeemmenu van je speler dus, niet die van de DVD-A) niet dat bij het starten van DVD-A discs in de DVD-A mode moet afspelen ipv DVD-video? Dat is bij mij wel het geval.
Ik vermoed dat de DVD-videomode de MLP chip deactiveert en dus KAN je de DVD-A track niet afspelen (en visa versa). Meestal zijn er idd 2 sporen (in de DVD-A mode, oftewel Advanced Resolution): stereo EN 5.1 (soms 4.1) tracks. In de DVD-videomode kan je de overige tracks benaderen. Bij sommige DVD-A kan je via het menu idd de DTS/DD tracks benaderen.
Pagina: 1