Verwijderd schreef op 17 September 2003 @ 15:42:
Ik heb nog eens teruggelezen. Wat zegt Nelis:
W&L'ers zijn per definitie intellectueler? Ik zou het juist om willen draaien. De echt intellectuele mensen hebben in hun vrije uurtjes geen zin meer om dit soort fora te volgen aangezien ze dag in dag uit bezig zijn met met het nadenken over de simpelste dingen in hun moeilijkste vorm.
Is dit grievend? Ik vind het een hele correcte analyse, want zo komt het op mij ook over.
Natuurlijk is dit grievend. Hij beweert hier botweg dat iedereen in dit soort discussiefora een amateur is die zijn tijd zit te verdoen.
Met alle respect maar dat zegt Nelis niet.
Als je beweert dat mensen hun tijd ergens nutteloos verdoen, dan beweer je dat dat ergens beter opgeheven kan worden.
Het valt mij op dat jij soms dingen leest in de woorden van mensen die er helemaal niet in staan. Vervolgens overreageer je dan. Nelis suggereert namelijk nergens dat dit forum weg moet. Zijn kritiek betreft slechts sommige personen. Het forum hoeft dan ook niet gered te worden.
Nelis zei expliciet 'sommigen' in zijn eerste zin, maar verderop bleek dat dat slechts een poging was zijn flame tegen heel W&L te verhullen, omdat hij de hypothese van de topicstarter generaliseert als een mening van alle W&L posters. Ik ben het niet met je eens dat ik dingen lees die er niet staan: ik denk na over
hoe iemand tot een bepaald schrijfsel komt en concludeer dat dat uit niets anders voort kan komen dan dat soort bizarre denkbeelden. Killahmonkey heeft gelijk dat Nelis op zijn pik getrapt is, maar vervolgens negeert Nelis dat volkomen en gaat gewoon door. Hij herkent zijn eigen motivatie om af te geven op W&L en 'duur' taalgebruik niet. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden: als iemand niet luistert, wil het weleens helpen hetzelfde wat harder te stellen. Mensen hebben regelmatig hun eigen motivatie om iets te doen niet door en komen met een motief waarvan de argumentatie gemakkelijk onderuit te halen is. Vervolgens beweren ze bij hoog en laag dat dat toch hun motivatie was. Natuurlijk, de menselijke geest bedenkt achteraf verklaringen om het eigen gedrag goed te praten, maar dat kan je wel 'overriden'.
Naar mijn menig is dit forum meer gebaat met het ruimhartig omgaan met kritiek, zeker als die het forum zelf betreft.
Natuurlijk, kritiek is welkom. Flames zijn niet welkom. Iemand die nog nooit om uitleg heeft gevraagd, nog nooit heeft aangegeven dat we wellicht met zijn allen moeten proberen wat meer Jip-en-Janneke taal te gebruiken om het forum laagdrempeliger te maken, iemand die op geen enkele wijze enige constructieve kritiek heeft geuit waaruit blijkt dat hij het beste met dit forum voorheeft, heeft geen enkel recht een reactie te geven zoals Nelis die gaf en dan vervolgens te claimen dat hij daarmee het beste bedoelde. Van jou begrijp ik best dat jij Nelis z'n idee steunt, maar bij jou komt dat ergens anders uit voort dan bij Nelis: dat blijkt uit de manier waarop je het verwoord.
Dus jij verdedigt jouw reactie, met wat Nelis gedaan zou hebben???? Daar moet je toch eens over na gaan denken.
Nee, ik verdedig mijn reactie met het feit dat Nelis mijn subtiele reactie zou gaan afbranden of niet zou begrijpen, wegens 'duur' taalgebruik. Mijn reactie in die vorm zou dus redelijk zinloos zijn.
Volgens mij lees je Nelis verkeerd. Nelis zegt helemaal niet dat hij het niet begrijpt of dat de woorden te moeilijk voor hem zijn. Wat Nelis zegt is dat 'sommige' mensen moeilijke woorden gebruiken uit effectbejag, om zich zelf het aureool van intellectueel aan te meten zonder dat er van een diepzinnige gedachtegang sprake is. Daar ben ik het volledig mee eens.
Het is ongetwijfeld waar, maar ik heb dat hier nog nooit gezien en al zeker niet in de post van Proton waar hij naar linkte. Bovendien werd die nuance 'sommige' niet bepaald geloofwaardig door de rest van zijn reactie(s).
Dit:
De echt intellectuele mensen hebben in hun vrije uurtjes geen zin meer om dit soort fora te volgen aangezien ze dag in dag uit bezig zijn met met het nadenken over de simpelste dingen in hun moeilijkste vorm.
is een bewering dat
niemand in W&L een echt intellectueel mens is. Waarom in vredesnaam zou hij dat beweren?
- op de klacht die ik een moderator mailde, heeft hij nooit antwoord gegeven.
Dan moet je een mede-mod daar op aanspreken, zodat die de betreffende mod daar op aanspreekt. Moderatoren horen antwoord te geven op elke serieuze mail die hen gestuurd wordt.
Nelis start hier een interessante discussie, die ook alles te maken heeft met elitarisme. [..] Wanneer de elite te sterk gaat domineren gaat dit ten koste van de diversiteit in de groep omdat alleen nog jaknikkers worden getolereerd, anderen worden hardhandig afgestraft en gestimuleerd de groep te verlaten. In dat verband ben ik benieuwd welke visie anderen daarop hebben. Want ik denk dat we hier een real-life situatie bij de hand hebben.
Zoals gezegd door merlin_33: W&L staat open voor iedereen. Het is in een op argumenten gebaseerd discussieforum vrij moeilijk iemand 'hardhandig af te straffen' , aangezien iemand dan het teniet doen van zijn argumenten als 'hardhandig afstraffen' zou moeten zien. Ik geloof ook niet dat je voorbeelden kan tonen van situaties waarin iemand hier weggepest werd omdat hij het niet met 'de elite' eens was. Iets wat overigens ook niet mogelijk is, omdat 'de elite' zelf intern enorm van mening verschilt.
Maar nogmaals: ik ben het helemaal niet met de topicstarter eens. Elke stap van 'elite' naar 'zich onderscheidende (waarbij dat positief wordt bedoeld) mensen', naar 'goede' mensen, naar 'W&L posters' lijkt me buitengewoon moeilijk te verdedigen.
W&L posters zijn een specifieke groep mensen met interesse in discussie over W&L. Op een forum als dit zegt dat niets over intelligentie of opleidingsniveau, maar wel iets over hun kennis van W&L. Iemand die nog nooit expliciet heeft nagedacht over de juistheid van zijn normen en waarden (iedereen doet dat natuurlijk wel, maar meestal sta je daar niet bij stil), zal in een discussie over het bestaan van een absolute moraal in het begin enige kennisachterstand hebben. Maar ik geloof niet dat wij in W&L te beroerd zijn om de argumentaties te herhalen en iemand uit te leggen hoe iets in elkaar zit
mits diegene niet hier binnen komt met een air van 'ik ken de waarheid en zal die jullie eens even vertellen'. Alleen trekt W&L als geen ander subforum onzin aan. Mensen die in brakke taal een complottheorie uit de doeken doen, mensen die denken dat ze voor het eerst verzinnen dat Einstein overduidelijk ongelijk heeft, mensen die het overduidelijk achten dat God niet bestaat, zonder daar een zinnig argument voor te geven. In andere fora zou je dat soort topics direct op slot doen, of verwijzen naar de search, maar hier worden heel veel van dat soort mafkezen getolereerd.
Ik zou willen beweren dat W&L tolerant is, W&L-ers zich in het algemeen niet elitair opstellen en dat het enkel de aard van de besproken onderwerpen is die ertoe leidt dat het hoogdrempelig en intolerant
lijkt, terwijl er nauwelijks een andere manier denkbaar is waarop die onderwerpen besproken worden.