Ik ben bezig met een klein projectje waarbij ik 5 UV leds in serie wil zetten.
Lijkt me niet al te moeilijk, checken op polariteit, aansluiten op 12~17 V, experimenteren met weerstandjes, alles doormeten en klaar
Niet dus
Situatie:
AT voeding met 4 ledjes in serie, aangesloten op 17V (-12 en +5) en een weerstandje. De ledjes branden.
5 ledjes in serie op 17V zonder weerstandje. Het tweede ledje brand vaagjes.
5 ledjes in serie op 24V zonder weerstandje. Het tweede ledje brand vaagjes.
Metingen:
LED 1 6,8V
LED 2 1,0V
LED 3 0,8V
LED 4 0,7V
LED 5 0,1V
led 1 lijkt dus rot, vervangen met een ander ledje help niet. Als ik een willekeurige led vervang door led 1 in een 4-led's aansluiting branden ze allemaal, doe ik er een vijfde bij brand de 2e led een beetje, de rest niet.
Wat doe ik fout?
Lijkt me niet al te moeilijk, checken op polariteit, aansluiten op 12~17 V, experimenteren met weerstandjes, alles doormeten en klaar
Niet dus
Situatie:
AT voeding met 4 ledjes in serie, aangesloten op 17V (-12 en +5) en een weerstandje. De ledjes branden.
5 ledjes in serie op 17V zonder weerstandje. Het tweede ledje brand vaagjes.
5 ledjes in serie op 24V zonder weerstandje. Het tweede ledje brand vaagjes.
Metingen:
LED 1 6,8V
LED 2 1,0V
LED 3 0,8V
LED 4 0,7V
LED 5 0,1V
led 1 lijkt dus rot, vervangen met een ander ledje help niet. Als ik een willekeurige led vervang door led 1 in een 4-led's aansluiting branden ze allemaal, doe ik er een vijfde bij brand de 2e led een beetje, de rest niet.
Wat doe ik fout?
The art of medicine consists in amusing the patient while nature cures the disease. ~Voltaire