Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[LED] raar probleem bij serieëel aansluiten

Pagina: 1
Acties:
  • 41 views sinds 30-01-2008

• Mad_Demon
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 28-11 19:52
Ik ben bezig met een klein projectje waarbij ik 5 UV leds in serie wil zetten.
Lijkt me niet al te moeilijk, checken op polariteit, aansluiten op 12~17 V, experimenteren met weerstandjes, alles doormeten en klaar :)
Niet dus :(

Situatie:
AT voeding met 4 ledjes in serie, aangesloten op 17V (-12 en +5) en een weerstandje. De ledjes branden.
5 ledjes in serie op 17V zonder weerstandje. Het tweede ledje brand vaagjes.
5 ledjes in serie op 24V zonder weerstandje. Het tweede ledje brand vaagjes.

Metingen:
LED 1 6,8V
LED 2 1,0V
LED 3 0,8V
LED 4 0,7V
LED 5 0,1V

led 1 lijkt dus rot, vervangen met een ander ledje help niet. Als ik een willekeurige led vervang door led 1 in een 4-led's aansluiting branden ze allemaal, doe ik er een vijfde bij brand de 2e led een beetje, de rest niet.

Wat doe ik fout? :?

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Verwijderd

als je de 12 en 5 lijn neemt
wat veel wordt gedaan om fan op 12/7/5 volt te laten lopen

heb je 7v ipv 17v

• Mad_Demon
Die methode ken ik ja, maar ik heb hier de -12 lijn ;)
Pak voor de gein maar eens een multimeter en sluit 'm aan op een blauw en een geel draadje, je zal zien dat je 24 volt krijgt, en als je blauw en rood pakt krijg je 17 volt :)

The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire

Verwijderd

Mad_Demon schreef op 07 september 2003 @ 17:59:
Ik ben bezig met een klein projectje waarbij ik 5 UV leds in serie wil zetten.
Lijkt me niet al te moeilijk, checken op polariteit, aansluiten op 12~17 V, experimenteren met weerstandjes, alles doormeten en klaar :)
Niet dus :(

Situatie:
AT voeding met 4 ledjes in serie, aangesloten op 17V (-12 en +5) en een weerstandje. De ledjes branden.
5 ledjes in serie op 17V zonder weerstandje. Het tweede ledje brand vaagjes.
5 ledjes in serie op 24V zonder weerstandje. Het tweede ledje brand vaagjes.

Metingen:
LED 1 6,8V
LED 2 1,0V
LED 3 0,8V
LED 4 0,7V
LED 5 0,1V

led 1 lijkt dus rot, vervangen met een ander ledje help niet. Als ik een willekeurige led vervang door led 1 in een 4-led's aansluiting branden ze allemaal, doe ik er een vijfde bij brand de 2e led een beetje, de rest niet.

Wat doe ik fout? :?
Je geeft het antwoord eigenlijk zelf al, de spanningen bij elkaar opgeteld = 9,4V
De voedingsspanning zakt dus inelkaar.
Je zou de voeding buiten de LEDs om moeten belasten om een stabiele spanning te krijgen.
En LEDs sluit je nooit op een spanning aan zonder voorschakelweerstand.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2003 18:11 ]

• Mad_Demon
De voeding is standaard voorzien van een oude hdd printplaat die de spanning op peil houdt.
Ik weet dat ik stout ben door ze zonder weerstandje aan te sluiten, maar het bewijst wel dat ze het zelfs zonder weerstand niet doen ;)

Het probleem is inmiddels opgelost, er zat wel degelijk een rotte led tussen die voor weerstand ging spelen en daardoor het hele boeltje niet functioneerde :P

Topic inmiddels gereport om te sluiten

[ Voor 7% gewijzigd door Mad_Demon op 07-09-2003 18:26 ]

Verwijderd

Mad_Demon schreef op 07 september 2003 @ 18:10:
Die methode ken ik ja, maar ik heb hier de -12 lijn ;)
Pak voor de gein maar eens een multimeter en sluit 'm aan op een blauw en een geel draadje, je zal zien dat je 24 volt krijgt, en als je blauw en rood pakt krijg je 17 volt :)
handig, kan ik als ik ga benchen mn fans op 17V steken })

Verwijderd

Verwijderd schreef op 07 September 2003 @ 18:31:
[...]

handig, kan ik als ik ga benchen mn fans op 17V steken })
je kan ook ff een Vetus blower op 24 volt kopen
Afbeeldingslocatie: http://www.vetus.nl/images/producten/product127_foto1.gif
:+

Ik kan je garranderen dat je cpu niet boven de 30 graden uitkomt :7
(geluid is een ander verhaal 8)7 )

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2003 18:44 ]

Verwijderd

-

[ Voor 100% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2003 18:44 ]

Verwijderd

Zonder weerstand loop je wel de risco dat eens de stroom te hoog wordt en er weer eentje door brand.

• Mad_Demon
Verwijderd schreef op 07 september 2003 @ 18:56:
Zonder weerstand loop je wel de risco dat eens de stroom te hoog wordt en er weer eentje door brand.
In de uiteindelijke setup komt een keurig berekende weerstand :>
Ik vind het alleen zo lastig op tijdens de testruns steeds het juiste weerstandje aan te sluiten.

Verwijderd

Mad_Demon schreef op 07 September 2003 @ 19:01:
[...]

In de uiteindelijke setup komt een keurig berekende weerstand :>
Ik vind het alleen zo lastig op tijdens de testruns steeds het juiste weerstandje aan te sluiten.
Het is nog veel lastiger als je elke keer terug moet naar je computerboer om nieuwe LEDjes te halen omdat je te lui was een weerstandje aan te sluiten B)

Verwijderd

De -12V lijn van je voeding zal wel te zwak zijn om 5x30mA te leveren. Hij is volgens mij alleen bedoelt om je seriele poort te voorzien van hele kleine hoeveelheden -12v. Daar kan het wel eens aan liggen. Ik zou gewoon parallel gaan met als je wilt bezuiningen 1 weerstandje ervoor.

• Mad_Demon
Hij kan 300mA leveren, dus dat zit echt wel snor :)
Parallel is inderdaad een beter idee, dan kan ik het gewoon met een klein 4,5V adaptortje af ipv een gemodde AT voeding :+

Verwijderd

Voor dergelijke experimentele opstellingen kun je ook een trim-potmeter eerst instellen - hoef je niet elke keer een andere weerstand op te snorren.

Parallel is ook een oplossing, dan heb je ook niet dat als er 1 kapot is dat de hele serie het niet doet.

-Dicht op verzoek van TopicStarter-
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.